סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק מחול בתוך פריים
 

 
 
נעה שדור היא לא רק רקדנית וכוריאוגרפית אלא גם יוצרת וידאו דאנס שמעלה עבודה חדשה בפסטיבל "א ז'אנר" בתמונע


"תמיד אהבתי למסגר דברים"
 
תחום הווידאו דאנס (סרטי מחול) לא ממש תפס תאוצה בישראל, אמנם לפני כמה שנים נעשה ניסיון להקים פסטיבל סרטי וידאו דאנס ("וידאנס") אך הוא פעל במשך שלוש שנים בלבד ונדם. בהתחשב בהצלחה הגדולה הן של הקולנוע הישראלי והן של המחול הישראלי בעולם נדמה כי אין סיבה שהנישה הזו לא תזכה גם היא לתנופה, אך כנראה לא נמצא עדיין מי שירים את הכפפה.  
 
פסטיבל א-ז'אנר המתקיים בפעם תשיעית בתמונע הוא בית ליצירה בין תחומית הפורצת את גבולות הז'אנר וככזה הוא נותר היום כמעט מסגרת יחידה שבה ניתן להציג היום וידאו דאנס.  לפני שנרחיב בעניין נאמר תחילה כמה מילים על הפסטיבל התוסס הזה המוקדש השנה לנושא "הצהרות נאמנות" ומשתתפים בו נעה דר,  סמדר יערון, רותם תש"ח, נאוה פרנקל, שלי פלמון, נבו רומנו, אריאל כהן, אסנת קלנר, קרן אידה נתן – כולם מציגים  עבודות בין תחומיות, שאצרו יאיר ורדי ונאוה צוקרמן. כמו כן יועלו בפסטיבל שתי עבודות אורחות. האחת היא עבודה של מאיה ויינברג עם להקת המחול Fattoria Vittadini  מאיטליה.
 
העבודה האורחת השנייה היא סרט וידאו דאנס בן 20 דקות של נעה שדוּר, "קאנטרי קלאב" שיעלה בו בבכורה.
שדור (30) היא רקדנית וכוריאוגרפית ("אל תוך הלילה", "לצוד ארנבות בצפון" ועוד) וכן אמנית וידאוש"קאנטרי קלאב" הוא סרטה השלישי,  אחרי "גימנסיום" (2006) ו- Give Me a Break  שזכה בפרס ראשון ב- Vdance 2007 , בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל POOL07 בברלין ונבחר כסרט מצטיין בפסטיבל ADF, ארה"ב.
 
"קאנטרי קלאב" מגולל את הרפתקאותיהן של ארבע דמויות הפולשות לתחומי הקאנטרי קלאב המקומי ליום כיף שלא יישכח ובודק על רקע בריכת השחייה, מגרש הכדורגל, המלתחות והדיינר נושאים כמו אירוטיקה, תשוקה, תחרותיות וערכים מקובלים של גבריות ונשיות. רוקדים בסרט אנדראס מרק, אמרי רגב חומש, צוף יצחקי, יסמין פרבר.

   

 
איך הגעת לתחום הוידאו דאנס?
 
"כבר בתור נערה התעניינתי בצילום סטילס. תמיד אהבתי למסגר דברים, לראות אותם דרך פריים, הייתי זקוקה לזה כנראה. המשכתי את זה בתיכון, למדתי קולנוע בתיכון לאמנויות בתל אביב והתעסקתי בעיקר בצילום וגם בבימוי. במקביל לזה תמיד גם רקדתי. אחרי התיכון המשכתי להתעסק בזה ונהיית מעורבת יותר בווידאו קליפים ובסרטים של חברים. הייתי קרובה לעולם הזה ונורא אהבתי קולנוע נשארתי קרובה לתחום אבל ריקוד מצריך את כל זמנך אז הייתי מעורבת בשני התחומים אבל המחול קיבל את המשקל העיקרי. וידאו דאנס זה משהו שרציתי לעשות מגיל 14, מהרגע שנכנסתי לתיכון".
 
מעניין שנחשפת לזה כבר בגיל כל כך מוקדם
 
"דווקא אז הייתה התעוררות עם הפרויקט של נעמי פרלוב עם בת שבע שעשו וידאו דאנס וכן היה גל אז בשנות התשעים וגם אני נמשכתי לזה. היום עיקר הפעילות של וידאו דאנס היא בחו"ל".
 
להגיע לחתך אחר של אוכלוסייה
 
איפה את מציגה את הסרטים שלך?
 
"הסרטים שלי בעיקר מציגים בחו"ל, בארץ רק  באירועי אמנות ואירועים מולטי שמכילים גם סרטי מחול. הווידאו נכנס בעשור האחרון לפרונט אז כן יש איזושהיא  תזוזה אבל אין הרבה פלטפורמות של וידאו דאנס. פסטיבל וידאנס התקיים במשך שלוש שנים והיה מאוד מאוד חיובי ועודד יצירה מקומית אבל הוא נסגר.
 
"מאוד שמחתי להציג בפסטיבל כמו 'א- ז'אנר' כי הוא מוגדר כשילוב של אמנויות. ונראה לי מקום טוב לסרט כזה,  כי באים אליו אנשים שמתעניינים לא רק במחול פרופר. הסרט הוזמן לכמה פסטיבלים בחו"ל ואמשיך להציג אותו בארץ במסגרות עצמאיות כמו למשל ערב מחול שחציו מופע במה וחצי וידאו דאנס".
 
אם יש בארץ בעיה של חשיפה למה בעצם לא להעלות את הסרטים לרשת, יוטיוב  למשל?
 
"מבחינת אורך זה נכון שהיוטיוב יכול להכיל  את זה ובאמת סרט אחד שלי  -  Give Me A Break  העליתי לרשת אחרי שהצגתי אותו שנתיים בווידאו אבל זה לא היה לי קל.  את כל הסרטים שלי ייעדתי למסך גדול. אני עדיין מכבדת את הפורמט של קולנוע שבאים לראות סרט על מסך גדול ואולם חשוך אני עדיין מסורתית בעניין הזה. 
 
"האמביציה שלי לעשות וידאו דאנס היא בשביל להגיע לחתך אחר של אוכלוסייה, לקרב את זה לקהל שלא יבוא בהכרח לראות מחול בתיאטרון אבל כן יכול לראות מחול בפורמט אחר. זה  נבע מזה שהסתובבתי בחוגים שהם לא רק מחול והיה לי את העניין הזה".
 
וזה מוכיח את עצמו, אנשים מתחברים?
 
"זה די מוכיח את עצמו. אנשים שהם לא חובבי מחול כן צופים בסרטים שלי וכן יכולים להתחבר לזה. יש פה איזה עניין נוסף, דרך ביטוי שהיא גם דרך וידאו שאני מרגישה שכן יכולה לדבר ליותר אנשים.  בחמש שנים האחרונות אני עושה במקביל עבודות לבמה ולוידאו  ויש התכתבות ביניהן – לפעמים עבודת וידאו דאנס התחילה כעבודת במה ואז אני עושה לה עיבוד ומתחילה מחדש להפוך אותה לסרט".
 
למה קאנטרי קלאב?

"קאנטרי קלאב זה מין מקום שמכיל התנהלות נערית, איזשהו זיכרון, לאו דווקא ילדות אישית שלי, אבל פעילות בחלל שמכיל את הבריכה והמדשאות, זיכרון של אינטראקציה נערית ראשונית ארוטית שקורית לך בתור נער , הולכים עם חבר'ה לבריכה, תשוקות ראשוניות, יש שם מין חשיפה של גוף, שלא קורית ברגיל, זה מפגיש את התמימות והמיניות וזה מקום שמח עם קונוטציות שמחות, זה מתקשר לתרבות פנאי, נופש,  שמש".

נעה-שדור1-צילום-אלין-לב-הר.jpg
מתוך "קאנטרי קלאב", צילום: אלין-לב-הר

החלום: מיוזיקל
 
איך עושים בפועל קולנוע מחול?
 
"התהליך הוא כמו של סרט, רק שכתיבת תסריט היא דרך כוריאוגרפיה. המלל מתייחס לתכנים של הכוריאוגרפיה. אם בסרט יש טקסט, פה יש שפת גוף ותנועה אבל בהחלט מעורב מלל מאחורי הקלעים. כל שאר התהליכים הם כמו בסרט רגיל – יש סטורי בורד, שוטים, לוקיישנים. אני מתייחסת לזה כסרט לכל דבר".
 
ואיך הרקדנים מגיבים לזה שהם צריכים לרקוד למצלמה?
 
"הכל מכוונן בחזרות לזה שהולך להיות לפני מצלמה והסצינות נבנות ככה. הכוריאוגרפיה נבנית ככה שהדרך הסתכלות שלי על סצנה היא לא רק מכיוון אחד ויש לי הרבה יותר אפשרויות למקד אל מה מסתכלים, איזה מבט רואים, בהשוואה לבמה יש יכולת שליטה יותר גדולה של לבחור מה ייראו, דרך עריכה וצילום  והכל נבנה לפי זה".
 
בכמה זמן מצלמים סרט כזה?
 
"שלושה ימים. די מטורף.  שלושה ימי צילום, העריכה לקחה ארבעה חודשים (עורך הסרט הוא שחר אמריליו  בן זוגה של שדור, בעל חברת אנימציה ופוסט פרודקשו גם ובנו של המלחין מוני אמריליו – ה. א.ב) ועוד זמן לקח לכתוב את המוזיקה (אופיר לייבוביץ') ולעשות עריכת סאונד.  חצי שנה של עבודה נטו. לא מעט זמן".

נעה-שדור-2-צילום-אלין-לב-הר.jpg
"קאנטרי קלאב" ,צילום: אלין לב-הר
 
יש קשר בין שלושת הסרטים שלך?
 
"יש קשר לא ישיר בין הסרטים, איזו שפה משותפת. הבחירה של החללים הגרפיים, ההקפדה על העשייה".
 
 
בימים אלה עובדת שדור על עבודת במה חדשה שפרטים עליה היא אינה רוצה עדיין להסגיר אבל מסמנת כבר יעד חדש : "אני רוצה לעשות מיוזיקלס.  אח שלי דן שדור הוא גם יוצר של קולנוע ויש לנו חלום לעשות מיוזיקל, הוא עם כישוריו התסריטאיים והבימוי ואני גם על בימוי והכוריאוגרפיה. בשנתיים האחרונות אני נמשכת לעולם של המיוזיקל על במה ובווידאו ובמבחינתי כרגע זה סוג נעלה של קולנוע. אז כן יש שאיפות בתחום הזה למרות שאנחנו בארץ ישראל".
 
סרטה של נעה שדור "קאנטרי קלאב" יוקרן  ביום שישי, 21 בינואר ב-21:00 ובשבת ה-22 בינואר ב-13:00 בתיאטרון תמונע מסגרת ערב "הצהרות אורחות" בפסטיבל א ז'אנר שבו תעלה גם העבודה של מאיה וינברג  ולהקת המחול מאיטליה Fattoria Vittadini. כרטיס: 55 ₪. טל':  03-5611211.


למועדי מופעים >

18/01/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע