סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: מורן מגל
 

 
 
למרות הגוון הקצבי העודף שבו, האלבום, בהפקתו המוזיקלית האפקטיבית בדרך כלל של גל פדה, יותר טוב ושלם, יותר הומוגני ומנומק מאשר המופע שתומך אותו, שנשמע לי יותר מפורר ומפורק, לא מעט באשמת שינויים תכופים בהרכב נגני הליווי שאיתה, מן הסתם בשל הצורך לשתף בו אמנים ששרו וניגנו איתה בהקלטות
10 שנים לקח למורן מגל לצאת בדיסק ומופע. באנגלית (ובדיסק) היא נשמעת טוב יותר


למורן מגל, 29, קול בשל עם חספוס בוגר ונעים. השירה שלה חמה, תאוותנית ודעתנית, כזו שעטה על  השיר להכיל ולכלות אותו.

הגשה עניינית, ישירה, חפה מגימיקים, פירוטכניקה, מודולציות ושאר טריקים לתפוס את העין ואת האוזן. לכן אולי התעכב אלבום הבכורה של "רגישות יתר" כמעט עשור.

מלבד קולה, הכלי החזק שלה הוא הפסנתר, שממנו נגזרת ההשכלה המוזיקלית שלה ובו היא מיטיבה להתבטא. השירים שהיא כותבת, באנגלית (באי.פי המוקדם שהפיק עבורה מאיר עמר, טיפקס לשעבר) ובעברית, הם בלדות פסנתר אישיות.

בשירים ה"אנגליים", שמרוכזים במופע בשלב ההדרנים, אך גם באלו העבריים, ניכרת השפעה לא מועטה של פולק אנגלי, עתיק משהו.


ביטוי אמיץ לאכזבתה מגברים

למרות הגוון הקצבי העודף שבו, האלבום (11 שירים, 39:38 דקות), בהפקתו המוזיקלית האפקטיבית בדרך כלל של גל פדה, יותר טוב ושלם, יותר הומוגני ומנומק מאשר המופע שתומך אותו.

המופע נשמע לי יותר מפורר ומפורק, לא מעט באשמת שינויים תכופים בהרכב נגני הליווי שאיתה, מן הסתם בשל הצורך לשתף בו אמנים ששרו וניגנו איתה בהקלטות (אחותה סיון, גם היא זמרת, והמוזיקאים יונתן מילר, ברק אולייר ושי טוחנר).

בעטיים של השינויים התכופים, החיבור הקוהרנטי נפגע. כשההפקה נפרמת מתגלה שיש בין השירים שלא "שייכים" לאמירה הבוגרת שלה, למשל "בנים בנות" הרוקנ'רולי העולץ, שבאלבום נשמע כמו צרור תובנות ועצות של מתבגרת לצעירות ממנה, ואילו על הבמה נשמע כשיר נעורים מוקדם וסוג של שעשוע.

וטוב שלא כללה במופע את "רק סקס" (ובו ביטוי אמיץ לאכזבתה מגברים), שבאלבום הוא בלדת פסנתר קברטית נוקבת, שבהגשתה היא ממש מבעירה את מיתרי הפסנתר. כך נמנעה ממנו הליכה לאיבוד וממנה גלישה לפתטיות מביכה.


מכירה בחשיבותם של הוּקים מילוליים

כמסתבר מהנ"ל, מגל אינה מחדשת הרבה בנושאי השירה שלה. הם דנים בהיבטים של בדידות ("לבד בעיר גדולה") וניתוק ("משתגעת") במציאות האורבנית הסוחפת ובאהבה ("אף אחת").

הם משתכשכים במערכות יחסים נבנות ("עד שיחלוף", שהוקלט במקור לפרויקט אחר, עם טוחנר בגיטרה, מילר בכינור ואולייר בבס, ונכנס כבונוס לאלבום) וכאלה שהסתיימו ("קח את הכל" הרוקי ו"אהבה נגמרת" היפה), וגם בחלומות ("אותו העמוד" המחבק; אגב, אי-אפשר להגות פעם "הָעמוד" ופעם "הֶעמוד". צריך להחליט!).

ברגישות היתר שלה עוסקת בלדת הנושא עזת הביטוי והמצוינת. אולי הכתיבה שלה אינה מבריקה, אבל היא מכירה בחשיבותם של הוּקים מילוליים ויודעת להבליט אותם.

מורן-מגל-אלבום-דור-מלכה.jpg
מורן מגל. עטיפת האלבום "רגישות יתר" (צילום: דור מלכה)

ארומה פואטית ימי-ביניימית

על הבמה מלווים אותה דן סיון בגיטרות, עידן חרט בגיטרה נוספת, עדו רן בבס ונתי כהן בתופים. רק הראשון הוא באמת חלק מהצליל שלה, ולא רק בהקלטות האולפן, אלא גם בהופעות קטנות יותר.

את המופע היא פותחת עם "אהבה נגמרת", שמתחיל מול המיקרופון ונגמר ליד הפסנתר, משם היא תנהל את ההופעה, שתסתיים בשיר הנושא האישי שמלמד על המעצורים שבדרך. בסופו היא תישאר לבד על הבמה, לנגינת סולו בפסנתר.

את ההשפעה האנגלית מחזק השיר החדש "Tododo", רק היא ופסנתר ואחותה בשירה, בארומה פואטית ימי-ביניימית (שהולמת יותר שירת מקהלה). מרשים מאוד גם "Straight from Hell" הקברטי מאלבומה הקודם.

ההדרנים, כאמור, מיוחדים לשיריה באנגלית, שבה, אני חייב להודות, היא נשמעת טוב עוד יותר. בPiece of Advice- היא שבה לנופי אנגליה, מארחת את אחותה בשירה ואת דן סיון בגיטרה אקוסטית; ב-Feel Again השירה שלה מאותגרת ומאומצת; וב-Dance הנהדר היא יוצקת משמעות ויזואלית לשמו של השיר באירוח חבורת רקדניות (ורקדן אחד) צעירות שראויות לשבחים על המאמץ בזירת מחול לא מתאימה.

רק אצל הפסנתר, מורן

לסיכום: בהופעה לא מקבלים את מורן מגל מהאלבום, אבל זה לא צריך להדאיג, לא אותה ולא אתכם.

היא יוצרת מוכשרת, פסנתרנית בשרנית ויותר מזה זמרת מרשימה, שלא כדי היה מי שהכתיר אותה כ"נורה ג'ונס ישראלית". וברגע שיהיה לה רפרטואר רחב, עקבי והומוגני והיא תסגל לעצמה את הפרפורמנס המתאים (רמז? רק אצל הפסנתר, מורן, רק אצל הפסנתר. והציבי אותו כך שלא יסתיר אותך, על אף שבתמונע זה קצת מסובך לסידור) – היא תגיע. אני בטוח.

מורן מגל, מופע השקה לדיסק "רגישות יתר" (עצמאי). תמונע, תל אביב, יום שני, 4 בפברואר 2013

למועדי מופעים >

11/02/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע