סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ היתמות כמצב קיומי
 

 
 
רוב הזמן אנחנו מסתובבים בוודאות ובביטחון מסוים, אבל מתחת לפני השטח רוחשת התחושה שאנחנו לבד - אין מי שמטפל, דואג ומשגיח עלינו.. זה מצב שנוגע בבסיס הקיום - הזנה, הגנה, טיפול, ומעלה שאלות לא קלות כמו האם אני לבד בעולם? ומה נגזר על מי שנמצא לבד בעולם"
שירי ג'ורנו על הצגת תיאטרון הידית "יתומים", שעוסקת ביתמות פסיכולוגית, חברתית ופוליטית


תיאטרון "הידית" מפרדס חנה הוא ללא ספק אחד מתיאטרוני הפרינג' המאתגרים ופורצי הדרך הפועלים במקומותינו.

הפקותיו המקוריות, שאינן רבות, מבוססות על תהליכי חקירה פנימיים, ממושכים ואמיצים שעובר אנסמבל השחקנים בהדרכת הבמאית, שירי ג'ורנו, ויחד הן יוצרות רפרטואר חדשני, אחר, העוסק במצבים שונים של הקיום האנושי ומגדיר מחדש את גבולות הפרינג'.

כל הצגה העולה במסגרת התיאטרון מטלטלת את הצופה, סוחפת אותו למסע לא מותווה במבוכים הפתלתלים של נבכי התודעה האנושית, נוגעת בעצבים החשופים ללא פחד. כך הדבר גם בהצגה החדשה, "יתומים", שתעלה ב"ידית" ביום חמישי הקרוב.

העולם כבית יתומים

ג'ורנו (42) למדה בימוי בסמינר הקיבוצים ועבדה עם דודי מעיין, נטע פלוצקי, ופבלו זלצמן ממרכז שלומי לתיאטרון אלטרנטיבי. ב-2002 יסדה, יחד עם האמן הנס פלדה ושותפים נוספים את תיאטרון הידית, ומאז היא מובילה אותו אמנותית, מביימת ומלמדת בו. לפני ארבע שנים הצטרף התיאטרון לפרויקט מעבדת פיס לתרבות כחלק מיוזמה של מפעל הפיס לעידוד יצירה איכותית בפריפריה.

ב"יתומים", שנולדה בהמשך ישיר לעבודותיה האחרונות של ג'ורנו, יצא האנסמבל למסע בעקבות מצבי התודעה של היתמות כמצב קיומי. היא מציגה את העולם כבית יתומים -  שלד תלוי ללא קירות וללא תקרה, ואת שוכניו כחבורת ילדים העסוקים בריטואלים של היומיום, במשחקים ובמאבקים על שליטה ומקום, כשברקע צלו הגדול של ההיעדר.

"הרעיון של העולם כבית יתומים עלה אצלי מתוך התחושה שרוב הזמן אנחנו מסתובבים בוודאות ובביטחון מסוים, אבל מתחת לפני השטח רוחשת התחושה שאנחנו לבד - אין מי שמטפל, דואג ומשגיח עלינו", מסבירה ג'ורנו. "זה מצב שנוגע בבסיס הקיום - הזנה, הגנה, טיפול, ומעלה שאלות לא קלות כמו האם אני לבד בעולם? ומה נגזר על מי שנמצא לבד בעולם?"  

ההצגה משקפת את מצב היתמות בעוד רבדים פרט לרובד הקיומי - פסיכולוגי, חברתי, אפילו פוליטי. 

"נכון. יש ביתמות את הרובד האישי האינדיבידואלי, שזו חוויה אנושית מוכרת שכמעט כל אחד פוגש באופן ממשי, או מפעם לפעם כתחושה. אבל 'יתומים' עוסקת ביתמות גם ברובד הקבוצתי או החברתי, שמרמז על החוסר בהנהגה או על הנהגה שלא דואגת לרווחה ולצרכים היסודיים ביותר, תחושה שאנחנו חיים בעולם הזה ללא הורים, ושמה שמנהל אותנו הוא ההישרדות".

יש כאן מחאה על המצב הספציפי שלנו כאן, בישראל?

"לא הייתי בהכרח מגדירה את היצירה הזו כמחאתית, אלא כמשל על מצב אנושי וחברתי. היא פתוחה ויש בה הרבה רבדים שדרכם אפשר להבין ולהתחבר, לא רק מההיבט החברתי והמחאתי אלא גם ממקום יותר אנושי ואוניברסלי.
"יחד עם זה יש בהצגה חלקים שמדברים על השתקה ההדדית ובלימת הפיות כמנגנון דומיננטי, על המיליטריזם שפורץ מתוך היתמות, על חוסר הסובלנות לשונה ממני באשר הוא, והם צמחו באופן ישיר כתגובה למה שקורה פה, במציאות הישראלית".

יש משהו מייאש בחיפושים העקרים של היתומים אחרי מנהיג, אבא גדול, שלעולם אינו מגיע.

"נגענו בעבודה גם בשאלה האם הצרכים האלו יכולים או צריכים להתמלא באופן מוחלט והאם ההיעדר יכול גם להיות כוח מדרבן להצמיח עצמאות. בהרבה מסיפורי הילדים הגיבור הוא היתום שמוצא מתוך ההיעדר כוחות מיוחדים ובונה מתוכם זהות חדשה, יוצאת דופן, מקורית משל עצמו.

"אני מתכוונת שאולי דווקא היעדר ההנהגה מעורר אצלנו את הצורך למצוא ולייצר הנהגה פנימית ברורה יותר. יכול להיות גם שההנהגה שאנחנו בוחרים משקפת את המצב והמקום שאנחנו נמצאים בו כאנשים וכחברה, ושההיעדר הוא מצב או שלב שאנחנו זקוקים לו כדי להחזיר את מקור הסמכות פנימה, לתוכנו".




יתומים  (צילום: נואית זכאי)




התיאטרון ככלי לחקר התודעה

תהליכי העבודה על יצירות ב"ידית" ידועים כממושכים ותובעניים רגשית. איך זה נראה מבפנים?

"התהליכים שלנו יחסית ארוכים. בדרך כלל אני מביאה נושא ואז מתחילים להפוך ולהפוך בו, ולפרק ולפרום אותו. אנחנו לוקחים מושג שטעון בהרבה קונוטציות והקשרים ומתחילים לבחון ולהבין אותו מחדש, לקרב ולהרחיק אותו בו זמנית ומתוך זה נוצרת היצירה. זה תהליך מעבדתי שבמהלכו אנחנו שואלים שאלות את עצמנו ואת הקהל.

"יש אצלנו קבוצה גרעינית של יוצרים, מעצבים ושחקנים שעובדת הרבה שנים יחד, ומדי פעם יוצאים או מצטרפים אליה יוצרים נוספים. העובדה שזה אנסמבל שפועל יחד לאורך זמן יוצרת זיקה בין היצירות ובמובן מסוים הן ממשיכות ומתכתבות זו עם זו ובמקביל אנחנו גם מפתחים הבנה ודרך משותפת ושפת יצירה יותר ויותר מובהקת".

אלו תכונות דרושות ליוצרים ולשחקנים שלכם?

"באופן טבעי השחקנים והיוצרים השותפים שמגיעים ל'ידית' מבקשים להביא לידי ביטוי באופן חשוף את עצמם כאנשים חוקרים ומתפתחים, באמצעות היצירה והתיאטרון. בסוג העבודה שאנחנו עושים התיאטרון הוא כלי לחקר התודעה האישית והקולקטיבית, ומקום לפתח רעיונות ודרכים חדשות, וזה דורש אומץ ומקוריות. אנחנו יוצרים מתוך המנגנונים הפנימיים והזהות האישית שלנו, ופחות דרך הפילטר של מחזה, דמות, סיפור חיצוני".
 
ההצגות שלכם מאתגרות, סימבוליות ונמנעות מעלילה ליניארית. את לא חוששת שצופים רבים יירתעו מכך?

"זה נכון שבהצגות שלנו אין עלילה ליניארית. אלה מסעות תודעתיים בתוך ומסביב לנושא שאנחנו רוצים ללמוד, להתפתח בו ולהתקרב אליו, אולי אפילו יותר שיר מסיפור. אבל יחד עם זה אנחנו חותרים ליצור בתיאטרון סביבה מעוררת ומפעילה, שמקרבת ושאפשר להתחבר אליה באופן בלתי אמצעי - סביבה שיוצרת חוויה מוחשית ונוגעת שלא משאירה את הצופה בחוץ".

הדמויות ב"יתומים" עוסקות בריטואלים ובמשחקים. מה תפקידם בהצגה?

"הריטואל הוא המנגנון של בית היתומים, הסדר הקבוע, המכני, השפה של משהו שחוזר ונשנה, שמאפשר את ההישענות על סדר קבוע וידוע מראש ואת הביטחון המדומה. זאת בעצם הדרך של הנפש להתמודד עם הארעיות וחוסר הוודאות, וזה גם הקוד החברתי של המקום. הריטואל הוא גם השפה הבסיסית של תיאטרון ומשחק ומזכיר את העובדה שלא משנה מה קורה, אפשר לעשות "פוס משחק" ולהתחיל הכול מהתחלה.

"המשחק הוא המקום שבתוכו הכול קורה, הוא המוצא והאמצעי ליצור אפשרויות חדשות, להשתעשע, להתענג, לחזור לתום, לקחת את המושכות חזרה לידיים, להתחיל מחדש ולהיזכר שכל זה לא באמת קורה. זה משחק או מציאות שאנחנו יוצרים, זה הכוח הבורא, כמו שבתיאטרון אנחנו בוראים עולם, יוצרים את החוקים שלו וקופצים לתוכו ראש".




יתומים-2-צילום-יונית-זכאי.gif
יתומים  (צילום: נואית זכאי)







עשייה חופשית, חוקרת ומשפיעה

איפה היית רוצה לראות את ה"ידית" בעתיד?

"האמת שכבר היום הוא מגשים את רוב החלומות שלי. עם השנים הפכנו למרכז מלא חיים של תיאטרון רב תחומי ושל עשייה תרבותית, וחוץ מהפקות האנסמבל יש אצלנו גם בית ספר לשחקנים יוצרים, מרכז פרינג' שמארח הפקות מכל הארץ ויזמות ועשייה אמנותית בקהילה המקומית.  

"יש כאן שילוב מדהים של עשיה אמנותית שמקיימת שיתוף פעולה, הזנה והשפעה הדדית עם המקום, היישוב והקהילה שאנחנו פועלים בתוכם. זה מקום מאוד דינמי ופורה מבחינתנו".

ובכל זאת?

"כל מה שאני מאחלת לנו הוא להמשיך לפתח ולממש את הרעיון של תיאטרון כקורת גג רחבה לשיח מהותי בכלים אמנותיים, ושל עשייה חופשית וחוקרת שמשפיעה מהעומק על הסביבה שלה. במעגל הגדול יותר, אני מייחלת שיותר ויותר מרכזים כאלה מהפריפריות השונות יפעלו ביחד ולחוד וישמיעו לקהל את הקול הייחודי והחד-פעמי שלהם".


 
יצירה ובימוי: שירי ג'ורנו,יוצר שותף ועיצוב: הנס פלדה, הדרכת שחקנים: קלאודיה דוליצ'י, טקסט ודרמטורגיה: ניצן כהן,עיצוב תלבושות: ברק אביעם, מוזיקה מקורית: יהודה לזרוביץ, עיצוב תאורה: תומר שלום. שחקנים-יוצרים: איתי דורון,דיצה משולם, טלי הירשפלד,יהודה לזרוביץ,קלאודיה דוליצ'י, קרין שטאנג.


"יתומים" תעלה ביום חמישי, 2 ביולי 2015 ב-20:30 ובשבת, 4 ביולי ב-20:30 בתיאטרון הידית בפרדס חנה כרכור. לרכישת כרטיסים בטל': 077-5301381.


למועדי מופעים >

28/06/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. הצגה שהופכת את הבטן, מומלצת ביותר !!!
עירית , פרדס חנה (02/07/2015) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע