סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק המלך עירום בממלכת שיק ושוק
 

 
 
גרסה חדשה ל-"בגדי המלך החדשים" על שלטון האין והאאוט בעולם האופנה, שמגיע גם לעולם הילדים


עריץ האופנה

"בגדי המלך החדשים", הפקה משותפת של קבוצת המחול "פרסקו" והמדיטק חולון, היא אחת מההפקות שיעלו בבכורה במסגרת פסטיבל "צלילי ילדות" בחולון בחול המועד סוכות.
 
זו ההפקה הרביעית שיוצר יורם כרמי המנהל האמנותי והכוריאוגרף של  "פרסקו"  לפסטיבל והפעם נפל הפור על הפקת תיאטרון-מחול לסיפורו הידוע של הנס כריסטיאן אנדרסן "בגדי המלך החדשים", עם קריצה אקטואלית למכתיבי האופנות למיניהם המשתלטים כל חלקה טובה, מבוגרים וילדים כאחד.
 
לדברי כרמי: "ניסינו לקחת את הסיפור המאוד מאוד מפורסם של הנס כריסטיאן אנדרסן ובלי לשנות את העלילה לנסות לשוות לו זווית קצת יותר עכשווית שתספר בעיקר בתנועה אבל גם בטקסט את הסיפור של המלך העריץ שאוהב אופנה, קורא מגזינים ומחובר למה שעכשווי ומודיע לאנשי הממלכה מה מותר ומה אסור. הם אמנם אוהבים אותו מאוד וגאים באמנות התפירה והחייטות שלהם אבל בדרך החירות, הכבוד העצמי וחופש הבחירה שלהם נרמסים".
 
המספר של העלילה והדמות  היחידה שמדברת בהצגה היא  משרתו האישי של המלך, ליצן החצר, בגילומו של יוסי טולדו, שמחליט (בניגוד לסיפור המקורי, שבו הנוכל מגיע מבחוץ) להתחזות  למעצב האופנה החביב על המלך ה"מגיע" לממלכה כדי ללמד אותו לקח. מכאן ממשיך הסיפור המוכר על הבד המיוחד שרק אנשים חכמים מסוגלים לראות כשכולם נופלים בפח חוץ מילד אחד והמלך לומד לכבד את בני עמו לפני החולצות שבארון.
 
את הטקסט למופע כתב דניאל אפרת, בחרוזים. "זה היה הימור גדול בעינינו" מספר כרמי, "אבל זה לא מתיילד, אלה לא חרוזים טפשיים אלא שפה מתוחכמת, ועדיין נגישה, דניאל הצליח לכתוב בסצנות קצרות מאוד טקסט מחורז מצחיק מאוד ונגיש מאוד לילדים. אחת ההמצאות של דניאל הייתה שם הממלכה - ממלכת שיק שוק.  כי המלך מכריז מה הוא שיק ומה הוא שוק וכולם משקשקים מפניו".
 
על הבימוי הופקד גלעד קמחי ("ברודווי פינת פרישמן" ו-"חלום של לילה בלב קיץ" בבית ליסין) והכוריאוגרפיה היא כמובן של כרמי.   לדבריו " 98% מהמופע הוא מחול והטקסט מקשר בין הסצנות. למוזיקה תפקיד חשוב (עורך: נדב רובינשטיין) והיא עוברת מעין התפתחות – זה מתחיל במוזיקה בארוקית תקופתית ובהדרגה אנחנו מתקדמים עם השעון למוזיקה מאוד מאוד עכשווית. אני לא חושב שהילדים אולי גם לא ההורים שמים לב לזה אבל כמו שהנוכל מביא לממלכה את המודרני, החדש והעכשווי יש גם זרימה כזו בכיוון המוזיקלי וזה מתפתח ומתקדם משנות השישים והשבעים ושנות התשעים".
 
שבעת רקדני הלהקה מגלמים את המלך ואת תושבי הממלכה השונים "ניסינו, גלעד ואני, ליצור שפת גוף מיוחדת לבני העם שיש בה סוג של עייפות. סצנת הפתיחה היא סצנת שופינג מטורפת  - כולם רוקדים עם שקיות אבל בין לבין גוררים רגליים, מסכנים ועייפים. החייטים מאוד יהירים וגאים בעצמם, הכובסות יותר עממיות. המלך עצמו הוא נבעך גדול וגם מצחיק מאוד, כמו ילד קטן ומפונק". 
  
"המחמאה הכי גדולה שקיבלתי הייתה ממישהי שראתה את המופע והייתה בטוחה שהמלך מדבר. התחושה היא שיש המון דיבורים על הבמה למרות שאף אחד לא מוציא מילה. כשהגברת הזו אמרה לי שהמלך מדבר הבנתי שזה עובד". 

בגדי-המלך-566.jpg 
                         "בגדי המלך החדשים", צילום: יוסי צבקר


"זו לא איזו אגדה על משהו שקרה מזמן"

על השאלה אם תפיסת הבימוי שלו לילדים שונה מתפיסת הבימוי למבוגרים עונה כרמי "אני לא  מאמין שילד הוא צרכן שונה ברמה, בליטוש באיכות או בביצוע ובכוונה אני מתייחס אליו כמו אל צרכן אמנות מבוגר. וזו גישה שדרך אגב שותפים לה גם במדיטק. אין פה שום ניסיון לחתוך פינות או למצוא את הזוויות הנגישות יותר".
 
והוא מפרט לדוגמה: "הבמה כולה בשחור לבן וגם זה אמרו לנו זה נורא מינימליסטי אבל המופע עצמו מאוד עשיר ברעיונות  - כל סט הבגדים בסצינת הפתיחה הוא שחור לבן (את התלבושות עיצב  מאור צבר). זה לוק שמנסה למקד את תשומת הלב בתנועה ובטקסט. זה לא שזה לא יפהפה, האמירה היא כן סוג של שיק.

"אנחנו לא מפחדים שהילדים לא יתחברו, יש להם דמיון יותר מפותח מלהורים ולמורים שלהם ויותר קל להם לזהות פוטנציאל בסיטואציה וגם אם הסיטואציה היא לא סופר עמוסה. מספיק שאתה נותן להם קריאת כיוון זה מתחיל להשתולל מאותו רגע. וזה הוכיח את עצמו. בהתחלה חשבנו שנצטרך מאות סטים של תלבושות אבל בגדי הבסיס הם בשחור לבן ובכל פעם נוסף אביזר קטן ומצחיק כמו  כובע שנראה כמו מספרים, וזה עובד.  הילדים מבינים את מהות העניין".
 
אז בעצם אפשר לומר שיצרתם אלגוריה?
 
"סוג של אלגוריה, היום הילדים מאוד יודעים מה אין ומה אאוט יש לחץ חברתי מאוד גדול גם בגיל מאוד צעיר  ילד רוצה להיות שייך, יש המון המון תכניות טלוויזיה ומודלים לחיקוי שאני חושב שמצד אחד מעודדים בחירה אבל מצד שני יכולים לטשטש את הזהות העצמית, וזה חלק מתהליך ההתגבשות של בן אדם שבוחר את המודלים שלו לחיקוי. במיוחד אצל בני נוער זה נהיה קצת קיצוני -  לבחור את הג`ינס הנכון, הבד הנכון. כמו ששירז טל אומרת בפרויקט מסלול `היום אתה מכתיב אופנה מחר אתה קורבן אופנה`"
 
"זה משהו שמחלחל עמוק ורצינו לשים עליו את האצבע, זו לא איזו  אגדה על משהו שקרה מזמן  אלא משהו שקורה כאן ועכשיו הטרמינולוגיה מאוד אין ואאוט יש נכון יש לא נכון. הכל מאוד בחוץ, בהומור, בטוב לב, עם מוסר השכל אבל זה מאוד מאוד ברור". 
  
  
המופע "בגדי המלך החדשים", לגילאי 11-5, יעלה בבכורה ביום שני, 5 באוקטובר 2009 ב-11:00 בתיאטרון חולון במסגרת פסטיבל "צלילי ילדות".


למועדי מופעים >

04/10/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. חוויה מרעננת ומכבדת
ענת , מרכז (05/12/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע