סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן הקסם הגדול – קסם של תיאטרון
 

 
 
תיאטרון החאן שב ומעלה הצגה מרתקת הבוחנת מציאות ודמיון, פסיכולוגיה ואמנות


מהלכי קסם

שיר הנושא של המחזה "בגדי המלך" מאת נסים אלוני נפתח במילים "אל תאמין, אל תתפתה! במו עיניך בוא ותראה...”. התרסה דומה עולה מהקומדיה הרצינית מאוד "הקסם הגדול" מאת אדוארדו דה פיליפו, מחשובי מחזאי איטליה במאה ה-20 (“שבת-ראשון-שני", "פילומנה") שבלי ספק גם היה אחד מהמשפיעים הגדולים על אלוני, ואולי גם על חנוך לוין במחזות האגדה שלו.
 
"הקסם הגדול" נכתב ב-1948, והוצג לראשונה כעבור שנה, אך לא זכה להצלחה שפינקה עד אז, וגם אחר כך, את דה פיליפו. סיפור העלילה פשוט להפליא: קוסם מגיע להופעה בבית מלון. שלושה מעוזריו מתחזים לדמויות בקהל. אשתו מופיעה עמו כעוזרת לקוסם. בין הצופים יושב זוג נשוי, ובמהלך ההופעה ואחרי התעלולים המוכרים הקוסם "מעלים" את האישה, אך היא אינה חוזרת. מנקודה זו ואילך מהלכי הקסם מקבלים תפנית, ובמקום מופע קסמים, העלילה הופכת לבחינה מרתקת של שאלת האמונה בהם, באחריות להם ובתוצאתם.
 
המחזה נכתב בין השאר כמחווה של דה פיליפו לדרמה הפסיכולוגית של פירנדלו. דה פיליפו רצה להגיד במחזה המיוחד הזה "שהחיים הם משחק, ושהמשחק הזה חייב להיות מוחזק על ידי האשליה, וזו מצידה ניזונה מן האמונה... כל גורל קשור בחוטי גורלות אחרים במין משחק נצחי: משחק עצום שבו מורשה לנו לגלות רק את הפרטים השוליים וחסרי החשיבות".
 
העלאת המחזה בתיאטרון החאן הירושלמי, בתרגום של דורי פרנס לעברית זורמת ומתגלגלת היטב על לשונם של השחקנים, ממשיכה את הקו של הצגותיו הקודמות, כמו "מילה של אהבה", "האשליה", "החיים הם חלום" ו"הנסיכה האמריקאית".
 
בהצגות אלה ובאחרות נבחנו המציאות ומראת התיאטרון שלה האמנות - האמון בנראה לעין והאמונה בנסתר מהעין. הפעם מדובר במחזה המתאר את אלה בחשיפה אכזרית למדי, כאשר קורבן הקסמים הופך בכוח האוטוסוגסטיה הנכפית עליו לקוסם של עצמו. בו, ורק בו, תלויה אמונתו הגוברת על כל מה שיעשו הסובבים אותו להתיר אותו ממנה ומכבלי הקסם שיצר אותה.
 
את המחזה ביים אודי בן משה המבסס שוב את מעמדו כבמאי מרכזי בחוויית התיאטרון הישראלי. בן משה עיצב את ההצגה כמעשה קסמים אפל, בסיוע התפאורה המצוינת והתלבושות שעיצבה פרידה קלפהולץ-אברהמי, התאורה הקוסמת-מכשפת של רוני כהן והמוזיקה המפכה ברקע של יוסף ברדנשווילי, וכמובן בעזרת יועץ הקסמים ישראל קליוסטרו.
 
אבל עיקר הישגו, ושוב כהמשך ישיר להצלחותיו בחאן ובקאמרי, הוא בעיצוב המשחק בהתאמה טובה של שחקנים לתפקידיהם. את עיקר הנטל נושאים ארז שפריר בתפקיד הקוסם, השולט במתרחש בעיקר בשתי המערכות הראשונות, וניר רון בתפקיד הבעל ההופך מקורבן של תעלול נבזי לשולט באמונתו, ובסביבתו, במערכה השלישית. שפריר מדויק מאוד, רציני, שמבין לפתע כי יש מחיר גם לפעלוליו. רון, ובעיקר במערכה השלישית, יוצר דמות מוליירית מאוד, שבה הנלעג והטרגי משמשים בערבוביה כדי ליצור דמות השופכת אור על היצור האנושי שהוא הקסם הגדול של הבריאה.
 
יחד עמם משתתפים בחגיגת הקסמים נילי רוגל המרגשת במונולוג של צעירה היודעת מה גורלה הטראגי, פלורנס בלוך המצוינת בפן הקומי כעוזרת של הקוסם ובפן הדרמטי כאשתו,  שמרית לוסטיג כאישה הנעלמת, וכן יוסי עיני, יהויכין פרידלנדר, ויטלי פרידלנד, בעיקר כמשרת במערכה השלישית, ולירון ברנס כמפקח המשטרה במערכה השנייה.
 
ועל כל אלה נאמר: קסם של תיאטרון. 


למועדי מופעים >

25/11/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. אכן קסם של תיאטרון
שמירי , ת"א (02/12/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע