סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: לילך גביש לבושה כמו גבר ושרה כמו אשה
 

 
 
אולה שור סלקטר על דמותה חוצת הגבולות של ינטל שהיא מגלמת בהפקת הקאמרי ותיאטרון חיפה


דמות שחוצה  גבולות
 
"הסיפור הזה הוא כמעט משל הדגל, על איך אישה יכולה להצליח כמו גברים", אומרת אולה שור סלקטר, כוכבת "ינטל", הפקת  הלהיט של  תיאטרון חיפה תיאטרון הקאמרי .
 
המחזמר הוא עיבוד של הנובלה "ינטל בחור ישיבה", העוסקת במעמד האישה ביהדות ובמקומה בלימוד המסורתי. הסיפור, פרי עטו של הסופר היהודי זוכה פרס הנובל, יצחק בשביס זינגר, נכתב בשנות ה- 50 והיה לסרט קולנוע ולמחזה שהועלה בניו יורק ובתל אביב.
 
אולה שור-סלקטר ויחזקאל לזרוב מככבים במחזמר לצד צוות של  20 שחקנים והרכב שמנגן ערב ערב מאחורי הקלעים. במרכז הסיפור עומדת  ינטל, נערה צעירה, בתו היחידה של רב ומלמד בעיירה יהודית בפולין, המתקוממת כנגד ייעודן וגורלן של נשים בחברה המסורתית ולומדת אצל אביה תורה בסתר. כאשר האב הולך לעולמו, ינטל יוצאת להגשים את חלומה ובתחפושת של אברך  צעיר היא הופכת לתלמיד ישיבה. בדרך קוראת לה תקלה והיא מתאהבת באברך אחר, עילוי כמוה, בשם אביגדור, ומכאן מתחילה העלילה להסתבך.
 
לדברי אולה שור סלקטר, המגלמת את ינטל בחן כובש, "כשהסיפור הזה נכתב בשנות ה- 50 הוא חצה גבולות בכל מיני מובנים - זו אישה שמצליחה בעולם של גברים; אמנם זו בחורה שמחופשת לגבר, אבל יש כאן סיפור אהבה בתוך ישיבה; והיא מתחתנת עם אישה. בתור אדם דתי, בשביס זינגר כתב סיפור שהוא כמעט אנטי דתי. הוא אפילו התנגד לגרסה הקולנועית המוכרת בה מככבת ברברה סטרייסנד, כי היא שרה. הרי קול אישה ערווה".
 
עוד מוסיפה שור כי "בשביס זינגר התנגד להגדרה של `ינטל` כמשל  ואמר שכתב סיפור של אישה אחת, ולא משל. יחד עם זאת, הוא כתב סיפור על אישה, שעל מנת ללמוד ולרכוש דעת צריכה להתחפש לגבר. זו ממש ביקורת מובנית בתוך הסיפור".
 
סיפור אהבה למילה הכתובה
 
"כשהתחלנו לעבוד על ההצגה שאלו אותנו `למה עוד פעם לחזור לעיירה היהודית?` למרות שהיום, בעולם שלנו כשהאישה שואפת לשוויון זכויות והפמיניזם כבר השתרש בתרבות המערבית, מה שעושה את הסיפור לאקטואלי הוא שעולם כמנהגו נוהג ומה שבין גבר לאישה זה אותו עולם".
 
לדבריה, בסיפורה של ינטל ניתן למצוא הקבלה לעולמה של אישה בת זמננו. "פעם כשהמעמדות היו כל כך ברורים הסיפור הזה היה יוצא דופן. היה ברור שאישה רוצה להקים בית ורצון אחר היה יוצא דופן, אך אני מוצאת הקבלה גם לאישה המודרנית - איך אפשר לשלב בין קריירה למשפחה. אלו בחירות יומיומיות של אישה מערבית. זה ממש סיפורה של ינטל. האם לבחור באושר או בהגשמה עצמית? לימוד מבחינתה של ינטל זו הסתרה של זהותה הנשית. שזה דומה למצב של נשים היום – קריירה זה כביכול ללבוש מכנסיים ולא יותר מדי להיכנס להריון".
 
סיפור האהבה הבלתי אפשרי בין ינטל לאביגדור, שאינו יודע על זהותה, מוביל למצבים בלתי אפשריים בעולם היהודי וביניהם לנישואיה של ינטל להדסה, ארוסתו של אביגדור. "קורית לה טעות כשהיא מתאהבת באביגדור וזה טורף לה את כל הקלפים. במקום שהיא תוכל להמשיך וללמוד, היצריות מתערבת בחייה. היא נערה צעירה ממש שעומדת בפני הדילמה האם ללכת להגשים את האהבה או ללכת בעקבות החלום".
 
"זה סיפור אהבה למילה הכתובה, בין שני תלמידים מבריקים, שסיפור האהבה שלהם מתחיל מחדוות הלמידה ומצמא לידע על היהדות, העולם הקסום של הדת שלנו, שהוא קסום כשהוא מופרד מהמדינה", היא מדגישה.
 
"בתור בחורה חילונית וברת דעת, שחיה בתל אביב אני לא מסכימה להרבה דברים שנאמרים אצלנו במדינה בשם הדת, אבל הסיפור הזה מחזיר לנו את האהבה לדברים אחרים. זה מאדיר את הידע לגבי התלמוד והמשנה", אומרת שור-סלקטר ומציינת שלקראת העבודה על המחזמר, קנה לה בעלה, השחקן מיכה סלקטר, ספרי לימוד וביניהם פרקי אבות. "בבית יש לנו מדף שלם של ספרי ישעיהו ליבוביץ`. לקראת התפקיד קראתי המון. מאוד עניין אותי, יש דברים יפים ביהדות", היא אומרת ומפגינה בקיאות: "אמנם אומרים שקול אישה ערווה וכבודה של בת מלך פנימה, ושאלוהים הבדיל בין אדם לאישה, ושאסור לאישה תפילין, אבל שוכחים ששתי בנותיו של רש"י הניחו תפילין, ברוריה (אשתו של רבי מאיר מתקופת התלמוד) הייתה תלמיד חכם. אמנם גבר פיתה אותה ואז אמרו לה `את רואה? אישה היא קלת דעת`".
 
לבושה כמו גבר ושרה כמו אישה

 
העיבוד החדש של משה קפטן מתבסס על העיבוד לבמה שעשה בשביס זינגר יחד עם לאה נפולין, לברודווי. דן אלמגור כתב את הפזמונים למוזיקה מקורית של יוסי בן נון, שמנצח על הרכב הנגנים שמופיע מידי ערב.
 
לדברי שור-סלקטר, החזרות נערכו במשך חודשיים וחצי, כשהעיבוד השתנה כל הזמן, כמעט עד שבוע לפני הבכורה. "מדי יום ביומו יחזקאל (לזרוב) יצר את הכוריאוגרפיה על המקום, כיוון שהמוזיקה נכתבה תוך כדי. הוא היה אומר לנו `אל תיקשרו לשום דבר`, כל הזמן דברים השתנו. הכל נוצר תוך כדי. עבדנו מאוד באינטנסיביות על ההצגה, הרבה שישי-שבת, כי היו חגים באמצע. הקאסט רווי באנשים מדהימים כמו יוסף כרמון, שזו הפעם הרביעית שאנחנו עובדים יחד, וגאולה נוני שעושה תפקיד אורח. כיף לנו על הבמה", היא אומרת וחולקת שבחים לבמאי ולשחקנים נוספים, ומציינת במיוחד את העבודה עם המלחין יוסי בן נון.
 
"יוסי כתב מוזיקה מעוררת השראה, כל פעם שהוא הביא את המוזיקה, שיר אחרי שיר, הייתי מנשקת אותו על הלחי. המוזיקה היא חלק מהתפקיד של כל אחד מאיתנו והרגש שנוצר עם המוזיקה לוקח את זה למקום אחר", היא אומרת ומסבירה: "אני לבושה כמו גבר ושרה כמו אישה, ורק אז פורצת האישה מינטל. כשהיא שרה, הנשמה שלה היא נשמה של אישה. יש למוזיקה חלק חשוב בתפקיד. גם בשירים הקבוצתיים וגם כשאביגדור שר, המנגינה היא של עמוקה. הכל מקורי, למעט השיר  Papa can you hear me?, שזו מחווה לסרט עם ברברה".
 
"זו הפעם הראשונה שאני שרה באופן שכזה", היא אומרת ומשתפת שכשהציעו לה את התפקיד בינטל התלבטה מאחר וגם ב`הנפש הטובה מסצ`ואן`, בה היא ממשיכה לשחק במקביל, היא מגלמת בחורה וגבר. "גם שם אני שרה, אבל כאן זה מחזמר ואצל ברכט זה מנוכר, עם פנייה ישירה לקהל. התייעצתי עם בעלי, מיכה, שאמר לי `מה קרה לך? ינטל זו קלאסיקה מסוג אחר`. זה באמת עולם אחר. בינטל היא מצניעה את נשיותה, אך לא נהיית גבר. זו אותה היא, אבל היא נהיית נער חנון. שם אני מגלמת דמות של זונה שהופכת לסרסור".
 
בקרוב תעלה ב- yes הסדרה "בין השורות", שבה תשחק לראשונה ברוסית. בסדרה, שעוסקת במאחורי הקלעים של עיתון רוסי בארץ, היא תגלם דמות של עורכת משנה בעיתון לצד יבגניה דודינה וולדימיר פרידמן, בבימויו של יבגני רומן.
 
"בחיים לא שיחקתי בשפת האם. זו הייתה חוויה מדהימה", היא אומרת כמי שהגיעה לארץ בגיל 14 לפני  20 שנה. היום כשהיא אימא למעיין בת השנתיים, שעומדת ערב ערב על הבמה ולדבריה, מתעמתת בחייה עם ההתלבטות של ינטל. "אני חיה את זה. ההחלטות היומיומיות הן כמה אני מקדישה למשפחה וכמה לקריירה. אחרי הלידה מאוד הורדתי הילוך. רק עכשיו חזרתי".
 
ההצגות הקרובות של "ינטל" יעלו בין התאריכים 9-4 בינואר 2010 ביאטרון הקאמרי בתל-אביב.

למועדי מופעים >

03/01/2010   :תאריך יצירה

כתבות נוספות
ינטל - הפקה מושלמת

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. סינטטית
שולמית , תל אביב (10/01/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע