סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן תיאטרון הפולקסבינה מציג
 

 
 


במסך 4 ובמסך 5 נפגש צבי גורן עם שתי יוצרות אישיות מאוד, שונות בדרכן, ומאלפות בתפיסתן. שלי אללוף מביאה את סיפורה האישי אל דרגת המופשט ואילו גודר מציגה יצירה אקטואלית ומורכבת שאינה קלה לצפייה.

זיכרונות אישיים בתנועה מופשטת

שלי אללוף היא בלי ספק היוצא-דופן במכלול של "הרמת מסך 2004". המפגש עמה במסגרת "מסך 5" מציג רקדנית וירטואוזית בעלת שליטה מוחלטת בכל אבר מאברי גופה, ובכל שריר וגיד בהם, ובעלת יכולת הבעה רגשית, כמעט ללא מתחרה בשטח.

לא ראיתי אותה מעולם ולא שמעתי עליה. הביוגרפיה הקצרה שלה מלמדת כי היא מתמחה בריקודי בטן. היא למדה וחקרה את האמנות הזאת בקרב צוענים בטורקיה, ולאחר תקופת פעילות בפריז, שם התחילה לעבוד על יצירתה "אישמה", חזרה לארץ והיא מלמדת ריקוד בטן אלטרנטיבי, ומעבירה סדנאות.

"אישמה" שלה היא יצירה בת 50 דקות שמבטאת בצורה חזקה ביותר את אישיותה של אללוף, ומבהירה עד כמה מדובר באמנות מחול עשירה ומרתקת. זהו סיפור מסע אישי של אישה העובר דרך תחנות של ילדות, נעורים, התבגרות ונשיות סוערת ומסעירה.

לכל אורך המסע הזה היא גררה אותי אל מחוזות כואבים אל זיכרונות אישיים אל תקוות ואכזבות בתנועה שמתחה את מאפייני ריקוד הבטן עד שהפכו להיות מחול קלאסי ומודרני, צורני ומשוחרר, ממכר ועוצר נשימה.

לכאורה יש סיפור למסע הזה, ותחנותיו ברורות, אבל למעשה "אישמה" חוצה את הקו העלילתי, ונע לעבר המופשט, אל הרעיון היצירתי השלם, שבו דמות האישה הופכת לדמות הריקוד, והתנועה הזורמת מעצבת את עולמה מחדש.

דדי כהן יצר פסקול מרתק של מוזיקה מזרחית, מוזיקה יהודית מסורתית ומרכיבים נוספים שיצרו קו מלודי עשיר מאוד ומסקרן (ורק חבל שגם כאן לא הובא פירוט של היצירות).

אלבום תמונות של מראות קשים

ההפקה הצנועה של "אישמה" שהועלתה בסטודיו ירושלמי במרכז סוזן דלל ניצבה בניגוד להפקה המיוחדת של המופע הבא - "מסך 4" עם יצירתה של יסמין גודר, שהועלתה על הבמה הגדולה.

מדובר ביצירה מורכבת מאוד, הנמשכת כשעה ורבע, שבה נוצרים דימויים אישיים חריפים – קומיים לכאורה ואלימים למעשה - למצבים של מציאות חברתית או פוליטית.

היצירה "יסמין גודר ושחקני הספסל הדוממים מציגים: קרם תות ואבק שריפה" איננה קלה לצפייה. יש בה תנועות קצרות, מפוסלות מאוד, המוקפאות לפרקי זמן ארוכים. כמין אלבום תמונות של מראות קשים.
ובה בעת מתקיימת בה תנועה ליניארית רציפה, אפילו שוצפת מאוד, דרמטית ולעתים גם וולגרית.

קבוצת הרקדנים היא כחומר רך מאוד בידיה של הכוריאוגרפית, שככל שהיא ממשיכה ללוש אותו לצרכיה הם מתקשים, עד שהם מוצקים מאוד, ואז גם שבירים ומתנפצים, כדי לשוב אל כור ההיתוך של הכוריאוגרפית, להתרכך, ולעבור תהליך לישה מחודש.

כצופה בתהליך ובמרקמים הנוצרים מול עיניי אני נקרא לחבר את התמונות, לפענח את הרצף שלהן, ואת הקוד הגנטי הסמוי ההופך אותן לתמונה אחת שלמה. זאת דרישה קשה שגודר מציבה, ולרגעים נוצרת תחושה שהיא מעמיסה משקל רב, אולי אף בהגזמה, כדי שגם אני, הצופה ביצירה, אשבר ואשוב להתחבר יחד עם מה שקורה על הבמה.

זה נועז, חצוף, וממלכד. גודר הופכת את היוצרות, וככל שהתמונות והתנועות על הבמה נעצרות, אני זע ונע בכיסאי שבאולם, מחפש במה להיאחז.

מבחינות רבות אפשר בהחלט לדבר על הישג משמעותי של גודר. יש לה שותפים חשובים בהישג הזה, החל ב"מעבדה" של ירושלים, שזאת הפקה שלה, דרך שבעת הרקדנים המצוינים של הקבוצה, וכלה בעיצובי חלל הבמה (גל ויינשטיין), התאורה הנהדרת (ג`קי שמש) והתלבושות (אלון רודה).

ובעיקר – המוזיקה שאותה יוצר ומבצע על הבמה אבי בללי, שכמוני הצופה באולם, יושב במקומו, מגיב ומחבר, אך שלא כמוני, הוא מדבר, משמיע קול, מכוון את הצלילים, מעמיס ומרפה, מבפנים, מתוך כל מה שמתרחש לפניו.

גודר שבה ומראה ביצירה המורכבת הזאת כי לשפת המחול שלה יש מאגר שופע של רעיונות. ואולי זה בעצם הפוך. המציאות שבה היא חיה היא המאגר, היא הבאר והמעיין שמהם היא יוצרת את שפת המחול המיוחדת לה.

קישורים

עוד על "אישמה”
עוד על "יסמין גודר ושחקני הספסל המדממים מציגים: קרם תות ואבק שריפה"
צבי גורן על מסך 1
לשבת בצד ולדמם– ריאיון עם יסמין גודר
המקום שבו נגמרות המילים – ריאיון עם נאוה צוקרמן ערב "הרמת מסך"
חוזרים לאהבה ב"הרמת מסך"









21/11/2004   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע