סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן אליסה בארץ הפלאות - אשלייה יפה
 

 
 
אין די בתפאורה ובתלבושות צבעוניות כדי לממש כוונות טובות ליצור אופרה לכל המשפחה


דפדוף בסרט מצויר
 
העיבודים השונים שנעשו במשך השנים מאז ש"אליס בארץ הפלאות" התפרסם באנגליה הפכו את הספר המורכב הזה ל"ספר לילדים", וככזה הוא מוכר גם בתרגומיו הרבים, כל ארץ ושפתה. שלא לדבר על התרומה המוחצת של הסרט המצויר של וולט דיסני.
 
לפיכך ההחלטה ליצור גרסה אופראית של הסיפור שתהיה נגישה לילדים ולהורים הייתה ראויה ומעוררת ציפיות. מבחן הנגישות כולל כמובן את הצד החזותי של ההפקה, אך זה ככל שיהיה מרשים איננו יכול לבוא במקום העיקר שהוא המוזיקה והליברית. באלה למרבה הצער טמונה האכזבה שלי.

דוד זבה ניסה לכתוב ליברית שהנאמר בו יהיה פשוט, יספר את מהלך הדברים, ויהיה  ברור ומובן לילדים. חריזה תמיד מסייעת, כמובן, וגם ציטוטים ממשוררים מקומיים עוזרים. באשר למבוגרים, שאמורים להסביר לילדיהם את מה שלא הבינו מבעד לשירה, ראוי לתת להם אזכורים גבוהים יותר. קצת שקספיר, קצת אקטואליה פוליטית מקומית או אוניברסלית יעשו את העבודה. פה ושם גם הומור לשוני, שעובד טוב בדרך כלל, אם כי לא בהכרח תורם לעלילה.
 
מבחינת העלילה המקורית זבה היה ענייני, אבל לא מעבר למראה מקום, או דפדוף בספר מצויר שבצדו האחד יש ארבע שורות שמציגות משהו או מישהו בציור שבדף הנגדי. זאת כמובן גישה הנובעת מההנחה שעולנו מכירים את הסיפור והדמויות. אבל לפי כמות ההסברים שנשמעו סביבי, לא כל ההורים ולא כל הילדים מכירים את הסיפור.

אליסה-והזחל-המעשן-אייל-לנדס.jpg 
אליסה והזחל המעשן (צילום: אייל לנדסמן)
 
אבל המלל הוא רק פן אחד של הבעיה ביצירה אופראית, וערכיה תלויים בעיקר בצד המוזיקה, אם היא קליטה, אם היא מצליחה לעצב את הרוח והייחוד של הסיפור ושל הדמויות. התחושה שלי היא שהמוזיקה של דוד זבה הייתה יכולה לעטר כל סיפור אחר, ואינני זוכר ממנה ולו גם רגע מוזיקלי אחד מרשים או מעניין.
 
גם הביצוע לא הבריק במיוחד, למרות החן הרב של הילה פחימה בתפקיד אליסה. יש לה סופרן נעים לאוזן, ומה שנדרש ממנה נעשה היטב. ברכה קול כמלכת הלבבות התאמצה להעניק ממד דרמטי לדמות, והזמרים האחרים נכנסו, שרו ויצאו בהתאם לתפקוד. דוד זבה, בתלבושת סגולה, ניצח בהתרגשות ובהתלהבות מודגשת על התזמורת הקטנה של נגני סימפונט רעננה שישבו בצד הבמה. 

משה קפטן, שמביים אופרה לראשונה, נזהר מאוד שלא להפוך אותה למחזמר, וחבל שכך עשה. הסטטיות האופראית ביצירה הזאת רק פועלת נגדה. עם זאת נראה שקפטן בחר להדגיש את הצד החזותי היפה של ההפקה, החל מתמונת הפתיחה המרשימה שבה למעשה, בסיוע הווידיאו ארט של שי בונדר, היה האקשן החי והמרתק של היצירה כולה.

אליסה-בארץ-הפלאות-אייל-לנדס.jpg
ברכה קול מלכת הלבבות (צילום: אייל לנדסמן)
 
אפשר להוסיף על כך את ההשקעה המרשימה בעיצוב הבמה, על ידי במבי פרידמן, ובעיקר את תלבושות המרהיבות שעיצבה דנה צרפתי, שכמה מהן כמו אלה של החתול ושל הזחל ייחרתו היטב בזכרוני. רונן נג'אר צבע את הבמה בתאורה צבעונית יפה, ואלדד גרויסמן הוסיף מגע של תנועה במקומות הנכונים.
 
בסך הכל מדובר בניסיון ליצור אופרה מקורית שהורים וילדיהם יבואו לראות וייצאו ממנה סקרנים למדיום הזה. אם זה יצליח – ולא משנה אם בגלל הסיפור, או העיצוב או המוזיקה או למרות כל אלה – יהיה אפשר לדבר על האופרה הישראלית כארץ הפלאות.

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

15/08/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע