סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: נחום מוכיח "יש לי עוד מה להשתפר מבחינת בימוי"
 

 
 
אין כאן ממש במאי קולנוע, במובן הזה של יוצרים שמספרים את הסיפור דרך התמונה. כרגע, לרוב הבמאים, גם בעולם אגב, יש את התסריט ואת השחקנים. אחר כך הם בוחרים פריימים בצורה שרירותית, ומשאירים בהם את העלילה ואת המשחק. זה מתאים יותר לבימוי תיאטרון מאשר לבימוי קולנוע. כרגע זו החוליה החלשה בקולנוע כאן וגם בעולם"
דובר קוסאשווילי לא עושה הנחות לעצמו. שיחה  לרגל עליית סרטו החדש  "התגנבות יחידים"


מ"כ בבה"ד 4
 
הסרט "חתונה מאוחרת" (2001) נחשב לסמן שפתח את הגל החדש של סרטים ישראליים שהחזירו את הקהל המקומי לבתי הקולנוע וגם החלו לצבור יוקרה ופרסים בפסטיבלים בחו"ל. "בשנות ה-80 וה-90 היה יבש ולא היה קהל לסרטים ישראליים, וזה התהפך במכה, פתאום באו 300 אלף איש, ולי לא ברור עד עכשיו איך זה קרה", משחזר הבמאי דובר קוסאשווילי, 43, שזה היה עבורו סרט ראשון באורך מלא.
 
לאחרונה בחרו גולשי ynet בסרט, שעסק בחברת המהגרים הגרוזינית בארץ, שבתוכה גדל הבמאי, בכיכובם של ליאור אשכנזי, רונית אלקבץ ומוני מושונוב - כטוב ביותר מבין 300 הסרטים שהופקו במימון קרן הקולנוע הישראלי במשך 30 שנות קיומה. "זו מדליה מאוד יקרה וחביבה שתלויה לי על החזה", אומר קוסאשווילי. "אני שמח ויודע להעריך את העובדה שהסרט הזה כל כך אהוד עדיין ושהוא שמר על כוחו גם במבט יותר מרוחק, של עשר שנים".  
 
מאז הוא יצר עוד סרט, "מתנה משמים" (2003), אף הוא על החברה הגרוזינית, וכעת מוקרן על המסכים סרטו השלישי, "התגנבות יחידים", המבוסס על ספרו של יהושע קנז, מ-1986. הסרט, שהפעם "נוטש" את העדה הגרוזינית אבל לא את תרבות המהגרים,  מגולל את קורותיה של פלוגת טירונים בעלי כושר לקוי בבה"ד 4, בשנות ה-50. בפני הצופה נפרש פסיפס עשיר ומגוון של דמויות, ופעילותן בבסיס ומחוצה לו במהלך הטירונות. בחבורה אלון (עוז זהבי), קיבוצניק גאה שיעשה הכול כדי להיחלץ מהמקום ולעבור לצנחנים, אבנר (גיא אדלר), בחור מזרחי המנהל רומן עם אישה נשואה מהמוצא שלו (הדס מורנו), אך שואף לכבוש את לב האשכנזייה היפהפייה (ליאל דניר), בן חמו (אסף בן שמעון), הומו מוחצן שרבים בפלוגה לועגים לו, רסלר (אריאל וולף), מוזיקאי אליטיסט, סמי (גל לב), בעל נטיות פליליות, מפקדם בני (מיכאל אלוני), בעל נטיות סדיסטיות, ועוד ועוד.

   

 
מעבר לספר, תחקרת את התנהלות מחזורי הטירונים בבה"ד 4 באותן שנים?  
 
"האמת היא שלא הייתי צריך לעשות תחקיר, כי הייתי מ"כ בעצמי. אבל למעשה, הבנתי שכך בדיוק זה התנהל. קראתי כתבה של מישהו שבדק את זה, כי קנז עצמו לא מתראיין, וראיין אנשים שהיו במחזור של קנז ומתברר מהבדיקה שלו שזה אחד לאחד. היו שם כבר אז סטירות, חניקות, השפלות, משמעת מים חמורה וגם התעללויות. זה כנראה עובר בירושה מדור לדור. הרי נחשפנו לא מזמן בטלוויזיה להתעללויות שמעבירים חיילים היום אחד את השני בפלוגת שריון. סיוטים. אותנו אמנם המפקדים טרטרו, אבל לא טרטרנו אחד את השני. היום הם כבר עושים את זה האחד לשני". 

התגנבות-יחידים-3-יחצ.jpg
"התגנבות יחידים" (מתוך הסרט)

איזו טירונות אתה עשית?
 
"גם אני הייתי בבה"ד 4, אבל זו לא הייתה טירונות ג'ובניקים. עשיתי טירונות משולבת עם קורס מ"כים. הייתי לוחם, רובאי 7, מ"כ. נועדתי להדרכה בבה"ד 4. אחרי שסיימתי קורס מ"כים התחלתי להיות מ"כ בבה"ד 4. באותה תקופה עשו שם טירונות כלל צה"לית וגם הכנה לקצונה".
 
אז השתמשת גם במה שזכרת מאז?
 
"זו חוויה שלא שוכחים כל כך מהר...  למרות שזה היה כבר ב-85'".
 
ליהוק קל
 
איך בעצם הגעת לפרויקט הזה?
 
"ממש במקרה, דרך ראובן הקר. לא הכרתי את הספר קודם לכן. לפני עשר שנים עשינו את האדפטציה ביחד, אחרי שהוא ביקש ממני לעזור לו. הוא היה אמור לביים את זה, אבל זה לא יצא ולפני שנתיים פנו אליי ושאלו אותי אם אני מעוניין לביים את התסריט הזה. אמרתי שכן אבל ראובן אמור לעשות זאת. אז הודיעו לי שהוא ויתר על העניין, וכך בעצם התגלגלתי לסרט הזה".
 
איך אספת את גלריית השחקנים הנרחבת שמשחקת בסרט?
 
"בהתחלה גייסתי לקאסט חבר'ה בני 18-17, אבל ראיתי שעד שאגיע איתם לתוצאות שאפשר לצלם, הם כבר יהיו בצבא ולא יעמדו לרשותי. ואז בעצם הלכתי למקום הבא שבו אני יכול לפגוש צעירים, שזה בתי ספר למשחק. רוב הקאסט מורכב מסטודנטים שהיו תלמידי שנה א' וב', בעיקר מבתי הספר של יורם לוינשטיין וניסן נתיב.
 
"האנשים האלה הגיעו אליי ברמה כל כך מצוינת שחלק מהם כבר יכולתי לצלם את האודישנים שלהם כסצינות בסרט. הם אנשים מוכשרים והיה לי וכיף ללהק אותם. לא היה לי קודם לכן  ליהוק כזה קל. קיבלתי אנשים מקצוענים אחד-אחד והייתי מבסוט.
 
"התסריט השתרע על פני 150 עמוד, שזה כמו שני פיצ'רים כמעט. אבל צילמנו ב-31 יום, כי לא היה לי תקציב ל-60 ימי צילום, אז חלק מההיערכות לחיתוך ימי הצילום מבחינת זמן התסריט שאני צריך לכסות, היה להסתמך על השחקנים. ובסוף כמעט לא היו טייקים שצילמתי פעם נוספת בגלל משחק לא טוב. השחקנים היו מוכנים ברמה של תיאטרון, מבחינת משחק. בין האקשן לקאט הם עשו את הנאמבר שלהם ללא דופי ולמעשה, אחרי תהליך החזרות הם באו לסט עד כדי כך מוכנים שלא הייתי צריך לביים אותם".
 
עבדת איתם גם על כושר גופני ועל הסתגלות למסגרת הצבאית?
 
"מבחינת כושר גופני, מי שהיה צריך להשלים – השלים. אבל ככלות הכול מדובר בבעלי כושר לקוי, הם לא צריכים להיראות לוחמים. בני (מיכאל אלוני) נראה כמו שצריך, וכך גם אלון (עוז זהבי), שרוצה ללכת לצנחנים. אבל בן חמו (אסף בן שמעון) שהוא בקושי גבר, לא היה צריך בכלל להיראות גברי ומוצק, כמו רוב המחלקה. לא הייתי כמעט צריך להכין אותם למשהו יוצא דופן. לכל אחד במחלקה יש את המקום שלו בהיררכיה, ובהתאם למקום הזה יש לו גם את השאיפה שלו, שאליה או רוצה להגיע במהלך הטירונות. אלה המפתחות שסיפקתי להם. עדכנתי אותם בהיררכיה, אמרתי להם מהם החלומות שלהם ולמה הם לא יצליחו או כן יצליחו". 

התגנבות-יחידים-2-יחצ.jpg
"התגנבות יחידים" (מתוך הסרט)

איך עבדת על שחזור התקופה של שנות ה-50?

 
"אי אפשר להקים את סרפנד או את בה"ד 4 של 56 היום, אז פתרנו את זה בכך שזה לא איזה בסיס חטיבתי אלא פלוגתי. הצבנו כמה ביתנים על איזו גבעה חשופה ליד קיבוץ הראל ועשינו מזה בסיס. הסצינות שמחוץ לבסיס, בבתים, הן פונקציה של תחקיר. מדפדפים בז'ורנאלים של שנות ה-50 ואתה רואה איך הם התלבשו ואיך הם הסתרקו. זה נזקף בין היתר לזכותה של המלבישה".     
 
שלא לדבר על עבודתו של הצלם, אמנון סלומון
 
"הוא אחד הצלמים הטובים שקיימים בארץ. ראיתי המון עבודות שלו ולא הייתי יכול לבחור איש מקצוע יותר מתאים ממנו, זה נראה לי הכי טבעי לקחת אותו. אני אוהב את האופרציה, התאורה והפריימינג שלו. הוא צלם מדהים, מפתיע אותי שלא ניצלו את כישוריו הרבה בשנים האחרונות. אני שמח שעשו לו כבוד בטקס פרסי אופיר והעניקו לו את הפרס".    
 
"התפקיד שלי הוא לא לאתר כוכבים אלא לעשות סרטים"
 
ב"התגנבות יחידים" אתה מביא עוד יותר למיצוי את מה שהתחלת בו כבר מראשית הדרך: שימוש בהרבה דמויות ובימוי אנסמבל גדול של שחקנים. זה סוג של קונספט אצלך?
 
"ממש לא. זה יצא ככה, לא משהו מתוכנן. ב'מתנה משמים' תיארתי שכונה שלמה, שש-שבע משפחות, עם הרבה נפשות. בסרט הבא זה שוב יצטמצם ואני חוזר ללוות דמות שתהיה במרכז העלילה, כמו ב'חתונה מאוחרת'".
 
בסגנון שלך בסרטיך אופיינית התופעה של בנייה יותר לרוחב, של סיפורי הדמויות הראשיות ועלילות המשנה, מאשר לעומק, לסיפור עם שפיץ, שהולך קדימה.
 
"בסרט הזה הייתי צריך להכריע בין לוותר על הרוחב ולהתמקד יותר בסיפור לעומק, כמו שאתה מגדיר את זה. אבל לא רציתי לוותר על העושר הזה שמעניק לך רוחב היריעה כשאתה פוגש מחלקה שלמה. היה אפילו עדיף לי לוותר על הסיפור המרכזי ולא להפסיד את הפסיפס האנושי, בתקווה שהם אמורים איכשהו להדק ולחזק אחד את השני".
 
למעשה, "התגנבות יחידים" יצא שבע שנים מאז סרטך הקודם. למה כל כך הרבה זמן? 
 
"כתבנו את התסריט כאמור לפני עשר שנים ואז היה צריך לעשות את זה, אבל זה לא קרה עד שפנו אליי. היה לי חבל שזה לא נעשה אז. למעשה, במשך שמונה שנים לא ניסינו להפיק את זה בכלל ועשיתי דברים אחרים, אבל כשהוחלט - זה כבר הלך בקלות. ולמרות זאת ההפקה ארכה שנתיים, כי נאלצתי לעשות הפסקה באמצע לבימוי סרט זר ( Duel , סרט אינדיפנדנט אמריקני). זו הייתה חוויה לא טובה מבחינתי, כי המפיק לא קיבל את הגרסה שלי. הלך על שלו ועשה סרט אחר לגמרי ממה שרציתי. זה מה שהיה בחוזה ולצערי הוא ניצל את זה. אני חתום על זה, אבל הסרט רחוק מאוד מהגרסה שאני חשבתי עליה".
 
כמה מהשחקנים הצעירים המתהווים שנבחרו לפני למעלה משנתיים על ידי קוסאשווילי והצטלמו לסרטו, הפכו בינתיים לשחקנים מוכרים ונחשקים. למשל, עוז זהבי (מופיע כעת בתפקיד הראשי בסדרה "חיים אחרים", תיכף יופיע בפסטיגל וכבר מזמן סומן כאליל הבנות הבא). או אור בן מלך, שהתפרסם בזכות תפקידו בסדרה "עוספור". או כאלה שבעקבות הקרנות הסרט המוקדמות במסגרות שונות כבר קצרו תהילה, כמו אסף בן שמעון, שזכה בפרס השחקן בפסטיבל ירושלים.
 
יצא לך טוב, כי יילכו לראות את זהבי וגם הוכחת את עצמך כמאתר כישרונות צעירים.
 
"אם אתה שואל אותי, עדיף היה בשביל הסרט שעוז יהיה אנונימי. גם עבורו. יש עליו כבר יותר מדי אובר חשיפה. עוז נפלא, פשוט שחקן מדהים. הוא לקח, כי אני לא נותן, את התפקיד הראשי בסרט. בכל מקרה, התפקיד שלי הוא לא לאתר כוכבים אלא לעשות סרטים". 

התגנבות-יחידים-1-יחצ.jpg
"התגנבות יחידים" - עוז זהבי, הבימאי דובר קוסאשווילי והצלם אמנון סלומון
 
"הקולנוע הישראלי די בינוני"
 
אפשר לקטלג את כל שלוש עבודותיך כסרטי מהגרים
 
"זה היה טבעי שהסרטים הראשונים שלי היו יותר אישיים ועסקו במשפחה ובעדה שלי. אבל כמה סרטים אישיים אתה יכול לעשות? ו'התגנבות יחידים' הוא סרט על מדינה צעירה של מהגרים או בני מהגרים, אז לא פלא שגם בו באה לידי ביטוי תופעת ההגירה..למעשה, וגם כיום אי אפשר להגיד שזה לא קיים. אתה עדיין שומע הרבה מבטאים ברחוב, במיוחד אחרי שהגיעו הרוסים והאתיופים".  
 
אתה ידוע כיוצר שלא מספיק מרוצה מעצמו ומהעבודות שהוא מוציא תחת ידיו
 
"אני מקווה שאצליח בהמשך לעשות סרטים טובים יותר מאלה שעשיתי עד היום. יש לי עוד מה להשתפר מבחינת בימוי, למשל. יש דברים שאני יודע, כמו לספר סיפור. אבל מהבחינה של הבמאי שפותח את המזוודה ומוציא את הכלים שלו ויוצר איזשהו סיפור הרמוני, שבעצם מהנדס את הרגשות של הצופה בעזרת התמונות שהוא בוחר להציג – אני עדיין לא שם".
 
התבטאת גם שבארץ במאי הסרטים עושים יותר תיאטרון מאשר קולנוע
 
"אין כאן ממש במאי קולנוע, במובן הזה של יוצרים שמספרים את הסיפור דרך התמונה. כרגע, לרוב הבמאים, גם בעולם אגב, יש את התסריט ואת השחקנים. אחר כך הם בוחרים פריימים בצורה שרירותית, ומשאירים בהם את העלילה ואת המשחק. זה מתאים יותר לבימוי תיאטרון מאשר לבימוי קולנוע. כרגע זו החוליה החלשה בקולנוע כאן וגם בעולם. אבל לא סתם אמרתי את זה. הייתה מסיבת יום ההולדת של בית הספר סם שפיגל, והם יצאו בהכרזה על חזון ההצלחה של הקולנוע הישראלי. אז אמרתי שם אל תיסחפו, על איזה הצלחה אתם מדברים? על זה שלקחו סרטים ישראליים לארבעה פסטיבלים? אין עדיין על מה להתגאות. הקולנוע הישראלי די בינוני ויש הרבה מה לשפר".   
 
אתה מתכוון לנסות את כוחך פעם נוספת בבימוי בחו"ל?
 
"בהחלט. אם תגיע הצעה שתעניין אותי. קולנוע זו שפה בינלאומית ועובדת כל כולם באותה מידה. אחת הסיבות להעריך קולנוע היא שהוא משמש כמקפצה לחוויה אנושית-בינלאומית. ככל שאתה נוגע יותר ביצרים בסיסיים בהוויה האנושית, כך אתה מצליח לגעת בכולם, וזה לא משנה איפה עשית זאת".
 

למועדי מופעים >

07/11/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע