סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן עמנואל גת בביקור מולדת קצר
 

 
 
שיחה עם הכוריאוגרף הישראלי שלוש שנים אחרי שעזב לצרפת וביסס את מעמדו כיוצר מקורי


"היינו צריכים שינוי"
 
עמנואל גת איננו אלמוני בעולם המחול שלנו. אבל ספק אם מודעים כאן להיקף הפעילות היצירתית שלו, ככוריאוגרף וכרקדן, מאז החל לרקוד כשהיה בן 23 בלהקתם של ליאת דרור וניר בן גל, לפני 18 שנים. ליצור כוריאוגרפיות החל ב"ארבעה ריקודים" שהעלה במסגרת גוונים במחול 1994.
 
מאז היה שמו של גת שגור בטורי המחול, כרקדן-יוצר מקורי, מוערך, עצמאי בדרך כלל, שצבר הכרה ופרסים בארץ ובעולם,  וכמי שיום אחד לפני שש שנים בחר לצאת מהמרכז התל-אביבי אל הפריפריה וב-2004 הקים להקה בקרית גת ועמה יצר את “פולחן האביב”, “מסע חורף”, K626 ו3FOR2007.
 
שלוש שנים מאוחר יותר  קם גת ועקר לצרפת עם משפחתו ולהקתו. כעסו כאן על גת ש"הפנה עורף להכרה ולתמיכה הממסדית", שלא לדבר על "בגידתו" בגאוות היחידה של המחול הישראלי, שאותה המיר בתנאים המשופרים – תיאטרון מפואר וסטודיו של 400 מ"ר ותקציב - שהציעה לו העיר הקטנה איסטְרֵ, בת 42 אלף התושבים, השוכנת בדרום צרפת בין ארל למרסיי.
 
"זה נורא פשוט – היינו צריכים שינוי, כמו זה שקיווינו שיקרה בקריית גת", הוא מסביר את פשר ההחלטה שלו ושל רעייתו יפעת לקבל את ההצעה שהגיעה מצרפת. “היינו צריכים שינוי, כבודדים, כזוג, כמשפחה עם חמישה ילדים. לא שינוי סתם אלא כזה שפותח ומרחיב את הפרספקטיבה. יפעת אמנית בזכות עצמה, וכזוג אנחנו כמובן מנהלים דיאלוג ביננו לבין עצמנו, וביננו לסביבה". 
 
מבחינתו כל דיאלוג שהוא מקיים, בבית או בסטודיו או עם הקהל ובוודאי עם הביקורת הופך עבורו, כהגדרתו ל"בנק מידע", והוא איננו רואה עצמו כמי שהביקורת פינקה אותו. "במשך השנים ספגתי מהלומות. גם כאן. זו לא תמונה שחורה, אלא מצב בריא. ביקורת של מבקרי מחול חשובה, וכשאתה מכיר את המבקרים אתה יודע להעריך מה חשוב ומה טפל".

ענמואל-גת-תומס-אמרפול.jpg
עמנואל גת (צילום: תומס אמרפול)
 
גת האמין שכיוצר מחול הוא ייפתח ויתפתח במסגרת החדשה שניתנה לו, שבין השאר גם נהנית מחסות של הקרן הישראלית למצוינות. ואכן, מבסיסו החדש המשיך לצבור הכרה והערכה כיוצר. באפריל אשתקד יצר כוריאוגרפיה מיוחדת, HARK, עם להקת הבלט של האופרה של פריז. "זה היה מהמם, שונה, מרתק. החל מהכניסה לבניין, ומעצם העובדה שמדובר במכונה משומנת" זו הייתה יצירה ל-13 רקדניות שנבחרו מבין 150 רקדני להקת האופרה. 
 
היצירה האחרונה של גת כרקדן
 
בשבוע שעבר, בין הופעות ברומא, לונדון, מוסקבה וסנט פטרבורג, ולראשונה מאז שעזב לצרפת,  גת הגיע לביקור קצר לקראת העלאתה של "דרך המרכז" ( Through the center ) אחת משלוש היצירות שיועלו מחרתיים במופע הראשון של פרויקט המחול של האופרה הישראלית ומרכז המחול סוזן דלל.

   

                     בחדר החזרות על "דרך המרכז" בגרסתו המחודשת עבור "הפרויקט"
 
יצירה זו היא האחרונה שגת יצר בארץ,  ועמה גם נפרד גת מהקהל שלו כאן. על חידושה עבור ה"פרוייקט" עמל בשבועות האחרונים תלמידו-שותפו של גת, הרקדן רועי אסף, שרקד בביצוע המקורי של היצירה, וביצירות האחרות שגת יצר לפני כן כאן ואחר כך בצרפת. במהלך השנה האחרונה הם מופיעים בדואט Winter Variations שיצרו אשתקד עבור מרכז לינקולן כהרחבה של הדואט המקורי "מסע חורף".
 
"הרחבת הדואט המקורי הייתה משותפת, אחרי שהופענו כל כך הרבה עם הדואט המקורי וצברנו הרבה ידע ביחס לעצמנו בו, והרגשנו שאנחנו צריכים לבחון מחדש מה אנחנו עושים אתו. החלטנו לעבוד על הבסיס המאוד קלאסי של נושא ווריאציות, שש וריאציות, עם מוזיקה של מלחינים כמו  מאהלר, ריאד אל סונבטי, או Day in a Life של הביטלס". 
 

   
                     עמנואל גת ורועי אסף ב"וריאציות חורף" – מוזיקה: גוסטב מאהלר מתוך "השיר על הארץ"
 
 
לדברי גת, זו גם היצירה האחרונה שהוא מופיע בה כרקדן, ומעתה יתרכז בעבודתו ככוריאוגרף וביוני תועלה בביאנלה של ונציה יצירתו החדשה Brilliant Corners, עם 11 רקדנים ופסקול שהוא יצר לה במיוחד.  היצירה מנסה לבחון את הכוחות המכניים והאנושיים שמולידים את החומר הכוריאוגרפי בתוך ריבוע אור מוגדר. 
 
  
                     חזרות על  Brilliant Corner
 
בנוסף על כך גת גם יעלה בקרוב את "פולחן האביב" שלו בביצוע של להקת הבלט הלאומי של פולין בערב משותף עם גרסותיהם של מוריס בז'אר וניז'ינסקי. בכך הוא מתחיל למעשה מהלך של שימור יצירותיו באמצעות להקות אחרות המבקשות להעלותן.
 
"כשיזמינו - נבוא"
 
גת ורקדניו מופיעים בבירות המחול העולמי, בקוריאה, סין, טייוואן ואינדונזיה, הונגריה, אוסטריה, סרביה, פולין, גרמניה, הולנד, בלגיה, צרפת, אנגליה וספרד,  ניו יורק וושינגטון. הוא אף החל ליצור עבור להקות אחרות, בגרמניה ובצרפת.
 
לישראל עדיין לא הוזמן. אבל שלא כמוני, עמנואל גת אינו מתרגש או נסער מכך. “זה לא קרה ואני לא שואל את עצמי למה זה כך. ובעצם, יש בזה משהו נכון. אם יש תקציב להזמנת מספר מוגבל של להקות מחו"ל – אז ראוי שיזמינו להקות אחרות של יוצרים זרים. יוצרים ישראלים יש כאן. אותי לא צריך למהר להזמין. צריך לחכות לעבודה הנכונה. כשהיא תהיה זה יקרה. כשיזמינו  - נבוא.”
 
וההבטחה הזאת היא נקודת סיום טובה לשיחה עם עמנואל גת, לפני שעלה לחדר החזרות ללטש, אולי להוסיף משהו חדש, ל”דרך המרכז” שלו שתועלה השבוע במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.
עמנואל-גת-גדי-דגון.jpg
עמנואל גת (צילום: גדי דגון)  
 
"דרך המרכז" של עמנואל גת תעלה במסגרת פרויקט המחול של האופרה הישראלית ומרכז המחול סוזן דלל ביום שלישי, 30 בנובמבר 2010 ב-21:00 וביום שישי, 10 בדצמבר ב-14:00 בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה תל-אביב. כרטיס: 199-99 ש"ח. 

למועדי מופעים >

28/11/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע