סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
25262728293031
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ "שחקנים צעירים צריכים השגחה"
 

 
 
שיחה עם דביר בנדק יו"ר שח"ם לרגל פסטיבל "עתיד התיאטרון" המתקיים בצוותא


"שחקנים צעירים צריכים הדרכה והשגחה"

פסטיבל עתיד התיאטרון ה-6 במספר יוצא לדרך, ומציג מרתון של הפקות בוגרי בתי ספר למשחק בישראל. הפסטיבל חושף את הדור הבא של היצירה הישראלית וכולל בתוכו גם אירועים מיוחדים, ביניהם "יום הסטודנט" שנערך ביוזמת שח"ם, איגוד השחקנים בישראל. את האירוע ינחה דביר בנדק, שחקן ויו"ר הוועד המנהל של הארגון.

בנדק, שלמד משחק באוניברסיטת תל-אביב, הוא בעל רקורד עשיר בתחומי התיאטרון, הקולנוע והטלוויזיה. בין השאר השתתף בסרטו של דובר קוסיאשווילי "מתנה משמיים", ובסרטם של שרון מימון וארז תדמור "סיפור גדול", כיכב בגירסה הישראלית של סדרת הטלוויזיה "המשרד", שיחק ב"הרצועה" ומילא את התפקיד הראשי במחזמר המצליח "שרק". בימים אלה הוא משחק בהצגה "רביזור" בתיאטרון גשר.
 
כשחקן עסוק במיוחד, איפה אתה מוצא את הזמן למלא תפקיד מנהלתי כה מחייב כיו"ר איגוד שח"ם?

"כשמשהו חשוב בעיניי, אני מוצא את הזמן בשבילו. לא משנה אם זה סרט סטודנטים או עבודה בשח"ם, מבחינתי יש פה שליחות ואני רוצה למלא אותה. שח"ם הוא ארגון חשוב ביותר לשחקנים פה בארץ".

על איזה צרכים נועד האיגוד לענות?

"התעשייה של היום היא לא התעשייה של פעם, לטוב ולרע. בחמש עשרה השנים האחרונות אנחנו עדים למהפכה בתחום. מצד אחד התקשורת היום באינטרנט מאפשרת חשיפה הרבה יותר גדולה, ויש הרבה יותר פלטפורמות להופיע בהן, אם זה מספר התיאטראות שגדל מאוד או כמות הערוצים בטלוויזיה.

"מצד שני גדל מאוד מספר האנשים שרוצים להיות שחקנים. יש פריחה של בתי ספר למשחק, ולא כולם באמת מכשירים את התלמידים שלהם באופן יעיל. שחקנים, ובעיקר שחקנים צעירים שרק יצאו לשוק, צריכים הדרכה והשגחה, וכאן נכנס האיגוד, למלא את הצורך הזה".

אז שח"ם מגן על שחקנים צעירים?

"לא רק. שח"ם מגן על כולנו כשחקנים, ואנחנו פועלים כדי להגן על מעמד השחקן בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון. שחקן לצורך העניין הוא כל מי שיש לו חוזה העסקה מקצועי ועומד להופיע, לאו דווקא מי שלמד בבית ספר למשחק.

"ההתחזקות של גופים בעלי אינטרסים כלכליים כמו זכייניות הטלוויזיה, מביאה לניסיון בלתי פוסק לצמצם את היקף המחויבות ליצירה המקומית ומקשה מאוד על השחקן הבודד לעמוד על זכויותיו.  בדיוק בגלל זה הוקם האיגוד לפני כעשר שנים, בגלל תנאי העסקה מבישים, אי כיבוד הסכמי עבודה, והתניית העסקת שחקנים בוויתור על זכויותיהם.

"אבל לשחקנים צעירים זה חשוב במיוחד. הם חשופים לניצול יותר מכולם כי הם להוטים להופיע בכל תנאי, זה בדיוק מה שאנחנו עומדים לדבר עליו ביום הסטודנט. אנחנו מאיצים בתלמידים ובבוגרי בתי הספר למשחק להצטרף לאיגוד כי דרכו הם יכולים לשמור על עצמם ודרך זה לשמור על כולנו".

האוניה-שוקעת--אייל-לנדסמן.jpg
               "כשהאוניה שוקעת", סטויו ניסן נתיב, צילום: אייל לנדסמן

"הדילול הטבעי עושה את שלו"

האם אין כפילות בין הייצוג של שחקן על ידי אמ"י וההסתדרות ובין הייצוג בשח"ם?

"באמת אין טעם להיות מיוצגים ביותר ממקום אחד כי התשלומים כפולים. אמ"י וההסתדרות לא יכולים להגן על שחקנים ולספק להם את הצרכים שלהם כמונו. אנחנו מספקים ייעוץ משפטי חינם, טיפול בתלונות, בדיקת משפטית של חוזים אישיים, מערך הסכמים עם כל גופי השידור והבטחת תנאי ותעריפי מינימום.

"בנוסף לכל אלה, ולא פחות חשוב מהם, אנחנו מספקים לשחקנים, בעיקר לצעירים שבהם קידום, חשיפה והכשרה מקצועית בנושאים כמו עמידה מול מצלמה, פיתוח קול, ומיומנויות נוספות הדרושות לשחקן מקצועי.

"אנחנו גם דואגים ליידע את השחקנים על אודישנים שמתקיימים בזמן אמת. לשחקנים יש בעיה בעניין הזה. הם שומעים על אודישנים רק אם יש להם סוכן יעיל וזריז, אבל הבעיה היא שהיום יש הרבה שרלטנות בשוק הזה ולכן בעיקר היום כשיש היצע כל כך גדול של שחקנים שלסוכנים אין סיבה להתאמץ ולחפש באופן אמיתי את הטובים ביותר. שח"ם הוא הגוף שיכול להודיע לשחקנים מה קורה איפה, היכן מתרחשים אודישנים, איזה סוג שחקנים דרושים וכמה וכו'. את כל הדברים האלה רק איגוד כמו שח"ם יכול לעשות".

מה יש לכם להציע לסטודנטים למשחק?

"שח"ם מציעה לסטודנטים ייצוג משמעותי. בוועד המנהל יהיה סטודנט שייצג את קהל הסטודנטים ולקדם את האג'נדות שלהם כשהרעיון הוא ששח"ם יהיה גוף צעיר ומתחדש ולאו דווקא שייך לדור שהקים אותו.

"אני לא חושש שיהיה מרד ואיזשהו סטודנט ירצה לקחת את המושכות. אבל אם כן, אני לא אבכה על זה. אני אקדם אותו בברכה".

פנדו-וליז-מוסקוביץ.jpg
"פנדו וליז", בית ספר סופי מוסקוביץ', צילום: יח"צ

עם יד על הלב, אתה לא חושב שיש פשוט היצע גדול מדי של שחקנים בשוק?

"אני לא חושב שיש היצע גדול מדי, יש מספיק עבודה לכולם. אבל המקצוע שלנו שונה במהותו ממקצועות אחרים שלומדים באוניברסיטה. מי שחיידק המשחק נמצא בנשמה שלו ולא יכול לעבוד בשום דבר אחר נמצא במקצוע הנכון.

"מה שמדאיג אותי זו המגמה ההולכת וגדלה של צעירים שכל מה שמעניין אותם זה הפרסום ולאו דווקא המשחק. אבל זה יהיה יהיר ומתנשא מצדי להחליט מי שחקן ומי לא. הדילול הטבעי עושה את שלו ומי שטוב, יצליח. האחרים ילמדו בדרך הקשה".
 
פסטיבל "עתיד התיאטרון" יתקיים בין התאריכים 5-2 במאי 2011 בצוותא תל-אביב.כרטיס: 50 ₪. במכירה מוקדמת: 30 ₪ . לרכישת כרטיסים להצגות בטל': 7 / 03-6950156  (שלוחה 2 ),  tickets.tzavta.co.il . לפרטים נוספיםבאתר צוותא



01/05/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע