סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: צבי גורן בין קודש לחול – בין פיסול למחול
 

 
 
ליצירתו החדשה של רמי באר מבנה אסתטי יפהפה אך היא מסרבת לגעת ברגש גם ברגעיה הטובים


אחדות המרכיבים

אין חולק על כך כי רמי באר פיתח בשנות עבודתו עם להקת המחול הקיבוצית שפה חזותית מרשימה, שמתאפיינת בעיצוב חזותי מושלם, במבנים ארכיטקטוניים מפוסלים ומדויקים מאוד. הוא מעצב את הבמה, את התלבושות ואת התאורה ביד אמן, ובכל אחד מהתחומים האלה הוא ראוי לשבחים.
 
לצד אלה יש מחלוקת ביחס לשפה שלו ככוריאוגרף, אך ייאמר מיד כי יצירותיו הרבות מאופיינות באחדות המרכיבים כך שגם אם זו נראית דלה כשהיא לעצמה, עדיין יש בה מכוחה של התנועה ומתפקודה היצירתי. מבחינה זו ניתן לומר כי "בין קודש לחול", יצירתו החדשה של באר, המתנהלת על מצע חול, שומרת על עקרון אחדות מרכיבי העיצוב והתנועה.
 
היצירה בנויה מחמישה פרקים, שני הראשונים הם קטעי סולו בעיקר תחת קילוח חול הנשפך עליהם ממכל תלוי מעל מרכז הבמה. תחילה זו הרקדנית רננה רנדי, הנעה באיטיות ובתנועות משוכות על גדר, שאיננה אלא שני גרמי מדרגות הניצבים על צידם. זה נראה מרשים במיוחד כאשר תנועותיה מתגרות לכאורה בזרם החול ומעיפות אותו, כך שקרני התאורה מנפחים את הנשורת שהם יוצרים כמניפות גדולות.
 
אחריה הרקדן דניאל קוסטה, בקטע קצר יותר, שרירי, אך עדיין בתנועה ארוכה ואיטית, ועדיין באפקט של זרם החול הנמשך. ובעקבותיו, בקטע השלישי, פורצת אל הבמה שלישיית הבנים עוז מולאי, איתי פרי ואיביצה באגו, שיחד עם המוזיקה מעירה את הבמה לחיים. התנועה רחבה, מעגלית, החול כבר הופך מצע תומך בתנופת הגוף. קילוח החול מלמעלה מגיע אל סופו.
 
שני עובדי במה נכנסים ושופכים חול מתוך מכלי אשפה שחורים, אחד מהם מביא כלוב ברזל  מלבני שמקובע לרצפת קדמת הבמה מימין, ומלמעלה יורד מבנה המתחבר אל הכלוב ויוצר דימוי של בית עם גג רעפים. בעומק הבמה משמאל יורד לוח מלבני זהוב. עובדי הבמה סיימו ופינו אותה, גג הבית המואר בכחול זוהר מתרומם מעט מעל כלוב הברזל ונחשף עליו, שוכב לאורכו הרקדן שי פרטוש. חברו ניר אבן שוהם נע אל חזית קיר הזהב, ומתחיל הפרק המרכזי של היצירה, כמחצית השעה אורכו.

   

 
זהו דואט מיוחד המצרף שתי יכולות ביצוע מצוינות, גם כששני הרקדנים פועלים בנפרד: פרטוש, רקדן נפלא בעל גמישות ויופי פיזי, מתפתל, עולה ויורד, מתגלגל, מזדקר ונופל  בין פתחי הכלוב בתנועה סוחפת. יותר משזו תנועה מחולית טיפוסית היא המזכירה ברגעים רבים תרגיל מורכב של התעמלות מכשירים – ופרטוש בהחלט היה זוכה לעשר נקודות משופטי האולימפיאדה על יפי התנועה שלו, שליטתו במכשיר, וזרימת הגוף הבלתי פוסקת.  בהמשך הוא יעשה זאת יחד עם אבן שוהם, שתחילה נע כבתפילה מול הלוח הזהוב, ואחר כך מצטרף אל חברו, מחוץ לכלוב ובתוכו.
 
מבחינות רבות וטובות הפרק הזה היה יכול להיות יצירה עצמאית. ועם זאת היא הותירה אותי מנוכר בגלל פסקול הבנוי על טקסט בצרפתית, תחילה בקולו של גבר ואחר כך בקולה של אישה. קולות רדיופוניים ערבים. אבל מה הוא הטקסט? מה נאמר בו? מי כתב אותו? מה הקשר שלו לכל המתרחש? אין לי מושג. בדף התכנייה אין זכר לעניין, אפילו לא ברמז. מבחינתי זהו ביטוי של זלזול בקהל והתנשאות אינטלקטואלית, עם קריצה לאפשרות שהיצירה תועלה בחו"ל.
 
הקטע החמישי החותם את היצירה, עם שש רקדניות בשמלות לבנות קצרות המדגישות יפה את רגליהן, נראה לי שגרתי למדי בתנועתו, ולא מדויק למדי ברגעי האוניסונו החותמים את היצירה כולה.
 
תיארתי את המחול בפירוט יתר, מעבר למה שאני נוטה לעשות בדרך כלל, כיוון שאין ביצירה האסתטית הזאת ביטוי רגשי, אפילו אחד, שיחבר אותי אל המתרחש, שיפענח עבורי את המבנה, או יעשיר את התנועה. הרקדנים נראים כמשרתים את העיצוב, או מפעילים אותו, ולהבדיל מעובדי הבמה שגם חזרו לסלק ממנה את הכלוב, נעדרה מתנועתם נמרצות.
 
עם זאת, כאמור, יש משהו שלם שנוצר ביצירה, ואם יפוענח הטקסט הארוך בפרק הרביעי, ואולי אם היצירה תתקיים בחלל במה אינטימי יותר וסגור (בדומה ל"לידת הפניקס" של ורטיגו) יהיה אפשר לגלות בה ובין החול והחולין שלה את הנסתר עתה - האמת שלה ושל יוצרה, שהיא קודש הקודשים של כל יצירת אמנות. 

למועדי מופעים >

01/05/2011   :תאריך יצירה

כתבות נוספות
דואט עם שעון חול

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע