סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
27282930
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ תיאטרון גורמה
 

 
 
"הרצח במחזה, כמו שאני רואה אותו, הוא משל... אפשר לקחת את זה לכל מקום. זה יכול להיות גם משל לגזענות שהיא רלוונטית לחיים שלנו פה. ואני מדברת על כל סוגי הגזענות – יהודים, אתיופים, ערבים, עובדים זרים, לא משנה".
"צריך לעודד את הקהל בארץ להפוך לאניני טעם", אומרת הבמאית יעל קרמסקי המביימת את "המשרתות" באנסמבל תיאטרון הרצליה


"מחזה לא קל לעיכול"

השבוע תעלה בבכורה בתיאטרון אנסמבל הרצליה ההצגה "המשרתות" מאת הסופר הצרפתי ז'אן ז'אנה ובבימויה של יעל קרמסקי. המחזה השנוי במחלוקת נכתב על ידי ז'אנה מתוך הכלא בשנת 1949 בעקבות מעשה רצח אמיתי שהסעיר את צרפת של שנות השלושים.

ההצגה מגוללת את סיפורן של שתי משרתות-אחיות המתכננות את רצח הגברת שלהן ובמהלך המחזה הן מתרגלות את מעשה הרצח עד לרגע הגורלי שבו היא מופיעה. ז'אנה האשים את המעמד הבורגני באחריות מלאה ליצירה, פיתוח וקיבוע של מעמד הפושעים בחברה.

הגרסה הישראלית העכשווית של המחזה, בתיאטרון אנסמבל הרצליה, מתהדרת בתרגום חדש לעברית מאת דורון תבורי ומשתתפות בה השחקניות סלווה נקארה, חוה אורטמן ואודליה סגל מיכאל.

על הבימוי, כאמור, אחראית יעל קרמסקי, בוגרת האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים שהחלה את דרכה האמנותית ככוריאוגרפית. קרמסקי יצרה בין השאר את המופעים "אישם" ו"גולם" במסגרת פסטיבלים למחול במרכז סוזן דלל, ו"תנועות מקומיות" במסגרת פסטיבל ריקודי חדר.

במהלך עבודתה על היצירה "הגיגית" בסוף שנות התשעים, קרמסקי "עברה פאזה" כדבריה, סיימה לימודי תואר שני בבימוי באוניברסיטת תל אביב והחלה לעסוק בבימוי תיאטרון. היא ביימה מספר לא מבוטל של הצגות, ביניהן "רוחות רפאים" בתיאטרון תמונע ו"עין לטושה" במסגרת פסטיבל תיאטרון קצר בצוותא. כיום קרמסקי משמשת גם כמורה ליצירה בימתית בבתי ספר שונים בארץ, ביניהם בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים ובית הספר לקולנוע סם שפיגל.

מה הביא לבחירה שלך לביים את "המשרתות", מחזה שהתיאטרונים הרפרטואריים כל כך ממעטים לגעת בו?

"'המשרתות' הוא באמת מחזה לא קל לעיכול. אני חושבת שבפעם האחרונה הוא הועלה בארץ במסגרת הרפרטוארית בשנת 73' בתיאטרון באר שבע. במהות מדובר במחזה שמטפל בחברה הבורגנית, ודי צמוד לסיפור הרצח הדוקומנטרי שעורר סערה כל כך גדולה בצרפת בסוף שנות ה-30.

המשרתות-צילום-זראר-אלון.jpg "המשרתות" (צילום: ז'ראר אלון)


"הרצח עצמו היה מזעזע: הגופה נמצאה מבותרת לחתיכות ועם עיניים מנוקרות. זה קרה בפרובינציה חשוכת אל, קתולית מאוד ושמרנית בצרפת במקום שנקרא 'עמק החושך'. בחרתי לעסוק במחזה הזה כי למרות המרחק בזמן ובמקום, יש לו רלוונטיות מאוד גדולה לחיים שלנו כאן ועכשיו. זה מחזה מרתק עם הרבה רבדים שיכולים להתפרש באינספור זוויות: חברתיות, פסיכולוגיות פילוסופיות וקרימינולוגיות".

יש כאן סיפור על רצח מזעזע, איך אפשר להזדהות עם הדמויות הראשיות מבלי להתחלחל?

"יש ציטוט של ז'אנה שאומר: 'הכוח יכול להיות בקצה האקדח, אבל לפעמים הוא יכול להיות גם בקצה הצל של האקדח'. ז'אנה בעצם מעמיד לחברה הבורגנית מראה מול הפנים ואומר: מה שאתם רואים זה מה שאתם. המשרתות יוצרות אחת את השנייה כנחותות מפני שככה הן רואות את עצמן, וזה מאפשר לחברה מעמדית, היררכית ולא שוויונית להתקיים בכלל.

"הרצח, כמו שאני רואה אותו, הוא משל. הוא הדרך היחידה של המשרתות להשתחרר מהדימוי שבתוכו הן כבולות. ז'אנה באמת התמקד בעניין החברתי,  אבל אפשר לקחת את זה לכל מקום. זה יכול להיות גם משל לגזענות שהיא רלוונטית לחיים שלנו פה. ואני מדברת על כל סוגי הגזענות – יהודים, אתיופים, ערבים, עובדים זרים, לא משנה. אם אתה סוגד או תלוי במראה שמישהו אחר מייצר זה כובל אותך בתוך זהות שהיא לא באמת אתה".

אז בעצם כולנו אשמים?

"בדיוק. כולנו משרתים. ז'אנה חושף את המנגנון הזה ושואל שאלה מאוד קיומית: אם אנחנו נוצרים על ידי מי שמתחתינו ומי שמעלינו, אז מי אנחנו בעצם? האם יש לנו ברירה אחרת חוץ מלהרוס את המנגנון מהיסוד?"

זו העבודה הראשונה שלך עם תיאטרון אנסמבל הרצליה?

"כן, ואני חייבת להגיד שזו חוויה מדהימה. התיאטרון הזה הוא בעצם היחיד בארץ שעושה תיאטרון אמנותי בלי לערב בידור.  מנהלת התיאטרון אופירה הניג עושה עבודת קודש. היא לחלוטין נאמנה לחזון האמיתי של תחום התיאטרון כאמנות, לסיבה העיקרית לקיומו.

"גם העבודה עם השחקניות הייתה מרתקת. מדובר בשלוש שחקניות מהשורה הראשונה, ודרך אגב, אחת הסיבות שלא נוגעים הרבה במחזה הזה היא שהוא דורש משחק ווירטואוזי, שלא הרבה שחקניות בארץ מסוגלות לו. סלווה, חווה ואודליה הן שחקניות טוטליות, אינטליגנטיות, עם מנעד מאוד רחב של יכולות ביצוע. העבודה איתן הייתה פשוט מתנה".

את מרגישה שהרקע שלך ככוריאוגרפית תורם לעבודה שלך כבמאית תיאטרון?

"בוודאי. אני מאוד מדגישה את הבינתחומיות בעבודה שלי, ואני מאמינה שבתיאטרון המודרני העכשווי כל במאי חייב להיות בקיא בכמה תחומים, צריך להתפתח בעוד ערוצי אמנות כדי שהעבודה שלו תהיה רלוונטית. אחרי הכול מדובר באירוע חזותי, קולי ותוכני, ואם לא נשתמש בכל הכלים שלנו, התיאטרון פשוט ייאבד את הרלוונטיות שלו.

"אני מאמינה שתיאטרון צריך להגיש לקהל שלו גם ארוחות גורמה. זה מה שנקרא לכבד את הקהל. צריך לעודד את הקהל בארץ להפוך לאניני טעם."


הצגה ראשונה של "המשרתות"  תעלה במוצ"ש, ה-14 במאי 2011 בשעה 20:30, תיאטרון אנסמבל הרצליה, בית האזרח . לרכישת כרטיסים: 09-9552921.


למועדי מופעים >

09/05/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (7 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
7. יעל היקרה - תתעוררי
פלורה , תל אביב (05/06/2011)
6. תודה לאנסמבל הרצליה על רף גבוה ואומנות טהורה!
אחת שיודעת , (01/06/2011)
5. יעל קרמסקי בודאי חושבת שהיא הגורמה
הייתי , ראיתי (30/05/2011) (לת)
4. אין הנחתום וגו`
סו-שף , בביצה (18/05/2011) (לת)
3. שהאשכנזים האלה יפסיקו לדחוף לנו את התרבות שלהם!
יעקב , זכרון (12/05/2011) (לת)
2. פלצנות
אוריה , ר"ג (11/05/2011)
1. אליטיזים משעמם.
תמיכה ועוד תמיכה , (11/05/2011)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע