סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: לילך גביש שחור על שחור
 

 
 
בחלל שחור סגור מעלה תיאטרון קליפה מופע שחור משחור לרגל פסטיבל ישראל. עידית הרמן מבהירה


מופע בקופסה שחורה
 
זו הפעם השישית שתיאטרון קליפה מעלה רעיון אמנותי שהתגבש לכדי עבודה מונומנטלית, תלוית מקום, בפסטיבל ישראל אשר חוגג השנה חמישים להיווסדו. בחלל שכולו שחור, יעלו חברי הקבוצה ואמנים אורחים את העבודה "המצפה"  המעניקה פרשנות ייחודית משלהם לחלומות, הטומנים בחובם את התשוקות, הכמיהות והפחדים האנושיים של כל אחד מאיתנו.
 
תחת שרביטה של עידית הרמן תמונות בימתיות מופיעות בחלקים שונים של החלל, נטוות לכדי חוויה רב חושית, לצלילי מוזיקה של דימיטרי טולפנוב, שותפה לחיים וליצירה. השניים גם יופיעו בעבודה יחד עם פרפורמרים מהארץ ומחו"ל, שיספקו קטעי תנועה ואקרובטיקה אווירית, המבזיקים באור חלש לנגד עיניי הצופה, מחשיכה מוחלטת לנראות מינימלית, סדורים בחלקים שונים של החלל.
 
ייחודו של המופע הוא שכולו מונוכרומטי בצבע שחור. "אין כאן שחור ולבן, אלא שחור על שחור", מבהירה הרמן, מנהיגת הקבוצה, "מכוון שכך, אנחנו ממש שולטים במה שנראה - דמויות וחפצים יכולים להופיע ולהעלם בחשיכה. זה יוצר משהו מאוד קסום, הקהל יושב על הרצפה וצופה במופע בתוך קופסה שחורה".
 
המופע שיעלה עשר פעמים בלבד, מציע חוויית צפייה בה הצופה יכול לבחור את נקודת המבט וזווית ההתבוננות שלו על המתרחש. החלל ששימש בעבר כאולפן של טלעד, כוסה כולו במזרונים, המאפשרים לצופים לשבת או לשכב עליהם בחשיכה המוחלטת ולתת לדימויים לצוץ ולהעלם לנגד עיניו. "בניגוד למה שעשינו בעבר בפסטיבל ישראל, שהקהל הלך איתנו ואחרינו, ועבדנו גם על מניפולציה של קהל, הפעם אין את זה.  בעבודה הזו החוויה היא פסיבית לחלוטין. הדברים קורים כמו בפלנטריום, הצופה לגמרי מוגן ופסיבי".
 
בעבודה אין אף לא מילה אחת והיא נטולת קו עלילתי. "המצפה עוסק בארכיטיפים של חלומות ומורכב מדימויים ומוזיקה. לכל אחד מאיתנו יש חלום על נפילה או מעוף, חלומות ארוטיים, או חלומות בהם אני רודף אחר מישהו או נרדף. החומרים שהפסיכואנליזה עוסקת בהם". 

המצפה-1-יחצ.jpg
"המצפה" (תמונת יח"צ)

"מבחינת העיצוב הלכנו על משהו מאוד חמור. אין שום דבר לשם קישוט, לכל דבר יש משמעות. גם בחלומות כל דבר הוא סימבולי, וגם כאן, בגלל שהכל שחור, זה מקבל מעטפת אלגנטית באופן מפתיע ואחר. יש משהו קצת קינקי בלוק, בגלל השחור המבריק. האווירה שנוצרת היא שהכל טבול בנפט.  המופע מאוד אחדותי וגם כל המדיות פועלות בשיתוף פעולה לתוך הדבר האחיד". 
  
טקטיקות של מלחמה

חלוקת התפקידים בקליפה ברורה: הרמן מביאה את הקונספט ומפתחת אותו יחד עם חברי הקבוצה, טולפנוב אחראי על העיצוב והמוזיקה. "למרות שאני הבמאית ויותר מארגנת את העניינים, הצד של דימה הוא עצום", היא אומרת, "בייחוד במופע כזה שהמוזיקה כל כך משמעותית בו".
 
המופע יחסית מינימליסטי ויחד עם זאת יש בו מדיות רבות. עם בני הזוג עובדים אורית ברגמן, המופקדת על הקונספט העיצובי והוידאו, אוסי ולד על האנימציה, דניאל בלנגה גובאי האיטלקי, שותף לקונספט ולדרמטורגיה, ואף יופיע במופע. "נפגשנו בארץ במקרה והוא הראה לי דברים שהוא עושה והחלטתי שאני רוצה לשתף איתו פעולה", משתפת הרמן על מקריות שבהצטברות כוללת מרכיבה קבוצת תיאטרון חצי בינלאומית. 

המצפה-3-יחצ.jpg
"המצפה" (תמונת יח"צ)


"כרגיל יש אצלנו אנשים שהמקור שלהם לא ישראלי. זה לא משהו שאנחנו שואפים או משתדלים אליו, זה פשוט קורה באופן טבעי, פונים אלינו אנשים ומגיעים אלינו סטודנטים". יחד עם בלנגה ובני הזוג, יופיעו קאזויו שיונוירי, רקדנית המתמחה בקליפה, שהגיעה מיפן, גבריאל נויהאוס, שנולדה בשוויצריה, ורוני הלר הישראלי.
 
את מרבית העבודה עושים חברי הקבוצה בסטודיו של קליפה ברחוב הרכבת בתל אביב, בלנגה שולח חומרים מצולמים באינטרנט ותורם את חלקו מאיטליה. לאחרונה נערכו כמה חזרות בחלל המופע, אך כמו לקהל, גם ליוצרים עצמם צפויה הפתעה. "תהליך העבודה הוא כמו משחק שחמט מתוכנן מראש", מדמה הרמן את הפרויקט למערכה: "זה כמו יציאה לקרב עם טקטיקות של מלחמה. אנחנו עושים הכל בחלקים. זה כמו בית שמגיע בחלקים ונבנה אותו בשלמותו כשנגיע לשטח. יומיים לפני המופע".

   

 
ניג'וס לא נורמלי של טכניקה
 
יוני טל עיבד ומנגן את הלחנים במופע, למוזיקה שכתב טולפנוב. בחלל יוצבו במות ועליהן כלים מוזיקליים לא שיגרתים עליהם ינגן. על פי התכנייה, המוזיקה היא זו שמפעילה את האשליה הבימתית - מתוך הקטעים המוזיקליים נבנים לאט הדימויים החזותיים, כמו בקליפ חי. 

המצפה-2-יחצ.jpg
"המצפה" (תמונת יח"צ)

לדברי טולפנוב, שמדבר באנגלית במבטא רוסי, המוזיקה היא מוזיקה קיימת שכתב זה מכבר. בצניעותו הוא אומר: "אנחנו בוחרים את המוזיקה על פי ההרגשה. מה טוב לכל חלק. עבדנו הרבה על המוזיקה, אבל אני לא יודע איך זה יהיה עד שזה יקרה, עד שנחבר חלק לחלק. אחרי ההופעה אוכל לומר יותר. בדרך כלל אנחנו לא יודעים מה יקרה בהופעות שלנו, וכאן אנחנו עוסקים בחלומות, שלא ברור איך הם צריכים להיות ואיך הרעיונות יובאו לציבור. הוויזואליה תהיה מעניינת", הוא מבטיח.
 
"זו עבודה שקורעת אותנו", אומרת הרמן בסיפוק סדיסטי משהו, שיש בו תאווה ליצירה, "יש בעבודה הרבה אקרובטיקה אווירית ואלמנטים פנטסטיים וירטואוזים, שהקהל כל כך מחכה להם וכבר הרבה שנים לא עשינו. זה ניג'וס לא נורמלי של טכניקה. כל הצוות עובד כל כך קשה".
 

למועדי מופעים >

22/05/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע