סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן להקת מרתה גרהם – עוצרים את הזמן
 

 
 
20 שנה אחרי מותה, רוחה של גרהם ממשיכה לרחף מעל המחול המודרני אך גם במיטב יצירתה - עבר זמנה


כוהנת המחול והקהל הישראלי

המפגש הראשון של שוחרי המחול בארץ עם מרתה גרהם ויצירותיה המיתולוגיות היה בביקורה הראשון בישראל עם להקתה בבית הבימה, באמצע שנות החמישים. זה היה מפגש מכונן לא רק לי, כצופה שנכבש לחלוטין, אלא לתמונת המחול האמנותי הישראלי.
 
כך גם היה ביקורה הבא, ובעיקר היענותה ליוזמתה של הברונית בת שבע דה רוטשילד לשמש יועצת אמנותית ללהקת המחול  שהקימה ב-1964. היענותה כללה הרשאה ללהקת בת שבע לרקוד מספר ניכר של יצירותיה, וגם יצירה שיצרה עבור הלהקה "חלום יעקב" ב-1974.
 
לכל הדברים האלה אין זכר ואיזכור בתכניית הלהקה המופיעה עתה במשכן לאמנויות הבמה. גם לא העובדה שהמלחין מרדכי סתר והפסל דני קרוון יצרו עבורה. ואפילו המנהלת האמנותית ג'נט אילבר שהקדימה להופעות דברי הסבר לטובת מי שלא יטרחו לקרוא מה כתוב בתכנייה, לא ציינה את הקשר המיוחד הזה בין "כוהנת המחול" הגדולה לקהל הישראלי, שרבים בו עדיין זוכרים לה את חסדה לנעוריהם.
 
אבל הרי לא בכך נבחנת הופעת הלהקה בשתי התכניות השונות שהיא מעלה בביקורה זה. הערב הראשון, שיועלה עוד שלוש פעמים עד מוצ"ש, כלל ארבע יצירות, משנות השלושים, הארבעים, החמישים וכן היצירה האחרונה שהשלימה לפני מותה. בערב השני, שיועלה  למרבה הצער רק עוד פעם אחת, הייתה רק יצירה אחת של גרהם, ולצדה יצירה של רוברט וילסון שהיא מעין רישום-בתנועה של דיוקנה. 

מרתה-גרהם-2-יחצ.jpg
להקת המחול מרתה גרהם, צילום: יח"צ
 

התנועה הגרהמית
 
מבחנה של הלהקה הוא כמובן באיכות רקדניה, ואלה אחרי שנים של אימונים מפרכים (לפי הידוע) מצליחים להעביר היטב את רוחה של שפת התנועה הגרהמית לדורותיה. כמה מהם בולטים במיוחד כמו בלייקלי וייט מקגוויר ובעיקר מאוריציו נרדי
 
אם זה היה העניין בהופעה אפשר בהחלט להצביע על שתי התכניות כתצוגה מכובדת של אמנות המחול. פחות מזה לא היה בא בחשבון ואיש לא היה טורח להביאם הנה. כי העניין האמיתי של המופעים הוא יצירותיה של גרהם, ואת אלה ניתן להגדיר כחוויה מוזיאלית מרתקת.  
 
כך למשל CHRINICLE מ-1936 שמציג דימויים של מלחמה, וכפי שנכתב בתכנייה המקורית אז "היצירה מביעה את התיעוב מן הרוח שרוחות המלחמה מביאות עמן ומציעה תשובה". זו הייתה תשובתה של גרהם לאימת הפשיזם באירופה, אחרי שקודם לכן סירבה ליטול חילק באירועי אולימפיאדת ברלין.
 
זו יצירה פוליטית, מהבודדות ברפרטואר יצירותיה של גרהם, וברגעים רבים – בשחזור המקוצר המוצג עתה – היא נראית כלקוחה דווקא מרפרטואר פשיסטי אדום, כמין ריאליזם-סוציאליסטי אמריקני. אבל מעבר לכך ניכרת בה השפה הגרהמית הראשונית, של תנועה מפוסלת, עם הרבה עצירות בנוסח STOP FRAME קולנועי.
 
תנוחת הזרועות, טיפוף הצעדים, קפיצות והנפת רגליים מרשימה בסיוע שמלה רחבת שוליים – אחד מסימני ההיכר של תלבושות שגרהם עצמה עיצבה (וגם כאשר עשו זאת מעצבים כמו אוסקר דה לה רנטה, קלווין קליין ודונה קארן) והרבה הרבה אזכורים לבלט הקלאסי, שיחזרו ויופיעו גם ביצירות האחרות שהועלו כאן הפעם.
 
היה משונה לחזור אחורה ליצירה הזאת אחרי הפתיחה עם EMBATTLED GARDEN מ-1958 שהועלה גם בבת שבע תחת השם "הגן אחוז המלחמה" עם התפאורה של הפסל היפני איסמו נוגוצ'י (שעיצב את גן הפסלים של מוזיאון ישראל) ומוזיקה של קרלוס סורינץ'.
 
היצירה הזו, מתקופת השיא של יצירותיה, מספרת את סיפור אדם, חוה, הנחש ולילית כסיפור אהבה. התנועה הגרהמית כבר מתעדנת, פה ושם מתערסלת, ולארבעת הסולנים יש הזדמנות להפגין יכולות אינדיבידואליות ברורות. העלאתה של היצירה הזאת הדגישה עבורי את הצער על כי רק היא הועלתה מתקופת הזוהר הבשלה של גרהם.

לאחר ההפסקה העלתה הלהקה את DEATH AND ENTRANCES מ-1943. במהלך מלחמת העולם השנייה העסיקו את גרהם שאלות קשות של אמונה וייאוש. היצירה מושפעת מחייהן של האחיות הסופרות ברונטה, והמאבק של נשים כנגד מסורות ומוסכמות חברתיות. יש ביצירה שימוש בחפצים, שנותר לא מפוענח כפי שהיה גם כאשר היצירה הועלתה לראשונה בניו יורק, אך בפרקיו השונים יש כבר התגבשות ברורה של שפת תנועה משוחררת יותר מזו של העשור הראשון של יצירותיה.
 
את הערב הראשון חתמה יצירת מופת קלילה, THE MAPLE LEAF RAG, מ-1990. אין לי ספק שגרהם חשה כי בגיל 94 זמנה אוזל, והצליחה לשלים יצירה צבעונית נהדרת שנראית, בתלבושות שעיצב קלווין קליין, כמין סאטירה עצמית או אפילו פארודיה מחבקת שלה למכלול חידושיה, מהפכותיה ויצירותיה.   

   

 
עקבות המהפכה

את הערב השני פותחת אחת מיצירות הדגל של גרהם "אביב בהרי הפלאצ'ים", למוזיקה של אהרון קופלנד שקרא לה "למרתה" אך היא שינתה את השם לזה המופיע על היצירה מאז הבכורה ב-1943. זו יצירה שנושבת בה רוח של עולם חדש והיא משתמשת במושגים של חלוציות, נעורים ואמונה דתית. משהו ישראלי מאוד, בן זמננו, אם תתעקשו.
 
האופטימיות השורה עליה בדמויותיה הצעירות של חתן וכלה טריים נטמעת בנחישות של החלוצה הנאבקת, ונקטעת נוכח הפוריטניות הכוחנית של המטיף הדתי ורביעיית המאמינות שלו. גם כאן מעצב התפאורה הוא נוגוצ'י והמוזיקה יחד עם כמה מרגעי המחול, מהדהדת מוטיבים עממיים.
 
לאחר ההפסקה הועלתה יצירתו של הבמאי-כוריאוגרף-תפאורן רוברט וילסון SNOW ON THE MESA שהיא כהגדרתו "דיוקן של מרתה". יחד עם מעצב התאורה הנהדרת אי ג'י ויסברד ומעצבת התלבושות דונה קארן הוא יוצר מחווה מעניינת, ולרגעים מרתקת.
 
היצירה, מ-1995, בנויה במהלך של 12 פרקים שבהם יש ציטוטים ברורים משפת התנועה והמחוות של גרהם. מעין התבוננות אישית שלו על העולם השלם של אמנותה ושל מוטיבים מחייה, כולל דואט-מחווה מיוחד ויפהפה לקשר שלה עם בן זוגה.

אולי שלא במפתיע, כמו ב-RAG שחתם את הערב הראשון, גם ביצירתו של וילסון הלהקה נראית משוחררת, חיונית מאוד עם רגעים של וירטואוזיות אישית, ותמיד במשמעת קבוצתית מתואמת להפליא.
 
בסיכומן של שתי התכניות ניתן לומר כי הזמן אכן עצר מלכת. אך כשם שביצירותיה המהפכניות של גרהם יש הדים ברורים ליוצרים שקדמו לה, כך גם במחול בן זמננו ניתן לגלות את עקבות המהפכה שחוללה היוצרת המיוחדת הזאת, שנולדה בסוף המאה ה-19 ומתה בתחילת העשור האחרון של המאה ה-20.

רכישת כרטיסים תוכנית א'

רכישת כרטיסים תוכנית ב'


למועדי מופעים >

03/11/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. מרתה גרהם
חמוטל , גדרה (04/11/2011)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע