סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: ענת זכריה על מה חושבים כשרוקדים?
 

 
 
אני בכלל לא אוהב לקרוא להם רקדנים אני קורא להם אנשים. כן חשוב שכוריאוגרף ידע לדרוש. יחד עם זאת אני יכול ללמוד מהאינטרפרטציה שלהם לתנועה שלי כל כך הרבה, לעתים זה בדיוק חושף את החולשה בכוריאוגרפיה שלי ואז אני מתקן"

שיחה עם הרקדן והיוצר  אייל דדון לרגל ערב משותף לו ולחברו ללהקת המחול הקיבוצית, מרטן הרייג



להקת המחול הקיבוצית  מתחדשת וחונכת  מסגרת בימתית חדשה, צעירה, בשם "במה אחרת" המייחדת מקום ליצירה כוריאוגרפית של רקדני הלהקה.
 
את הערב הראשון במסגרת הזו שיעלה ב-12 ביוני 2015 במרכז סוזן דלל כחלק מאירועי "גברים יוצרים”, יפתח המופע "קרואסון על האש" לכוריאוגרפיה של שנים מרקדני הלהקה מרטן הרייג ואייל דדון.
 
לדברי רמי באר מנהלה האמנותי של הלהקה: "הכוונה היא לייצר מסגרת בה יוכלו לבוא לידי ביטוי כוחות יצירתיים בולטים של הלהקה. אייל ומרטן הם שני רקדנים יצירתיים וכישרוניים ביותר שראוי לאפשר להם את התמיכה הנדרשת בכדי להתפתח, לגדול כיוצרים בעלי קול ייחוד. אני מאוד מאמין בפוטנציאל הטמון בכל אחד ואחד מהם".
 
המופע  כולל ארבע עבודות: "You Man" - לכוריאוגרפיה ומוזיקה של מרטן הרייג; "היפה והחיה" לכוריאוגרפיה של מרטן הרייג בהשתתפות הרקדנים פרידה סיידל וניב אלבז. "פשפש"- לכוריאוגרפיה של אייל דדון בהשתתפותו ובהשתתפות תמר בר לב; "סוף סוף כשנגיע" לכוריאוגרפיה של אייל דדון בהשתתפותו ובהשתתפות הרקדנים דניאל קוסטה, איליה נקרוב.
 
בשיחה עם אייל דדון הוא מספר שקיבל את הכשרתו בבית הספר למחול בת-דור בבאר- שבע במסלול להכשרת רקדנים מקצועיים. שירת בצה״ל במעמד רקדן מצטיין ורקד בלהקת קמע בשנים 2010-2008. ב-2010 הצטרף ללהקת המחול הקיבוצית וכעבור שנה עבר ללהקה הבוגרת ומאז הוא שם.
 
את מרטן הרייג הכיר דדון בקיבוצית ומיד התחבר אליו. ״הרייג הוא במידה רבה רקדן וכוריאוגרף שמעורר בי השראה לאו דווקא בגלל שהשפה התנועתית שלנו דומה אלא דווקא בגלל שהיא שונה ואחרת. ולכן הערב הזה, שהוא שיתוף פעולה בין שנינו, ומתיך איכויות שונות של תנועה, נקרא 'קרואסון על האש'. תנסי, זה אפילו טעים״.

   

התנועתיות שלי, הטבעיות שלו
 
ככוריאוגרף צעיר אתה מרגיש שאתה כבר יכול להגדיר את השפה התנועתית שלך?
 
"אני יודע להגיד מה אני מחפש בתנועה. כרקדן שעבר שלוש פריצות דיסק ורוקד עם זה בשמונה השנים האחרונות אני מחפש תנועה אורגנית בתוך פיזיות מאוד גדולה. השאיפה שלי היא לשלב בין כוח לאלסטיות לא מתוך מחשבה על שילוב בין שני ניגודים אלא מתוך אורגניות לא מאולצת".
 
מה אתה מחפש ברקדן?
 
"זה עניין דינמי וזה משתנה מרקדן לרקדן. אבל כן באופן כללי הייתי רוצה שהרקדן שאני עובד איתו יצליח לשלב בין התנועותיות שלי לטבעיות שלו.
 
"אני עובד עם תוכנית ׳מסע׳ של הקיבוצית כבר כמעט שלוש שנים ופגשתי בערך שמונים רקדנים עד היום מארצות שונות ואין דבר יותר מספק מלראות את המפגש בין התנועה הטבעית של הגוף שלהם כשהיא סופגת את הכוריאוגרפיה שלי. ברור לי לגמרי שזה לא קורה מהמפגש הראשון אבל בדיוק בשביל זה קיים תהליך העבודה על היצירה".
 
מה ההבדל בין אייל דדון הכוריאוגרף לאייל דדון הרקדן?
 
"ככוריאוגרף אני רוצה שרקדנים יחשבו את מה שאני חושב בזמן שאני מופיע, איך לחלק את האנרגיה בצורה הנכונה, איך להעביר את האיכויות לא כמקבץ של תנועות אלא כמשהו שיש בו ניואנסים. אני רוצה למשוך את הרקדנים שלי לתוך שאלות שמעסיקות אותי. כרקדן אני מרשה לעצמי יותר חופש מחשבתי".
 
אז על מה חושבים כשרוקדים?
 
"כל פעם זה משהו שונה וזה לגמרי תלוי במה שעבר עלי באותו היום. אני יכול לחשוב על הקוטג׳ שאכלתי בארוחת הבוקר, על התיקונים שמנהלת החזרות עבדה איתי עליהם יום לפני. יום אחר אני חושב על מה אני אעשה אחרי ההופעה. מה שכחתי לעשות לפני. לעיתים אני חושב על מה חושבים הרקדנים שרוקדים ביחד איתי באותו רגע נתון ואיך זה משפיע עלי או על האנרגיה הקבוצתית".
 
ומה המצב האופטימלי מבחינתך לחשוב על הדוד ששכחת לכבות או על משהו אחר יותר נשגב?

"תלוי בהופעה. הרבה פעמים כשזו הופעה חדשה אתה נאלץ לחשוב על התיקונים והספירות והמוזיקה והאינטראקציה עם הרקדנים האחרים אבל כשזו הופעה שאני כבר מכיר אותה, נחמד לי להפליג עם המחשבות, זה דווקא יכול לעזור לדייק את התנועה להביא לתוכה אנרגיה אחרת, חדשה.
 
"גם כשאני בתפקיד הכוריאוגרף וגם כשאני רוקד אני חושב על התתי גוונים שיש בתנועה. הרי כמו שלאדום או לחום יש הרבה מאוד גוונים גם במחול כשאתה מקבל הוראה זו אף פעם לא בקשה לתנועה חד- ממדית.  הרי גם כשאני מבקש תנועה חדה יש לבקשה הזו מנעד".



פשפש-2-צילום-אורי-נבו.gif
פשפש (צילום: אורי נבו)



"אפשר לעבוד באופן דיקטטורי אבל זה לא אני"

כמה מקום אתה נותן לרקדנים בתוך התהליך ?
 
"נכון לעכשיו, בשמונה היצירות שיצרתי עד כה, בכל אחד מתהליכי העבודה על היצירה באתי אל הרקדנים עם כוריאוגרפיה מאוד מובנית. אני לא תמיד מכיר את הרקדנים מראש ולכן חשוב לי שהם ילמדו בתהליך העבודה שלנו איך אני חושב, מה העין שלי רואה ורק אחרי שהם נחשפים לשפה שלי ויודעים אותה יש מקום לדיאלוג ולחופש בתרגום שלהם את השפה שלי.
 
"ככוריאוגרף צעיר אני רוצה לדעת מראש מה אני עושה. אני כן בשאיפה שלי הייתי רוצה לבוא יותר פתוח בהמשך הדרך לחלוק איתם את הדימויים שאני רואה שקדמו ליצירה. מאוד חשוב לי הדיאלוג. נכון שאפשר לעבוד גם באופן דיקטטורי אבל זה פשוט לא אני".
 
כן חשוב שכוריאוגרף ידע לדרוש.
 
"אני בכלל לא אוהב לקרוא להם רקדנים אני קורא להם אנשים. כן חשוב שכוריאוגרף ידע לדרוש. יחד עם זאת אני יכול ללמוד מהאינטרפרטציה שלהם לתנועה שלי כל כך הרבה, לעתים זה בדיוק חושף את החולשה בכוריאוגרפיה שלי ואז אני מתקן".
 
העלית קודם את עניין הדימויים, מהם מקורות ההשראה שלך כיוצר?
 
"זה מאוד דינמי אבל אולי הדבר הראשון שמפעיל אותי זה מוזיקה, זה משהו שמיד יוצר אצלי דימויים וסיטואציות שרוצות למצוא את דרכן אל הבמה. והרבה פעמים אלה דווקא הדברים היומיומיים שאני נחשף אליהם. זה יכול להיות מנקה רחובות שמשהו בתנועה שלו תוך כדי הניקוי מצאה חן בעיני או סיטואציה שקרתה במרחב שאותו הוא מנקה".

לבודד סיטואציה מתוך מרחב של פעולות
 
ספר על היצירות שלך בערב הזה
 
"'פשפש' זה דואט שיצרתי עם הרקדנית תמר בר לב שהיא גם בת הזוג שלי ואנחנו עובדים כבר ארבע שנים ביחד בלהקת המחול הקיבוצית. זו יצירה שעוסקת בזמן, שמבקשת לבודד סיטואציה מתוך מרחב שלם של פעולות ולשנות אותה.
 
"לדוגמה: מה קורה אם אני לוקח מישהו שהולך ברחוב ומדבר בנייד שלו ואני משנה את שעת ההליכה, את הלבוש שלו, את רעש הרקע האם זו עדיין תהיה אותה סיטואציה? האם זו תהיה אותה שיחה עם הבחור איתו הוא מדבר? ובדיוק את אותו שבריר שנייה אני מנסה להעביר אל הבמה ולבדוק אותו".
 
איך זה לעבוד עם הבת זוג שלך?
 
"אינטנסיבי. אנחנו גרים ביחד בקיבוץ ורוקדים ביחד זה 24 שעות של ביחד. זו מערכת יחסים אמיתית מבחינתי שאתה חווה בה הכל באופן אינטנסיבי. זה מחזק אותי ומלמד אותי ותמר היא הבת אדם שאני מתייעץ איתה בכל מה שעובר עלי. זה מפרה ואני מרגיש שהמערכת יחסים הזו גידלה אותי.
 
והיצירה השנייה, ״סוף סוף כשנגיע״?
 
"זאת יצירה שהתחילה כשיתוף פעולה עם חבר שגדל איתי בבאר-שבע. במשך שבע שנים דיברנו על הרצון שלנו לעשות משהו ביחד ואף פעם זה לא יצא אל הפועל. הנתק והמרחק לא איפשרו לנו. ובסוף מה שהתחיל ככוריאוגרפיה משותפת הפך בהסכמתו לטריו שלי של שלושה גברים.
 
"היתה תקופה שהיה לי קשה לשתף פעולה עם אנשים אחרים. תמיד היה לי חשוב שמה שאני עושה ישרת את המטרות שלי ושזו לא תהיה פשרה של הסכמות. עם הזמן אני נפתח ועוד יש לי המון מה ללמוד מהקשבה לאחרים. ואני עדיין לא מספיק פתוח ואולי לכן זה ה'סוף סוף כשנגיע'. אני נמצא ברגע קריטי כרגע של קבלה ונתינה ושמח על זה כי אני מגלה שזה פותח בפני הרבה מאוד דברים".



פשפש-צילום-אורי-נבו.gif
פשפש (צילום: אורי נבו)



מסגרת רזידנסי לשיתופי פעולה בבאר שבע
 
אז מה החלום הבא שלך?
 
בשנה הבאה אני מפסיק להיות בלהקה על תקן רקדן ואני הופך להיות אסיסטנט מוזיקלי ומנהל חזרות ולעבוד בצמוד לרמי באר. במקביל אני קיבלתי לנהל אמנותית מקום חדש שנפתח בבאר שבע שנקרא 'האוס-דאנס' שיהיה מקום של רזידנסי  (שהות אמנים) לשיתופי פעולה.
 
"זה מקום שיכיל אמפיתיאטרון חיצוני ופנימי וכמה חדרי סטודיו שיארחו כוריאוגרפים שיצרו במקום הזה ויציגו בו. מאוד קשה היום לעבוד באופן עצמאי וכאן, באדיבותו של רוביק דנילוביץ׳ ראש עיריית באר שבע, יצרנו מקום שאתה מקבל בו את כל התנאים לעבוד. יש כאן גם תמיכה מלאה של יאיר ורדי ומרכז סוזן דלל.
 
"אני חושב שיש לי הרבה חלומות והרבה חלומות חדשים נולדים עם הזמן, אבל אחד החלומות המשמעותיים שלי קשור בהשפעה שתהיה לי על דור צעיר של רקדנים וכוריאוגרפים והמקום הזה הוא חלק מזה. מקום שהוא לא תן וקח מהרגע הראשון אלא קודם כל קח".
 
 
המופע "קרואסון על האש" יעלה במסגרת אירועי "גברים יוצרים" ביום שישי, 12 ביוני 2015 במרכז סוזן דלל בתל אביב. כרטיס: 140-60 ₪. טל': 03-5105656.



לרכישת כרטיסים 


למועדי מופעים >

09/06/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע