סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: צבי גורן שלוש אחיות - מגע, ניתוק
 

 
 
זיו העניקה פרשנות מחולית ספרותית משל עצמה לסיפור, וזאת באמצעות יכולותיה המוכרות משלל יצירות קודמות, למזג מילים ותנועה לשפה אחת מגובשת בכל פניותיה, מבוצעת ברעיונות תנועה מקוריים, ובעיבוד לשוני-דיבורי של הטקסט, תוך פירוקו והרכבתו וחוזר חלילה"
יצירותיה של רונית זיו בעקבות ש״י עגנון ואייסכילוס מתחברות לערב מחול מרתק


מרקם של דרמה והומור
 
שורשי יצירתה המחולית של רונית זיו נטועים עמוק בקרקע גידולה כבוגרת תיכון לאמנויות ע"ש תלמה-ילין, ובהמשך כשלמדה משחק בבית צבי, ואחר כך כבעלת תואר ראשון במחול ותנועה במסלול מצטיינים של המסלול למחול ותנועה בסמינר הקיבוצים.
 
החל משנת 1998 היא פועלת ככוראוגרפיה עצמאית, זוכה בפרסים על יצירותיה ופעילותה ועבודותיה הוצגו ברחבי העולם, בפסטיבל פינה באוש, פסטיבל אנזימי ברומא, פסטיבל מרסיי, טנצווכן בדרזדן, גרנד תיאטר בכרונינגן בהולנד, טנצהאוס בדיסלדורף ועוד.
 
שפת התנועה הבימתית של יצירותיה, ולא מעט, או אפילו בעיקר, ההומור הבריא, האנושי, היומיומי שהיא משפיעה עליהן מאפיינות גם את המרקם הדרמטי של שתי העבודות שהיא מעלה עכשיו עם שלוש רקדניות ורקדן שהשלימו את הכשרתם במסלול להכשרת רקדנים -ביכורי העתים בניהולם של נעמי פרלוב ואופיר דגן.
 
במרכז ערב המחול החדש שלה עומדת היצירה ״שלוש אחיות - מגע, ניתוק״ שנוצרה בעקבות סיפור קצר מאת ש״י עגנון. זהו סיפור קצת מוזר המתאר עולם קודר של שלוש אחיות, תופרות כלי לבן לאחרים, עמלות יומם ולילה, ״ולא ראו ברכה מעמלן. ואם מצאו פת חריבה לא היה בה כדי שביעה". 
 
האירוע שאותו מתאר עגנון מתרחש כאשר השלוש משלימות תפירתה של שמלת כלה, ואחת מהן מתלוננת שלהן עצמן ״אפילו פיסת בד כדי לעשות לעצמנו תכריכים אין לנו", מה שמעורר גניחה עמוקה אצל אחות אחת וכאשר השלישית מבקשת לומר דבר מה ניתזת מפיה טיפת דם על הכתונת הלבנה.
 
ההמשך ברור, כל הנסיונות לנקות ולמרק עולים בתוהו, אבי הכלה מסרב לשלם ועגנון מעלה השערה מה היה קורה אם דמעות הצער של האחות השנייה היו נקוות אחרי התזת הדם. מסקנתו - שאפילו אם כך היה והשכר ניתן, ״עדיין אין כאן משום נחמה גמורה". אנטון צ׳כוב (סליחה) אולי היה פותר זאת אחרת.


שלוש-אחיות-גדי-דגון1.jpg
שלוש אחיות - מגע, ניתוק (צילום: גדי דגון)
 

שפה אחת של מילים ותנועה
 
בהופעת הבכורה של היצירה במחסן 2 בנמל יפו קדמו לה קריאת הסיפור וניתוחו על ידי עידו פלד, שהאיר והעיר בחן את הסיפור, משמעויותיו ובמיוחד את דרכו של עגנון כמספר עם עוקץ ״נכלולי״, כהגדרתו של פלד. את הנכלוליות הזאת אימצה, כך התברר, רונית זיו ליצירתה שקסמה הרב ניכר בכל מהלכיה מראשית עד אחרית.
 
למעשה, אפשר לומר כי זיו העניקה פרשנות מחולית ספרותית משל עצמה לסיפור, וזאת באמצעות יכולותיה המוכרות משלל יצירות קודמות, למזג מילים ותנועה לשפה אחת מגובשת בכל פניותיה, מבוצעת ברעיונות תנועה מקוריים, ובעיבוד לשוני-דיבורי של הטקסט, תוך פירוקו והרכבתו וחוזר חלילה.
 
השפה שהיא יוצרת בעבודה הזאת מתייחדת בכך שהיא נבנית על יסודות מובהקים של המחול, ובתביעה מהמבצעים לשלוט ברזי הבלט והמחול המודרני ולהפיק באמצעותם את המקצב ואת הצליל הנכונים למילים הבודדות או למשפטים המקוטעים שבפיהם, ולצרף אותן למקשה אחת. לא כפרשנות ולא כהדגמה, אלא כמהות הפנימית של המצב והדמויות היוצרות אותו או נובעות מתוכו.
 
את שלוש האחיות בתלבושות מרשימות שעיצבה רוניקה שור מגלמות/ים-רוקדות/ים ברגישות מיוחדת אביב הורוביץ, ירדן עוז ועמן גלעד ירושלמי, שקצת גונב להן את ההצגה גם בשל מינו אך בעיקר על שום שליטתו המוחלטת באמצעי הביטוי ובמחוות של גופו, קולו ומבע פניו.
 
השלושה מלאים בתנועה ובמשחק את הבמה האפלה, שבפינתה הרחוקה ניצב מודל של בית האחיות, שעיצבה תות השרביט, המואר מבפנים כחלק מהתאורה היפה בפשטותה העגנונית שעיצב יאיר ורדי, ולצלילי פסקול שעיצב יוני טל, כולל אלגיה לצ׳לו, כינור ופסנתר של סרגיי רחמנינוב  והיצירה Dance patterns של סטיב רייך.



שלוש-אחיות-גדי-דגון3.jpg
שלוש אחיות - מגע, ניתוק (צילום: גדי דגון)
 
בעקבות קסנדרה - עניין של גורל

 
קדמו ל״שלוש אחיות - מגע, ניתוק״ הקרנה של יצירתה מוקדמת של זיו ״בוץ״ מ-1992 והדואט ״בעקבות קסנדרה״ בביצוע מרשים על במה של אביב הורוביץ וגפן ליברמן שרקדו על בהבנה הקטנה במבואה לאולם, עם תאורה של יאיר ורדי.
 
זו יצירה ייחודית בנוף עבודותיה של זיו, השואבת השראתה מדמותה של קסנדרה כפי שתוארה במחזה ״אגממנון״ מאת אייסכילוס. מערכת היחסים בין כפל הדמויות של קסנדרה יוצר התבוננות חדה במאבק הנפשי הפנימי שלה על נבואות הזעם שאיש אינו מאזין להן ואינו פועל על פיהן.
 
בסיום הרצאתו על עגנון, שבאה אחרי ביצוע הדואט, קשר עידו פלד במשפט קצר את סיפורה הטרגי של הנביאה הטרויאנית לסיפורן העגום של האחיות, כחיזוק לאפשרות של הקישור הכוריאוגרפי שנוצר על ידי זיו. במילה אחת: גורל. ובמשפט אחד לסיום: ערב מחול מרשים ומעורר מחשבה.


שלוש-אחיות-גדי-דגון2.jpg
קסנדרה (צילום: גדי דגון)

למועדי מופעים >

03/11/2015   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע