סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ החוויה הישראלית של איציק גלילי
 

 
 
בהולנד, מרוב שעושים לי כבוד, אף אחד לא יפריע לי באמצע חזרה או יטריד אותי בשאלות כמו איפה לשים את הפנס. הכול מאורגן, רגוע ושקט, אבל רדום. פה יש משהו שבטי, כמעט משפחתיות, ומצד שני כולם נכנסים לכולם בדברים. זה לא קל אבל מתוך זה למדתי לפקוח עיניים לדעות של אחרים. אני לא לבד פה, ויש בזה משהו קסום"
הכוריאוגרף הבינ"ל שב ליצור בארץ לאחר 20 שנה: "יש פה הרבה ראשי ממשלות, זה מעורר את החיה שבי"


איציק גלילי, הכוריאוגרף הישראלי שעושה חיל בחו"ל כבר למעלה מ-20 שנה, חזר השבוע ממוסקבה כשהוא מצונן ועייף. יחד עם קאסט של שמונה רקדנים ישראליים ושתי סולניות אופרה העלה בבירת רוסיה את "איש השעה", מופע ראשון שיצר והפיק בארץ מאז עזב אותה בשנת 1991.

המופע יעלה השבוע בבכורה עולמית במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב ויפתח את אירועי חשיפה בינלאומית בסוזן דלל, אבל למרות התפעלות הקהל הרוסי והביקורות, גלילי לא מרוצה.

"אני לא יכול להתענג על תגובת העדר. שתי ההופעות במוסקבה היו הופעות הרצה, ולמרות שהקהל צרח ורקע רגליים בהתרגשות והמבקרים יצאו מגדרם, בשבילי זה עדיין לא מוכן. הרגשתי כאילו אני מתחת לגרדום. הלוואי שיכולתי להריץ מופע 200 פעם עד שהוא נהיה טוב באמת, כמו בסטנד-אפ".

"יש בעבודה פה משהו שבטי"

גלילי החל את דרכו כרקדן בלהקות בת דור ובת שבע. בשנת 1991 עבר להולנד שם הקים להקת מחול משלו, "גלילי דאנס", ובעקבותיה עוד חמש להקות וארגונים בתחום המחול והחינוך. הוא יצר כוריאוגרפיות רבות ללהקות מחול ידועות ברחבי העולם, ביניהן בלט סט. פאולו, בלט מונטה קרלו, הבלט הלאומי של הולנד, הבלט המלכותי ויניפג ולהקת הבלט של האופרה הממלכתית במינכן.

אבל למרות ההצלחה הגדולה בחו"ל, בארץ הוא נותר, למרבה התמיהה, אנונימי למדי. ביצירה החדשה,"איש השעה", הוא מביא לבמה את ישראל כפי שהוא רואה אותה היום – כוחנית, גסה ובוטה, אך מסתירה בתוכה גרעין חשוף של רוך, עדנה ושבריריות.



איש-השעה-גדי-דגון1.jpg
איש השעה (צילום: גדי דגון)

איך זה לעבוד בארץ, אחרי כל כך הרבה שנים?  

"קריעת ים סוף. זה שונה מהולנד בכל כך הרבה מובנים – הפרופורציות אחרות, הארגון, התפיסה האמנותית, ההתחברות לסיטואציה. קשה לי לנשום. יש פה המון ראשי ממשלה, וזה לא פשוט. זה מעורר את החיה שבי".

תסביר.

"בהולנד, מרוב שעושים לי כבוד, אף אחד לא יפריע לי באמצע חזרה או יטריד אותי בשאלות כמו איפה לשים את הפנס. הכול מאורגן, רגוע ושקט, אבל רדום. פה יש משהו שבטי, כמעט משפחתיות, ומצד שני כולם נכנסים לכולם בדברים. זה לא קל אבל מתוך זה למדתי לפקוח עיניים לדעות של אחרים. אני לא לבד פה, ויש בזה משהו קסום".


איש-השעה-יוסי-צבקר01.jpg
איש השעה (צילום: יוסי צבקר)

"הגברים במקום הכי חייתי שלהם"

מה זה בעיניך, "איש השעה"?

"קשה להסביר. זה המון דברים. כשאני חושב על צירוף המילים הזה עולה לי בראש דמות בדיונית של גיבור-על בספרי קומיקס. אחד כזה שיכול לעשות מה שהוא רוצה, זה שכולנו מחפשים כל הזמן, כי אנחנו רוצים לראות בו את עצמנו. אבל איש השעה שלי הוא לא רק חזק ונערץ. הוא מפרק את המיתוס וחושף גם את הצדדים השבריריים והעדינים בישות שלו. הקונפליקט הזה מחולל חוויה רגשית עזה, מיידית, חד פעמית, שהרקדנים חווים על הבמה כשהם מיטלטלים בין מצבי קיצון כוחניים וקבוצתיים לבין קטעי דואטים אינטימיים ועדינים.

"החוויה עוטפת את הצופה וחודרת לתוכו, ונוצרת סימביוזה. יחד הם מתגברים על איזה שד פנימי, ועוברים מסע שישנה אותם, מסע שהוא מעבר למילים". 

במופע בחרת להשתמש ברקדנים גברים ובנשים סולניות אופרה, למה?

"קסמה לי הקיצוניות של הייצוג הגברי במופע לעומת הייצוג הנשי. ואני מתכוון למובן הסטריאוטיפי. רציתי להציג את הגברים במקום הכי חייתי שלהם, הכי כוחני, הכי שבטי והמוני, וגם את ההיפך המוחלט מזה – הרוך, העדינות, האינטימיות".



איש-השעה-יוסי-צבקר02.jpg
איש השעה (צילום: יוסי צבקר)

ולמה אופרה?

"התאהבתי באופרה אחרי שעשיתי כוריאוגרפיה במטרופוליטן אופרה לפני שנתיים. היה לי קליק עם זה, ובמופע בחרתי במיוחד אריות של כאב, של פרידה, שמתאימות למה שרציתי להביע. יש במופע קטעי אופרה וקטעים קלאסיים של פרסל, של בטהובן, של פורפורה, ולצד זה גם מוזיקה מודרנית כמו מייקל גורדון. גם כאן יש מתח - בין עבר, הווה ועתיד.

"אבל ההסברים לא כל כך חשובים. חשוב לי ליצור רגש אמיתי, ולא חייבים להבין אותו. אין דבר יותר מענג מלהרגיש משהו ולא להבין אותו. זה כמו להתאהב במישהו כנגד רצונך, ובכל זאת לתת לזה להתקיים לרגע".

אז מה התכניות, אחרי "איש השעה"? יש מצב שאתה חוזר לארץ?

"תלוי אם משהו יפתה אותי. בניגוד לשנים עברו, שלא חלמתי לחזור לכאן, עכשיו אני מרגיש אחרת. אבל משהו חייב לחבר אותי לכאן בתחום המקצועי. עבודה שאוכל להשקיע בה באמת בתחום של מחול, תיאטרון, במה, ניהול, שיפוט, חינוך - יש לי הרבה להציע.

"הבעיה היא שבארץ אני צריך ליחצ"ן את עצמי. אני לא רוצה להתפאר במעלליי בחו"ל ואין לי מה להוכיח לאף אחד, אבל יש לי המון לתת. חבל לי לא לשתף בזה אנשים אחרים כאן".

איציק-גלילי-גדי-דגון1.jpg
איציק גלילי (צילום: גדי דגון)

 
כוריאוגרף: איציק גלילי, מעצב תאורה: ירון אבולעפיה, מעצב תלבושות: סרגיי ברזין, הפקה ויעוץ מוזיקלי: איתן שמייסר. רקדנים: איגור פטשנצ'וק, מיתר בסון, ישי קרסנטי, הלל פרלמן, אלון שטויאר, תומר פיסטינר, גל מהזרי, ארז צמח. סולניות אופרה: אפרת אשכנזי, סופרן, ענת צ'רני, מצו סופרן.

"איש השעה" תעלה  בימים רביעי וחמישי, 3-2 בדצמבר 2015 בשעה 20:00 בבית האופרה- המשכן לאמנויות הבמה, תל אביב. מחירים: 299-149 ₪. לרכישת כרטיסים: 03-6927777 או דרך אתר האופרה הישראלית.

רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

01/12/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע