סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2020 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
27282930
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ תשוקה שאף פעם לא מרפה
 

 
 
מרגע שהתחברתי לפלמנקו אני במסע תמידי של מחקר. זה עולם קסום וכל כך מורכב, והתחושה היא שעל אף כל השנים, עדיין יש עוד כל כך הרבה ללמוד. זאת תשוקה שאף פעם לא מרפה. אבל מקורות ההשראה שלי באים מעוד אזורים ולא רק מעולם הפלמנקו. אם אנשי הפלמנקו יגידו שהפלמנקו זו 'הדת' שלהם, אז אני יכולה להגיד שבשבילי הבמה או האמנות היא דת."
לרגל המופע החדש של להקת קומפאס, שיחה עם מיכל נתן על פלמנקו ועל כימיה ספונטנית שצומחת


חזרה לפלמנקו האותנטי
 
להקת הפלמנקו הישראלית קומפאס בניהולה האמנותי של מיכל נתן, מעלה הפקה חדשה בשם KIMICA, או בעברית "כימיה".
 
נתן, המשמשת ככוריאוגרפית והמנהלת האמנותית של הלהקה ומעלה הפקות בקצב עליית סרטיו של וודי אלן, אחת לשנה, בחרה הפעם לחזור אל המקורות, אל הפלמנקו המסורתי והאותנטי. במופע הסוחף והססגוני יככב לצדה הרקדן העולה מספרד אדריאן סנטנה, זוכה תחרות Certamen היוקרתית במדריד, הגיטריסטים הבינלאומיים יחיאל חסון ואיתמר שפירא וזמרי הפלמנקו שוקי שוויקי ומרים לוי.
 
נראה שבמופע הזה את מביאה את האותנטיות המקורית של הטבלאו פלמנקו, בלי סיפורים נלווים. אפשר לומר שאחרי הקריירה הענפה שלך את חוזרת ל"שורשים"?
 
"אפשר לומר. אבל זה לא שלקחתי את הטבלאו והעברתי אותו לבמת התיאטרון, אלא בכל זאת יצאתי מתוך הנחה שאנחנו מופיעים בתיאטרון אבל מביאים את הפלמנקו המסורתי. זה בא לידי ביטוי בעיקר בכוריאוגרפיות הקבוצתיות - בשימוש בחלל הבמה ובתפיסה הוויזואלית."
 
מה מייצגת המילה KIMICA? למה בחרת דווקא בה כשם המופע החדש?
 
" KIMICAזה כימיה בעברית. בכוונה שיבשתי את הכתיב, בגלל שיש לנו הופעה אחרת שנקראת QUINCE וזה דומה בכתיב ל- QUIMICA, שזו הדרך הנכונה לאיית את המילה בספרדית. היא מייצגת את הכימיה, את הקירבה המיוחדת שהיא התשתית לאמון, לקשר ההולך ומעמיק בין הרקדנים, בינם לבין המוזיקאים המופיעים ומלווים אותם, וכמובן עם הקהל."



קימקה-קומפאס-אסתי-ששון.jpg
קימיקה של להקת קומפאס (צילום: אנסטסיה)



"קוראים זה את זו כמעט בלי מילים"

 
מה יצר את החיבור בינך לבין הרקדן הספרדי אדריאן סנטנה? מה מייחד את הסגנון שלו?
 "את אדריאן ראיתי במרץ לפני שנה בפסטיבל בחרז, ומאוד אהבתי את סגנון הריקוד שלו -  נקי אבל מלא עוצמה. הוא שונה באופיו מהרקדנים העכשוויים, גם באופן בחירת הלבוש שלו - מאד קלאסי, גברי ובטוב טעם, וגם בנוכחות הבימתית החזקה שלו. פגשתי אותו שוב אחרי כחודש בארץ וניגשתי לדבר איתו. אם כבר מדברים על כימיה, נוצרה בינינו אחת כזו והצעתי לו לעבוד עם הלהקה. הוא הסכים והגיע לארץ למופע משותף באוגוסט 2015 במסגרת דאנס אספניה. היום, לאחר הניסיון ההוא, אני מרגישה שיש גם הערכה מצידו, לעבודה של הלהקה, לרמה המקצועית. הוא הגיע לסיבוב הנוכחי עם המון התלהבות."


יש אמנים שמלווים אותך דרך ארוכה, כמו הגיטריסט יחיאל חסון, למשל. האם כימיה בימתית ניצתת "ממבט ראשון" או נרקמת תוך כדי עבודה?
 
"לפעמים זו כימיה ספונטנית ולפעמים זה מתבשל עם הזמן. אבל ללא ספק במקרה כמו עם יחיאל, העבודה המשותפת לאורך זמן ולמשך כמה פרויקטים מעמיקה את הכימיה. אנחנו קוראים זה את זו כמעט בלי מילים וההערכה והכבוד ההדדי רק הולכים ומעמיקים עם השנים."
 
מה המשמעות של המוזיקה החיה במופע? מה תורם המרכיב הזה?
 
"הפלמנקו בבסיסו, באופן המסורתי, מתקיים כך - רקדן -זמר – גיטריסט. יש שקוראים לזה 'השילוש המקודש'. זה דורש מן המשתתפים הקשבה מקסימלית וריכוז מקסימלי וידע עמוק בחוקי המשחק. במופע הזה, בגלל שאנחנו חוזרים לפלמנקו המסורתי, מן ההכרח שהמוזיקה תהיה בלייב."

מה את מחפשת ברקדנים ובמוזיקאים שלך?

"ברקדנים אני מחפשת ריינג' תנועתי נרחב. שיהיו מעולים בפלמנקו מסורתי אבל גם בשאר הסגנונות של המחול הספרדי, בעלי גמישות בגישה לפלמנקו, חרוצים וסקרנים. חברי הלהקה ולדה וסט, הדס נסטל, גראו קבררה, מורן רון, אילת שחר וליה שיינפלד הם בדיוק כאלה."

"לגבי המוזיקאים - צריכים להיות מוזיקאים ששולטים היטב ברזי הפלמנקו על כל גווניו, שידעו ללוות רקדנים וכמובן, שיהיה נעים ומפרה לעבוד איתם."




אדריאן-סנטנה-יחצ.gif
אדריאן סנטנה (תמונת יחסי ציבור)





"בשבילי האמנות היא דת"
 
את ישראלית שעוסקת המון שנים בחקר הפלמנקו. מנין החיבור העוצמתי הזה? האם הקשר לפלמנקו בוער בך כל הזמן או שזה משהו משתנה, שצריך לעבוד עליו?
 
"האמת היא שאני צברית, דור שביעי בארץ, שרוקדת מגיל מאוד צעיר את המסלול הרגיל של כל ילדה טובה, בלט קלאסי, מחול מודרני. כשהגעתי לשלהי התיכון שלי התחלתי לחפש כיוונים שונים. במהלך הטיולים שלי הייתי בלהקת ענבל, נסעתי ליפן לרקוד בוטו, הייתי בתיאטרון תנועה, עשיתי כל מיני פרויקטים. ואז, במקרה, כמו כל דבר, הביאו לנו שיעור פלמנקו כחלק מחינוך האקסטרה במחול, ונדלקתי.
"מרגע שהתחברתי לפלמנקו אני במסע תמידי של מחקר. זה עולם קסום וכל כך מורכב, והתחושה היא שעל אף כל השנים, עדיין יש עוד כל כך הרבה ללמוד. זאת תשוקה שאף פעם לא מרפה."

את חושבת שאת מביאה אל הבמה משהו שונה מאשר כוריאוגרפית ורקדנית שצמחה מתוך המסורת הספרדית?

"וויי, זה שאלה שקשה לי לענות עליה בעצמי. אני חושבת שזה שהריינג' התנועתי שלי רחב, משפיע על סגנון הריקוד שלי, על תפיסת האמנות שלי, תפיסת הבמה, הריקוד. מקורות ההשראה שלי באים מעוד אזורים ולא רק מעולם הפלמנקו. אם אנשי הפלמנקו יגידו שהפלמנקו זו 'הדת' שלהם, אז אני יכולה להגיד שבשבילי הבמה או האמנות היא דת."



קימיקה, מיכל נתן ואדריאן סנטנה (תמונת יחסי ציבור)



"השראה היא לא דבר שאני מתקשה בו"
 
איך את מצליחה לעמוד בקצב של עבודה מדי שנה? מנין ההשראה?

"אני נשאלת על זה הרבה. האמת היא שיש אתגרים רבים במקצוע הזה, אבל השראה היא לא דבר שאני מתקשה בו, לשמחתי. יש לי במחברות רעיונות קדימה לעוד כמה וכמה מופעים במקביל."

מי קהל הפלמנקו בארץ?

"אני חושבת שזה מגוון, לפחות לגבינו. אני לא ממש יודעת מה קורה בלהקות אחרות, אבל הקהל שלנו הוא חובב פלמנקו וריקוד בכלל, עממי ודי מגוון שמלווה אותנו לאורך השנים, ובכל מופע מחדש אנחנו מקווים לא לאכזב אותו."

את עושה הפרדה בין כובעייך השונים - כוריאוגרפית, מנהלת אמנותית ורקדנית, או שהם מתנהלים בסינרגיה?

"פה באמת עלית על סוגיה... זה מתנהל במקביל ולעיתים מתנגש. אם דיברתי קודם על אתגרים במקצוע, זה אחד האתגרים. אני חושבת שגם בשביל הלהקה זה אתגר, כי תוסיפי לזה שאני גם המורה שלהם. לפעמים גם להם לוקח זמן ללמוד לאכול אותי בכובעים השונים. אבל אני חושבת שככל שחולף הזמן, יכולת ההסתגלות של כולנו משתפרת."

מה הפרויקט הבא בקנה?

"הפרויקט הבא הוא מאוד מעניין ושונה בתכלית מהמופע הנוכחי, משהו ממש גדול. לצערי עוד לא יכולה לפרט כי זה עדיין בשלב הטכני, אבל נדבר בעוד כמה חודשים..."

המופע יעלה ב-28 במאי, 21:00 בהיכל התרבות יבנה. להזמנות: 08-9320000; 2 יוני, 20:30 בהיכל התרבות אור עקיבא. להזמנות: 04-6266636; 6 ביוני, 20:30, המשכן לאמנויות הבמה באר שבע. להזמנות: 08-6266400 (שלוחה 1); 7 ביוני, 21:00, תיאטרון ירושלים. להזמנות: 02-5605755. מחירי כרטיסים: 150-130 ש"ח. למידע נוסף: 03-6959536.
לרכישת כרטיסים
 


למועדי מופעים >

24/05/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע