אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2018 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
      
101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן שורת המקהלה - מלפנים ומאחור
 

 
 
בסך הכל, מדובר בהצלחה בימתית, בהישגים של צדי צרפתי עם כל שותפיו שחברו יחד והצליחו אף יותר - לטעמי - מהמחזה ושיריו."
הפקה נוצצת ומרשימה של המחזמר בתיאטרון הקאמרי המספר על חלומות להופיע על במה ויהי מה


מרעיון לשיגעון

המחזמר ״שורת המקהלה״ נולד כמעט בלי כוונה. בינואר 1974, בניו יורק, שני רקדנים זימנו רקדנים עמיתים המזוהים כ״צוענים״, כלומר כאלה העוברים אודישנים או אפילו תפקידונים מהפקה להפקה, לעשות סדנת יצירה שתבחן את המקור לתשוקת הבמה שלהם ואת האפשרות להקים להקת מחול. המפגשים הוקלטו. 

ֿהבמאי מייקל בנט שהוזמן כמשקיף השתלט על הקבוצה, הבין את הפוטנציאל של ההקלטות וצירף אל ההליכים את המחזאים ג׳יימס קירקווד וניקולאס דאנטה, את התמלילן אדוארד קלבן ובעיקר את המלחין מרווין האמליש. באפריל 1975 עלה באוף-ברודווי המחזמר, בהשקעה של כחצי מיליון דולר, התלהט מהר, וכעבור שלושה חודשים עבר לברודוויי, ושהה שם 15 שנים עם שיא (עד ״cats״) של 6,137 הצגות.

עלילת המחזמר היא על פניה מראה של אודישן - תהליך בחירת רקדנים או שחקנים לתפקידים שונים בהצגות, בסרטים, בטלוויזיה, ובבמיוחד לאודישנים במחזות זמר שבהם נדרשת נוכחות מרשימה של להקה שתופיע ברקע לכוכבים ובעלי התפקידים המובילים. זו שורת המקהלה, שכמו בבלט הקלאסי הקלאסי, אין למשתתפים בה זהות אישית.


שורת המקהלה, מקור: אתר הקאמרי


את האודישן של ״שורת המקהלה״ מנהל במאי ההצגה העתידה לעלות ונדרשת עבורה מקהלה של ארבע רקדניות וארבעה רקדנים שאולי יזכו ל-15 שניות של סולו, ואפילו לעשר שניות של טקסט. הנבחנים, שמהם ייבחנו השמונה, נקראים לספר על עצמם, ובהמשך נבחנות תנועתם, מקצועיותם ויכולתם להיות שורה אחידה. הסיפורים של המחזמר עובדו מתוך אותן הקלטות של קבוצת הצוענים המקורית, שהם עד היום שותפי-זכויות יוצרים בכל ההפקות שנעשו מאז ההפקה הראשונה, בכל רחבי העולם.  

   


הפקה מתקתקת למופת

את ההצלחה הגדולה של המחזמר בברודווי ועל בימות העולם - להבדיל מהכישלון של הסרט - קבעו מלכתחילה הרעיון עצמו להציג את אחורי הקלעים של הפקות, המוזיקה של האמליש, למרות שרק שניים מלחניו הבטיחו מעמד של להיט לדורות, ובעיקר הסיפורים כשלעצמם כמייצגים של סיפורים אחרים, דומים או שונים, וההחלטה שאת תפקיד הבמאי יגלם שחקן בלתי נראה, שרק קולו יישמע כמי שיושב מאחור, עד שלב מאוחר מאוד, לקראת סיום. 

המחמאות הראשונות שמגיעות להפקה המצוינת של חיים סלע בתיאטרון הקאמרי הן למתרגם אלי ביז׳אווי שמצא את כל שכבות השפה המתאימות לדמויות השונות, ועם הומור שהמתיק דמעות. הוא פתר להפליא מבנים - כמו בדואט המקסים ״לשיר״ בביצועם של ספיר יצחק ואדיר דלוקה כזוג נשוי; או בריגוש - ״הזדמנות לחזור״ ו״חלום חיי״ בביצוע של מיה דגן, המככבת מצוין בעיקר במערכה השניה כוותיקה שעדיין נאבקת על מקומה המקצועי והנפשי; והמונולוג המכאיב של פול, בביצועו המרגש מאוד של גלעד שמואלי.


שורת המקהלה, מקור: אתר הקאמרי


בלי התרגום הזה, בלי התאורה המדהימה של קרן גרנק, התפאורה העשירה בפתרונות של ניב מנור, התלבושות הטבעיות והסופיות של יובל כספין, כל הבימוי השופע של צדי צרפתי יחד עם הכוריאוגרפיה הנפלאה של עוז מורג היו נופלים לשבלונה של עלילה עם שירים וריקודים. 

הדרכה קולית של דוקי עצמון אף היא יכולה להיחשב ככוריאוגרפיה, של הקולות השונים, הסאונד המצוין שעיצב ניראל שרון, הניהול המוזיקלי של אמיר לקנר ושרביט הניצוח של נדב רובינשטיין השלימו את המשימה הגדולה של צרפתי ומורג שהצליחו לצרף שחקנים ורקדנים ל״יחידה קרבית״ שנראית טבעית, כמעט מאלתרת, את מה ששיננו בעמל רב.


שורת המקהלה, מקור: אתר הקאמרי



הצגה של לזרוב

לצד אלה שכבר הוזכרו אפשר להציב הצלחות ליהוק בהופעות של שמרית ששון כדיאנה מוראלס עם ״כלום״, דנה פרידר כוואל, עם הלהיט ״חזה - ישבן״, שחר פרץ המרשים כגרג הגאה תרתי משמע, שהוא גם הרקדן המוביל, רוני שיינדורף כשילה המבעירה את ניחוח הבלט, ואלה רוזנצווייג כקוני. 

טובים לא פחות מתן בן שימול כמארק הצעיר בחבורה, מתן אוניאמי כריצ׳י האפרו-אמריקאי, ליאור גלרון כבבה, שוהם שיינר כבובי, שני שאולי כג׳ודי, לירון ויגדור כמגי, תום אפלבאום כדון קר, ואורי דנון כלארי מנהל החזרות השתקן. עליהם אפשר להוסיף קבוצת רקדנים המתפקדים כמעט כשורת מקהלה, ושבעה נגני התזמורת שמאחורי הקלעים.

אבל כמו בעניין התרגום כך גם ההחלטה המהותית של ההפקה הזאת - לבחור את יחזקאל לזרוב לתפקיד זאק, במאי ההצגה. זאת בחירה שמלכתחילה רמזה משהו על מה שיהיה, ואמנם מהרגע הראשון התברר כי בגרסה הזאת שלא כבמקור, זאק יהיה נוכח פיזית על הבמה פעם ועוד פעם ועוד פעם.


שורת המקהלה, מקור: אתר הקאמרי


וכשמדובר בלזרוב הרי שזאק המצוין שלו איננו רק במאי - עצבני למדי, יותר מדי אולי כמו צרפתי ובמאים אחרים שנאנק תחת עולם - אלא גם בסגנון של ג׳רום רובינס הוא גם כוריאוגרף. ומכיוון שכך הוא גם רוקד. ואיך הוא רוקד!!! וזו ההצגה שלו, יחד עם צרפתי ומורג.

ובסך הכל, מדובר בהצלחה בימתית, בהישגים של צדי צרפתי עם כל שותפיו שחברו יחד והצליחו  אף יותר - לטעמי - מהמחזה ושיריו. 

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

06/05/2018   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע