סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
כתבה
 
מאת: צבי גורן שברירים - בלי קשר למציאות
 

 
 


ה-"שברירים" בהצגה החדשה של תיאטרון קרוב הם שלושה זרוקים מדימונה, עשר שנים אחרי שהגיעו לעיר הגדולה כזה-כאילו בעקבות מוזיקה שהתנגנה להם בראשיהם. אז היו בטוחים שמחכים להם, שיאזינו להם, שיאהבו אותם. עשר השנים שעברו והשלישייה חיה מציאות אחרת, שונה מכל החלומות שרקמו יחד או לחוד.

המוזיקה שלהם לא מדברת אל אף אחד, גם לא בינם לבין עצמם. במקום ליצור באולפן הקלטות הם הופכים אותו למחסן, מסמנים בו את "חדריהם", ומתוכם הם נאבקים על שרידי סימני החיים שלהם.הדרמה הגדולה שלהם מגיעה לשיא עם כניסתה של השכנה שהם מציצים אליה בעזרת טלסקופ קטן. התקווה האחרונה הזאת חושפת את מערומיהם כמו את מערומיה, ולשלושה לא נותר אלא לשוב ולשיר את שיר השכונה שלהם, מדימונה..

המחזה המקורי הוא מאת האמריקאי מאריי שיסגל ובתיאטרון "קרוב" מציגים את עיבודו של אסף פריינטא, המוכר כשחקן מוכשר, בעבר ב"גשר" וכיום בקאמרי. כיוון שאינני מכיר את המחזה של שיסגל אין ביכולתי לבחון עד כמה הרחיק פריינטא את גרסתו המקומית ממה שכתב שיסגל. לעומת זאת נראה לי כי מעבר לעובדה שהעיבוד מתרחש כאן, וכנראה גם עכשיו, אין הוא ישראלי, דימונאי או תל-אביבי במאפייני העלילה והדמויות. וכיוון שכך, נשאלת שאלה רצינית בדבר הצדקת הצגתו של עיבוד מסוג זה.

אבל תמיהות לחוד, והערכה למה שנעשה בתיאטרון קרוב לחוד. זאת ההפקה הראשונה בביתו החדש של התיאטרון בקומה הרביעית (שהיא קומת הכניסה) בתחנה המרכזית החדשה. לכאן העבירה עיריית תל-אביב את התיאטרון, את מרכז המחול של עידו תדמור ואת בימת-מיצג לאחר שמתקניהם נכחדו כליל בשריפה הגדולה שהייתה לפני כשנה בבית מרכזים.

לאולם החדש של תיאטרון קרוב יש יתרונות רבים ביחס לאולמות-כיס, ואת אלה ניצלו היטב הבמאי ניקו ניתאי, התפאורן דני בלינסון והתאורן יאיר גרינברג. הבמה מנוצלת לכל עומקה הרב, ובמידה רבה דווקא השימוש במרחב הזה כמו מעיד על כך שהבעיה של השלושה איננה ב"מקום" שהם מצויים בו או במציאות הסובבת אותם, אלא שמקורה וקיומה הוא פנימי שלהם, אם בדימונה, אם בתל-אביב ואם בתוך האולפן.

ניתאי מביים את ההצגה באנרגיה ובתושייה מלאות הומור, ובעזרת המוזיקה של אופיר גל הוא יוצר מסגרת תזזיתית משעשעת ודחוסה. מעל לאלה הוא מפיק משחק טוב עד מבריק מארבעת שחקניו, שבסיועה של מעצבת התלבושות דורית ניתאי-נאמן מצליחים לאפיין חזק את הדמויות שגילמו.

אפרת ארנון יוצרת דמות תמהונית בתפקיד השכנה שבאה למצוא אהבה אך מצאה עצמה לכודה בשלוש צבתות. גדי פור מגלם בשכיבה את "נאחס" ההיפוכונדר, שמנגן ומשמיע מוזיקה קלאסית ומכתיב מכתבים תמהוניים לכל גוף או מוסד ששמו נקרה בראשו. פור, הוותיק בצוות, נראה מעט מחוץ לתפקיד, אולי משום האופי הפסיבי של הדמות, ורק לקראת סיום הוא חושף טפח מכשרונו. אסף ניב מצוין כסחי, החולם בהקיץ על אופרת רוק שהוא "כותב". ניב מדייק מאוד בביטוי הנרקיסיזם והאשלייה העצמית של הדמות.

את הרביעייה משלים עודד סמו במשחק רב שכבות של "האח של" - שם המעיד על אינות הקיום העצמאי, או על רמת התלות בשותפיו. סמו עושה ראפ, מתנועע כטיל מונחה וחושף רגישויות וכאבים של ג`אנקי אבוד לעצמו, אף יותר מלזולתו.

לסיכום, הצגת "שברירים" מצטרפת היטב לקבוצת הצגות הפרינג` שמעשירות את ההיצע לאוהבי התיאטרון, גם אם המחזה-עיבוד זקוק לטיפול נוסף, החל באיפיונו כישראלי וכלה בהידוקו וקיצורו לשעה אחת.

עוד על "שברירים"

צבי גורן


22/03/2004   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע