סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן להרוג את "פלסטף”
 

 
 
המוזיקה הנהדרת של האופרה האחרונה של ורדי הצליחה לרגש למרות ההפקה הבימתית הגרועה ביותר שהועלתה באופרה הישראלית מאז הקמתה


פיש במקום גרגייב
 
ולרי גרגייב לא הגיע לנצח על בכורת ההפקה האורחת של בית האופרה מרינסקי מפטרבורג. הוא שלח התנצלות כי הוא חולה. אני מודה כי לא הופתעתי, אחרי שכמה ימים לפני זה שמעתי במו אוזניי מקור בכיר באופרה אומר שלא ידוע מתי הוא אמור להגיע, ואולי אפילו לא יגיע. אני רוצה להאמין שהוא באמת חולה, כמו שטען אחד מעמיתיי, ולפחות הרקורד שלו אצלנו הוא נקי מביטולים בתואנה זו או אחרת. לדברי אותו עמית, אגב, גרגייב כבר הגיע במהלך הלילה. אם זה נכון, ואם יתייצב על דוכן המנצחים – ארגיש מרומה.
 
את מקומו של גרגייב מילא בהתראה קצרה מנהלה המוזיקלי של האופרה, מאסטרו אשר פיש שהגיע לארץ להתחיל בחזרות על הפקתה הבאה של האופרה. פיש ניצח על "פלסטף" לפני ארבעה ימים בווינה, ועל כן את מרבית המלאכה הוא ידע לספק. תזמורת בית האופרה מרינסקי נענתה לו היטב, וגם הוא ידע למצות ממנה את יכולותיה, ובדרך כלל גם מהסולנים שנקבעו לערב הבכורה (ושמם פורסם במודעה קטנה על העמוד שליד מוכרי התכנייה. מישהו חסך סוף סוף בהוצאות, או סתם התקמצן, ולא טרח לצרף לתכניות דף עם שמות הזמרים. אולי יעשו את זה בערבים הבאים.)
 
פיש אמנם השתלט על המוזיקה, והשמפניה המופלאה שוורדי וכותב הליברית בואיטו רקחו מדמות השקספירית המרתקת והשמנה זרמה בעוצמה, תרתי משמע. האופרה היא האחרונה שוורדי כתב, והיא חורגת ממכלול יצירותיו לא רק בהיותה קומדיה מוצהרת בתוכנה, ועשירה במוזיקה מפתיעה בתזמוריה וברעיונותיה, אלא גם בכך שהיא איננה כתובה במבנה המוכר של אריות, דואטים ועוד אלא כרצף כמעט סימפוני של כל אחת מהתמונות. אפילו תפקיד המקהלה מצומצם בה ושמור לתמונת הסיום בלבד. עם זאת יש בה כמה מונולוגים מוזיקליים נפלאים של פלסטף, ואריה אחת מופלאה של צעירה מאוהבת שאביה זומם להשיא לתרח זקן.
 
הסולנים היו טובים בדרך כלל, ובלטו בהם אלה ששרו את תפקידי בני הזוג פורד, הרעיה שהיא אחת הנשים העליזות מווינדזור שפלסטף זומם לצוד במיטתה, ובעלה שחושד בה שאינה נאמנה לו, ומתכנן להשיא את בתם לד"ר קאיוס. הזמרת ששרה את הבת ננטה הייתה מצוינת בזמרתה, אבל לא זכתה לבן זוג ראוי בדמותו של זמר טנור גדל גוף וקטן קול בתפקיד אהובה. אכזבה מסוימת הנחילה הזמרת ששרה בקול יפה אבל שטוח את גב` קוויקלי, השליחה המתאמת את המפגשים הרומנטיים המיועדים להפיל את פלסטף בפח. זאת גם הייתה במידה רבה הבעיה של הזמר הנפלא ששר את פלסטף. קול ערב אינו מספיק ויש צורך בכושר הבעה המטעין את המוזיקה הנפלאה בשכבות אנושיות עמוקות.
 
רעיונות בימתיים מגוחכים
 
אולי זו אינה אשמתם כאשר האופרה כולה נפלה בפח שטמן לה הבמאי קיריל סרברניקוב, שזו האופרה הראשונה שהוא מביים. למרות מה שנכתב מפיו בתכנייה, נראה כי לא הצליח לפענח את המוזיקה ולהבין את רוחה (חרף עבודתו עם המנצח גרגייב) וחיפש דרכים להנשים אותה ברעיונות בימתיים מגוחכים שרק הפריעו בתזזיות הבלתי פוסקת של המתרחש סביב לסולנים. מי שעצם את עיניו או תקע אותן בתרגום המצוין של ישראל אובל ניצל מהבוקה ומבולקה הבימתית. מי שבכל זאת הסתכל על המתרחש לא היה יכול שלא לתהות על פשר הדברים.
 
מפרט מלא של חטאי הבמאי ידרוש מאמר בן אלפי מילים. אסתפק בציון שלוש החמצות זועקות: המרדף אחרי פלסטף בבית משפחת פורד בסוף המערכה השנייה, שמסתיימת עם השלכת סל הכביסה, ופלסטף בתוכו, לנהר. ההחמצה הבאה הייתה מיד אחרי ההפסקה עם המונולוג של פלסטף העולה מתוך המים והביוב, חבול, רטוב עד לשד עצמותיו ומבוזה. זהו אחד הקטעים המרגשים באמת באופרה הזאת, אבל בהפקה הזאת הוא היה יבש ומשמים.  
 
כך גם תמונת הסיום של האופרה שבה כולם מתאחדים לנקום בפלסטף, וגם בבעלה של פורד, והיא מסתיימת בקטע אנסמבלי-מקהלתי נפלא שפלסטף מתחיל אותו במילים "כל העולם הלצה והאדם הוא רק ליצן". ורדי כתב כאן את אחת התמונות העשירות ביותר ברפרטואר העצום שלו, שלא בכדי יש בה תזכורת ומחווה לתמונת הסיום של "נישואי פיגרו" של מוצרט. כולם לוכדים את כולם, כולם צוחקים על כולם, וכולם סולחים לכולם. אבל הבמאי הרוסי ייבש את התמונה הזאת כאילו הייתה ביצה עם יתושים. למעט האריה של ננטה לא היה שם לא חן ולא יופי, וכל הרעיונות שלו, מודרניים לכאורה ומיושנים למעשה, לכל אורך הערב חנקו עד מוות את השעשוע, את ההתפקחות ואת הסליחה. ואם לא די בכך הוא החליט שפלסטף צריך למות כשבפיו המלים החותמות את האופרה "צוחק מי שצוחק אחרון".
 
בעברית פשוטה, ללא התחכמויות, אפשר לסכם כי לא לפלסטף הזה התפללנו.


22/03/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע