סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: לילך גביש קומדיה לאישה גדולה
 

 
 
"כל החיים אנחנו מחונכים שאם נעשה כך וכך וכך, נהיה מאושרים", אומרת ורדה בן חור שקומדיה  חדשה בהשתתפותה, "את כבר מאושרת?" עולה בקבוצת התיאטרון הירושלמי "הורדתי כמה קילוגרמים והאושר לא חיכה לי בפינה". שיחה על משקל, על אושר ועל תיאטרון


תעשי דיאטה, יא שמנטוזה
 
ניכר שעכשיו, בגיל 50, ורדה בן חור, שחקנית ירושלמית יוצאת דופן, למדה לחיות בשלום עם מי שהיא – אישה גדולה מהחיים. לדברי בן חור, בהצגה החדשה "את כבר מאושרת?" היא ממשיכה את חגיגות היובל האישי שלה ומשחקת בהצגת יחיד בליווי שלושה נגנים את סיפור חייה יוצא הדופן. כיאה להצגה שבסוף שמה  סימן שאלה, בן חור אינה נותנת תשובה נחרצת, זאת תוך התבוננות על אירועים בחייה, שהיו יכולים להיתפס כטרגיים, מתוך נקודת מבט אישית ומפויסת.
 
ההצגה שמועלית במסגרת קבוצת התיאטרון הירושלמי נכתבה כסיפורים קצרים על ידי בן חור ועובדו לכדי קומדיה תיאטרונית בבימויה של מנהלת התיאטרון גבריאלה לב. על הבמה בן חור נותנת לעצמה דרור ומגלמת שלל דמויות שהופיעו בחייה ובמקרים מסוימים היו לחלק מהותי מהם. שלושת הנגנים בהצגה הופכים לסירוגין לדמויות מתחלפות אשר מלוות את בן חור על דרך ההומור. את שיתוף הפעולה על הבמה בן חור מתארת כך: "אני שחקנית יחידה שגם שרה ורוקדת עם כל הגודל שלי. באחת הסצנות אני רוקדת טנגו עם אחד הנגנים הצעיר והחתיך מביניהם, ובסצנה אחרת הנגנים מנגנים במעיין טברנה ויחד אנחנו שרים `תעשי דיאטה, יא שמנטוזה`".
 
בן חור שנוגעת בהצגה באירועים משמעותיים מחייה החל מימי ילדותה, דרך נעוריה ובגרותה עושה זאת תוך התייחסות בלתי פוסקת לעצם היותה אישה שמנה וההשלכות העניין על חייה. "הרבה פעמים עשיתי דיאטה", משתפת בן חור ומפרספקטיבה של אישה בוגרת היא אומרת: "הורדתי כמה קילוגרמים והאושר לא חיכה לי בפינה. כל החיים אנחנו מחונכים שאם נעשה כך וכך וכך, אז נהיה מאושרים. אני מאמינה שאנשים ישאלו את עצמם בסוף ההצגה על האושר האישי שלהם. לי זה נראה שהאושר הוא שם – בלהיות שמנה. אולי הדרך היא האושר עצמו".
 
נשיות מסוג חריג
 
"סיפור החיים שלי מורכב", אומרת בן חור, ששיחקה בהצגות ובסרטים רבים ובעונה הקרובה תשתתף בסדרה "אימאל`ה", "אבל השפה שלי היא שפת הקומדיה – בוכים וצוחקים חליפות. התפיסה שלי היא שמה שבא ממקום נוגע ללב הוא מקום טוב. כילדה, נערה ואישה שמנה, הסביבה כל הזמן מנסה לשנות אותך, והנושא הזה עולה בהצגה בצורה מצחיקה אך כואבת".
 
ההצגה משלבת רבדים של מציאות ובדיון שמדי פעם נפגשים. "ההצגה בנויה באופן די כרונולוגי" היא אומרת, "אבל יש הבזקים שהם כמו חלום". אחת הדמויות המשניות הדומיננטיות בהצגה היא דמותו של אביה שמגולמת אף היא על ידה ומגיעה לבקר את בת דמותה בהצגה כמה פעמים בדאגה לשלומה. "אבא שלי, שכבר נפטר, היה ניצול שואה", מספרת בן חור על מקור השם של ההצגה, "והוא זה שבא לבדוק האם אני כבר מאושרת. בהצגה אבא שלי לא מבין איך אני עושה כל כך הרבה דברים ועדיין לא מאושרת".
 
אירועים דומיננטיים בחייה עולים במהלך ההצגה: נישואיה שלדבריה היו "משונים", לידת ביתה חולת התסמונת דאון, גירושיה והפיכתה לאם חד הורית לשתי בנות. "אלו קטעים מהחיים שלי", היא מגיבה כשהיא נשאלת איך זה לגלם את עצמה, "ומה שיוצא הכי חזק משם הוא התייחסות לנשיות מסוג קצת שונה, חריג. אלו החיים של הגיבורה ואני מתייחסת אליה כאל דמות, אישה שונה שיש לה גם ראייה שונה של הדברים. יש את האמת ההיסטורית ואת האמת בהצגה ואין הרבה הבדל ביניהן".
 
על הבחירה להעלות את "את כבר מאושרת?"בתיאטרון הקבוצה הירושלמית אומרת בן חור כי היא הייתה טבעית, מכיוון שהקבוצה מהווה עבורה בית נהדר. "הסצנה בירושלים מוגבלת ביחס לתל-אביב", אומרת בן חור, "להיות שחקנית ירושלמית ומעבר לזה, גם אם חד הורית וגם אם לילדה עם צרכים מיוחדים זה מצב כמעט בלתי אפשרי בתחום. זו קבוצה של חברות, מצב מאוד מאפשר לעשייה. התיאטרון הזה פעל כפרינג` לאורך כל הדרך, זה היה מקום מחבק ונשי מאוד, שמאפשר להכניס את המקום האישי לדרך שבה הקבוצה עובדת. בתיאטרון רגיל אם את צריכה להניק, או יש לך בעיה אחרת, זו בעיה שלך. פה זה אפילו אפשר לי להציג את ההצגה הזאת שהיא גולת הכותרת של החיים האמנותיים שלי. זה המקום הטבעי".
 
תפילה ותיקון
 
גבריאלה לב, מנהלת התיאטרון ובמאית הצגה אומרת שמאז ראשית ימיה קבוצת התיאטרון הירושלמי עסקה בשני נושאים עיקריים: תאטרון מהמקורות היהודים וסוגיות פמיניסטיות. לב, ממקימות התיאטרון ב- 1982 יחד עם רות וידר מגן ועליזה עליון ישראלי, מציינת: "בד בבד עם העבודה על עיבודים מקראיים היתה לנו עבודה קלילה על קומדיות שבדרך כלל אישה עומדת במרכזם. בקומדיות האישה היא גדולה ולא האישה הקטנה והשקטה שמצפים לפגוש, ומאחר ואינה מסכימה לקבל את התפקיד המסורתי כאישה, נוצרים חיכוכים עם החברה ואלו מעוררים קומדיה".
 
בן חור ולב התחילו לעבוד על ההצגה לפני כשנה. על העבודה המשותפת אומרת לב: "ורדה ואני בקשר יום יומי חוץ מזה שאנחנו קולגות. היא לא רק שחקנית גדולת ממדים, אלא כשרון קומי גדול, שרואה ותופסת את החיים מזווית קומית". אחד השיאים של עבודתן המשותפת הייתה בהצגה "סוטה", על פי מסכת סוטה. לב: "בזמנו כשהצגנו את סוטה שזו הצגה דרמטית, היה נורא נועז לקחת אישה שמנה שמנהלת רומן מחוץ לנישואים, דמות שאותה ורדה גילמה היטב. על ההצגה הנוכחית היא מוסיפה כי "ורדה כתבה סיפורים קצרים על החיים שלה ותמיד דיברה על זה שהיא רוצה להפוך את זה לתיאטרון והצלחנו ליצור הצגה שצוחקים ובוכים בה לכל אורכה. ההצגה בנויה כספלסטיק וסטנד אפ בשילוב עם המון מוזיקה, והיא תגובה בלתי אמצעית לסיפור שאחרים היו יכולים לראות כטרגי".
 
"ההצגה היא תפילה ותיקון של ורדה", היא מסכמת, "אבל זה לא כל כך פשטני, יש משהו מיוחד כשאדם מגיע לשלב שיכול להביא את החיים שלו דרך האמנות שלו, כשיש לו תפילה והודיה".
 
 הצגה ראשונה תעלה ביום ראשון, 25 במרץ 2007, ב- 20:30, במרכז המעבדה בירושלים.


22/03/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. ורדה יקרה
הדר בן חמו , מושב צפרירים (30/04/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע