סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: לילך גביש בית למוזיקה בשפרעם
 

 
 
הייתה לי הרגשה של פער עצום ביחס לתלמידים שהגיעו מלימודים בקונסרבטוריון מגיל צעיר עם מיומנות ויכולת תקשור עם מוזיקאים אחרים. נאלצתי לעבוד מאוד קשה כדי להיות מוזיקאי במלוא מובן המילה. הבנתי שהבעיה היא לא אישית שלי, אלא של החברה בכללותה, לא היה אפילו מוסד אחד לצעירים, דבר שהביא לידי פספוס כישרונות רבים"
היום ייחנך בעיר שפרעם  "ביית אלמוסיקה" – הקונסרבטוריון המקצועי הראשון במגזר הערבי, שהוקם בעיקר בכספי תרומות. עאמר נחלה המייסד והמקים מספר על הקשיים שבדרך


רק 13% מהתקציב - ממשרד החינוך

 מזה כשמונה שנים פועלת עמותת "ביית אלמוסיקה" בתנאים לא תנאים על מנת לקדם את מטרה מרכזית אחת – להנחיל לבני נוער, לילדים ולמבוגרים במגזר הערבי השכלה מוזיקלית נאותה, תחום שנדחק לקרן זווית ומעטים הם התלמידים שזוכים להכיר כלי המוזיקה מקרוב ולהפוך את כישרונם מפוטנציאל לעניין בר ביצוע. הערב, לאחר מסע ארוך ייחנך מבנה הקונסרבטוריון המקצועי הראשון במגזר הערבי בעיר שפרעם והחגיגה רק מתחילה.
 
מאחורי החלום עומד המוזיקאי עאמר נחלה. הוא הוכשר באקדמיה למוזיקה על שם רובין בלימודי גיטרה ועם השנים הלך ונמשך אל מקורותיו והפך לנגן עוד. כיום, בעמותה שאותה הוא ייסד ומנהל, הוא מנחיל לתלמידיו את שני העולמות, על הצד המקצועי ביותר. המבנה החדש נבנה והותאם לצרכים מודרניים, והוא עונה על צרכים של לימודי מוזיקה מקצועיים מבחינת מספר חדרים, ספרייה, חדר מוזיקה אלקטרונית, אולפן הקלטות ואולם קונצרטים בן 200 מקומות.
 
חידוש נוסף הוא שהמבנה נבנה מכספים של תורמים מהמגזר הערבי ורק כ- 13 אחוז מהתקציב ניתן על ידי משרד החינוך. המבנה אינו דומה למוסדות הציבוריים במגזר הערבי שנבנים בדרך כלל בשטנץ כמעט אחיד על ידי מפעל הפיס. "מבחינתנו זו אמירה בעד עצמה", מתייחס עאמר נחלה לפתיחת הבית החדש, "היה ברור לנו שאם העמותה לא תעשה מעשה, לא תהיה בשורה והמשמעות תהיה שלא יהיה ניתן לפתח את המוזיקה במגזר הערבי".
 
הקונסרבטוריון קיבל ממשרד החינוך הכרה בשנת 2004 ונחלה מציין בגאווה כי זהו המקום המקצועי היחיד שנמצא בעיר ערבית מתוך 40 מוסדות. נוסף על ההכשרה המקצועית במוזיקה קלאסית מערבית, הפעלת תזמורת המורכבת מ- 16 כנרים, צ`לנים ומקהלה, במקום פועלים גם הרכבי מוזיקה במתכונת מזרחית דוגמת אנסמבל מוזיקה מזרחית המכונה בערבית "תכת שרקא בית אלמוסיקה" והכולל שמונה נגני קנון, עוד וכלי הקשה.
 
וכך, נוסף על הרכבים מקצועיים לבוגרים ולצעירים, מסלול הלימודים מאפשר לימודי תיאוריה במסלול מילדות לבגרות ועד לקבלה לאקדמיה, והתלמידים ניגשים לבגרות בכלי מוזיקה מערביים ומזרחיים. "החשיבות היא בכך שהתלמידים מקבלים הכשרה בכלים שקשורים לתרבות שלהם, ומבחינתנו זו הכרה לתרבות המוזיקלית שלנו, שהיא שונה ויפה וזה מעשיר את הפסיפס התרבותי של מדינת ישראל", אומר נחלה. 
 
זוכים להכרה מורלית ומקווים שתתורגם להכרה המעשית
 
את המבנה תכננה האדריכלית רים קנדלפת מנצרת ובחנוכתו הערב ישתתפו שרת החינוך יולי תמיר ושר המדע, התרבות והספורט ראלב מג`דלה. "מוזיקה זו שפה עולמית", אומר נחלה, "והעמותה מאמינה שכדי שיהיה דיאלוג תרבותי צריך להבשיל את התנאים. במטרה שתלמידים ערביים יתחברו לאחר, העמדנו תכניות ללימוד מוזיקה מקצועית באופן עצמאי. זה לא היה דבר פשוט. מבחינתנו זה היה הימור. אני אישית האמנתי שזאת הדרך ובחרנו להעלות את הצרכים של החברה דרך העשייה וכבר יש תוצאות, התזמורות שלנו מוזמנות לאירועים ולתחרויות".
אבל הלכה למעשה נחלה מדבר על אכזבה גדולה. "לצערי אין השקעה מצד המוסדות הממשלתיים. מתייחסים אלנו ככל קונסרבטוריון ולא כאל מיעוט שקופח לאורך השנים ולא התאפשר לו להתפתח. זה המאבק האמיתי שלנו. כל הזמן דיברו על זה שאין מקצועיות, אבל גודל התמיכה הוא רק 12-10 אחוז מהתקציב השנתי שלנו. זה לא נותן לנו לנצל את המומנטום ולהריץ את העגלה קדימה ולבטא יותר ויותר כישרונות של תלמידים. מה שאנחנו שומעים זה רק הבטחות ואנחנו מקווים שיבינו שתרבות ובמיוחד מוזיקה, היא דרך טובה לשינוי. כרגע אנחנו זוכים להכרה מורלית ומקווים שתתורגם להכרה מעשית".
 
נחלה, יליד שפרעם התחיל ללמוד מוזיקה בכיתה י"ב מתוך התעקשות, שבעקבותיה השיג את תמיכת המשפחה. כעבר פרק זמן של לימודי גיטרה אצל מורה ברעננה הגיע ב- 1989 לאקדמיה למוזיקה בירושלים. לפרק הזה בחייו הייתה השפעה מכרעת על הרעיון להקים את הקונסרבטוריון. "הייתה לי הרגשה של פער עצום ביחס לתלמידים שהגיעו מלימודים בקונסרבטוריון מגיל צעיר עם מיומנות ויכולת תקשור עם מוזיקאים אחרים. נאלצתי לעבוד מאוד קשה כדי להיות מוזיקאי במלוא מובן המילה. הבנתי שהבעיה היא לא אישית שלי, אלא של החברה בכללותה, לא היה אפילו מוסד אחד לצעירים, דבר שהביא לידי פספוס כישרונות רבים. הרגשתי שאני חייב לפעול בכדי שלא יתפספסו כישרונות ושייבנו קריירה לעתיד".
 
באקדמיה הירושלמית דאז לא היה בכלל מקום למוזיקה ערבית ואתנית, שהיום תופסת מקום נכבד שם ובאקדמיות נוספות דוגמת בר אילן. "בנוסף להיותי גיטריסט התחלתי ללמוד עוד באופן אינדיווידואלי", הוא משחזר, "כנראה שזה משהו בדם, הלחנים היו בראש שלי ולא הייתה התייחסות למוזיקה הערבית כדבר אקדמי שאפשר ללמוד אותו. דווקא זה שלמדתי מוזיקה מערבית מאוד עזר לי לנתח את המוזיקה המזרחית ונתן לי אפשרות להתחבר לעולם החיצון ולהכיר יותר סוגי מוזיקה, שזה יתרון. אם הייתה אפשרות ללמוד את שני הסוגים מגיל צעיר, מה שאנחנו עושים היום, זה היה נפלא והיה נותן תוצאות מדהימות". כיום הוא מנגן באנסמבל מוזיקה מזרחית שיופיע בערב. בנוסף, העמותה מקיימת פסטיבלים עונתיים בהם מתארחים טובי המוזיקאים המקומיים ומהעולם, וקונצרטים מוסברים בבתי ספר במטרה ליצור מודעות.
 
ואכן ניכר כי מדובר בשינוי מחשבתי עמוק במגזר הערבי. "מה שמקשר אותי לעניין זה להרגיש שאני מאלה שמביאים לשינוי חברתי ותרבותי", אומרת עזיזה דיאב-אדריס, יו"ר ב"יית אלמוסיקה" ורכזת אמנות בקרן קרב במגזר הערבי בצפון. "המקום התחיל בקטן, מעאמר שרצה ללמד ולאט לאט המקום התפתח, לא יכול היה להישאר כעסק פרטי והפך לעמותה. אני שמה את כל המחשבות והאנרגיות שלי במקום הזה במטרה לעשות שינוי. זה משהו גדול והרעיון הוא לא לחכות למשיח שיבוא. יש לנו מספיק כוחות ומספיק ידע ועשינו את זה. רק אנשים משוגעים לדבר יכולים לעשות את זה. אנחנו כל הזמן עובדים ועובדים כדי להגיע למה שרוצים ובשבילי זה אתגר ומקור לגאווה עצמית שאנחנו, החבר`ה הצעירים, הולכים ועושים.


"היינו במחתרת ועכשיו עלינו לקרקע"
 
"הרבה שנים לא היה מתנ"ס ואפילו אם יש מתנ"ס, השאלה היא מה רמת הפעילות שמתקיימת בו", היא אומרת כאם לילדים, "במיוחד במגזר הערבי, שפרעם זו עיר מאוד גדולה". לשאלתי האם יש עניין להורים לשלוח את ילדיהם ללמוד מוזיקה היא עונה: "כשיש מקום אז ההורים שולחים, כשאין לאן ישלחו? זה כמו להגיד `אין טניס במגזר הערבי`, בודאי שאין טניס, כי אין מגרשים. זה תלוי באמצעים, אם אין לאיפה אז לאן ישלחו לירח? כדי לקדם תחום מסוים, צריך לקיים תנאים בסיסיים".
 
עד לאחרונה פעל הקונסרבטוריון בחדרים קטנים במרתף של חניון. "זה כאילו היינו במחתרת ועכשיו עלינו לקרקע", היא אומרת, "כל הזמן הייתה עבודה והגענו להישגים מקצועיים. התלמידים למדו ויש מורים מהטובים ביותר באזור והתוצאות מדברות. אנחנו נותנים שירות להרבה תלמידים שלא היה להם לאן ללכת, לתלמידים מהרדוף, עדי, אלון הגליל, כפר יאסיף, מרר, ג`דידה ומנצרת, אפילו מחיפה רוצים לבוא".
 
גם התרומה להקמת המבנה היא תופעה חדשה. איש העסקים סובחי נחלה, אביו של עאמר שניגן בצעירותו בעוד ופרש לעסקי קפה, הוא התורם העיקרי. "זה בפני עצמו משהו חדש במגזר הערבי", אומרת דיאב-אדריס, "בדרך כלל לא משקיעים בתחומים של תרבות ואמנות, זה משהו שיש לברך עליו ואני מקווה שעוד אנשי עסקים יתחילו לחשוב כמוהו ויחזירו לחברה.
 
"בשבילי זה כמו בית שני, זה לא חלום שהתממש", אומרת דיאב אדריס, "אני ידעתי שנגיע לשם, החלומות עוד לא התממשו, אבל זה פותח אינסוף הזדמנויות שהתלמידים יכולים לחלום ובגדול. הילד שנכנס למבנה יכול לחשוב שהשמיים הם הגבול והוא באמת יכול להגיע לשם. לי חשוב לתת לו את כל האפשרויות והכלים ליד הבית ובשפת האם שלו. בשבילנו זה כמו לגדל תינוק. זה לקחת חלק בדבר חשוב, במיוחד כשאני מכירה את החברה שלי, שהיא דלת אמצעים. כל הזמן אני רואה כמה אנשים מוכשרים, הכישרון הולך לאיבוד כשאין תמיכה מקצועית ובשבילי זה דבר גדול שאנחנו יכולים לקחת חלק בעניין הזה. מי שיכול להרגיש בכאב זה רק אנחנו. אני לא מחכה שמישהו מהמגזר היהודי ייתן לי על מגש. האחר מעמדת הכוח שלו יכול לתמוך בי, אבל לא יכול להרגיש באמת מה שאני מרגישה".



26/04/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. מוסיקה
שאדי זמיגית , חיפה (06/09/2009)
1. גם בפנטומימה הם הצליחו להעלות פסטיבלים!!
מגיע לעיר הזאת! , (09/05/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע