סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה פסטיבל קולנוע בריטי בסינמטקים
 

 
 
בין סרטי הפסטיבל: "כפרה" המדובר, מחווה לימי המנדט, תכנית אנימציה ועוד


גם השנה מגישה המועצה הבריטית תכנית ממיטב הסרטים המופקים בבריטניה, המספקת הצצה חקרנית ומסקרנת אל מדיום הקולנוע הבריטי ואל החברה הבריטית המודרנית. הסרטים יוקרנו בין התאריכים 27-18 בינואר 2008 בסינמטקים בתל-אביב, בחיפה ובירושלים.

בין 30 הסרטים שיוקרנו -  עיבודו הקולנועי המוקפד של ג`ו רייט לרב המכר הבינלאומי של איאן מקיואן "כפרה", שיפתח את הפסטיבל; העיבוד לספרה השערורייתי ועטור השבחים של מוניקה עלי מבנגלדש "בריק ליין", סרט חדש של קן לואץ`, עיבוד קולנועי ל"פאני היל" וגם סרט אנימציה חדשני מבית OneDotZero. כל הסרטים מוקרנים בבכורה ארצית.

המוזיקה הבריטית תעמוד במרכזו של ערב שלם בפסטיבל, אשר יוקדש ללהקה החשובה ממנצ`סטר Joy Division, ויציג את הדרמה "קונטרול" - סרט הביכורים של במאי הקליפים הנודע אנטון קורבין, לצד סרט דוקומנטרי על תולדות הלהקה והופעה חיה משירי הלהקה.

לצד החדש גם מחווה לישן. השנה, שנת חגיגות ה-60 להקמת מדינת ישראל ולסיום המנדט הבריטי, מציגה המועצה הבריטית תוכנית ייחודית של סרטי ארכיון מתקופת המנדט וכן מחווה  לסרטים של אולפני אילינג שהיו בשנות ה-50 שם דבר לקומדיות מתוחכמות שהצליחו באיים הבריטיים ומחוץ להם.

גם השנה יתקיימו תכניות מיוחדות שיפגישו אנשי מפתח מתעשיית הקולנוע הבריטית עם קהל הצופים ועם תעשיית הקולנוע הישראלית. לתכנית האירועים המלאה היכנסו ל: http://www.britishcouncil.org/israel  

סרטי התכנית:

מישהו אחר (בריטניה 2007)

בימוי: קול ספקטור. משחק: סטיבן מנגן, סוזן לינץ`. על פניו, נראה שהזוגיות של דיוויד וליסה בשיאה. הם אפילו מתכננים לנסוע לונציה לחגוג שלוש שנים ביחד, אבל איכשהו, דיוויד מתאהב במישהי אחרת, ומרוב שלא נעים לו מליסה הוא מחליט לספר לה. בלי סנטימנטים מיותרים היא זורקת אותו והוא מגלה, מהר מדי, כי הבחורה שבשבילה עזב את הבית לא ממש מעוניינת בו. מכאן והלאה ענייני הלב מולידים עוד כמה פיתולי עלילה. סרטו הראשון של קול ספקטור, אחרי קריירה בבימוי פרסומות, הוא סרט אינדי הדוק. (75 דקות. אנגלית ללא תרגום).

כפרה (בריטניה 2007)

בימוי: ג`ו רייט. משחק: קירה נייטלי, ג`יימס מקאבוי, סאוירס רונן. בריטניה, 1935. בראיוני בת ה-13, בת הזקונים המוכשרת של משפחת תאליס האריסטוקרטית, צופה אחר צהריים קיצי אחד באחותה הגדולה ססיליה מנהלת ויכוח תוקפני עם רובי, בנה המשכיל של מנהלת המשק. מתוך שאיפותיה הספרותיות ודמיונה המפותח מפרשת בראיוני את האירועים באופן שעתיד, עוד באותו הלילה, לשלוח את רובי וססיליה לתוך טרגדיה ששיאה בימי מלה"ע השנייה ואותה עצמה לחיים שכולם חרטה וכפרה.  (130 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

ג`וי דיויז`ן : הסיפור האמיתי האחרון של הפופ (בריטניה 2007)

בימוי: גראנט ג`י. סרט תיעודי המסייר בפסטיבלים בעולם יחד עם "קונטרול" ומספר את גרסת חברי הלהקה על ההיסטוריה הקצרה של "ג`וי דיויז`ן". בעוד "קונטרול" מבוסס על ספר זיכרונותיה של אלמנת הסולן איאן קרטיס דברה, כאן מופיעה אהובתו הבלגית של הזמר אניק הונורה. הסרט משלב ראיונות עם חברי הלהקה היום, משרטט את דיוקנה של העיר מנצ`סטר כחלק אינטגראלי מהצלחתה של "ג`וי דיויז`ן", ומכיל גם קטעי הופעות, הקלטות של שיחות עם קרטיס וציטוטים מיומניו. זהו סרט מעמיק, מרגש ובמפתיע גם מלא הומור, אשר דמותו של קרטיס שהתאבד בגיל צעיר מרחפת מעליו כרוח רפאים. (93 דקות. אנגלית, תרגום לעברית). ההקרנה תלווה בהופעה של להקת  THE POST MORTEM שתבצע שיריים של ג`וי דיוויז`ן.  

קונטרול (בריטניה/אוסטרליה/יפן 2007)

בימוי: אנטון קורבין. משחק: סם ריילי, סמנתה מורטון, אלכסנדרה מריה לארה. איאן קרטיס, סולן ה"ג’וי דיויז’ן", היה אחד מחלוצי עידן הפוסט-פאנק ועל פי הספר שכתבה אשתו, אנחנו מלווים את סיפור חייו. מנעוריו בעיירה קטנה ליד מנצ’סטר בתחילת שנות ה-70’ ועד להתאבדותו הטראגית ב-1980 והוא בן 23 שנים בלבד. “קונטרול" הוא אחד מסרטי הרוק האינטליגנטיים והמשובחים ביותר שנעשו. אנטון קורבין הוא צלם עיתונות ותיק המתמחה בתחום המוסיקה, שצילם את התמונות המפורסמות שליוו את "ג`וי דיויז`ן" בזמן אמת. הצלם מרטין רוהה מצליח לשחזר את רוח התמונות שעשו לקורבין את שמו המקצועי בצילום שחור לבן מהפנט. הסרט זכה בפרס הסרט הטוב בפסטיבל אדינבורו  ובפרס מיוחד בפסטיבל קאן 2007. (119 דקות. אנגלית , תרגום לעברית).

פאני היל (בריטניה 2007)

בימוי: ג`יימס האווס. משחק: רבקה נייט, אמה סטנספילד, אליסון סטדמן. דרמה תקופתית על פי  רומן מהמאה ה-18 של ג`ון קלילנד. סיפורה של פאני, נערה כפרית תמימה, אשר לאחר שאיבדה את הוריה במחלת האבעבועות, החליטה לצאת לחיים חדשים בלונדון. בעיר הגדולה נופלת פאני למלתעותיה של גב` בראון, בעלת בית בושת, ונכנסת לעולם שלא ידעה עליו קודם לכן.  בביתה של גב` בראון היא פוגשת את אהובה, צ`רלס, אך עולמה מתחיל להתמוטט עליה. דרמה מהנה במיטב המסורת של ה-BBC. (100 דקות. אנגלית ללא תרגום)

תדאג לעצמך (בריטניה 2007)

בימוי: ריצ`רד לקסטון. משחק: פיליפ ג`קסון, אלן וויליאמס, אדי מרסדן, בנדיקט וונג. קומדיה בריטית שעוסקת בבילוי הזמן החביב על האנגלים – חלקת הגינון שמקציבה להם הרשות המקומית, בה הם יכולים להתחבר לטבע, להירגע וגם לגדל מבחר ירקות למטבח הפרטי. הסרט, המבוסס על מקרה אמיתי, מתרחש בליברפול, כשמשפחות פליטים מאפריקה ומסין מקבלות חלקת גינון, כחלק מפרויקט של המועצה המקומית לשלב אותן בקהילה. בעלי החלקות האחרים, ובראשם ג`ון הגדול, שוטר בגמלאות וראש ועד בעלי החלקות,  מרגישים מאוימים מה"פולשים" הזרים וזוממים לנשל אותם מחלקותיהם. (100 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).

רובי בלו (בריטניה 2007)

בימוי: יאן דאן. משחק: בוב הוסקינס, ג`וסיאן באלאסקו. החיים לא קלים לג`ק. יחסיו עם בנו רעועים, בשכונה הוא לא זוכה לכבוד ואחרי שאשתו הולכת לעולמה הוא שוקע בדיכאון. פלורי בת השמונה, בתם של השכנים החדשים, מצליחה להחזיר מעט עניין לחייו כשהיא מעוררת אותו לשוב ולעסוק בגידול יוני מרוץ. ומי יודע, אולי סטפאני, שכנתו הזוהרת, תוכל להכניס קצת אהבה לחייו של ג`ק. אך כאשר העניינים בשכונה מסתבכים וסודות מתגלים, חייו מתהפכים מן הקצה אל הקצה. יאן דאן זכורה בזכות `ג`יפו`, סרטה הקודם שהיה עשוי בסגנון הדוגמה והצליח לתפוס היטב את הצער המלווה קהילה המתמודדת עם משבר חברתי. גם בסרטה השני היא מגלה כשרון להתמודד עם כאביו של הלב, עם המשבר המתחולל בחייו של אדם כאשר אשמה וחרטה מכבידים על נפשו. הדיוק שבו היא משרטטת זאת נובע מהופעה מרתקת של בוב הוסקינס שכהרגלו מביא את כל כולו לתפקיד הראשי, ומעניק לסרט את ליבו. הנוכחות הנשית של ג`וסיאן באלאסקו הצרפתייה מציפה את הסרט בחום והתוצאה זכתה לשבחי הביקורת הצרפתית בפסטיבל דינארד האחרון. (112 דקות, אנגלית, תרגום לעברית).

הרצח של ג`ון לנון (בריטניה/ ארה"ב 2006)

בימוי: אנדרו פידינגטון. משחק: ג`ונאס בול, מיה אומורי, קרישה פירצ`יילד. כאשר אתה לא יכול להיות מפורסם, לפחות תנסה להפוך לידוע לשמצה. באמצעות קריינות המבוססת על יומניו של מארק צ`פמן הסרט משרטט את דיוקנו של צ`פמן המוכר כ"האיש שרצח את ג`ון לנון". אנחנו נחשפים למניעיו של הרוצח - צ`פמן רצח את לנון בגלל שהיה בעיניו "מזויף" – היפי שמאלני ומיליונר שחי בבית דירות יוקרתי; ליחסיו הבעייתיים עם אמו ועם אשתו, ולאובססיה שלו לספר "התפסן בשדה השיפון".הבמאי אנדרו פידינגטון מתאר את התהליך העובר על צ`פמן עד למעשה הרצח בריחוק ובניכור, נעזר במשחקו האותנטי של השחקן המתחיל ג`ונאס בול בתפקיד  הראשי וביצירת אווירה הזויה על ידי מעקב אחרי האנטי-גיבור בנסיעותיו המרובות במונית ברחובות ניו יורק (כן, יש כאן גם הדים ל"נהג מונית" של סקורסזה).  (114 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

בנעלי המת (בריטניה 2004)

בימוי: שיין מדוז. משחק: פאדי קונסידיין, גארי סטרץ`, טובי קבל. שני אחים חוזרים לביתם אחרי היעדרות של שנים. אנטוני סובל מפיגור קל ומעריץ את אחיו הגדול ריצ`ארד, איש צבא לשעבר, שמאוד מגונן עליו. הם מתמקמים על גבעה המשקיפה על העיר, נזכרים בעבר. אבל חזרתם אינה אקט של נוסטלגיה. ריצ`ארד חזר כדי לנקום. הוא יודע את מי הוא מחפש ויודע איפה הם גרים. העיר עדיין מנוהלת על ידי אותה קבוצה של סוחרי סמים קטנים ובריונים. עצם נוכחותו הלא מוסברת של ריצ`ארד משרה על כולם אווירת חשדנות ופרנויה. הוא מאתר את חברי הכנופיה אחד אחד עד שהיא מתפרקת. תוך כדי מסע הנקמה אנו מגלים את האמת הנוראית על מה שגרם לכל זה ואיך אהבת אח הניבה את מסע הנקמה האלים. פאדי קונסידיין המוכר מ"באמריקה" של ג`ים שרידן כתב את התסריט ומככב במשל זה על החטא ועונשו שזכה לביקורות נלהבות בבריטניה. (90 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)
החוף הדרומי (בריטניה 2007)

בימוי: וויל ג`ואל. זה לא החוף המזרחי, זה לא החוף המערבי, זה החוף הדרומי!! סרט דוקומנטרי המעניק  הבחנות מרתקות  על צמיחתה והשפעתה של תרבות ההיפ-הופ, ומשרטט את האופן שבו תרבות ההיפ-הופ גילתה את הקול האנגלי המהותי במקום הכי בלתי צפוי - בערי החוף הדרומיות של בריטניה. הסרט מחפש תשובות לשאלות כמו: מדוע 30 שנה לאחר שהגיע ההיפ-הופ עדיין אין אמני היפ-הופ בינלאומיים בבריטניה?     מדוע בני הנעורים מתעלמים מההיפ-הופ המקומי לטובת מעשיות אלימות שמגיעות מעבר לים? והאם אתה באמת יכול להיות ראפר כשאתה חי על קצבת אבטלה באיסטבורן?(90 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

מר בדידות (בריטניה/צרפת/אירלנד/ארה"ב 2007)

בימוי: הרמוני קורין. משחק: דייגו לונה, סמנתה מורטון, דניס לוונט. בפריז, בחור המתחזה למייקל ג`קסון פוגש בבחורה המחופשת למרלין מונרו. היא מספרת לו על קומונה של חקיינים כמוהם והשניים עוברים לגור בחווה סקוטית, ומתאמנים עם תואמי צ`רלי צ`פלין, שירלי טמפל, האפיפיור, ג`יימס דין, המלכה אליזבת ואחרים לקראת מופע וודוויל ענק. בינתיים, בלב הג`ונגלים של פרו, כומר (המשוחק בידי וורנר הרצוג) וחבורת נזירות מקימים ארגון סיוע נוצרי, ונעזרים בשירותיה של נזירה מעופפת. שני צירי העלילה האלו, שלא נפגשים, מובילים את סרטו השלישי (והמחויך ביותר) של הרמוני קורין, אחד הקולות הייחודים בקולנוע האינדי האמריקאי. קורין, שכתב את התסריט ל"קידס" ללארי קלארק והיה אחד הראשונים לאמץ את עקרונות הדוגמה ב "ג`וליאן דונקי בוי", מגיש יצירה פרועה וסוריאליסטית שבוחשת בקרביים של תרבות המותגים האנושים, אלו המכונים "כוכבים". לא בטוח שהאמירה שלו מדויקת, אך כמה מן הדימויים ופיתולי העלילה שהוא מגיש כאן מבריקים. מסייעות לו רשימה מכובדת של שחקנים העושים עבודה נפלאה וגם מלאכת הצילום הקריסטלי של מרסל זיסקינד, והתוצאה היא כמעט שעתיים מחוצפות ומעוררות מחשבה. (112 דקות. אנגלית)

תחושת היסטוריה, סצנה 1, שוט 2- הקרנה מיוחדת ורב שיח

לציון 60 השנים להקמת מדינת ישראל, פסטיבל הקולנוע הבריטי מקרין מבחר של סרטי ארכיון על המנדט הבריטי בפלסטינה שנעשו בשנים 1917-1948 ומתארים את החיים בפלסטינה המנדטורית לפני הקמת המדינה.במהלך הערב יוקרנו סרטים תיעודיים וסרטים אילמים קצרים מארכיוני המכון הבריטי לקולנוע ומוזיאון המלחמה המלכותי. אורך ההקרנה כ-90 דקות, אורך הדיון כשעה. לאורך ימי הפסטיבל הבריטי יוקרנו סרטונים באורך של 5-10 דקות לפני חלק מן הסרטים באורךמלא.

מתי ראיתי את אביך בפעם האחרונה? (בריטניה 2007)

בימוי: אנאנד טאקר. משחק: ג`ים ברודבנט, קולין פירת`, ג`ינה מקקי. בלייק מוריסון הוא משורר וסופר אנגלי שספר זיכרונותיו "מתי ראיתי את אביך בפעם האחרונה" הוא יצירה פיוטית העוסקת ביחסיו ובזיכרונותיו מאביו, אשר נכתבה לאחר שהאב הלך לעולמו מסרטן בסוף שנות השמונים. הסרט שלפנינו הוא עיבוד קולנועי לספר הזיכרונות הזה ואף כי לא תמיד קל להעתיק אל הבד את פיתוליה והישגיה של השפה הכתובה, מצליח אנאנד טאקר להעניק לסרטו עוצמה רגשית בלתי מבוטלת. העלילה נעה בשלושה צירי זמן: זיכרונות מן הילדות בבריטניה של שנות החמישים, בהם האב, רופא כפרי מצליח מטיל את צלו על חייו של בנו, הציר השני מתרחש בשנות השישים ומתאר את ההתמודדות הבלתי פוסקת עם עוצמתו של האב הכריזמטי בשנים שבהן בנו מבקש להשתחרר מאחיזתו והמשכו בשנות השמונים, כאשר הבן זוכה להצלחה ספרותית אך פחות להערכת אביו. ג`ים ברודבנט ממשיך להעניק לקולנוע הבריטי גבריות כריזמטית ושובבה, גם כשהוא מתקרב לגיל שישים. קולין פירת` לעומתו, מייצג נאמנה את דור הסיקטיז המיוסר. ביניהם מתרוצצות הנשים של חייהם, המעניקות לשני הגברים האלו מידה של אינטליגנציה רגשית. התוצאה היא דרמה סוחטת דמעות שזכתה בצדק בשבחי הביקורת. (92 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

זה עולם חופשי (בריטניה 2007)

בימוי: קן לואץ`. משחק: קירסטון וורינג, ג`וליט אליס, לסלאב זורק. סרטו החדש של קן לואץ` עוסק, כמו כל הפילמוגרפיה של בכיר קולנועני בריטניה, במרחק הקצר שבין המציאות החומרית לבין ההוויה המוסרית והנפשית של גיבוריו. אנג`י, בלונדינית מתוקת חיוך, מפוטרת מחברת כוח אדם שעוסקת בניהול מהגרי עבודה. בהכירה את העבודה היטב היא מחליטה להפוך לחברת כח אדם בעצמה. עד מהרה היא מוצאת לעצמה מספיק קליינטים, ואל אלו היא משנעת מהגרים המבקשים להתפרנס בכל מחיר. ככל שעסקיה מצליחים, כך בלמיה המוסריים הולכים ונשחקים. כהרגלו, לואץ` אינו שופט את גיבוריו בפומבי. גרוע מכך, באמצו את נקודת המבט של גיבורה מניפולטיבית ומרשימה שכזו הוא הופך אותנו, הצופים, לאוהדיה. שכן, כמו תמיד אצל לואץ`, המאקרו חשוב כמו המיקרו, ובמקרה הזה, גיבוריו הם תמיד החוליות החלשות בשיטה כלכלית חסרת רחמים. אלא שהמסרים ההומאניסטיים שלו אינם מוגשים על סטיקר. שכן זה מה שיפה כל כך אצל לואץ`, בוודאי אחרי למעלה מארבעה עשורים של פעילות קולנועית מחויבת - השליטה הנהדרת שלו בקולנוע עצמו: באופן שבו הוא מעצב את דמויותיו, תוך שהוא מפיק משחקניו הופעות חד פעמיות,  בפשטות שבה נעה העלילה מדילמה אל רעותה. כך נולדת יצירה נוספת שהיא קולנוע חברתי במיטבו. (96 דקות, אנגלית, תרגום לעברית).

וואו והימור 07

תכנית האנימציה של השנה תכלול את מקבץ סרטוני האנימציה החדשניים ביותר מבית היוצר שלOneDotZero‏, חלוצי האמנות הדיגיטלית במגוון רחב של דיסציפלינות, כארכיטקטורה, אופנה, איור, עיצוב גרפי מוזיקה ועוד. לקט סרטוני האנימציה wow +flutter 07‏ מציג את הכוחות היצירתיים ביותר בתעשיית האנימציה בבריטניה עם עבודות המשקפות את הגישות החדשניות ביותר לגרפיקה בתנועה וטרנדים ויזואליים עתידיים.  (70 דקות, אנגלית ללא תרגום)

לוחם הזבל (בריטניה 2007)

בימוי: אוליבר הודג`. מייקל ריינולדס הוא ארכיטקט שמקדיש את חייו לשיטות בנייה יצירתיות וניסיוניות, כשמטרתו האידיאליסטית היא בניה ירוקה שאינה מנצלת את משאבי כדור הארץ אלא דואגת לשימורם. בניו מקסיקו הוא וצוותו עמלים כבר שנים רבות על בניית "ספינות ארץ" המורכבות מחומרים שבנסיבות אחרות היו נחשבים לפסולת: צמיגים, פחיות, יריעות. את אלו הם עוטפים בבוץ ומייצרים מבנים חדשניים. ולא, אין אצלו צינורות לחשמל, מים או ביוב. במקומם הוא מפתיע בשיטות חדשניות שמאפשרות חיים נוחים ונעימים באמצעים אחרים לגמרי. על רקע מאבקו של ריינולדס ברשויות האכיפה של ניו מקסיקו, הטוענות שעבודותיו אינן עולות בקנה אחד עם תקני הבנייה המקומיים, מתאר אוליבר הודג` את חייו ואמונתו של ריינולדס. אך אם בניו מקסיקו קשה לקבל אותו, , ריינולדס וחידושיו זוכים להצלחה באזורים מוכי האסון לאחר הצונאמי של 2005. התוצאה היא דיוקן מרתק של לוחם אקולוגי נלהב וחסר מעצורים. (89 דקות. אנגלית)
 
ביצוע יוצא מן הכלל (בריטניה 2007)

בימוי: ג`ים טריפלטון. משחק: עומר ברדוני, אנדי סרקיס. באמצעו של מסלול הג`וגינג עוצר זעפיר, מורה קולג` לונדוני, כדי לסייע למישהו למצוא את הדרך. עוד הוא מדבר עם הזר וידיים חזקות דוחפות אותו בזריזות למכונית ומובילות אותה לנמל התעופה. מבלי לדעת כיצד, הוא מועבר למדינה במזרח התיכון, ושם הוא נחקר בצורה אלימה בידי שובים נטולי זהות. בין החקירות אנו זוכים להכיר את חייו קודם לאירוע, שעיקרם חיי זוגיות פשוטים ומשרת הוראה ואת המשבר שיבוא בעקבות המאסר האלים, שמרסק את עתידו לחלוטין. החצר האחורית של המלחמה בטרור, בוודאי מאז ה-9.11, היא סיפורים מסוג זה, שבהם הזכויות והחירויות הבסיסיים ביותר נמחקים באירוניה בשם הצדק והדמוקרטיה. ג`ים טריפלטון מצמצם את סרטו לסיפורו הפיזי של גיבור אחד, מבלי להיכנס לשאלות אידיאולוגיות, ומותיר בפני הצופים להתמודד עם רגעי העינוי והאימה הקשים ועם השאלות שאלו מעלים. (77 דקות. אנגלית ללא תרגום)

סיפורו של האלאם פו (בריטניה 2007)

בימוי: דיוויד מקנזי. משחק: ג`יימי בל, סופיה מיילס, קיארן הינדס. האלאם חי עם אביו ואמו החורגת בבית אחוזה מבודד וקצת מתפורר בסקוטלנד. התחביבים שלו כוללים הצצה על השכנים כשהם עושים אהבה, וניסיון להפליל את האם החורגת במותה המסתורי של אמו (וזה לא עוזר שהאלאם חושק בה עד מאוד). אחרי עימות בוטה במיוחד הוא מגיע למסקנה שהגיע הזמן לעזוב את הבית. באדינבורו, בלי כסף או חברים, האלאם ממשיך בהרגלי המציצנות שלו ולוכד בעדשת המשקפת את קייט היפה. הוא משוכנע שהיא דומה דמיון מפתיע לאמו המנוחה."סיפורו של האלאם פו" היא דרמה רומנטית מקורית ואפלה שמעוגנת במשחק מופלא של כל הצוות, בראשות ג`יימי בל הצעיר. בל ("בילי אליוט") מיטיב להעביר למסך את כל המבוכה, הפגיעות והקסם של בן נעורים שמנסה להתגבר על מותה של אם ולמצוא לעצמו מקום בעולם. בנוסף למשחק יש להזכיר את הצילום מלא האווירה של אדינבורו, את פס-הקול (שזכה בפרס בפסטיבל ברלין) וכמובן את הבימוי המרהיב. כל אלה הופכים את הסרט לפנינה של ממש. (95 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

איך הדג שלך היום? (בריטניה/סין 2006)

בימוי: שיאלו גו. משחק: יאנג זיג`יאנג, ראו הוי. במהלך נסיעת רכבת מראיין הבמאי שיאלו גו את נוסעיה על יעד נסיעתם – הכפר המרוחק מוהה בצפונה של סין. במבואות הכפר ננטש הסגנון הדוקומנאטרי ואנו פוגשים את לין האו, תושב הכפר, רגע לפני שהוא מתמוטט אל תוך השלג.ליד שולחנו בבייג`ינג יושב ראו הוי, התסריטאי של הסרט, ומסביר כי הדמות שזה עתה ראינו היא יציר דמיונו, הגיבור של תסריט בהתהוות בשם "אורות הצפון". ככל שייחשפו פרטים על הסרט הנכתב, כך יתברר בהדרגה הקשר שבין הכותב ליצירתו, ועל הסיבות שהביאו את שניהם צפונה. שיאלו גו עוסק בגבולות וחציתם: על הגבול בין סין לרוסיה, על התפר בין דמיון למציאות, במתח שבין האורבניזציה המפלצתית של בייג`ינג לבין פשטות חיי הכפר. (82 דקות. מנדרינית, תרגום לאנגלית).

הקרב על חדיתא (בריטניה 2007)

בימוי: ניק ברומפילד. משחק: אליוט רויז, פאלאח פלייח, יסמין חנני. ב-19.11.05 תקפה פלוגת מארינס ורצחה 24 בני משפחה בחדית`א שבעיראק, כנקמה על קטילתו של חברם בסמוך לבית המשפחה. על בסיס המקרה הזה, על סמך עשרות ראיונות ועדויות כתב וביים ניק ברומפילד את הדוקו-דרמה שלפנינו. ברומפילד הידוע כדוקומנטריסט מחונן ("איליין וורנוס: מכירתה של רוצחת סדרתית", "המנהיג, הנהג ואשת הנהג" ואחרים) פוסע, בניסיונו הראשון בתחום הקולנוע העלילתי, בעקבותיו של ג`ילו פונטקורבו ב"הקרב על אלג`יר" ובוחר להביט על המציאות המורכבת ביותר מנקודת מבט אחת. הוא מוביל אותנו בין המפגעים העיראקים, חיילי הפלוגה האמריקאים ובני המשפחה שסמוך לביתה הוטמן המטען, ומאפשר לנו להתוודע אליהם ואל מניעיהם. (93 דקות. אנגלית וערבית, תרגום לאנגלית)

זאת היא אנגליה (בריטניה 2006)

בימוי: שיין מדוז. משחק: תומאס טרגוז, סטיבן גרהם, ג`ו הרטלי. יולי 1983, לא הרבה זמן אחרי תום מלחמת פוקלנד. שון, ילד שקט בן 12 מעיירת חוף מוזנחת אי שם באיסט מידלנדס שאביו נהרג בפעילות צבאית במלחמה, נקלע לחברת גלוחי ראש. אלה לא עונים לסטריאוטיפים הגזעניים והאלימים. מדובר בחבורת בני נוער שהמראה שלהם נועד להדגיש את האאוטסיידריות שלהם. כפועל יוצא אין פה מפלצות או מלאכים. מסביב יש בעיות חמורות של אבטלה, זעם, לאומנות חשוכה ומתישהו לא תהיה ברירה וגם אלימות תיכנס לתמונה... שיין מדוז הוא אחד הקולות המקוריים והייחודיים הבוקעים מהקולנוע הבריטי של העשור האחרון. סרטו החמישי (ואולי המשובח ביותר שלו), נשען על חוויותיו האישיות, והרגישים שבינינו יוכלו לזהות את דוק הגעגוע השפוך על פני הכל. מאידך גיסא, עם כל הנוסטלגיה השפוכה כאן, אין לו שום כוונה לעשות סרט התבגרות שכל כולו קלישאות מתבקשות. כמו שאר הפרקים בפילמוגרפיה, גם סימן ההיכר של `זאת היא אנגליה` הוא השילוב בין שחקנים מקצועיים לחובבניים, גם הוא טעון בהשקפותיו הסוציו-פוליטיות וגם כאן אי אפשר שלא להתפעל מהאופן הרהוט שבו מנווטת העלילה אל כיווניה המפתיעים. (101 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

שום כלום ( בריטניה 2006)

בימוי: ז`אן בפטיסט אנדראה. משחק: סימון פג, דיוויד שווימר, אליס איב. שני נציגי שירות טלפוני מחליטים להתקדם בחיים ע"י חשיפת אתרי הפורנו החביבים על הכומר המקומי. אלא שכמו תמיד כאשר חובבנים מנסים להיכנס למגרש של הגדולים, גם בעבור סכום פעוט, העניינים מסתבכים, עד כדי כך שערימה נאה של גופות מתחילה להיערם. ז`אן בפטיסט אנדראה מתבל בסגנון קולנועי עולץ, מן הסוג שמאפיין את ז`אנר הפשע הבריטי. לשמחת הכל, יש לו כאן שחקנים מלבבים, כמה פיתולי עלילה חריפים וממטרים של הומור שחור שהופכים את "שום כלום" לקומדיית פשע מהנה. (86 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

משחק ילדים - סרטים קצרים בעריכת המועצה הבריטית

פתגם עתיק באנגלית אומר שאת הילדים צריך לראות ולא לשמוע. אנחנו מציגים אסופה של סרטים קצרים שמנסים לראות את העולם דרך עיניהם של הילדים וגם נותנים לקולותיהם להישמע. יחסים בעיתיים עם הורים מוצגים עם תובנה עמוקה וכנות חסרת פחד, בעוד חוויות ראשוניות של אלימות ומוות מטופלות עם רגישות, אמת והומור. פרטים מלאים על הסרטים יתפרסמו לקראת יום ההקרנה. (כ-90 דקות. אנגלית ללא תרגום)

סתום את הפה (בריטניה 2007)

בימוי: טום טירוויט. משחק: רות שין, ג`יי סימפסון, חאליד עבדאללה. הסרט מתרחש בסילברטאון, אחת השכונות הפחות נוצצות של לונדון. גבר צעיר מחליט לעצור את מה שהוא רואה כרשע, ואילו סביבתו רואה כבידור וכיף בלבד. הוא נרצח בגלל שבעיני אחרים הוא נחשב למלשין וגופתו נזרקת אל מימיו העכורים של נהר התמזה. אחיו ליאו, המזועזע מהרצח מתקשה לקלוט שחברו הטוב איזאיה כנראה מעורב במעשה. במקביל אחותו למחצה מוצאת את עצמה מעורבת ביחסים כפויים עם הרוצח האמיתי ואילו אימו שוקעת בדיכאון. ליאו יוצא לחשוף את האמת תוך כדי הימנעות מנקמה קלה מדי. (96 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

סקסון (בריטניה 2007)

בימוי: גרג לופטין. משחק: שון האריס, שרה מטראוורס, מישל קונולי. "סקסון" הוא שמו של פרוייקט מגורים עממי בלונדון, שתושביו אינם מסבירי פנים וספר חוקיו כתוב בשפה אחרת. אדי מנסה לקבץ לעצמו קצת ממון כדי להפטר מבעל-חוב קצר-פיוזים. הוא לוקח על עצמו משימה חצי-בלשית, שמובילה אותו לדפוק על יותר מדי דלתות. זו לא הדרך לפגוש אנשים ב`סקסון`, והיא עולה לאדי בלא מעט מכות לפנים. גם האמת המתגלה על אמו לא נעימה במיוחד, אך מאידך, זו הדרך היחידה שבה היא מצליח לפגוש בג`קי, ספרית אירית שעושה לו איזה סלסול בלב. השיטוט של הקולנוע הבריטי במחוזות הפשע הוליד כמה מותחנים איכותיים והמון סרטים מיותרים –אפילו לדעתם של פרנסי הקולנוע הבריטי. למזלו, "סקסון" לא נמנה על הרשימה הלא מכובדת הזו. נכון, העלילה מורכבת מטיפוסי העולם התחתון ושפתם הנלוזה. אכן, יש כאן כמה תפניות עלילה ובדיחות פנימיות מהסוג שנהוג בז`אנר, אבל גרג לופטין יודע כיצד לבצע זאת היטב. הדמויות המרכזיות בנויות כהלכה ומשוחקת בהתאם, הדיאלוגים יושבים היטב בפיהם של הגיבורים ואתר ההתרחשות משמש גיבור בפני עצמו עם תנועת המטוסים הבלתי פוסקת מעליו. כל המעלות האלו הן שהופכות את "סקסון" ליותר מעוד קומדיית פשע בריטית. (92 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

בריק ליין (בריטניה 2007)

בימוי: שרה גברון. משחק: טנישטה צ`טרג`י, סאטיש קאושיק, כריסטופר סימפסון . סרט המביא מבט נוסף, שנון ומפוכח, לז`אנר סרטי ההגירה הבריטים, על פי רומן הביכורים של מוניקה עלי, שהיה מועמד לפרס "בּוּקֶר" היוקרתי. נזרין היא נערה בנגלדשית שמשאירה מאחוריה את ביתה ואחותה האהובה ומגיעה ללונדון בגיל 17 כדי להינשא בנישואים מוסדרים לגבר המבוגר ממנה בשנים רבות. לכודה בין קירות דירתה במזרח לונדון בחיי נישואין ללא אהבה לשאנו, גבר אופטימי וטוב לב, היא הולכת ודועכת. המכתבים שהיא מקבלת מאחותה בבנגלדש, המורדת במוסכמות ובורחת עם אהוב לבה,  מדגישים עוד יותר את מצבה העגום של נזרין, אך היא נוכחת שהחיים מלאי הפתעות, ביום בו קארים, גבר צעיר ומלא תשוקה, נכנס לחייה. (101 דקות. אנגלית, תרגום לעברית) בנוכחות הבמאית שרה גברון.


מחווה לאולפני אילינג

ליידיקילרס (בריטניה 1955)

בימוי: אלכסנדר מקנדריק. משחק: קייטי ג`ונסון, אלק גינס, פיטר סלרס. "פרופסור" בעל חזות מהוגנת שוכר חדר בביתה של רווקה אנגליה זקנה. הלה מארח בחדרו את חבריו הטובים - "עמיתים לרביעייה קאמרית" הוא מגלה לגב` וילברפורס. כמובן שהנגינה הבוקעת מן החדר היא מסווה לחברי כנופיה המתכננים לבצע שוד נועז. התפניות הבאות בעלילה אינן רק מותחות; הן גם מצחיקות להפליא... אולפני אילינג היו בשנות ה-50` שם דבר לקומדיות מתוחכמות שכבשו לא רק את האיים הבריטיים אלא את הקהלים האינטליגנטיים בעולם כולו. "ליידיקילרס" הוא אחת הפנינים הנוצצות ביותר שיצאו משעריהם, קומדיה שחורה המופיעה במקומות העליונים במרבית משאלי הסרטים הבריטיים. קרדיט מיוחד מגיע לקייטי ג`ונסון הנהדרת והמתוקה להפליא, לאלק גינס באחד מתפקידיו המשובחים ביותר ולפיטר סלרס באחת מהופעותיו הגדולות הראשונות.(97 דקות. אנגלית ללא תרגום)

דם כחול (בריטניה 1949)

בימוי: רוברט האמר. משחק: אלק גינס, דניס פרייס, ג`ואן גרינווד. האמנות האנגלית העדינה של רצח מקבלת את מרכז הבמה בקומדיה השחורה ביותר שיצאה מאופני אילינג. דניס פרייס מגלם את לואיס נצר למשפחת האצולה ד`אסקויין שאימו ברחה עם זמר איטלקי ונודתה עד סוף ימיה. הוא מחליט לנקום את השפלת אימו ולהפוך לדוכס הבא של ד`אסקויין. ומה הדרך הקלה ביותר? לחסל את כל בני המשפחה העומדים בדרכו(וכולם מגולמים ע"י אלק גינס!). סרט ציני, חכם  ושנון הנחשב לאחת הקומדיות הטובות שנעשו אי פעם בקולנוע, לא מעט בזכות מפגן המשחק הווירטואוזי של אלק גינס שמגלם כאן לא פחות משמונה דמויות, כולל הדוכסית. (106 דקות. אנגלית ללא תרגום)

דרכון לפימליקו (בריטניה 1948)

בימוי: הנרי קורנליוס. משחק: סטנלי הולוויי, מרגרט רות`רפורד, ג`ון סלייטר. אחת מהקומדיות היותר מצחיקות שיצאו מאולפני אילינג משלבת בין סאטירה פוליטית לגעגועים לתחושת הסולידאריות החברתית בזמן מלה"ע השנייה בלונדון. בעקבות פיצוץ של פצצת נפל מתקופת המלחמה ברובע פימליקו שבלונדון, נחשף אוצר ובו מסמך המוכיח שהרובע למעשה אינו שייך לבריטניה, אלא הינו שטח של בורגונדיה הצרפתית. כאשר הממשלה רוצה להשתלט על האוצר, תושביה הגאים של פימליקו מכריזים על עצמאות ואף בוחרים מנהיג למדינתם. הממשלה מגיבה בניתוק השירותים האזרחיים והצבת מעברי גבול עד אשר האזרחים הסוררים יירגעו. אחד המשפטים שנאמר בסרט מייצג היטב את אווירתו: " תמיד היינו אנגלים ותמיד נהיה אנגלים, ודווקא בזכות היותנו אנגלים אנחנו נאבקים על זכותנו להיות בורגונדים".(85 דקות. אנגלית ללא תרגום) .

וויסקי בלי סוף (בריטניה 1949)

בימוי: אלכסנדר מקנדריק. משחק: באזיל ראדפורד, ג`ואן גרינווד, ג`ין קאדל. קומדיה טיפוסית מאולפני אילינג.  בדומה ל"דרכון לפימליקו" יש כאן מאבק בין אזרחים פשוטים לבירוקרטים של הממשלה, אך כאן ישנו גם לעג לקולוניאליזם האנגלי, מכיוון שהעימות הוא בין אנגלים לסקוטים. הסרט מבוסס על מקרה אמיתי שאירע בזמן מלה"ע ה-2. ספינה ועליה מטען של 250 אלף בקבוקי וויסקי עולה על שרטון לידי חופי האיים ההברידים, סקוטלנד. התושבים המקומיים יוצאים למבצע לבזוז את האוצר בטרם יגיעו נציגי השלטונות. אלא שעליהם למצוא דרך להערים על מפקד משמר החופים האנגלי שנחוש לא לתת לסקוטים ליהנות מהמשקה הלאומי שלהם. (82 דקות, אנגלית ללא תרגום)



02/01/2008   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע