סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן עלמה זהר בהופעה
 

 
 
השירים של העלמה זהר נעשים בהופעה יותר ידידותיים ובלתי אמצעיים. ממש כמו הזמרת עצמה


כותבת מבריקה

לא השתגעתי מ"דברי", אלבום הבכורה של עלמה זהר, הגם שיש בו כמות לא מבוטלת של להיטי רדיו ראויים ושירים מצויינים סתם. דווקא ההפקה המוזיקלית (של אסף איילון) המלוטשת לכשעצמה, שלקחה אותה לטיול במחוזות הרגאיי, עייפה אותי. רגאיי לא עושה לי את זה. צריך לאהוב אותו או להיות ב"מוּד" המתאים כדי להיפתח אליו.
 
ההופעה של "דברי" היא כבר סיפור אחר לגמרי. אותה זמרת, אותו מעבד ומפיק מוזיקלי וכמעט אותם נגנים, אבל בראש משותף אחר, הרבה יותר פתוח, הרבה יותר אפקטיבי. הרגאיי הוא רק אחד הצבעים ורחוק מלהיות דומיננטי. השירים של העלמה זהר נעשים יותר ידידותיים, יותר נגישים, יותר מעשיים ובעיקר בלתי אמצעיים. ממש כמו הזמרת והיוצרת עצמה.
 
זהר היא כותבת מבריקה. היא יודעת לכתוב שיר ולספר סיפור. עושה זאת בחן ובתמצות, בעזרת שפה נהדרת, שמתגאה במקורותיה. הציטוט "עורי עורי דברי שיר" משירת דבורה (ספר שופטים) הוא לא מוטו בעלמא, הוא מקור החיים של עלמה, כוחה וחינה. כמעט כל השירים שלה מתכתבים בצורה כזו או אחרת, רעיונית, מילולית וצורנית, עם שפת התנ"ך. בין אם זה "גלות בבל השנייה", שיר מצוין לפתיחת הופעה, או "דע" שמזכיר לנו, באהבה רבה ובסבלנות אין קץ, מי אנחנו ולאן אנו הולכים; בין אם זה "המופלאה בנשים" שיר מתוק-חמוץ, כואב-שמח שכתבה ושרה לזכרה של אמה, או "דרפור" החדש, שמוצא הקשר נאור בין הפליטים מסודן לבין מסעות בני ישראל במדבר, ומתכתב גם עם שירים כמו "עגל הזהב" ו"עבודה שחורה" של אהוד בנאי.
 
העברית המצוינת של עלמה זהר היא דוגמה מעולה לזמרים-יוצרים ואמנים-מבצעים אחרים שאין צורך להשחית את השפה כדי לשאת חן. היא הוכחה לכך שעברית תקנית הינה מטבע עובר לסוחר גם בעידן של זלזול והתעללות בלשוננו. שהקהל לא נחות ומקולקל ויודע להעריך שיר טוב גם ללא שגיאות. יתרה מזו, המעלה הגדולה ביותר של עלמה היא ששפתה הגבוהה יחסית, אינה מליצית, מתנשאת ומרוחקת, אלא קרובה, לבבית, חביבה ובלתי אמצעית. כמוה. חברמנית ופתוחה, בעלת חוש הומור ובטחון עצמי, יודעת את נפש קהלה, כאילו הייתה כל חייה על הבמה ואנחנו תמיד שתינו את דבריה בצמא.
 
לא שהיא זמרת יוצאת דופן. אבל יש משהו בקול הנעים ובשירה הרהוטה שלה, באופן שהיא מפסקת את המשפטים, מטעימה את המלים ומדגישה את עיצורים וההברות, שנשמע ייחודי, לא שכיח, זוקף אוזן. ואחד ההישגים הגדולים של ההופעה שלה הוא הבלטת הייחוד הזה. זהר, השירה והמילה שלה נמצאים כל הזמן בחזית. מודגשים ומוארים, לרגע לא מוסתרים או מכוסים על ידי להקת הליווי שלה. ויש שם שישה נגנים ברוך השם, חבורת מוזיקאים מתואמת ומשובחת שמכירה בתפקידה לשרת את העלמה.
 
לזהר אין גם שואו. בהופעה לילית באולפן ליגת האלופות שבערוץ הספורט, היא לבשה שמלה. לבארבי באה בג`ינס, חולצת טוניקה שסועת-גב וברגליים יחפות, והייתה נחמדה באותה מידה. היא יודעת לדבר (ועוד איך!), אך לא מגזימה, עושה זאת במידה, נותנת לשירים שלה לזרום בנון-שלנטיות מקסימה ולדבר בעבורה.
 
הרפרטואר הנוכחי שלה מספיק לשעת הופעה בערך. כולל את תריסר שירי "דברי" ועוד שניים-שלושה שירים חדשים. אחד מהם הוא על "אושר", שלא דופק חשבון, וכשאנשים נוסעים לחפש אותו בהודו, הוא מתעורר אצלה באופן קבוע במיטה (וגם עושה לה חביתה...). שיר עם פוטנציאל להפוך ללהיט חתונות, כריקוד משותף של הזוג הטרי. בין השירים, כל הלהיטים כמובן, גם "שמיים אפריקאים" וגם "אגו טריפ", עם חצוצרת טיחואנה מלבבת (של אייל יחיאלי) וקצת אקשן ותנועה בימתיים מצידה של הגברת.
 
באיזה שלב במחצית הדרך המופע נטען בהדרגה באנרגיות רוק`נרוליות, שבאלבום הן רק מרומזות. מה"מופלאה בנשים", דרך "40 מעלות בצל" וכלה ב"אין עליך". ההפקה המוזיקלית של אסף איילון (גיטרה) יותר פונקציונלית, מפריטה את הרגאיי, מפשטת את הדברים ועדיין שומרת על מורכבות צלילית יפה. הרושם הוא שהחבורה (בה גם דן סיון בקלידים, גלעד בן ליש בגיטרה אקוסטית, דן איילון בבס וערן פורת בתופים) פשוט נהנית לנגן ביחד.
 
כמו את האלבום גם את המופע מסיים "שיר לכת", עוד הברקה רעיונאית לשיר פרידה, ששמו המפורש לא נמצא בשורות אך המלים "הייה שלום" מבהירות היטב מדוע הוא "שיר לכת"... גם ההדרן הראשון, "אחרי הנפילה", ממוקם היטב. שיר נבואה, לא קוסמי ולא עליז, שחוזה את ההתחלה החדשה שאחרי הנפילה. למרבה הצער את ההדרן השני, "שיר אהבה אינדיאני", המוכר בכינויו העממי "מיגל", שמעתי מחוץ לאולם. למרבה האכזבה בארבי כפר סבא, למרות ההבטחה לבאים בשעריו, לא מקפיד על איסור העישון בתחומיו. במיוחד לא באזור הבר. ספק אם אחזור לשם.
 
זה לא צריך להפריע לכם במקומות אחרים. אם אתם רוצים לשמוע זמרת שיש לה מה להגיד והיא גם יודעת לעשות זאת, עלמה זהר היא הצעה נהדרת. 
 
עלמה זהר, דברי בהופעה. בארבי כפר סבא, 20 בספטמבר 2009


למועדי מופעים >

21/09/2008   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. ההופעה בזאפה ת"א
סמדר כהן , ת"א (14/12/2008)
3. עלמה זהר בברלה להבות חביבה
לילית , זכרון יעקוב (27/10/2008)
2. הופעה של עלמה 8.10.08 זאפה הרצליה לא היתה משהו
ת.א. , (08/10/2008)
1. קולע בול!
המופלאה , (23/09/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע