סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: לילך גביש המנוע של בת שבע
 

 
 
נעמי פורטיס מנכ"לית בת שבע על המופע החדש של האנסמבל ועל חלוקת העבודה עם אוהד נהרין


השורשים והלב של גאגא
 
נעמי בלוך-פורטיס פועלת מזה עשור בצמוד לאוהד נהרין. כמנהלת אמנותית שותפה וכמנכ"לית הלהקה היא לבטח אחד הגורמים המרכזיים שהצעידו את להקת בת שבע לאיפה שהיא היום. פורטיס שותפה לתכנון בטווח הארוך והקצר ומתווה את האסטרטגיה ביחד עם מנוע היצירה של נהרין, שבשנים האחרונות נתן יד להתנעת מנוע היצירה של שרון אייל, שהייתה להשראה עבורו ומאוחר יותר לכוריאוגרפית בפני עצמה.
 
בימים בהם להקת בת שבע נמצאת בסיור הופעות ברחבי ארצות הברית, שלפניו התחיל תהליך עבודה על יצירה חדשה שתעלה במאי, אנסמבל בת-שבע מחזיר אל הבמה שתי יצירות: "קאמוס" מאת נהרין ו-love מאת אייל. "קאמוס" היא יצירה לעשרה רקדנים הנעים בחלל ביחד וטוענים אותו בדיוק ובאינטנסיביות, במתח ובמסתורין. אייל הייתה רקדנית בקאסט המקורי של "קאמוס" ושותפה בתהליך היצירה של נהרין. love  היא יצירתה הראשונה המלאה של שרון לקבוצת רקדנים גדולה, שחשפה את שפת התנועה שלה, יכולת הקומפוזיציה, תפיסת החלל והאופן שבו היא שוזרת את המוזיקה.
 
"יש כמה לינקים שהובילו להחלטה להשיב את העבודות האלו לבמה", אומרת פורטיס, "קודם כל זה אנסמבל מופלא. זו להקה צעירה, של אנשים צעירים בגיל ובניסיון, וזה לא מובן מאליו שהם יכולים לשאת את הביצוע של העבודות בצורה כל כך נפלאה, וזה כבר ריגוש. לכן היה ניתן לחלום ולתכנן זאת. המנוע של להקת בת שבע הוא מנוע היצירה והתהליכים תמיד מתרחשים פה – זה לא פס ייצור סתמי. לאמנים יש מה לומר וכך יוצא שאנחנו עתירי רפרטואר. היוצרים שלנו פעילים ולא תמיד אנחנו מספיקים להעלות את מה שהם יוצרים מספיק פעמים. כאן יש את התשוקה לחדש ולהעלות עבודות ישנות. זה טוב להם וזה עונה לרצון של הקהל".
 
שתי העבודות מפגישות את הקהל עם מקורות שפת התנועה והבמה של יוצריהן. קאמוס היא עבודה בת 15 שנה ו-Love של אייל נוצרה לפני שש שנים, בעת היותה עדיין רקדנית בלהקה. "בשתי העבודות אפשר לראות את הזרעים והבסיס של שפת הבמה והתנועה של שניהם על הדומה ועל השונה", אומרת פורטיס, "קאמוס היא השורשים והלב הפנימי של הגאגא (שיטת המחול שהמציא נהרין) והיצירה של אוהד. יחד, אלו שתי מראות והזדמנויות הצצה מאוד מיוחדות".
 
לקהל זוהי הזדמנות לצפות בעבודות ישנות של הלהקה בשלמותן, ולא רק בקטעים כפי שהם מוצגים במופע "דקה דאנס" של הלהקה, שבהם נהרין מציג צירוף של עבודות שונות מרפרטואר הלהקה וביטויים שונים מיצירותיו.
 
"רקדנים הם עם שזז"
 
האנסמבל של בת שבע מקבל תפקיד יותר ויותר מרכזי בעשייה של הלהקה בשנים האחרונות. "הלהקה היום מורכבת מ-100% מרקדני האנסמבל", אומרת פורטיס, "בשנים קודמות היו מינימום של 95% רקדנים בוגרים. הרעיון של ההכשרה באנסמבל עובד לגמרי. הוא מאפשר לשחקנים לפרוח ולעשות. איפה שלא תסתכלי – רקדנים, יוצרים ומנהלי חזרות, יש בוגרים שלנו".
 
לדבריה, בלהקה הצעירה הרקדנים מגיעים לשנתיים של הכשרה וחלקם נקלטים בלהקה הבוגרת. "מטבעו של המקצוע הזה, יש בו תחלופה. רקדנים הם עם שזז. חיי המדף, לפחות בתוך להקה, הם מאוד קצרים. בגלל שזה מדיום נטול שפה, גם מאוד קל לעבור ממדינה למדינה, (באנסמבל היום יש רקדנים משוודיה, אנגליה ואוסטרליה). יחד עם זאת בלהקה הבוגרת יש לנו רקדנים שזו השנה השביעית, השמינית והתשיעית שלהם. זה הרבה זמן".
 
פורטיס גם מציינת בהקשר זה את פרויקט רקדני בת שבע, בו הרקדנים של שתי הלהקות מתנסים ביצירת כוריאוגרפיות משלהם עם חבריהם. "רקדן הוא תאב עשייה ברמה הזו וזה סוג של בניית העתיד שלהם – הם יכולים להתנסות בזה". פורטיס שהיא רקדנית בעברה אומרת כי "לנגד עינינו עומדים היוצרים. מה שנכון לאבולוציה שלהם וגם לרקדנים, שהם לב הארגון שלנו. חשובה לנו ההתפתחות, תוך התחשבות בסרגל המאמצים והעומסים של הרקדנים, ושמחת היצירה שלהם, נוסף על המחויבות שלנו לקהל".
 
"אין לי עם מי לריב" 
   
כשהיא נשאלת על חלוקת העבודה בינה לבין נהרין היא אומרת :"יש לי החלטות ברפרטואר הלהקה. כמו צוות חשיבה קטן מאוד שחושב קדימה ומחבר אסטרטגית ואמנותית את הדברים. מה צריך לקרות ובאיזה קצב, מה נכון לרקדנים ולשמחת העשייה שלנו. ברמת ניהול אמנותי המעורבות שלי מאוד גבוהה, אבל בכוריאוגרפיה אוהד הוא סוליסט מוחלט. זה שלו לגמרי. אין לי שום יד ורגל. אני מעורבת במה נכון לעשות ומתי, על פי עונות השנה, בארץ בעולם ויחד עם זאת, עם יכולת לשנות תכניות מהיום למחר בהתאם לנסיבות. השטיח הוא שלוש שנים קדימה ואז אנחנו עוברים לרזולוציה יותר גבוהה, עם יכולת השתנות בתוך זה. זה כמו זום אין וזום אאוט - רואים את התמונה וכל הזמן מתקרבים לדבר והוא נהיה ברזולוציה יותר מדויקת.
 
"10 שנים מלמדים המון דברים", אומרת בלוך-פורטיס, אשתו של המוזיקאי רמי פורטיס, על תפקידה כמנהלת אמנותית וכמנכ"לית הלהקה. "לארגון יוצר כמו שלנו, הרבה פעמים נופלים למתח בין ניהול אמנותי לניהול כללי, אך כשמוניתי לתפקיד מנכ"ל הלהקה, הדילמה הזו נשארה בתוכי. כמעט ואין לי עם מי לריב, אני צריכה להתווכח עם עצמי", היא אומרת ברוח "פורטיסית" קלילה.
 
 
התכנית תעלה בתאריכים 18, 21,19  בפברואר 2009 ב- 21:00  וביום שישי, 20 בפברואר ב-22:00 במרכז סוזן דלל בתל-אביב. "קאמוס" יעלה גם בתכנית בשם "אשליית הכוח" שיצר אוהד נהרין לפסטיבל אשה בתיאטרון חולון.

למועדי מופעים >

17/02/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע