סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: אורית הראל גדר חיה בקאמרי: רלוונטית ונוגעת
 

 
 
על הבמה, באופן ישיר עוד יותר מאשר בספר, נוכח מטען-הצד שטמון ברומן הבלתי אפשרי הזה, העולמות השונים והמתנגשים של פוליטיקה, חברה ותרבות."
תיאטרון הקאמרי בהפקה מלוטשת ומעוררת מחשבה, שמצליחה גם לעשות כבוד לספר חשוב ונפלא


לפעמים גם ספר מצוין הופך להצגה משובחת
 
"גדר חיה", המחזה העולה בימים אלה בתיאטרון הקאמרי, הוא עיבוד לרומן של דורית רביניאן שיצא לאור ב-2014 והיה רב-מכר פעמיים: פעם ראשונה מיד לאחר שיצא, ופעם שנייה לאחר שנפסל על ידי משרד החינוך כחלק מתוכנית הלימודים ועל כך קמה מהומה גדולה שעשתה לספר - הנפלא – רק טוב.

"גדר חיה" מגולל סיפור אהבה קטן, אנושי ואמיתי בין ישראלית לפלשתיני; סיפור שרביניאן הפכה לקסום, משכנע, מעורר הבנה ואמפטיה בזכות יכולתה להכניס קשת שלמה של צבעים לגוני השחור-לבן והאפורים של החיים.

הקלישאה אומרת שסרטים או מחזות טובים נולדים בדרך כלל דווקא מספרים בינוניים ומטה (שאינם עשירים, רחבי יריעה או רבי-רבדים כמו ספרים טובים, ודווקא בגלל הצמצום והפשטנות הם מיתרגמים טוב יותר למדיום חזותי שכבול במסגרת זמן מוגבלת). אבל יש גם יוצאים מהכלל, ולפעמים גם ספר מצוין מיתרגם להצגה או סרט נהדרים (ע"ע "אישה בורחת מבשורה" או "בעלת הבית"). "גדר חיה" מצטרף לקבוצה המצומצמת של ספרים טובים שזכו לעיבודים מוצלחים לבמה. 


גדר חיה, צילום: כפיר בולוטין
  
 
שימוש יצירתי ומלהטט 
 
הפעם היה זה הבמאי אילן רונן שעיבד לבמה את "גדר חיה" וחיבר את רביניאן למחזאית נגה אשכנזי. מתוך שיתוף הפעולה המשולש הזה נוצר המחזה, שכמו הספר, בנוי בשלוש מערכות: הראשונה, סתיו, מתארת את 48 השעות הראשונות למפגש בין ליאת, מתרגמת ישראלית ששוהה בניו יורק ללימודים במסגרת מלגה, לבין חילמי, אמן פלשתיני מרמאללה, שחי ויוצר כבר שנים אחדות בברוקלין.

השנייה, חורף, מתארת את שגרת הקשר בין השניים בבועת ניו יורק והשלישית, קיץ, מתרחשת בישראל אחרי שובו של כל אחד מהם לסביבת חייו הרגילה, הקבועה.

במקום הכתיבה המרהיבה של המקור הספרותי, יש בהצגה שימוש יצירתי, מלהטט ומלוטש בשלל אמצעים בימתיים, החל מווידיאו-ארט וכלה בניצול דמויות המשנה במחזה שמשמשות כמעין מקהלה-מלווה להתרחשויות.

כל אחד משחקני המשנה – מורן ארביב גנס, טל וייס, מוראד חסן, שהם שיינר ושני שאולי - מגלם כמה דמויות כאלה, ומעניק בכך עוד ממד של ארעיות ותעתוע למתרחש. 
 

גדר חיה, צילום: כפיר בולוטין


הזמן האבוד
 
את התפאורה המצומצמת-אך-עשירה של שני טור מזיזים ומעבירים, מסדרים ומפרקים השחקנים עצמם, מה שמסיט את תשומת הלב לחלקי הבמה השונים ומעניק ממד של אנרגיה ותנועה בלתי פוסקת - כמו הזמן, שלא מפסיק לזוז קדימה בסיפור האהבה של ליאת וחילמי, שלא עוצר וזורם מרגע תחילתו ועד סופו האבוד.

ועוד לפני שנאמרת מילה אחת מפי הגיבורים, שובה את העין והלב עבודת הווידאו-ארט של יואב כהן, ששוטפת את הבמה בפתיחה בתנועת-ציור יפהפה של ניו יורק. יד נעלמה מושחת בצבעי מים רכים את דיוקן העיר, בסוג של פנטזיה של הבאים אליה ונשבים בחלומה, ולו לפרק זמן קצוב כמו ליאת וחילמי. שחף רם הוא האחראי על האיור והאנימציה היפים.

ניכר שהיוצרים השתדלו להישאר נאמנים לסיפור ולאיכויות הספר, ולעשות זאת בשפת תיאטרון רהוטה, כלומר תוך שימוש במירב האלמנטים היצירתיים הבימתיים שיכלו לנצל. 
 

גדר חיה, צילום: כפיר בולוטין


עולמות מתנגשים

הגיבורה ליאת שהיא המספרת בספר, היא גם המספרת במחזה, במובן זה שהיא מדברת לאורך ההצגה חלק ממחשבותיה – המופנות אל עצמה או אל חילמי - אבל בסתר, או לאחרים – אבל בלב וכן הלאה, ובתוך כך היא פונה לעצמה/אל הקהל, שמשמש כתיבת התהודה שלה.

אביגיל הררי המגלמת את ליאת לצד אמיר חורי המגלם את חילמי, מטעינה את התפקיד במינון נכון של להט ורומנטיקה, התלהבות וחושניות, נאיביות, פיכחון ונחישות, ומשדרת רעננות כובשת. חורי מצדו משדר גבריות סקסית שתחתיה מבצבצת שוב ושוב רגישות ופגיעוּת, וקל להבין מדוע ליאת מתאהבת בו.

על הבמה, באופן ישיר עוד יותר מאשר בספר, נוכח מטען-הצד שטמון ברומן הבלתי-אפשרי הזה, מטען העולמות השונים והמתנגשים של פוליטיקה, חברה ותרבות. זה מופיע בהתרחשויות, בהערות ובהארות, החל מהרפרור הישיר בשיחה של ליאת עם אחיו של חילמי שמתגלגלת מהר מאוד למחוזות פוליטיים ללא-מוצא, וכלה בשאלה המופנית אל ליאת איך היא מסוגלת להתמסר לרומן שברור לה מראש שאין לו סיכוי להאריך ימים.

ההצגה "גדר חיה" היא תיאטרון עכשווי מלוטש, נוגע, רלוונטי ומעורר מחשבה, שמצליח גם לעשות כבוד ולשמור אמונים לספר מצוין.


גדר חיה, צילום: כפיר בולוטין

לרכישת כרטיסים
 


למועדי מופעים >

07/11/2021   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. הצגה מעולה
עינת , (11/11/2021)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע