סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן חוזרים לזוהר
 

 
 
בשבוע שבו מחליטה עיריית ראשון לציון לקרוא רחוב על שמו של זוהר ארגוב, ועשרים שנה אחרי מותו, יוצא לדרך מופע חדש לזכרו של הזמר


חמישה זמרים ושחקן אחד

כמתבקש וכמובע בשמו, "בחזרה לַזוהר", הוא מצד אחד הצדעה למי שזכה לכינוי המחייב "מלך" עוד בחייו, ומצד שני הוא גם ערגה וגעגוע לימים הגדולים של הזמר המזרחי, שבזמנם אמנם ידעו אפליה וקיפוח, אך בִּרְבותם כבשו את ההסכמה הלאומית, במיוחד שיריו של זוהר ארגוב, מלך בלתי-מעורער גם היום.
 
בשונה מהצדעות ומסכות זיכרון שנערכו לכבודו ולזכרו של ארגוב, "בחזרה לזוהר" אינו מחזמר וגם לא הצגה, למרות שהוא מסגרת הדוקה וקפדנית עם בעלי תפקידים מוגדרים ועם התייחסות דרמטית לרכבת השדים שאפיינה את חייו הסוערים של "המלך". הוא בעיקר מופע מוזיקלי שבו מבוצעים יותר משלושים מלהיטיו הגדולים של זוהר, על ידי חמישה זמרים ושחקן אחד, בליווי תזמורת של שישה נגנים.
 
לזכות המפיקים ייאמר שליהוק צוות המבצעים מרשים ביותר - אביהו מדינה, מי שחתום על כמה מלהיטיו הגדולים של זוהר, בהם פורץ הדרך "הפרח בגני" הנצחי, מוביל את חבורת הזמרים וגם משמש כמנהל האמנותי של ההפקה; השחקן מתי סרי, מי שצבר מאות שעות של זוהר ארגוב, כשגילם את דמותו בהצגה "המלך" של שמואל הספרי בבית ליסין, הוא ההרפייה הדרמטית ונווט הסיפור; ונגן הגיטרה נחום עושרי, מהבולטים במוזיקאי הסצנה הים תיכונית הישראלית, הוא המעבד והמנהל המוזיקלי של המופע.
 
לא דבר של מה בכך לגייס כוכבים - קיימים ומתהווים - בזמר המזרחי, שהם בראש ובראשונה זאבים בודדים, להופעה משותפת, לשיתוף פעולה ולחלוקת תפקידים. נראה שהסיבה, הצדעה לזמר אהוב, והשלושה לעיל מצדיקים את ההתכנסות, שהופכת את מרכיביו לשלם גדול יותר. כך למשל מדינה, שלחלקו ערך מוסף משמעותי, בהיות ארגוב המבצע לו הוא חייב את פרסומו כיוצר (זה קרה והיה קורה גם כך, ובכל זאת), נענה לאתגר שמציבים לו זמרים צעירים ולהוטים ממנו, ונשמע חיוני ("כבר עברו הימים", "בדד", "הפרטיזן") כפי שאינו נשמע בדרך כלל. 

מתמודדים עם מיתוס


את השמן על הגלגלים שופכים נתנאל, זמר לא מוערך דיו, שנותן את כל-כולו ומרהיב את האוזן בגרסאות יפות ומלאות כוח ל"מרלן", "הו גיטרה", "צל תמר ואור ירח", "אלוהיי" ועוד; מורן קריתי הצעיר, שנראה בטוח ונשמע נפלא בהתמודדות עם "עת דודים"`,"`כמו שיכור"`, "מה לך ילדה" ואחרים, הרבה יותר משלושת הסינגלים הפרטיים שלו, שלא הצליחו להרשים (לפחות אותי) עד כה; ובעיקר, סגיב כהן, זמר-יוצר שמצליח לשמור על הזהות הייחודית שלו כמבצע וכפרפורמר ולוקח קלאסיקות ארגוביות (כמו "סוד המזלות", "ים של דמעות", "בלילה", "מי פילל" ו"להיות לבד") קרוב אליו; משלים את התמונה הוותיק אבנר גדסי, ששירתו הבלוזית הצרובה והלוהטת, שורפת כתמיד את הלב והנשמה עם "הקבצן", "אלינור", "להיות אדם" ונוספים. רק חבל שאינו בקיא במלים ופזילתו אל טקסטים המונחים לרגליו מורגשת (מה מסובך להשתמש בטלפרומטר או בצג מחשב? קלאסי ומכובד הרבה יותר).
 
החמישה הם בפירוש זמרים משובחים, כפי שנדרש להתמודדות עם מיתוס , (אגב, בעידן של "כוכב נולד", שהפך את זוהר ארגוב לקאנון ישראלי, איך אפשר להצדיע לו בלי זמרות וללא קולות נשיים?) וניתן להוציא מהם יותר שיתופי פעולה קוליים, ממה שהם נדרשים לתת בשלוש מחרוזות להיטים, תרומה שנעה בין ליווי קולי סתמי להרמוניות תפילה חסרות ניואנסים של בית כנסת. למרות הפיתוי המעבד עושרי לא מנסה להתרחק ונשאר קרוב לאופי המקורי של שירת הזוהר, בשילוב של גיטרות רוק וצליל יווני חריף. יש לתמוה על ה"חסכון" בנגן כלי נשיפה, שמתבקש ועוד איך בשירים של ארגוב, ולא רק ב"הפרח בגני".
 
אולם את הלחלוחית האמיתי למופע מעניק מתי סרי. מלבד ביצוע שיר אחד ("אל נבקש") הוא ממונה על ההיגיון ועל המסגרת הסיפורית. בעזרת תמהיל של קטעי קישור, הנחיה ומשחק, גדושי פאתוס ודרמה, הוא מזכיר ואף משפץ, בדיעבד, צדדים באישיותו, בהתנהלותו ובאמנותו של זוהר. הזמר-זמיר, האיש-ילד, שהפך מזבל לדשן, שנשרף בחומה של האהבה, ושנכנע לסם בשביל להיות בנאדם וכדי להתמודד עם מפלצת הקהל. דבריו שופכים אור חדש על השירים ומעניקים להם ולסדר השמעתם משמעויות נוספות, מרגשות, מפחידות וגם מקוממות.
 
שורה תחתונה? שעה וחצי של מופע מלהיב ומהנה, מופק ומושקע כדבעי, מתוזמר ומתוקתק כהלכה, וגם אם מצועצע קצת בעיצובו ומוגזם במלודרמטיות שלו, הוא עשוי לרוץ נפלא באולמות בינוניים פלוס, ועם שיווק ופרסום נכון יכול אפילו לנעול את הקיץ בקיסריה.
 
בחזרה לַזוהר. מרכז דוהל, תל-אביב. 21 ביולי 2007


למועדי מופעים >

22/07/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. בחזרה לזוהר-תגובה
אמנון בסיס , מושב בית חרות (07/03/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע