סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
טור אישי
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: לסיכום כוכב נולד
 

 
 
בעונתה החמישית נקלעה "כוכב נולד"  לפולמוסים חברתיים החל מסוגיית ההשתמטות וכלה בעניינים מגזריים. בצד זאת היא תכנית המוזיקה היחידה על המרקע – ויש לכך השלכות חיוביות וחיוביות פחות. עמוס אורן בכמה אבחנות לסיכום העונה


עונה מוצלחת במיוחד
 
לא מתווכחים עם הצבעת קהל וגם אם הנתונים המדויקים לא נמסרו, סביר שההכרעה (חמישים אחוז לטובת בעז מעודה) אכן משקפת את רצון צופי הטלוויזיה המכורים של "כוכב נולד" (כמיליון הצבעות בכלל). הצבעת הקהל היא התוויית כיוון, אינדיקציה, אבל אינה הקובעת את גורלו של בועז מעודה. היא רק פורשת בפניו מניפת הזדמנויות, מטריית הגנה ורשת הצלה. מעתה הכל תלוי רק בו. בו ובכישוריו האחרים, הלא זמרתיים דווקא. לבחור את האנשים הנכונים לעבוד עימם ולמצוא את השירים המתאימים ללכת איתם. עכשיו מתחילה המלאכה הקשה.
 
העונות הקודמות של "כוכב נולד" לימדו שהזכייה בתואר הנכסף היא אכן קרש זינוק מצוין, אבל יש עוד פרמטרים להצלחה. ודווקא פיינליסטים, דוגמת שי גבסו, הראל סקעת ושירי מימון הוכיחו שהם השתמשו נכון יותר בהזדמנות שנקרתה בפניהם. גם הפעם, דרכם של שני "המפסידים" נראית סלולה ובטוחה יותר מאשר זו של זוכה "כוכב נולד". ולוא מן הסיבה שאין עליהם לחץ להוכיח דבר. את שלהם הם כבר עשו. הבהירו כוונות, חידדו מסרים, הציגו יכולות. הוא? מסכן קצת. ייאלץ להתמודד עם משקלו הכבד של התואר, עם הציפיות העצומות ממנו, עם נטיות הלב ועם ההשפעות המשפחתיות והסביבתיות (וגם עם מאבטח גברתן-שניים שמעתה יסתירו לו את הנוף ויעשו לו צל). וספק בעיניי אם בגילו הצעיר יצליח הנער לנצח בהתמודדות הזאת.
 
ועם זאת, מסכמת "כוכב נולד" עונה חמישית ומוצלחת במיוחד, מהבחינה האמנותית. אולי הראשונה מאז העונה הפותחת, בכיכובם של נינט, שירי ושי. העונה הנוכחית הצטיינה במגוון כישרונות מרשים במיוחד. לא לכולם היה מקום במעמד הגמר אבל מי מהם שישכיל לנצל ולתרגם את החשיפה החלומית שקיבל ויסתייע בה בחוכמה, עשוי להגשים חלום ולהגיע רחוק. אפרופו ההשוואה לעונה הראשונה, שתי הערות: א. גם הפעם, בדומה לנינט טייב האלמונית, הזוכה בועז מעודה ממלא אחר המטרה והייעוד של "כוכב נולד" ככתבם וכלשונם; ב. סתם הרהור היפותטי-תיאורטי: מעניין היה להפגיש בדו-קרב, דמיוני בלית-ברירה, את נינט עם מרינה. אלו ניצוצות היו עפים שם. 
   
באופן אוטומטי  נשלפת השאלה אם תהיה עונה נוספת. קושיה שחוזרת מדי סוף עונה. אולם הפעם היא קשה ותובענית מבעבר, בעיקר מפני שהעונה הנוכחית, שהתאפיינה ביציאה לשטח ובחריש עמוק בים הכישרונות המקומי, דומה שמיצתה כמעט את הכל. והאפשרות להעמיד הפקה מוצלחת לא פחות בקיץ הבא, יותר משהיא תלויה במאגרים אנושיים חבויים נוספים, היא אתגר קשה, מסובך ומיוחד. מצד אחד, קשה להאמין שמישהו בהפקת "כוכב נולד" יוותר על התרנגולת שמטילה ביצי זהב של רייטינג, הכנסות ודיווידנדים עתידיים (הנה, אפילו רשות השידור כורעת ברך לפניהם); מצד שני, הם יצטרכו להשקיע הרבה מחשבה, יצירתיות ואנרגיות כדי לשמור על מומנטום, לתחזק את הנכס ולהזמין שוב את הנס.
 
דומה שלשליטה אין תחליף בינתיים. הנוסחה מנצחת, כל עוד יסתבר אחרת, בכפוף לאיתור מוצלח ומושכל של משתתפים ראויים, שהם נעלם, ובכפוף למכונת הקידום והאריזה המשופשפת והמיומנת של "טדי" ו"קשת". גם

פנו-וומן
 
צוות השופטים, שסיים קדנציה שנייה לכהונתו התגלה כתמהיל מפולח ומוצלח, מבחינות מגוונות: רקע אמנותי וטעמים מוזיקליים, מוצא אתני וזהות מינית (!) וגם יכולת ורבאלית, שהיא הפרמטר התובעני והשוחק ביותר בעסקת החבילה השיפוטית.
 
מול צדי צרפתי, ההססן האמפתי שמחפש מחילים לתחושותיו ולידענותו נמצאת למרבה המזל והליהוק בשיחוק, מרגלית צנעני, שמספקת את ההחלטיות, הכותרות, הצבע וחידושי הלשון. האישה הזאת פנומן ועל סמך יכולתה הלשונית הלהטוטנית, צריך לחדש מושג בעבורה: פנו-וומן (PHENO-WOMAN). גל אוחובסקי שאמור לייצג את הדעתנות ה"אקדמית", הביקורתית-תקשורתית, של העולם הגדול, הולך ומותש באבחנותיו, לטעמי, ככל שהקרקס מתקדם לשלביו המכריעים, ו"מוותר" על ההצגה לטובת האחרים. הוא יכול לתרום עוד יותר.
 
רק צביקה פיק, שנמצא בצוות מתוקף מעמדו כ"מאסטרו" בעייתי מאוד לדידי ברמת הנמקותיו וביכולת הניסוח שלו. כשהוא ראשון לדבר אין לו מה להגיד, וכשהוא אחרון הוא לא מחדש דבר. ואולי דווקא משום כך הוא ממשיך להיות בצוות, כשק החבטות של המנחה צביקה הדר, האבהי וטוב הלב. ובכל זאת לא הייתי משנה את הרכב בית הדין גם אם הפרופ` פרידמן ינסה להתערב. הייתי שוקל רק את חיוניותו של יוני בלוך כגלגל חמישי.
 
פולמוסים חברתיים
 
לפני שנדון בשאלת ה"תרומה" של התכנית למוזיקה הישראלית, חשוב לציין כי "כוכב נולד" של השנה חרגה, לא ביוזמתה ושלא באשמתה, מסדר היום המוזיקלי וגלשה מדיונים בהיבטים האמנותיים והכלכליים שלה, גם לוויכוחים חברתיים ופוליטיים. ספק-הישג ובכל זאת שיקוף מפתיע ונאמן לכוחה ולהשפעתה. מצד אחד, היא דוגמה לאפליה מתקנת ולתיקון עיוותים חברתיים ומגזריים. לראשונה שיתפה זמרת ערביה, שנדחפה חזק, ובצדק, קדימה, בעיקר על ידי צוות השופטים, לראשונה שיתפה מועמד גדל מידות (שלא להגיד שמן) ועוד אחד שלא היסס לחשוף התמודדות עם עודף-משקל (אם כי בסוגיה אחרת, כדלהלן), וגם לא הניאה או פסלה מועמדים דתיים מלהשתתף בתכנית למרות שהערב החזק שלה היה ליל שבת. כלומר, כל אחד יכול והשמים הם הגבול. לכל אחד הזדמנות וסיכוי, לא משנה מינו, מוצאו ומראהו, ובלבד, כמובן, שיש לו כשרון בסיסי לדבר הזה.
 
מצד אחר, את עיקר הפולמוס החברתי מלהיט הרוחות והיצרים, סיפקה סוגיית ההשתמטות משירות צבאי, שהשתקפה במלוא העוז והעוצמה בזוכה אשתקד, ג`קו אייזנברג, ולא הוסתרה גם בעונה זו. ללמדנו שני דברים: אחד, הכישרון המוזיקלי נבחן נטו, ללא התייחסות לחייו האישיים של המתמודד, ובלבד והוא אזרח נורמטיבי על פי חוקי המדינה (כלומר שומר חוק וללא עבר פלילי); שני, ההפקה, שנמנעה מלהיגרר לוויכוח הציבורי-חברתי-פוליטי-תקשורתי, התגלתה כבית חם מפרגן ותומך, שמגונן, מסוכך, משגיח ומטפח על ואת משתתפיה ובוגריה, כאילו היו ילדיה. המחיר לא ברור, אבל התוצאות ניכרות.
 
התכנית היחידה למוזיקה בפריים טיים
 
גם אני, שהייתי ביקורתי כלפי "כוכב נולד" בעונותיה הראשונות, מתחיל להתאהב ולהשתכנע שבכל זאת יש לה בשורה למוזיקה הישראלית הפופולרית. אם לסכם את תנובת העבר אז יש לה תרומה מכרעת בהחזרת הפופ לאמצע הדרך וללב ההסכמה והאהבה. וזה בגילויים של קולות חדשים ומבטיחים ובחידוש הדרישה לכותבים מקצועיים, פזמונאים ומלחינים, משלחי יד שכמעט ואבדו מעולמנו עם עליית קרנו של היוצר-המבצע.
 
ההאשמה העיקרית, הזניית התעשייה בכיוון חידוש להיטי עבר (קאוורים בלשון אנשי הרדיו), כמי שמשקפת מציאות מוזיקלית לעוסה ומאוסה ולא יצרנית וחדשנית, ראוי שתיבחן מחדש אפרופו "כוכב נולד". מצד אחד, כנות הכוונות והאהבה של העוסקים במלאכה, כולל השופטים שבהם איני חושד במתן יד לרדיפת רייטינג, מתחילה לשכנע אותי שיש משהו בתכלית של הנחלת נכסי עבר של הזמר העברי לדור הצעיר שאין לו מושג מי היה פה לפניו.
 
מצד אחר, בהיותה תכנית הטלוויזיה היחידה שעוסקת במוזיקה ישראלית בפריים-טיים (גם אם עונתי) אין ברירה אלא לקבל אותה על הטוב ועל הרע. וגם הרע לא כל כך נורא אם הוא מפגיש בני נוער וצעירים בורים עם תרבותם הלא-מוכרת ועם נכסים של הזמר העברי לדורותיו. אם כי, לדעתי חייבים להטיל מגבלה של "חוק התחדשות", שימנע מהמתמודדים לחדש שירים "צעירים", בני עשר שנים ומטה, גם כדי להרחיב את תמונת עולמם שלהם עצמם (מה זה לחדש שיר בן שנה וחצי של יוסי אזולאי אם לא בדיחה גרועה? ואין לי דבר נגד אזולאי ויצירתו).
 
הכניעה מרצון של רשות השידור
 
ועכשיו לבונוס. ה"פרס" הנוסף של "כוכב נולד" למשתתפיו, השתתפות בקדם-אירוויזיון שהופך להיות מיזם משותף (?!) בין הערוץ הראשון לערוץ השני. הסיכום הוא שהקדם יושתת על יוצאי "כוכב נולד", כולל העונות הקודמות, והוא ישודר בערוץ 2, בעוד תחרות האירוויזיון עצמה תשודר כרגיל בערוץ 1. פשיטת יד מוסרית ותדמיתית מזו אין. הציפייה היא, שבהפקה המשותפת, שפרטיה עדיין מעורפלים ולא מגובשים, היא להשתתפות השמות הגדולים של "כוכב נולד" במישדר, בתקווה לתנובת רייטינג ולשיפור סיכויי ישראל בזירה האירופית.
 
אך בעוד הסיכויים לא תלויים בנו אלא בטוב ליבם של צופי הטלוויזיה במדינות אירופה (ולא נחזור על הטיעון שבוגרי המקבילות של "כוכב נולד" נכשלו כליל בייצוג מדינותיהם), ספק רב אם המנצחים והכוכבים של עונות העבר - בעיקר נינט, סקעת וגבסו - יתנו יד לרעיון. גבסו (ויהודה סעדו) גם מטעמים הלכתיים של חילול השבת (החזרות הגנרליות תמיד נופלות על שישבת). ואילו הצדקנים ברשות השידור ובמסדרונות הפוליטיקה הישראלית יסכלו גם את מועמדותו של ג`קו, אם בכלל תעלה.
 
ההערכה היא שהכוכבים הגדולים, אלה שנגעו כבר בתהילה המקומית, לא ימהרו להתמודד שוב בתחרות פתוחה, לסכן את מעמדם ותוארם ולהסתכן ב"הפסד" למישהו אחר, "גדול" או "קטן" מהם. וכשתקוותם של הוגי הרעיון בערוץ 1 (בראשם יואב גינאי, ראש מחלקת הבידור) תיכזב, תתייצב לתחרות השורה השנייה והשלישית של מתמודדי חמש העונות. האם הם יצילו את יוקרת האירוויזיון עבור ישראל? בתיאוריה מדובר במאגר של 60 בוגרים כמשתתפים פוטנציאליים. איך ומי יבחרו מהם את תריסר המתמודדים בקדם? האם הרשות תינתן לכולם (ואז חלק, ראה לעיל, יעדיפו להבריז) או שתהא זו קביעה-הנחתה-כפייה מלמעלה של "טדי הפקות", שחלק לא מבוטל מיוצאי "כוכב נולד" קשורים אליה בהסכמים ובחוזים מחייבים? האם  שיתוף הפעולה הזה לא ינוצל כשוט נגד יוצאי התוכנית שיבקשו, מטעמיהם-הם, שלא לעבוד עם "טדי" ונגזרותיה?
 
ומה יהיה סדר ואופי הבחירה? האם קודם תיקבע זהות המבצעים, שיתבקשו להביא שירים או לבחור מבין היצע שיגיע לכתובת ההפקה המשותפת? והרי נהיר לכל שזמרים מעדיפים שירים "שלהם" ומה תועיל אז השיטה לישראל? ואולי קודם ייבחרו השירים - כמו שצריך להיות - בפניה לכל היוצרים והכותבים בארץ, ואז לחבר אותם עם המבצעים, כשהמפתח לבחירתם, כאמור, אינו שקוף וברור כרגע.
 
ויש עוד לתהות על הכניעה מרצון של רשות השידור ולוויתור שלה על נכס הרייטינג של הקדם-אירוויזיון. מדוע הוא, שצריך לבדל את עצמו תדמיתית ותכנית, מבזה את עצמו ומצטרף למעגל נותני הפרסים של "כוכב נולד"? ונקעה נפשנו מהדוגמה של שירי מימון כנוסחה בטוחה להצלחה כלשהי באירוויזיון. להזכירכם, היא לא עשתה זאת כיוצאת "כוכב נולד", אלא כמשתתפת בקדם-אירוויזיון מופק ומושקע כהלכה, לא בפרוטות ולא בנזיד עדשים. ועדיין לא דיברנו על עתירות אפשריות לבג"ץ במגוון אמתלות: מזו שהערוץ הראשון הוא ציבורי ומחויב במכרז כשהוא פונה להפקה חיצונית ועד סגירתה של דלת ההשתתפות בתחרות לחוג מצומצם של מועמדים. ואפילו חשד למעילה באמון (ובכסף) משלמי האגרה. למה כולנו צריכים לשלם עבור מופע שיופק על ידי ערוץ 2 וגם יוקרן שם?
 
בכל מקרה, למרינה מקסימיליאן בלומין אציע לא להשתתף במהתלה הזאת. לא שיש לה מה להפסיד חלילה. היא בחורה תחרותית ופייטרית. אלא מפני שהיא לא בשבילה. היא אמנית הרבה יותר רצינית, מאתגרת, מסקרנת ומבטיחה מכדי להיגרר להרפתקה כזאת מוקדם כל-כך בקריירה שלה. שתעשה זאת, אם בכלל, כשתרצה וכשיתאים לה.



31/08/2007   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. זה נגמר!
קרן , מרכז (11/09/2007)
2. עמוס שטויות
נדיה , רג (02/09/2007)
1. כל מילה בסלע
עמית , תל אביב (02/09/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע