סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן אאידה – בגדול זה מרשים
 

 
 
3 זמרות וזמר אחד, מעצב תאורה ושרביט המנצחים של דניאל אורן מצדיקים את הנסיעה למצדה


בלי רהבתנות וראוותנות

יצירתו האופראית המרשימה של ג`וזפה ורדי כוללת מוזיקה שמימית, קטעי ליריות מרטיטה וקטעי מחולות מעודנים לצד פרצי רעמים וחצוצרות של מצעדי ניצחון  ותפילות פולחניות דתיות שמלוות עלילה שנעה בין שני סיפורי אהבה מתחרים בעצמתם הרגשית, לבין סיפור פוליטי-צבאי שמככבים בו שלטון עריץ של כהני הדת, מרד בני העם האתיופי ודיכויו בידי המצרים. זה אמנם סיפור ארכיאולוגי-פרעוני אבל השלכותיו ותיעובו של ורדי את שלטון הדת ברורים ומבהיקים.
 
לפני 18 שנים הועלתה האופרה הזאת במבצע גדל-היקף של האופרה הישראלית (אז עדיין "החדשה") בתאטרון הרומי בקיסריה, ולפני כמעט שנתיים היא הועלתה בבית האופרה על ידי צוות הלה-סקאלה – זמרים, מקהלה, תלבושות ותפאורות של פרנקו זפירלי בנוסח המיושן של גראנד-אופרה. מי שהצילו את ההפקה האורחת היו דניאל ברנבוים שניצח וארבעה סולנים מהשורה הראשונה בעולם האופרה.
 
והנה אנחנו שבים אל סיפורן של השפחה האתיופית אאידה ובת פרעה אמנריס המתחרות על לב מצביא צבא מצרים רדאמס, והמנצח הוא דניאל אורן, רב אמן הניצוח בזירות הראווה הגדולות כפי שהראה לנו אשתקד עם “נבוקו” למרגלות המצדה, ושב ומראה לנו את יכולתו הרבה לכבוש את המוזיקה של ורדי ואת הוד האתר ההיסטורי הנשקף מעבר לבמה הענקית, ושוב עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, ובמיטבה, מקהלת האופרה וסולנים אורחים וישראלים.
 
ואמנם בגדול זה מרשים, ולמעט בעיות סאונד חולפות, ועל אף הרוח החמה, זה גם נשמע מרשים ובעיקר כאשר קריסטין לואיס כאאידה מדהימה בקול הבדולח שלה ובמוזיקליות מרתקת, מריאן קורנטי מציגה אמנריס רבת כוח ועוצמה רגשית ואלברטו גזאלה, בס מחשמל ומרגש, בתפקיד מלך אתיופיה המובס, אביה של אאידה. גם אפרת אשכנזי מצוינת בזמרתה החמה ככוהנת הגדולה במקדש האל פתאח. 
 
אאידה-ישראל-צבקר01.jpg
"אאידה" (צילום: יוסי צבקר)

מרשים גם פסלו הענק של פרעה בעומק הבמה, המתנשא לגובה של קצת יותר משנים עשר מטרים מעל הבמה, ונאים ארבעת הספינקסים הניצבים משני צדי הבמה, בעיצוב נקי ותו לא של עמנואל פאבר. קרנות שקפים ציירו את רצפת הבמה בהתאם לתמונות השונות, בעיצובו של ניקולס טופור. מרשימה כתמיד הבחירה של אבי יונה בואנו (במבי) בסגנון התאורה הנכון, המדויק להפליא במרחב האין-סופי כמעט של הבמה וסביב לה, ולא מעט על שום שנמנע מעיצוב ראוותני-צבעוני מופגן.
 
אבל, כן יש גם כמה תמיהות. ראשונה וחשובה בהם קשורה לזמרתו הלחוצה למדי של מרקו ברטי כרדמס באריה הראשונה והכי נודעת של האופרה "אאידה השמימית". רק בדואט עם אאידה על הנילוס זכינו לשמוע את קולו נקי ויפה. 
 
אאידה2-צילום-יוסי-צבקר.jpg
"אאידה" (צילום: יוסי צבקר)

תמיהה גדולה אולי אף יותר נוגעת לבימוי של שארל רובו, וליתר דיוק למה שרק נרמז כבימוי. כמעט כל המשמעויות הדקות או הגדולות נעלמו כלא היו לטובת הגדול והמרשים. ההפקה הזאת נולדה בפסטיבל אורנז' בצרפת, ונראה כי העתקתה למרגלות מצדה אל בימה שממדיה בלתי נתפסים, לא הדליקה אצלו נורה אדומה. המשחק היה סטטי למדי, מינימליסטי, בין השאר על שום החלטה אמיצה שהכל יתנהל בלי רהבתנות וראוותנות.  
 
משום כך גם תמונות המוניות נראו רזות מאוד, לא במעט בגלל התלבושות הלבנות הכמעט אחידות של כל המצרים, מבני העם ועד המלך ובתו, הכהנים והחיילים, או הבגדים השחורים של האתיופים. המעצבת דניס (קטיה) דוקלו השיגה עם זאת שיא של חוסר היגיון (בלשון המעטה). הראשון היה כאשר בחרה להלביש את אאידה בשמלת נשף שחורה, יפהפייה, חשופת כתפיים, ובתמונה הראשונה גם עם כתר פרעוני. נכון שאאידה בת מלך אתיופיה, אבל במצרים היא שבויה ושפחה. 
 
אאידה-ישראל-צבקר03.jpg
"אאידה" (צילום: יוסי צבקר)

לעומת זאת הייתה לה הברקה נחמדה כאשר בד כחול הונף שוב ושוב מתוך השמלות השחורות של מלווי הסירה המלכותית המחזירה את רדמס המנצח מהמערכה הצבאית. כך קיבלנו לראשונה את הנילוס, אמנם יבש אבל מרשים. בפעם הבאה שצפינו בנילוס היה זה באמצעות הקרנת וידיאו שאפילו כיסתה את כל צוק מצדה. מרשים אבל לא לעניין.
 
המכשלה הגדולה ביותר בהפקה הזאת קשורה לקטע המחול המייצג את חגיגות הניצחון על האתיופים. מעצבי ההפקה כאן בחרו לוותר על כוחות מקצועיים ותחת זאת זימנו רקדנים לא מקצועיים מהיישוב הבדואי רהט וגם רקדניות ממרכז הקליטה ערד. אני מבין את חשיבות שיתוף הפעולה וגיוס כוחות מקומיים, אבל כאשר זה פוגע באיכות ונטול חן – אין לזה שום הצדקה. 
 
אאידה3-יוסי-צבקר.jpg
"אאידה" (צילום: יוסי צבקר)

בסך הכל מדובר בהישג הפקתי בסדר גודל רב ממדים, בארגון מופתי, וביצוע סביר למדי. כפי שנודע לי יש עדיין כרטיסים להופעות הבאות ואפילו במחירים מוזלים מאוד כאשר הם נרכשים באתר האינטרנט של האופרה. ובשנה הבאה נחזור לשם עם דניאל אורן ועם "כרמן" של ביזה. 

לרכישת כרטיסים

לרכישת כרטיסים מוזלים ב-495 ש"ח בלבד (על בסיס מקום פנוי)


למועדי מופעים >

05/06/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. התזמורת ממש לא היתה במיטבה!
ירושלמי , מבשרת (05/06/2011) (לת)
1. מי שהציל
הבס מחיפה , חיפה (05/06/2011)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע