סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן מאחורי הגדר - זו שלעולם עומדת
 

 
 
'מאחורי הגדר' של ריקלין וקפטן מזכירה נשכחות, ועם תמונות יפות מההצגה ודמויותיה היא גם ממליצה לשוב ולקרוא את המקור של ביאליק."
הצגה יפה בהבימה של מחזה עברי-רוסי על פי הנובלה הנודעת של ביאליק


מעברית לרוסית

ההצגה שביים משה קפטן, וכותבי הביקורות הוזמנו לראותה שישה חודשים וחצי אחרי עלייתה על בימת אולם מסקין בהבימה (ובינתיים נדדה גם לאולם רובינא), יפה וקולחת היטב בשתי השפות שבהן מתנהל המחזה המצוין של עידו ריקלין על פי הנובלה של חיים נחמן ביאליק, עם תרגום לרוסית של שני מיל-מן, שחלקה הוצנע בתכניית ההצגה. תירוצים לכל זה לא יתקבלו בברכה. 

כפל הלשונות מתקיים לכל אורכו של המחזה ובהצגה מוקרנות כתוביות תרגום הדדיות, למעט שתי פעמים בהן הגויים מדברים עברית טבעית כבני שיחם היהודים. לא הגיוני, אבל זה מה שיש. בכל מקרה, ולטעמי, נראה לי כי ההחלטה להעלות את ההצגה כך מוטעית, גם אם יש רבים  שנהנים מהעניין, וניתן היה להסתפק בשתיים שלוש תמונות שיסמנו את ההבדל ואת הפער בין שני עברי הגדר. ומי יגול עפר מעיני מייסדי הבימה על קידוש העברית?


מאחורי הגדר, צילום: ז`ראר אלון, באדיבות תיאטרון הבימה

עלילת המחזה של ריקלין הכוללת השמטות וגם תוספות לנובלה המקורית של ביאליק, מתמקדת בסיפור אהבתם של נח, צעיר יהודי, בנו יחידו של סוחר עצים, ומארינקה, שכנתו האסופית בבית שכנתם האוקראינית, נצר לקוזאקים שעשו פוגרום ביהודים. היכרותם של נח ומארינקה מתחילה דרך סדק בגדר המפרידה בין הבתים, והיא גדלה, מתפתחת ומתנגשת אל הגדר החוצצת בין שני העמים ותרבותם.


מאחורי הגדר, צילום: ז`ראר אלון, באדיבות תיאטרון הבימה



מעלות של עיצוב, בימוי ומשחק 

מעלותיה של ההצגה ויופיה כוללות תפאורה טובה מאוד של ערן עצמון ותאורה מרשימה, כהרגלו של אבי יונה בואנו (במבי), תלבושות יפות שעיצבה ילנה קלריך, מוזיקת רקע מנעימה של יוסי בן נון על פי שירי-עם, הופעה מרשימה של דקלה בשירים של ביאליק שהלחינה יחד עם אוריאל ויינברגר. יש גם קטעי מחול מיותרים למרות יופיה של הכוריאוגרפיה מאת אביחי חכם בביצועם של אור דנון ואדר ריקליס.

מעלותיה החשובות אף יותר הם הבימוי המצוין של משה קפטן והמשחק הנפלא שקיבל מאנסמבל השחקנים, ומיחידיו החל בליא קניג בנוסח אמא קוראז׳ שהזדקנה כשכנה האוקראינית, וכמו אצל ברטולד ברכט, גם אצל ריקלין יש לה תמונה קורעת לב של פרידה. 



מאחורי הגדר, צילום: ז`ראר אלון, באדיבות תיאטרון הבימה


ליאן ארליך שובת-לב במערכה הראשונה כילדה האסופית מארינקה, ואינה בקלמן מקסימה ושוברת לב כמארינקה המאוהבת ונבגדת. שפי מרציאנו נפלא ומרגש ככלב שלהן, עם הבובות החיות מאוד של עופר עמרם וויטלי רוזנזפט.

מעברה היהודי של הגדר גדל נח, שהראל ואליס מגלם בחן את שנות ילדותו, ועלא דקה המצוין כנער המתבגר, אוהב ומורד במוסכמות, אך נכנע למורא שבטם של אביו, בעיצובו של יגאל שדה - מוצק ורב עוצמה ובהמשך גם בשברו, ובעיקר של אמו שדוית גביש מגלמת אותה ברגש שופע חרדה מהרומן שלו, ומהתחברותו לצמד הגנגסטרים היהודיים שמגלמים רוברטו פולק ועמוסבוארון. את הבריון שמנגד מגלם היטב אלכס קרול.


מאחורי הגדר, צילום: ז`ראר אלון, באדיבות תיאטרון הבימה


ויהודים בלי שידוך אי אפשר ולשם כך הרי מביאים  סוחרת עשירה, שרות לנדאו מגלמת אותה בעזוז והיא מבקשת תלמיד חכם רציני לעסק שלה ולמיטת בתה שבמשחקה הקומי של הילהשלו קצת נותרה ילדותית ושטותית. 

בסיכום, "מאחורי הגדר" של ריקלין וקפטן מזכירה נשכחות, ועם תמונות יפות מההצגה ודמויותיה היא גם ממליצה לשוב ולקרוא את המקור של ביאליק.

רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

23/05/2019   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע