סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: צבי גורן "ימי שלישי עם מורי" – לחיות עד הסוף
 

 
 

יוסי גרבר בעוד תפקיד חיים בקריירה העשירה שלו ולצדו גם יפתח קליין במשחק משובח

 



דו שיח עם המוות
 
"ימי שלישי עם מורי" הוא במקורו ספר פופולרי מאוד על משמעות החיים שכתב מיטש אלבום, ובו סיפר על מסכת יחסיו המיוחדים עם מורי, שהיה המורה שלו באוניברסיטה. אחרי 16 שנות ניתוק גילה אלבום במקרה כי מורי לקה במחלה סופנית, איי.אל.אס, והוא בא לבקרו, ושב ומבקר אותו מדי שבוע בימי שלישי. הספר עובד למחזה וגם לסרט עם ג'ק למון, בהפקתה של אופרה וינפרי.
 
המחזה מועלה עתה בהפקה משותפת של הקאמרי ותיאטרון חיפה, בבימויו המצוין של משה נאור, ובתרגום רהוט וקולח של רבקה משולח, והוא שב ונותן לקהל הישראלי הזדמנות למפגש מרגש עם כשרונו הבימתי הנפלא של יוסי גרבר.
 
גרבר, המגלם בהצגה הזאת את מורי, מורה זקן המנהל דו שיח חי עם מותו המתקרב, מגיע כאן לשיא חדש בקריירה העשירה שלו, עוד "תפקיד חיים" בדרך אל תפקיד החיים הבא. הוא מעצב בשלמות מרתקת את החכם הרואה את הנולד, תחילה בתלמידו המועדף מיטש, ואחר כך את המוות המתקדם לעברו בצעדי מחלתו הסופנית. גרבר גם יודע לטפטף במשחקו המלוטש ממזריות מעודנת ורשעות אנושית של מי שיודע מהו הקורבן שאותו הוא רוצה לקחת עמו מתלמידו אל הבלתי נודע.
 
בין שני הקטבים האלה נע גרבר כילד, כנער וכבוגר שהתום נשפך ממנו בחיוך מבויש, כמתנצל, כאשר הוא מעביר לתלמידו את אוצר חוכמתו. ובעיקר הוא הופך להיות זה שאיננו יודע לשאול בדו שיח המיוחד שלו עם המוות, כשבקולו הבטוח גוברים סימני שאלה של סקרנות גדולה על הסוף הברור לכאורה.
 
גרבר עושה את כל אלה בחיוניות מדבקת, ברכות מכאיבה, ובעיקר בנוכחות כובשת בכל רגע נתון - מהופעתו הראשונה, בסדרת ריקודי סולו, ועד הסוף הבלתי נמנע בכורסת הדווי. הוא כובש את התפקיד, הופך אותו לאישי-פרטי, ומתחבר אל קהלו השבוי כבן משפחה פרטי.
 
משחק משובח ומעובד
 
את הקהל הזה מייצג על הבמה יפתח קליין, כמיטש, התלמיד שלומד ממורי את רזי החיים, וכעבור שנים של ניתוק בא לסעוד אותו במחלתו וללמוד ממנו פרקים חדשים במסכת החיים. קליין מגיש משחק מעובד לפרטיו, הנע בין האובייקטיבי של המספר לבין הסובייקטיבי שנכנע לפרקי הידע והרגש של המורה הזקן.
 
זה איננו תפקיד קל, כיוון שהוא תובע מהשחקן תנועה בלתי פוסקת, הלוך ושוב, בין שני הקצוות. קליין עושה זאת בטבעיות, כשבכל קצה הוא גם שומר על הניצוץ האחר, ובהדרגה יוצר דמות אחת שלמה, המגלה את עצמה ועוברת מהלך של התבגרות רגשית. כך בולטת אצל קליין האהבה והמסירות של מיטש למורי כשהוא מספר עליו, וכך נוכחת ההתבוננות מבחוץ כשהוא שב ונפגש אתו, כמי שיודע שיום אחד יצטרך לשחזר ולתאר מה היה.
 
את חוויית המשחק המשובח של גרבר וקליין משלימה בהופעה קצרה וטובה לירן ספורטה כרייצ'ל, אשתו הזמרת של מיטש. 
 
משה נאור ביים את ההצגה ברגישות רבה, כשהוא נזהר מגלישה לעבר קומדיה סנטימנטלית, מלודרמה מעיקה או דרמה טרגית. הוא ניצל היטב את המרחב שהעניק לו עיצוב הבמה של לילי בן נחשון, עם התאורה המדויקת מאוד של אורי מורג.
 
את התלבושות בחר אורן דר, את הכוריאוגרפיה לריקודיו של מורי יצרה מיטל דמארי. רן בגנו עיטר במוזיקת פסנתר עדינה מאוד, שאותה ניגן (אם אינני טועה) יפתח קליין בהתחלה, בפסנתר שניצב בצד הקדמי של הבמה, ובהמשך, לאורך כל ההצגה, ניגן אותה נדב רובינשטיין, כשהוא יושב אל פסנתר שני בעומק הבמה. 

למועדי מופעים >

18/02/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע