סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן אירוסין במנזר - מוזיקה לחוד
 

 
 
להוציא המוזיקה המרשימה, יצירתו היפה של סרגיי פרוקופייב כמעט נעלמה בהפקה האורחת ממוסקבה


קומדיה דל'ארטה ומולייר
 
בית האופרה על שם סטניסלבסקי הוא אחד ממוסדות התרבות הפעילים ברוסיה, והרפרטואר שלו רחב ומגוון, וכולל יצירות קלאסיות ומודרניות שנכתבו על ידי מלחינים בינלאומיים. במסגרתו הועלו הבכורות של יצירות כמו "קתרינה איזמאילובה" (ליידי מקבת ממצנסק) של שוטקוביץ', ובעיקר "מלחמה ושלום", יצירתו האפית הגדולה של פרוקופייב.
 
זה הביקור הראשון של בית האופרה הזה אצלנו, וכיריית פתיחה למה שכנראה יהיה סדרת ביקורים נוספים, הוא בחר להעלות כאן את "אירוסין במנזר" של פרוקופייב, הנחשבת ליצירת מופת בזכות הליריות, המלודיות וההומור שהמלחין ידע להעשיר בהם את היצירה שנכתבה ב-1941, ערב פלישת גרמניה לברית המועצות, והמתינה לבכורה העולמית שלה בפראג עד אחרי המלחמה.
 
האופרה היא עיבוד של פרוקופייב ובת זוגו השנייה, מירה מנדלסון, למחזה של ריצ'רד שרידן האנגלי שאותו כתב ב-1775, כשהיה בן 24, עם מוזיקה של חותנו תוצס לינלי וגיסו, אף הוא תומס. עלילת המחזה ששמו "בת הלוויה או בריחת האוהבים הכפולה" מתרחשת בסביליה בספרד, ומספרת בדיוק את מה שמתואר בשמו.
 
חבל שהגרסה היפהפייה של פרוקופייב לא "שמעה" את התמצית של השם המקורי, והאריכה מעבר לנדרש גם מבחינת היצירה המוזיקלית. כך או כך, האופרה מתייחסת בכובד ראש לעלילה שיש בה הרבה קומדיה דל'ארטה ומולייר. במרכזה אב המעוניין בכספו של הגבר שייעד לבתו – סוחר הדגים המכוער והמבוגר מנדוזה, שאצל שרידן הוצג באורח אנטישמי, ופרוקופייב עידן את דמותו ואינו מתייחס כלל ליהדות. בהפקה הזאת מנדוזה אמנם חובש כיפה לבנה, אבל בהפסקה כנראה המיר את דתו, ואחריה כבר הופיע בלעדיה.
 
לואיזה, הבת, מאוהבת בצעיר אחר חסר כל, אנטוניו. ובה בעת אחיה, פרדיננד הקנאי, מאוהב בקלרה, יורשת עשירה. שני הזוגות הצעירים נמלטים מבית אביהם בסיועה של בת הלוויה המבוגרת של לואיזה, שדווקא מעוניינת להינשא למנדוזה העשיר. סוף טוב הכל טוב, ואפילו הנזירים שבמנזר שלהם, ועל רקע הילולת שתייה, משתתפים בשמחת האוהבים.

אירוסין-במנזר-ענקית-01.jpg
"אירוסין במנזר". צילום: V. Baranovski
 
מאווררים עולים ויורדים

 
פרוקופייב כאמור העניק לכל העלילה הזאת קטעי מוזיקה מרשימים, אם באריות יפות לגיבורים האוהבים והמחזרים, או בקטעים תזמורתיים, וכמובן לנזירים, שמקהלת הגברים ממוסקבה מזכירה לנו את האיכות הנפלאה של מקהלות ברית המועצות לשעבר ורוסיה של ימינו. את המוזיקה הזאת מנגנת בהשראה רבה התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, תחת שרביטו המיומן של וולף גורליק.
 
למרבה הצער איני יכול לנקוב בשמם של הזמרים המצוינים ששרו ושיחקו בהתלהבות, וזאת משום שלמעט שלושה תפקידים כל תפקיד מבוצע כאן לסירוגין על ידי שני זמרים, והמייבאים לא טרחו לציין, כנהוג, מי מהם מופיע בכל אחד ממועדי ההופעה. אבל אני חייב לציין את יבגני פוליקאנין הנפלא, בתפקיד האנדרטה  (כנראה בכיכר העיר) של דון קרלוס, עטור שריון.
 
אלא שמוזיקה לחוד והצגה לחוד. בכל הרשימות המעניינות, כולל ריאיון עם הבמאי אלכסנדר טיטל, אין הסבר לתפאורת השבשבות, כ-100 במספר, העולות ויורדות בלי הרף, וסובבות שוב ושוב (בעיקר בחלק הראשון) כמאווררים. אולי הכוונה שחם שם בסביליה... בכל מקרה, ברגעים רבים זה עייף את העין והסיט את תשומת הלב.
 
ומעבר לכך, הבמאי התוקף את אופנת המודרניזציה של דרמות תקופתיות, מעיד על עצמו שהחליט להפוך את הקומדיה דל'ארטה לקומדיה סובייטית עכשווית. יכול להיות שבמוסקבה זיהו את הסממנים, אבל אם לשפוט על פי הבימוי שלו, היה שמח וקרנבל בימים הסובייטיים ההם.


למועדי מופעים >

09/05/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע