סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
כתבה
 
מאת: צבי גורן "אהבה ממבט שלישי" – המתכון של הסבתא
 

 
 


צבי גורן שמח תמיד לראות על הבמה את מרים זוהר, גם אם היא לא נדרשת לווירטואוזיות, ומסתפקת בביטוי מחויך של הנשמה היהודית.

הסבתא מגייסת שדכנית שמגייסת חתן


פעם אמרו שאין תפקידים טובים לשחקניות מבוגרות. זה היה נכון. אבל במאה העשרים החלה התמונה להשתנות, ויחד עם תוחלת החיים שהתארכה, נולדו גם מחזות עם תפקידים בשרניים, שמיטב השחקניות שעברו את שנות השישים שמחו לנעוץ בהם את השיניים הבריאות שלהן.

וכפי שזה קרה לא אחת, התפקידים האלה, והשחקניות שגילמו אותן, היו ברמה גבוהה יותר משאר חלקי המחזות. כזה הוא "אהבה ממבט שלישי" מאת סוזן סנדלר, המועלה כאן בתרגום קולח של שמוליק לוי. לא שהוא רע. כלל וכלל לא. יש בו סיפור פשוט על סבתא שרוצה לחתן את נכדתה בת ה-29, מגייסת שדכנית, שמגייסת חתן. בצד יש גם סופר מצליח ורווק, מושא חלומותיה האירוטיים הכמוסים של הנכדה. אני לא צריך לפרט את הסוף. הוא ברור מאליו.

אגדה עירונית יהודית

אלון אופיר שביים את ההצגה כותב בסוף דבריו בתכנייה כי התאהב במחזה במבט שלישי, ובמקום אחר במאמר הוא מגלה כי המחזה שהיה נכון לתקופתו נראה לו כיום כמין סיפור אגדה עם מוסר השכל. "אגדה עירונית יהודית". ואת האגדה הזאת הוא ביים בפשטות, ללא התחכמויות, ונתן לסיפור לזרום בטבעיות ככל האפשר. אולי הוא הגזים קצת בעיצוב דמותה של השדכנית, אבל בכך הוא הרוויח לא מעט רעמי צחוק.

את השדכנית שיחקה בכוח רב חנה רוט שהשתמשה בכל מיתר קול בגרונה, בכל עיוות פנים וגלגול עיניים, שלא לדבר על התבשילים והעוגות שמילאו את פיה כל הזמן, כדי להזכיר לנו כי משידוך תצא תורה. או לפחות הצחוק הבריא.

את החתן המיועד גילם בחן פשוט גולן אזולאי, ולזכותו ייאמר שבקטע אחד, כשהוא בא לפגישה חנוט בחליפה מצועצעת, הוא לא סטה מהעיצוב הטבעי של הדמות, והניח לבגדים עצמם לדבר.

את הסופר הנערץ גילם רפי ויינשטוק, שחזר לארץ אחרי עונות של הצלחה באירופה. לויינשטוק יש קסם אישי ברור, שמילא את התפקיד בכל מה שהמחזאית החסירה.

הדס קלדרון נעה בקלילות ובחן על שני פסי המסילה של תפקיד הנכדה – התום מזה והאירוטיקה מזה, והטובים ברגעי משחקה היו אלה שבהם התחולל בה השינוי המיוחל כל כך על ידי סבתה.


אתנחתא

ובאשר למרים זוהר – כפי שכבר רמזתי – היא יצרה דמות ברורה ומשכנעת של הסבתא החרדה באמת ובתמים לנכדתה. התפקיד קטן עליה, אך בקסמה ובנסיונה הרב היא הצליחה לתת לו נפח אנושי חם. היא לא הייתה טרחנית, וגם כשלחצה, היא לא הזניחה את משובת הנעורים שלה.

את התפאורה הניו יורקית והתלבושות עיצב יוסי בן-ארי באותה רוח של אגדה, וכך גם התאורה של מיכה מרגלית והמוזיקה הערבה של אודי וידיסלבסקי.

"אהבה במבט שלישי" היא הצגה שיוצריה הועידו לה מעמד של אתנחתא בימים של אירועים גדולים, וככזאת היא ממלאת את תפקידה.



04/01/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע