סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן זפירלי מבטיח: "איש לא יישאר אדיש לפליאצ''י"
 

 
 


אם אפשר לסמוך על הצהרות במסיבות עיתונאים הרי שובו לישראל של במאי הקולנוע והאופרה פרנקו זפירלי מבטיח הפקה לוהטת של "הליצנים" (פליאצ`י) מאת רוג`ר לאונקוולו. ההפקה תפתח בשבוע הבא את העונה החגיגית של האופרה הישראלית.

"ישראל – סמל של השרדות"

הבמאי, בשנה ה-82 לחייו, מלא תשוקת עשייה. תכניותיו לעתיד כוללות לא רק סרטי קולנוע, סרטים דוקומנטריים ואופרות אלא גם ספר אוטוביוגרפי חדש שבו יביט בחוכמה שלאחר מעשה על חייו, ועל דמויות מפתח בקריירה שלו.

פרנקו זפירלי אינו חוסך במילים כשהוא מדבר על אהבתו לישראל, שבה הוא מביים אופרה כבר בפעם החמישית. "פלסטאף" האגדית שלו הייתה הראשונה ומופת לכל מה שבא אחריה -"האיטלקיה מאלג`יר" ו"צ`נרנטולה" ("לכלוכית") – את שלושתן ביים עם התזמורת הפילהרמונית. בנוסף ביים את "לה בוהם" לפני שנים רבות באופרה הישראלית.

"הייתי עושה כאן יותר אבל לא הזמינו אותי," הוא אומר אחרי שמנכ"ל האופרה הישראלית, חנה מוניץ, היושבת לצדו מקדמת את פניו בהתרגשות בלתי נסתרת, ואף טורחת להזכיר תחנות בולטות רבות בעשייה הקולנועית והאופראית שלו.

למען האמת, זפירלי מדגיש כמה היה חשוב לו להגיע דווקא עתה לארץ, כשהימים קשים ומלאי חששות, ואולי גם אוצרים תקווה לפריצת דרך - "ישראל היא עבורי סמל של הישרדות, ושל מחשבה חיובית. ממנה למדתי שחובתי לשמר את אוצרות העבר ולהוסיף להם משהו מעצמי".

זה גם האני מאמין שלו כבמאי, והוא מצביע על כך שאת "פליאצ`י" הוא מחזיר למסורת ה"ווריזמו", הסגנון האופראי הריאליסטי שבו כתבו ליאונקוואלו, מלחין האופרה הזאת, ופוצ`יני, מלחין "לה בוהם" ו"טוסקה". התוספת שלו למסורת מתבטאת הפעם בהצבתה של ההתרחשות בזירה העכשווית של העיר נאפולי, שעדיין מתקיימת בה מסורת ההופעה של להקות שחקנים נודדות.

"אף אחד לא יוכל להישאר אדיש להפקה הזאת", מבטיח זפירלי. לדבריו זאת אופרה דרמטית וחזקה, ולכן הסכים לשנות את תקופת העלילה שלה. בדרך כלל זפירלי שולל את העתקת זמן העלילות לימים אחרים, אבל "במקרה הזה אני מרגיש שנכון לעשות זאת, משום שהעלילה שלה מתרחשת גם בימינו, ואיננה מוגבלת לאירועים או דמויות היסטוריות. והמשפט המפורסם שלה `הקומדיה הסתיימה` משמש רק נקודת התחלה לחיים הנמשכים אחריה".

"רק לא סיפורי הופמן"

זפירלי לא חוסך את שבטו שצריך – ההנהלה הנוכחית של ה"לה סקאלה", שפתחה עונה חדשה בבניין המשופץ במילנו זכתה ממנו לביקורת קטלנית במאמר שפרסם בעיתון "קוריירה דלה סרה". כשהוא מתייחס לדבר במסיבת העיתונאים בישראל הוא מכבד את הריחוק מהאנשים שאותם הוא תוקף ומסתפק באמירה הכללית שמדובר בשערוריה של ממש, ו"כל השאר - שתיקה".

כמו כן הוא מסרב לקבל תכתיבים בעבודותיו. בעבר ויתר על ההזדמנות לביים את מחזור "טבעת הניבלונגים" בפסטיבל ואגנר שבביירויט בשל תכתיבי המשפחה המנהלת את הפסטיבל ("שבט ואגנר " הוא מכנה אותם). אבל הוא בהחלט היה רוצה לביים את "טריסטן ואיזולדה" – ובקיצורים רבים! אמנם לא כאן בישראל, "אבל אל דאגה", הוא מחייך, "אני מוכן לחזור מהר ולביים כאן שתי הפקות חדשות שלי, `לה טרוויאטה` ו`אאידה`".

הבמאי הקשיש החתיך ומלא החיות הזה נראה ונשמע כמי שאין לו חשש משום דבר, עד שהוא שומע את השם "סיפורי הופמן", יצירתו האופראית הגדולה של ז`אק אופנבאך. הוא מחוויר, וממהר להגיד כי לעולם לא יביים אותה. ותוך כדי שהוא שולף עדי-צלב ונושק לו בביישנות, הוא מסביר כי יש שלוש אופרות שלא ייגע בהן מחשש לעין הרע שהן מבשרות לו - "מקבת" ו"איל טרובטורה" של ורדי ו"סיפורי הופמן".

ובלי מריה קאלאס, כמובן, אי אפשר, ונראה כי זפירלי הוא הכוהן הגדול של מורשתה, ואחד העדים האחרונים לאמנות שלה. לא מפתיע כי מי שביים אותה בימיה הגדולים, ושמר על קשר עמה גם בימי דעיכתה, שב ומצהיר על גדולתה בכל הזדמנות. הוא עשה עליה סרט דוקומנטרי חשוב, ובספרו, המיועד להופיע באביב, הוא מייחד לה התבוננות חדשה ומיוחדת.

חודש זפירלי בסינמטקים

עד הבכורה של "פליאצ`י", באמצע השבוע הבא, יקיים זפירלי כיתת אמן עם זמרי הסטודיו של האופרה הישראלית ביום שישי (14 בינואר) בצהריים מרכז עינב בתל-אביב, ובשבת בבוקר הוא יופיע במסגרת "לקראת בכורה" באופרה ויספר למנוייה על הקריירה שלו, על עולם האופרה ועל ההפקה החדשה.
לרגל ביקורו בארץ יתקיים בסינמטקים של תל-אביב וירושלים "חודש זפירלי" שבמהלכו יוקרנו סרטי האופרות שביים, "לה טרוויאטה", "אותלו" ו"קאלאס לנצח", סרטיו השקספיריים - "אילוף הסוררת" עם אליזבת טיילור וריצ`רד ברטון, "רומיאו ויוליה", ו"המלט" עם מל גיבסון וגלן קלוז, וסרטי עלילה כמו "תה עם מוסוליני", "אחי השמש, אחותי הלבנה" ו"האנקור".

הליצנים באים לאופרה
מחווה לזפירלי בסינמטקים
מועדי הצגות האופרה



12/01/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע