סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן אצלנו הייאוש יותר נוח
 

 
 
לא קל להיות מוזיקאי ברומניה. שיחה עם המנצח כריסטיאן אורוסנו שינצח כאן על תזמורת נתניה


זיכרונות מוזיקליים מרים מצ'אוצ'סקו
 
כשטלפנתי למלון על חוף הים בתל-אביב ביקש ממני המנצח לטלפן בעוד רבע שעה. "אני בסקייפ עם הילד". הגעגוע למאטיי', בנו בן השנה הוא מוטיב שיחזור אצל כריסטיאן אורוסנו, מנצח בן 38 הפועל בדרך כלל בעיקר במולדתו, רומניה. 
 
אורוסנו הוזעק למלא את מקומו של ירון גוטפריד שנסע לברצלונה ולנצח על תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בתכנית שכוללת את "תמונות בתערוכה" מאת מוסורגסקי, "אחר הצהריים של פאון" מאת דביסי ויצירות מאת רוול ורספיגי.
 
"כבר הספקתי להתאהב כאן בים" אומר אורוסונו, "אני חובב צילום ואתמול ביליתי בצילום ביפו, ועכשיו לפני שעליתי למלון צילמתי שקיעה יפהפייה בים שלכם כאן בתל אביב". השיחה עם הצעיר החביב, מוזיקאי מקצועי מרומניה, מעלה למודעות את העובדה המצערת שיש ארצות שבהן מצבה של המוזיקה הקלאסית עוד פחות טוב משלנו.
 
אורוסונו היה קרנן בתזמורת לפני שהחל לנצח, אבל רצה לנצח כבר מילדותו. "אבא שלי הוא אבובן בתזמורת וכאשר התחלתי ללמוד מוזיקה ודיברנו על העתיד, אבא אמר לי 'אם אתה חושב על קריירה במוזיקה, אז כדאי לך לחשוב רק על מקצוע אחד: ניצוח'. זה היה כשהייתי בן 12".
 
יש עוד מוזיקאים במשפחה?
 
"לא. יש לי אח שיכול היה להיות מוזיקאי אבל הוא בחר מקצוע אחר. אשתי פסיכולוגית." הוא אומר תוך הערה מתבקשת. "כמוזיקאי ומנצח זה טוב שיש פסיכולוגית בבית".
 
אז מתי התחלת לנצח?
 
"בפעם הראשונה ניצחתי כשהייתי בן 23 על קנטטה של באך וכל המשתתפים היו סטודנטים. שנה אחר כך בפסטיבל של מנצחים צעירים בפּלוֹיֶשט, הוזמנתי לנצח בעיר סמוכה, בּוּשטֶן בקרפטים הרומניים. ומאז אני  במקצוע".
 
בביוגרפיה שלך מצוין שאתה מחזיק בתואר מנצח קבוע בפילהרמונית של ברשוב, אז זאת התזמורת שלך?
 
"כשאתה אומר התזמורת שלך, אתה כנראה מתכוון לתפקיד של מנהל מוזיקלי. ברומניה אין לנו תפקיד כזה. הסיבה היא פשוטה, אם מישהו רוצה להיות מנהל מוזיקלי הוא צריך להיות גם מנהל כללי, לעסוק במשכורות, בטיפול במשאבי אנוש ולכן לא תמצא מוזיקאים שעומדים בראש גוף מוזיקלי. ישנו מנהל כללי המטפל בכל הצד הארגוני והוא מזמן מנצחים.  ככל שהמוסד גדול יותר הוא מעסיק יותר מנצחים. בית אופרה שמציג מדי ערב יחזיק שישה שבעה מנצחים. אז אני מנצח, אחד מקבוצה. בברשוב אני מנצח קבוע. אבל זוהי אכן רק משרת הניצוח ולא החלטות אסטרטגיות על מדיניות התזמורת".
 
מה היחס שלך, של הקהל למוזיקה רומנית מקורית?
 
"האמת, לא אוהבים אצלנו את המוזיקה המקורית ויש לכך סיבה היסטורית. בזמן שלטונו של ניקולאיי צ'אושסקו, כל קונצרט של כל תזמורת נפתח ביצירה רומנית. לא הייתה כל אפשרות אחרת. זו הייתה הוראה שמבצעים. יצירות החובה האלה הצליחו להמאיס את המוזיקה הזאת על הקהל".
 
 ומה על המלחין הלאומי, ז'ורז' אנסקו?
 
"חלק מהיצירות שלו ושל קונסטנטינסקו מנוגנות עדיין, אבל האופרה הנודעת שלו 'אדיפ' ( אדיפוס) היא  יצירה מורכבת ומי שמנצח עליה בעולם הוא דווקא לורנס פוסטר מנצח אמריקני שמתמחה באנסקו". (פוסטר מוכר היטב בארץ ובעבר שימש קצרות מנהל מוזיקלי של הסימפונית ירושלים, י.ש.). הקהל כן שומע מדי פעם יצירות בלט חדשות שנכתבו ברומניה. זה כן".
 
אם כך מהי המוזיקה המייצגת בצורה הטובה ביותר את עבודתך כמנצח?
 
"לא בארוק ולא מוזיקה חדישה. נראה לי שמה שמתאים לי מאוד היא מוזיקה רוסית מסוף המאה התשע עשרה..."
 
צ'ייקובסקי, גלינקה, רחמנינוב?
 
"נכון מאוד ועל הבסיס הזה אפשר להוסיף מוזיקה סימפונית של דבוז'ק, ברטוק, ברהמס, שומן וריכרד שטראוס ובאופרות בעיקר פוצ'יני. התכנית שאני עושה כאן בישראל היא של רפרטואר שאני כמעט לא נוגע בו, דביסי, רספיגי, ומוסורגסקי בעיבוד חדש לתזמורת קאמרית, עיבוד של אריה לבנון, גם הוא יליד רומניה, דרך אגב".

התזמורת-הקיבוצית-001.jpg
"תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית" (צילום: ישראל מלובני)
 
הנגנים הטובים עוזבים את רומניה
 
איך נראה הקהל ברומניה, כשאתה מסתכל לאולם אתה רואה רעמות שער כהה או בהיר או שהרוב אפור?
 
"אפור והרבה מאוד שער לבן וכמובן גם קרחות".
 
כלומר אין הרבה קהל צעיר?
 
"נכון".
 
ומה עושים כדי שיהיה קהל בעתיד?
 
"לא עושים הרבה בעניין הזה. המצב לא מוצלח. גם בתחום המוזיקאים המקצועיים. כל נגן טוב  מחפש עבודה מחוץ לרומניה, כי השכר ברומניה מאוד נמוך. הטובים יוצאים מייד אחרי הלימודים ואחרי בהמשך ומנגנים בתזמורות שונות בחו"ל וזה כמובן לא עוזר להתפתחות חיי המוזיקה ברומניה".
 
במלים אחרות, אם הבן שלך, בן השנה מאטיי ילך בדרך שלך וירצה להיות מוזיקאי בתחום הקלאסי, יש סיכוי שלא תהיה לו עבודה בתחום כשהוא יהיה מבוגר?
 
"נכון" .
 
אנחנו כאן מכירים מקהלות טובות מאוד מבוקרשט, מקלוז'....
 
"כן זו מסורת שנשמרת, כי שרים מגיל צעיר, שרים בבתי הספר ויש בתי ספר טובים למקצועות הזמרה. זו הסיבה העיקרית וזה לא מפתיע".
 
בשנים האחרונות הקהל בישראל אוהב שמדברים איתו לפני היצירות, במהלך הקונצרט או לפניו. זו מגמה מוכרת גם ברומניה?
 
"לא, כמו שאמרתי, הקהל שמרני, גם צורת הצריכה של המוזיקה נשארה כשהייתה. באים לקונצרט, מקשיבים למוזיקה ושבים. אני מקווה מאוד ששבים מרוצים מהקונצרטים שלי. לעתים רחוקות אני עצמי חש שנכון יהיה לומר כמה מלים לפני יצירה מסוימת, בדרך כלל יצירה חדשה כמו למשל כשניצחתי על יצירה של שוסטקוביץ' ופעם אפילו לפני יצירה של גריג הקלאסי. אבל מדובר בהחלטה שלי. לא במשהו שמגיע מן הקהל".
 
בישראל אני מכיר פחות או יותר את הדרך שעליה פוסע מי שרוצה לנצח בארצות אחרות. איך אתה, שניצחת רק ברומניה, פרצת והגעת לעבודה בארצות אחרות?
 
"הפריצה החוצה היא בדיעבד שילוב של מזל או מקריות. אם אתה מצליח יהיה לפריצה הראשונה גם המשך. ברומניה הכרתי מוזיקאי חובב והיינו בקשרים טובים. לו היו קשרים בתזמורת פריז. שחיפשה מנצח שיעבוד עם המנהל המוזיקלי שלה יוטקה סאדו. סאדו ותזמורת פריז היו אמורים לנגן את 'לה טרוויאטה' של ורדי בפסטיבל המוזיקה הנודע באקס-אן-פרובנס. אלא שלמנצח היו תכניות נוספות והוא היה זקוק לעוזר מנצח שגם ינצח על שתי הצגות של 'לה טרוויאטה' בפסטיבל.
 
"ככה הוזמנתי לפריז, החתימו אותי על החוזה היחיד הזה. בפרובנס ראה אותי אמרגן צרפתי שהציע לי לעבוד איתו ומאז אני מנצח במקומות רבים מחוץ לרומניה והגעתי למרכזים חשובים ברחבי אירופה שוויץ, בריטניה, גרמניה  ובסופו של דבר, גם לכאן הגעתי בזכות היציאה הראשונה אז".     
 
זהו ביקור ראשון שלך כאן, מה ידעת על ישראל קודם?
 
"מה ששומעים, מוזיקאים ברמה גבוהה, ובזה כבר נתקלתי. אני מנצח כאן על התזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה. מוזיקאים טובים. אני לא יכול להשוות לרומניה כי שם ובארצות אחרות אני מנצח על תזמורות סימפוניות ועל תזמורות של בתי אופרה. נתקלתי פעמיים כנגן קרן במנצח אורח שהגיע מישראל, זה היה מנדי רודן, שמבחינתו בא לביקור מולדת. מנצח מרשים מאוד. אבל נפגשתי עם ישראלים באירופה. זהו פחות או יותר".
 
איך הביקור הראשון?
 
"הביקור מצוין, תל אביב נהדרת, כבר סיפרתי שאני מטייל על החוף. מאוד אוהב את האוכל, גם את המזרחי שאני מכיר בזכות חבר מוזיקאי סורי שחי בפריז ומזמין אותי לארוחות מזרחיות. כמו שהבנת אני מאוד אוהב לצלם, אז יש לי מה. בבית אני גם עוסק באייקידו, פה עוד לא היה לי זמן. אמרו לי שיש הרבה מאוד רומנים בישראל, אבל בינתיים השפה הזרה היחידה ששמעתי כאן היא רוסית".
 
כריסטיאן אורוסונו ינצח על תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית  בסדרת קונצרטים שהראשון מביניהם יתקיים במוצ"ש, ה-15 בינואר 2011 בשעה 20:30 בתיאטרון גבעתיים. קונצרטים נוספים יתקיימו בהיכל התרבות נהריה, במוזיאון תל-אביב לאמנות, באולמות המופעים בעין השופט ובגבעת ברנר, בהיכל התרבות נתניה ובאולם עין החורש.  

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

12/01/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע