סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן פותח קופסה לעצמאות: פופ ים תיכוני
 

 
 

מבול של אלבומים: דודו אהרון, מושיק עפיה, עומר אדם, קובי פרץ, ישי לוי, בייבי אוריינטל ועוד



אין כמו האביב בשביל לפתוח כמה אלבומי פופ ים-תיכוניים חדשים שעושים שמח בלב וקצב ברגליים.

צליל עולץ

"פתגם סיני", אלבום הבכורה של אתי ביטון, הוא עוד ניסיון של חברת תקליטים "ממסדית" (הליקון) ליהנות ולהיבנות מפריחת המוזיקה הים תיכונית, בניסיון להסתער על המשבצת הנשית חסרת התחרות שבה ניצבת שרית חדד בבדידות מזהרת.

את ביטון, המסלסלת עזת הקול והביטוי התורנית, מנהל אמנותית תמיר קליסקי (אתניקס), מה שמבטיח פופ אתני-ערבי טבול באלקטרוניקה וצליל עולץ ורקיד.

באלבום תמצאו שלושה רה-מיקסים דנסיים ללהיטים המוכרים יותר (ביניהם שיר הנושא "גנב שלי" ו"אמא שלך"), שלושתם ללחנים שאולים. את השירים המקוריים סיפקו טל שגב ("מתנה"), גילי זכאי ("המזל בחייך") ודיקלה ("מונאמור" ו"אולי תאמר"). ביטון מדויקת אבל חסרת ייחוד, ניצוץ אמפתי ובעיקר ניסיון בימתי. גם האישיות הבימתית שלה היא חידה עדיין. חובת ההוכחה חלה עליה.

חפלה מטורפת באולפן

רינת בר, נסיכת-עבר וכוכבנית במיל', חוזרת אחרי הפסקה ממושכת כדי להסתער בכוחות מחודשים על הכתר, עם "חיכיתי לך", 14 שירים (טטה/play records) וביניהם "לילה חגיגה", "רק אגדה", "קרוב אלי" ו"שמלת כלולות", הנועל בקריצה למעמדי חופה.

למארז מצורף דיסק בונוס עם שבע מחרוזות במה שמוגדרות "חפלה מטורפת", שבכלל הוקלטה באולפן. גם בר נעזרת בלחנים שאולים (חמישה, בעיקר יווניים), אך תרמה גם שלושה שירים מקוריים (כולל ההודאה "התגעגעתי") ושותפות בטקסט רביעי, בדואט "אחת כמוני" (עם ג'ואל).

לאלבום שותפים תשעה מפיקים מוזיקליים שונים, עם השפעות שנעות מערב והמאגרב, דרך יוון וטורקיה, עד לגיאורגיה. הרבה מצב רוח טוב ותוסס וגם רגעים מהורהרים וכבדים. הפוטנציאל מוכר, אך רק העתיד יוכיח אם בר תפגין הפעם נחישות והתמדה.

בדרך לצמרת

אמרתם מוזיקה כבדה, אמרתם עומר אדם, הזמר-חייל פליט "כוכב נולד" וממשיך דרכם של עופר לוי ושלומי סרנגה. ב"ילד טוב ילד רע", אלבומו השני והמושקע, 13 שירים (אן.אם.סי.יונייטד) הכתובים היטב ומשרתים נאמנה את דרכו לצמרת, במאמץ משותף של שבעה מפיקים מוזיקליים שונים.

מלבד הלהיט "בניתי עלייך", שמשתמש בלחן יווני, כל השאר מקוריים בתכלית ונכתבו על-פי מידותיו, כולל הלהיטים "מיליון נשיקות", "אל תחפשי", שיר הנושא "החיים הם דבש" והדואט "קסם" עם איציק קלה, ללא ספק אחד המודלים ומעניקי ההשראה והדרייב של אדם.

מרתק לגלות כמה כישרון ויכולת טמונים בכוכב הצעיר, ומסקרן לדעת לאן יתפתח. לפחות כרגע, הניהול האמנותי של אסף אטדגי ראוי לכל שבח.

עומר-אדם-01.jpg 
עומר אדם "ילד טוב ילד רע" (יח"צ)

ארומטיות משכרת

את אלבומו החדש "קרוב ללב" (ה-14) מגדיר הזמר מושיק עפיה כאישי ביותר עבורו. אולי ברמת הכוונה, פחות בטקסטים, שרובם ככולם דנים ביחסים שבינו לבינה ומבקשים לשאוב עידוד, ביטחון וגם נחמה מהאהבה שלה.

עפיה הוא אחד הזמרים המאופיינים והטובים יותר בסביבה, הודות לארומטיות המשכרת שבקולו ולנונשלנטיות היחסית בשירתו, והאלבום מספק סיבות נוספות לאוהבים אותו וגם למצטרפים חדשים.

באלבום עשרה שירים (מירו את עדן הפקות), שניים מהם "יווניים עממיים" ושלישי הוא גרסתו ל"לא אני הוא האיש" (אלכסנדר פן וצביקה פיק). עוד שירים: "ליטוף מסוכן", "רגע אמיתי", שיר הנושא "מאמי" ו"הסר דאגה מלבך, ישראל", שיר על אמונה שהלחין סגיב כהן.

 "רק" חמישה מפיקים מוזיקליים שונים תרמו לאלבום הזה, המוצלח למדי.

מזיע מרוב מאמץ

שלוש שנים הם נצח במושגי הפופ הים-תיכוני. זה פרק הזמן שעבר מאז "כמה אהבה", אלבומו הקודם של קובי פרץ, שמנסה להתאושש מתקופה לא קלה, אישית וגם מקצועית, בעזרת "כתוב בשמים", אלבומו העשירי (play records). 21 שירים(!) מעידים על אלבום "מזיע" מרוב מאמץ להרשים ולהישאר רלבנטי, בעזרת ההפקה המוזיקלית של שי ראובני ועמית הראל.

אפשר היה להסתפק במחצית הכמות, אבל נדמה שפרץ, הזמר שהתחיל בתחרות של מי הכי גדול (היה הראשון להפוך את נוקיה לסמל מעמדי ולאולם הופעות לגיטימי לזמרי הסצינה), נחוש להיענות לכל אתגר בסביבה וגם לשכנע את מעריציו שיש לו עוד מה להגיד ולתת.

למרות השירה המאומצת (יותר מתמיד?), האלבום עומד במשימה. הוא מגוון למדי בקצבים ובצבעים, במצבי הרוח וברגשות, ומספק לא מעט להיטים. לא רק שירי אהבה, אלא גם שירי עידוד ואמונה, בראשם "סופה מזרחית" (שעיבד והפיק יעקב למאי), "הוללה", "בלילות" ושיר הנושא הסוחפים.

עוד באלבום שלושה דואטים עם אישתר ("זכיתי"), ישי לפידות ("ישראל") וסבלימינל ואבי מסיקה ("באה לי טוב"), שיר שכתב למענו דודו אהרון ("ילדתי"), אחד שארקדי דוכין חיבר לו מלים ("למען אהבה"; הלחן: מחפוז מוסטפה) ושניים שפרץ עצמו הלחין ("איזה מזל" ו"אולי" המקסים, שנועל בנימה מאוד אישית ומרגשת, ממש כמו "תגיד תודה", ספק על עצמו, ספק על ילדו). פרץ כאן, ללא ספק, כדי להישאר.

קובי-פרץ-01.jpg 
קובי פרץ "כתוב בשמיים" (יח"צ)

הפרייה הדדית

נדירות הפעמים שמוזיקה מזרחית מספקת הפקת קונספט. אחת כזו היא "את", אלבומו החדש של הזמר ישי לוי (14 שירים, מירו את עדן הפקות). והקונספט אפילו כפול: לא רק בתוככי סיפור מסגרת עם שירים שאמורים לצאת ולהיכנס, להקיף ולשקף את סיפור חייו של לוי, אלא גם בכך שאת כל השירים כתב (להוציא שניים) והלחין יוצר אחד, עמיר בניון.

וזו אינה התגייסות חיצונית, מלומדת ומכוונת לתכלית להיטית נוסח נחמה וקליסקי עם אייל גולן, אלא מתוך המשפחה המזרחית עצמה – שני יוצרים מובילים ושני דורות, בסוג של הומאז' והעברת לפיד, תרומה והפריה הדדית. גם אם לוי מאבד מעט מייחודיותו ועצמיותו מחמת התרגשות בעבודה עם יוצר דגול כבניון ומהרצון הבלתי מודע לשיר כמוהו, וגם אם העיבודים וההפקה המוזיקלית של יעקב למאי מנופחים, מצוחצחים ושואפים להרשים על חשבון אותנטיות רגשית, עדיין אלבום מרשים ביותר.

תעודת כבוד ליצירה משותפת, לנתינה ולהתמסרות הדדית, להשקעה הקולית של לוי וגם של בניון (ששותף בדואט "די לך" ונוכח קולית גם ברבים אחרים, כמו "אבא", "אלף פעם", "כמו להבה", "אלא", "לאן" ושיר הנושא). קצת מוזר שז'אנר שסוגד לשיר הבודד ורואה בו מקדם מכירות אולטימטיבי ושהתקליט השלם הוא סרח עודף בעיניו מפיק אלבום שדורש האזנה שלמה ומרוכזת ושאין בו להיטים מכוונים מראש (למרות שיהיו כאלה מן הסתם).

הזדמנות לנעוץ שיניים ואוזניים באלבום משובח, יצירה משותפת של יוצר נהדר וזמר-על. פנטסטי, על אף ההסתייגויות.

ישי-לוי-את-01.jpg 
ישי לוי "את" (יח"צ)



אחרון חביב הוא "אין כמו אהבה", אלבומו האחרון (כבר כמה חודשים בשוק) אך המכונן-מחדש של דודו אהרון, שמחזיר אותו ואת הפופ הים-תיכוני אל ימים קודמים, בניסיון לשחזר ולזכות בהילת העבר של מזרחיות הארד-קור (לפחות בחלקים גדולים שלו, אם לא בסיומו העדכני והמתוכנת יתר על המידה).

על אף שהוא ארוך מדי (16 שירים, play records) הוא מתכתב בהצלחה, בעזרת העיבודים וההפקה המוזיקלית של יעקב למאי ותמיר צור, עם מורשתם של חלוצים משנות ה-70 וה-80 המוקדמות, עם הנגינה שמבליטה גיטרה חשמלית מובילה ומסולסלת (עומרי זליג, הפתעה מרעננת), בוזוקי, בגלמה, סאז, עוד, דוברו, כינורות וכלי קשת אחרים, דרבוקות וכלי הקשה, ועם הרמוניות קוליות, גישה ואווירה של ימי הזוהר, תרתי משמע.

אהרון, ששותף בכתיבתם של 13 מהשירים (רק אחד מבוסס על לחן יווני!), מנווט נהדר את ההפקה, ומבצר את מעמדו כיוצר עם ראש על הכתפיים, רציני, מרכזי ומשפיע, לא רק כמכונת להיטים רדודה, סתמית וחולפת. יותר ממחצית השירים עלו על תקליטי שדרים, כך שגדול הסיכוי שאתם מכירים יותר מאחד מהם.

דודו-אהרון-אין-כמו.jpg 
דודו אהרון "אין כמו אהבה" (יח"צ)

ומשהו לילדים 

"בייבי אוריינטל"
הוא אלבום שמציע שירי ילדות וילדים ברוח אוריינטלית של מוזיקת עולם. תרגיל מבריק למוזיקאים ביוזמתו של נגן העוד אילן בן-עמי.

הכוונה שמאחורי האלבום היא להכיר לאוזן הרכה של קהל הפעוטות ואולי גם להוריהם צלילים וצבעים של כלי נגינה מן העולם, כמו גם סולמות וטונים מוזיקליים מארצות המזרח, דרך שירי ילדים מוכרים. מ"לכובע שלי", "עוגה עוגה" ו"יונתן הקטן" ה"עממיים", דרך "אמא יקרה לי" (נחום נרדי), "לאבא שלי" (נמרוד טנא), "פרפר נחמד" (נורית הירש) ו"בובה זהבה" (שמוליק קראוס), ועד "רציתי שתדע" (עוזי חיטמן), "הילדה הכי יפה בגן" (יוני רכטר), "שמור על העולם ילד" (דוד ד'אור) ו"ילדים זה שמחה" (שלמה בר) - 11 בסך-הכל (high fidelity).

בייבי-אוריינטל-01.jpg
"בייבי אוריינטל" (יח"צ)

נוסף על העוד, נסיך כלי הנגינה במוזיקה הערבית, מנגנים אורי מיילס, יוחאי כהן, רונן אביטל והדס טריינין באקורדיון, חמת-חלילים וכלים אחרים. ההפקה משותפת ליעל אופנבךהברירה-הטבעית) ולעופר שטרית. התוצאה חביבה למדי, אם כי כל ניסיון לטעון משמעות מעבר למוזיקת רקע מצריך תוספות של הסברים או עזרים טקטיים ולימודיים.



15/04/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. בייבי אוריינטל מאוד הפתיע אותי לטובה-ממליצה
נעמי , (19/05/2012) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע