סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן ווצק – האדם הוא תהום
 

 
 
יצירת המופת של אלבן ברג חוזרת מוויסבאדן אל האופרה הישראלית


כדור אש מתגלגל

את "ווצק", היצירה המרתקת של אלבן ברג, שפתחה אמש את עונת 2012/13 של האופרה הישראלית, ותועלה עוד שמונה פעמים, חייב לראות כל מי שתיאטרון, אופרה, עיצוב והגד בעל משמעות חשובים לו.

הסיפור של ווֹיְצֶק (Woyzeck), המתואר במחזה המקוטע ולא גמור של גיאורג ביכנר (1837-1813)  מתבסס על פרשיות שונות כולל זו של יוהאן כריסטיאן וויצק, שבהתקף קנאה רצח את קריסטיאן ווסט, אלמנה עמה חי והיה לאדם האחרון שהוצא להורג בכיכר השוק של לייפציג.  
 
ווצק, הדמות האופראית שיצר ברג בעקבות ביכנר, מתארת אותו כחייל עני, קצת תמהוני, השומע קולות העולים מהאדמה או מהירות, רואה בעיני דמיונו הלוהט תהומות נפערים, ונע מסיוט אל סיוט. הוא מפרנס את אהובתו מארי ואת בנו כחייל, ובנוסף גם כספר אישי של קצין בעל רעיונות מרקיעי שחקים על מהות האדם, וכשפן ניסיונות של רופא סדיסט בעל רעיונות מעוותים על טבע האדם.

מארי הנואשת בבדידותה וממוזרותו של ווצק, נקלעת לפרשיית אהבהבים עם רב-מתופפים בעל גוף מרשים, וכשהיא נתפסת על חם, נגזר גורלה במו פיה, כאשר היא מטיחה בווצק "מוטב שתתקע בי סכין ולא תרים ידך עליי".

בנקודה הזאת, אמצע האופרה, אומר ווצק את משפט המפתח של היצירה כולה: "האדם הוא תהום, ואפשר להסתחרר כשמביטים לתוכו פנימה". ואכן, מאותה נקודה האופרה כולה הופכת לכדור אש המתגלגל במהירות אל הסוף האילם כמעט מפי ילדם של ווצק ומארי.

מלאכת מחשבת מוזיקלית
 
אלבן ברג הוא שעיבד ב- 1917-20 את המחזה המקורי רב התמונות לשלוש מערכות קצרות, המוגשות ברצף ללא הפסקה, כשבכל אחת מהן חמש תמונות. המוזיקה שכתב לפני 90 שנה עודנה נשמעת ונחשבת כמהפכנית. המצלול רחב היריעה שלה כולל דיבור חופשי, דיבור-מושר, זמרה-מדוברת (שאותה פיתח המורה שלו, ארנולד שנברג) וזמרה מלאה.



ווצק (צילום: יוסי צבקר)

התזמור של ברג נועז אף הוא – אין בו רגע דל, ואפילו אותן שניות בודדות שבהן התזמורת "נחה" ממשיכות להדהד את מה שנשמע עד אז, ופותחות את הדלת אל מה שיבוא מיד.

המוזיקה בנויה כמלאכת מחשבת בפני עצמה. המערכה הראשונה, "ווצק ועולמו (אקספוזיציה)", בנויה מעיצוב מוזיקלי של חמש דמויות מרכזיות: הקצין מתואר בסוויטה, החבר אנדרס ברפסודיה, מארי במרש צבאי ושיר ערש, הרופא בפאסאקליה, והמתופף באנדנטה, דמוי רונדו.

המערכה השנייה "הכרה ונסיגה" היא סימפוניה בחמישה פרקים, והמערכה השלישית "קטסטרופה" היא מבנה מוזיקלי מדהים של שש אינוונציות.
 
את המוזיקה המיוחדת הזאת נושאת על גבה במצלול בהיר התזמורת הסימפונית ראשון לציון, בניצוחו של דייוויד שטרן, שידע לתת ביטוי בהיר לכל רעיון מוזיקלי, ונענה בדייקנות להנחיות המלחין, ולמעברים בין חדשנות מוזיקלית לעממי, בין המנוכר למרגש.



ווצק (צילום: יוסי צבקר)


רק חבל שבגלל בעיות טכניות של שינויי תפאורה, האמורים להתבצע בשטף, סבל חלקה האחרון של האופרה מקטיעות, שהראשונה, הגרועה והממושכת בהם הייתה לפני התמונה האחרונה של המערכה השנייה, במקום הרצף המוזיקלי הנדרש.

כי כן, המוזיקה ב"ווצק" היא לא רק מבנה חיצוני אלא בעיקר מבנה רעיוני, דרמטי ונפשי הפועל כזרם תודעה, ומחייב משמעת יצירתית מכל מי שנוגע ביצירה הזאת - זמרים, נגני-התזמורת, זמרי מקהלה, מנצחים ובמאים. מי שזוכים בחירות הכמעט מוחלטת הם מעצבי התפאורות, התלבושות והתאורה.
 
אולי משום כך, כל הפקה של "ווצק" נמדדת בעולם לא ברמת החדשנות הבימתית שלה כשהיא לעצמה, אלא במידת ה"הסתגלות" שלה לתכתיב המדויק של אלבן ברג, שהיה גם הבמאי הראשון של היצירה הזאת.
 
בין הריאלי לפנטסטי

ההפקה שנולדה לפני כעשור בוויסבאדן, ואף הועלתה אצלנו לפני שמונה שנים, איננה חדשנית או מהפכנית בסגנון העכשווי של במאי גרמניה, ולטעמי זה גם כוחה האמיתי.
 
הבמאי מנפרד ביילהרץ (שהוא מנהל התאטרון הממלכתי של מדינת הסן בגרמניה) נהג בתבונה כשבחר להשאיר את החדשנות, המהפכנות והחתרנות למוזיקה. 



ווצק (צילום: יוסי צבקר)


יתר על כן, הבימוי של ביילהרץ האיר את היצירה באמצעות הפקה יפה במיוחד, נקייה מאוד, שכל פרט קטן בה נמצא במקום הנכון. הוא והתפאורן ומעצב התלבושות ברנד הולצפפל, הבינו כי המינימליזם הוא המשרת הטוב ביותר של ברג ושל תפיסתם גם יחד.

לפיכך הבמה נמצאת מאחורי קיר שחור, שנפתח או נסגר כמו צמצם של מצלמה, בהתאם למיקום התמונות ואופיין. לעתים זה רק חלון, אחר כך זה חדר, והנה אנחנו בשדה עם זריחת החמה, וכך הלאה, ורק בהמשך, בגבור הדרמה, התפאורה עצמה מתחילה ל"התעוות", כמימוש מסוים של סיוטי ווצק, וחושפת את סודותיה, ממש כמו העלילה.

מה שנותר לביילהרץ כבמאי זה לעצב את המשחק – והוא עושה זאת נפלא, כשהוא שומר על מידה ראויה של שילוב מדויק בין הריאלי לפנטסטי. כל דמות מתאפיינת אצלו ככלי-אנושי בתזמור הכללי.
 
מרב ברנע הייתה מרגשת מאוד בתפקיד מארי. בקולה העמוק היא ידעה לגוון את תחושותיה של מארי, גם בתאוות החיים שלה, גם בביטויים הרגשיים העמוקים ביותר של בדידות, פחד וחרטה.


ווצק (צילום: יוסי צבקר)


הקצין, בגילום מצמית של ארנולד בזוין, הרופא, במשחק שטני של ולדימיר בראון – צמד זמרים נפלאים בצמד התפקידים המייצגים באופרה הזאת את העיוות הרעיוני והחברתי של אירופה הקלאסית, שבה האדם הפשוט הוא רק חפץ.
 
אלסדיר אליוט, שר בצלילות כאנדרס החבר הנאמן, וגיא מנהיים היה גברי ומאיים כמתופף הטווסי המפתה את מארי. נח בריגר שר מצוין את תפקידו כשוליה, ולצדו עודד רייך. 
 
סבטלנה סנדלר הרשימה בתפקיד השכנה מרגרט, וטובים היו גם נמרוד גרינבוים בתפקיד השוטה, ומרק שיימר כחייל. במפתיע הוחלט שבנם הקטן של ווצק ומארי יהיה כבר נער, ואין זו אשמתו של נתן לוין שנוצר פער לא סביר בינו לבין הדמות.

 

ווצק (צילום: יוסי צבקר)


אחרון ברשימת המבצעים, אך ראשון במעלה, הוא הבריטון האמריקאי פיליפ הורסט שהיה ווצק מרתק. דווקא בשל היותו גבוה ומוצק, הורסט ריתק בגילום השפיפות והעליבות של האיש שהמערכת רומסת. הוא היטיב לבטא את העובדה כי ווצק אינו עיוור למצבו כקורבן הניצול, העוני והבגידה. וכשהוא בא לרצוח את מארי, הוא מצמרר.
 
ווצק באותה תמונה הוא האיש שכל הקצוות שבו חוברו למקשה אחת של קנאה, יאוש ונקמה.

כבעבר כך גם הפעם הבאתה של ההפקה הזאת של "ווצק" היא תעודת כבוד לאופרה הישראלית, ואפילו נועזת בהצבתה בפתח העונה החדשה.


לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

27/11/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. מחמאות מוגזמות
שלומית , גבעתיים (28/11/2012) (לת)
1. חנופה לא אמינה
מינה גורן , (28/11/2012)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע