סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן פטר@בורג – צריך שניים לטירוף
 

 
 
הבמאיות היטיבו לגבש את המשחק המורכב בכל מהלך או שינוי כך שהדמויות מתגלות במלוא סבלן, גם אם בייאושן נושבת אופטימיות. הן בחרו למקם את הזמן ב"עכשיו", כולל שימוש רב הומור בטלפונים סלולריים"
סיפור של גוגול ורומן של דוסטויבסקי נפגשים בהצגת פרינג' מקורית בבית תמי


כלואים בבדידותם
 
איש אחד הולך ברחוב. הוא במצוקה. ממול מגיח אחר, גם הוא במצוקה. האם ייתכן שיש קשר ביניהם, או שזה מקרי? האם המצוקות זהות או נובעות מאותה מחלקה במערכת האנושית המנטלית או הנפשית שמניעה את כולנו? 
 
יש עוד הרבה מה לשאול אחרי שעולה האור החותם את ההצגה של בית תמי ברחוב שינקין ולהקת ״המרתף המטורף״ שנוצרה כדי להעלות את העיבוד של ילנה טרטקובסקי  שזימן למפגש בימתי מקורי את יומניהם של שני פקידים זוטרים מפטרבורג, גיבורי המאפליה הכפולה של ״יומנו של מטורף״ של ניקולאי גוגול ושל ״רשימות מהמרתף״ של פיודור דוסטויבסקי.
 
טרטקובסקי, שגם ביימה את ההצגה, ואולגה טוברובסקי, שותפתה לבימוי, בחרו לתת שמות חדשים לשני ״גלמודים אומללים שאינם יודעים לתקשר עם העולם ועם הזולת", כהגדרתן. ״פטר״ במקום פופרישצ'ין של גוגול ו״בוּרג״ לאיש המרתף, המספר חסר השם של דוסטויבסקי. אלא שלא תמיד משנה שם משנה מזל והשניים מעלים חרס בידם בניסיון ההתחברות לסובב אותם, כלואים בטירוף ובבדידות, כל אחד בדרכו שלו.
 
פטר ישקע בהזיה שהוא מלך ספרד, אחרי הרפתקאות כלביות ואחרות, בורג, שהתאכזב מסופי, בתו של הבוס, ייבעט בבוז של "חבריו" החוגגים לעומתו. אחר הוא עצמו יבעט בגסות בליזה שהגיעה מקייב ופרנסתה "מפוקפקת" אך מבוקשת על ידו ועל ידי בני מינו. וכולם הרי עלובי חיים שמבקשים להיות אחרים מכפי שגזר להם גורלם. 
 

פטר-בורג-יורי-דיבינסקי01.jpg
פטר @ בורג, צילום: יורי דיבינסקי

גם בייאוש נושבת אופטימיות
 
מלכתחילה, ולמרות הבדלים בולטים, החיבור בין הדמויות כמעט מתבקש, אם נזכור שדוסטויבסקי אמר כי הספרות הרוסית "נוצרה תחת אדרתו של גוגול". בהתאמה לכך גם ההצגה שהלכה בעקבות הדרמטורגיה הראשונית ויצרה שילוב של מהלכים בימתיים נפרדים, אך גם סימולטניים, בסגנונות שונים, ובשיטות משחק המתחלפות תוך כדי התקדמות הסיפור הכפול. 
 
הבמאיות היטיבו לגבש את המשחק המורכב בכל מהלך או שינוי כך שהדמויות מתגלות במלוא סבלן, גם אם בייאושן נושבת אופטימיות. הן בחרו למקם ב"עכשיו" את הזמן, כולל שימוש רב הומור בטלפונים סלולריים, ואגב קטעי מונולוגים יצרו פגישות, חילופי דברים, דמויות משנה, שהשלושה מגלמים בתוך סיפוריהם, ובשלב מסוים חשפו את קיר המראות האחורי של במת "בית תמי", והעמיקו את אפקט הטירוף. 
 

פטר-בורג-יורי-דיבינסקי02.jpg
פטר @ בורג, צילום: יורי דיבינסקי

שלושת השחקנים הצעירים של להקת "המרתף המטורף" הם ממיטב תלמידיה של סופי מוסקוביץ׳ ז"ל בשני המחזורים האחרונים 2013-2012. שלושתם הרשימו  מאוד בהצגה ״ז׳ולי שלי״ (שנולדה בבית הספר והרצתה נמשכת במסגרת תאטרון קאם). עתה הם שבים ומראים את כישרונותיהם ומעלותיהם בהצגה הזאת.
 
הדס אייל מדויקת בתפקידים אפיזודיים המלווים את שני המטורפים, אך בעיקר היא נוגעת ללב בתפקיד ליזה הזונה, חומלת, פגועה, נאמנה לכבודה. אורי לבנון מרשים בעיצוב המאמצים העלובים של בורג להיות מחובר, במשרד או ברחוב, ובעיקר אל עצמו, ובמונולוג הגדול שלו הוא כואב ומכאיב. יורי קוזנצוב מעצב בפרטים קטנים את רחשי הטירוף של פטר העולים מתוכו במין סדר, כאילו יש תכנות ממוחשב המביא אותו אל כס המלכות של ספרד.
   
ההצגה מועלית ללא תפאורה, רק קלעים שחורים, כסאות מתנייעים, לבנים ושחורים, וגם חלון מפתיע. מתוכם ועמם ישנו השחקנים דמויות או מצבים. ולמרות שנוצר איחוד דרמטורגי של הדמויות הראשיות בכל זאת נשמרת הזהות האינדיבידואלית שלהן, והיא מצדה מקיימת את ההיבט האוניברסלי של המצב הקיומי ״האחד״ של שני הפקידים. 
 

פטר-בורג-יורי-דיבינסקי03.jpg
פטר @ בורג, צילום: יורי דיבינסקי


תפקיד חשוב יש בהצגה למוזיקה ויחד עם אלה דנציג, המנהלת המוזיקלית, נבחרו יצירות   של המלחינים אלפרד שניטקה וחביאר נאברטה. התנועה המורכבת בתופסת תפקיד מרכזי בבימוי עוצבה ע"י איליה דומנוב, ואת התלבושות הפשוטות למראה עיצבה ילנה נזרוב. קרן שימשי עיצבה את התאורה הנעה בין אפלה להבלחות אור או צבע.
 
"פטר@בורג" היא בסיכומה הצגה ניסיונית שמצליחה ליצור עם להקת "המרתף המטורף" מפגש בימתי מקורי ואפילו טבעי בין שתי דמויות בולטות בספרות הרוסית של המאה ה-19. 

למועדי מופעים >

28/10/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. הצגה מפתיעה לטובה
הילה , תל אביב (10/02/2016)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע