סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן יותר מלחינים יהודים וישראלים
 

 
 
אם אתה חשוב שהמצב של החינוך המוזיקלי שלכם כאן בעייתי, אין לך מושג עד כמה גרוע המצב בארצות הברית. שם יש תחושה ברורה שהממשל אינו מעוניין בתחום כלל - לא בקונצרטים לילדים ולא בהוראת מוזיקה ובהוראת נגינה. מה שצריך כמובן לעשות הוא להנגיש מוזיקה לכל סוג קהל, אם צריך לדבר לפני הקונצרט נעשה את זה"

אריאל כהן מנכ"ל הסימפונית ראשון לציון וג'ימס ג'אד המנהל המוזיקלי על עונת 2015-6



אחת התופעות שכבר כמעט היו לשגרה," אומר אריאל כהן מנכ"ל התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, "היא שאנשים ניגשים אלי לאחר אופרה ומהללים את התזמורת ואת הנגינה. אני כמובן מיד מציע להם לבוא לשמוע את התזמורת כשהיא מנגנת על הבמה ולא ב'בור' שלפני הבמה, במלים אחרות לבוא לשמוע את התזמורת בקונצרט.

"התגובה מפתיעה אותי  בכל פעם מחדש. לא ידענו. איפה אתם מופיעים וכו'. כל זאת גם  כשבכריזה באופרה מודיעים על הופעות התזמורת בתל אביב וכן כאשר בתכניית האופרה יש מודעה קבועה של תכניות התזמורת".
 
יש הסברים לחוסר המודעוּת?
 
 "מן הסתם, אבל אנחנו מסתכלים קדימה. לא רק במוזיקה עצמה, אלא גם בשיפור מתמיד של תדמית התזמורת באוכלוסיה שמקיפה אותה ואנחנו מנסים להגיע לקהל חדש. התזמורת משקיעה הרבה מאוד פעולות בחינוך למוזיקה בגני ילדים, בבתי ספר ולאחרונה גם במיזם בבתי הספר התיכוניים".

מבחר מרשים של יצירות ישראליות
 
"זה תחום שאנחנו משקיעים בו הרבה" מוסיף גם  ג'יימס ג'אד, המנהל המוזיקלי החדש של התזמורת.  ג'אד הוא מנצח אנגלי שחי כבר כמה עשרות שנים בארצות הברית, אליה הגיע בשעתו כמנצח משנה של לורין מאזל בקליבלנד. לימים היה למנהל מוזיקלי בפלורידה. אחר כך ניהל  תזמורת בניו זילנד,  אבל המשיך להתגורר בארצות הברית. ג'אד ניצח  על הסימפונית ראשון לציון לראשונה לפני כשנתיים, "בדיוק  כשהתחלתי להיכנס לתפקיד," אומר אריאל כהן. "לאחר התכנית הראשונה רצינו להכיר אותו טוב יותר ולכן הזמנו אותו שוב כעבור שנה.
 
"בביקור השני ג'אד הרשים אותנו עוד יותר, את הקהל ואת הנגנים. ערכנו משאל בין הנגנים והיתה הסכמה כללית, דמוקרטית, שג'אד יוכל לשמש כמנהל מוזיקלי. במקביל ולאחר שהיה ברור שדן אטינגר לא ימשיך. ג'אד הופיע כאן וסייר בראש התזמורת בקונצרטים בסין ומתכונן לשהות כאן כשלושה חדשים בכל שנה.

"זו תזמורת טובה, אבל בהמשך למשפט הפתיחה של אריאל על כך שבישראל יש עדיין רבים שלא יודעים שהתזמורת מנגנת  גם בקונצרטים שלה ולא רק בקדמת במת האופרה, כך גם בעולם הגדול, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון אינה מותג מוכר. אחת המטרות שלי היא לקדם את המוניטין של התזמורת בעולם ולסייע בארגון סיורים בחו"ל. זה כרוך גם במציאת גורמים שיסייעו לתזמורת כלכלית. כשאני מסתכל  בתכניית האופרה, ובתכניית הפילהרמונית ורואה את עשרות ומאות התומכים, ברור לי שגם התזמורת שלנו זקוקה לרשימת תומכים ישראלית ובינלאומית. אנחנו עומדים לרענן את שורות ידידי התזמורת ואני מקווה שנראה הישגים". 

גיימס-גאד-מירי-שמיר1.jpg
ג'יימס ג'אד והתזמורת (צילום: מירי שמיר)
  

 
אתם יכולים להצביע על מגמות חדשות בתכנון העונה הבאה?

"למעשה, פותח אריאל כהן, "השינויים החלו כבר בעונה הנוכחית. הנה בסדרת הקונצרטים השבוע אנחנו מנגנים את הסימפוניה השנייה של שומן, יצירה שלא מרבים לנגן אותה בישראל והיא מנוגנת בניצוחו של ג'אד. לאחר שביצענו השנה את השמינית של מאהלר, נחזור אליו בהמשך הסדרה בסימפוניה התשיעית שלו שגם היא אינה מבוצעת לעתים קרובות. כמוה גם הרביעית של אנטון ברוקנר".
 
"בעונה הבאה, תורגש נוכחות של מלחינים ישראלים וגם של מוזיקה יהודית" אומר ג'יימס ג'אד, "תזמורת ישראלית חייבת לכלול בתכניותיה יצירות ישראליות, זה מובן מאליו, ואישית  אני יכול לומר שהמבחר שלנו מרשים. השבוע אנחנו מנגנים יצירה של מנחם ויזנברג ובעונה הבאה התזמורת תנגן יצירות של אבנר דורמן, בטי אוליברו, עמוס אלקנה, מרק לברי, ויידברג ויצירות של מלחינים יהודיים  או באסוציאציה למוזיקה יהודית.
 
"כך למשל המקהלה הקאמרית משטוטגרט, שפותחת את העונה, כוללת בתכנית לצד רקוויאם גרמני של ברהמס, את תהלים קי"ד המוכר יותר כ'בצאת ישראל ממצרים' ואת מזמור שיר ליום השבת שהלחין שוברט בשעתו לחזן היהודי של וינה, סלומון (שלמה) זולצר. היצירה מושרת בעברית במבטא אשכנזי שרווח אז בבתי הכנסת של וינה. עוד בהקשר הזה קונצ'רטו לפסנתר של ארווין שולהוף המלחין הצ'כי היהודי שפעל בגטו טרזיינשטט ובסוף נשלח למחנה הריכוז בוירצבורג ושם מת. 
 
"יצירה נוספת באותה רוח היא הקונצ'רטו לכינור של לרה אאורבך שיצירה שינגן ואדים רפין, הכנר הרוסי הנודע. את העונה  תחתום יצירה של עוד מלחין יהודי נודע, אריך ולטר קורנגולד, שעזב את אירופה בזמן והיה למלחין מבוקש, בעיקר בהוליווד".
 
אריאל כהן מוסיף כי "היו פניות מקהל המנויים שלנו  להגדיל את נפחן של היצירות הווקאליות והשנה תהיה בראשון לציון סדרה חדשה בשיתוף האנסמבל הקולי הישראלי ובה מבחר יצירות ווקאליות בין היתר של הנדל, מנדלסון, מוצרט, בטהובן ופורה".

גיימס-גאד-הרלד-הופמן.jpg
ג'יימס ג'אד (צילום: הרלד הופמן)

להנגיש מוזיקה לכל סוג של קהל
 
ציינתם בתחילת השיחה שהתזמורת משקיעה בפעילות בקהילה, למי מיועדת הפעילות?

"כבר שנים שאני עוסק בארצות הברית, בקונצרטים לקהל צעיר" אומר ג'אד, "אחת הפעילויות שלי היא ניהול סדרת קונצרטים עם תזמורת בניו יורק שמיועדת בדיוק לקהל הצעיר. האולמות שם מלאים בכל פעם עד אפס מקום ומדובר באולמות של יותר מאלפיים מקומות. גם בתזמורות אחרות בהן אני פעיל והייתי פעיל בפלורידה למשל, המרכיב של הקהל או של הקהילה הוא מאוד משמעותי.
 
"אם אתה חושב שהמצב של החינוך המוזיקלי שלכם כאן בעייתי, אין לך מושג עד כמה גרוע המצב בארצות הברית. שם יש תחושה ברורה שהממשל אינו מעוניין בתחום כלל -  לא בקונצרטים לילדים ולא בהוראת מוזיקה ובהוראת נגינה. מה שצריך כמובן לעשות הוא להנגיש מוזיקה לכל סוג קהל, אם צריך לדבר לפני הקונצרט נעשה את זה.

"בסופו של דבר מרכיב המוזיקה בהתפתחות הקוגניטיבית של האדם הוא עניין ידוע מאז ימי הפילוסופים היווניים. המוזיקה מפתחת הקשבה לא רק למוזיקה עצמה אלא הקשבה הדדית, בסיס איתן להקניית ערכים של כיבוד זכויות הדדי שמביא לעבודה משותפת בין שווים ובין מי שאינם שווים. המוזיקה תמיד עמדה כבסיס, כיסוד בחינוך לאזרחות טובה. כאשר מדי פעם מישהו מחליט שלא לתקצב את החינוך למוזיקה הוא פוגע בתהליכי החינוך של הצעירים. במילים אחרות הוא פוגע בחינוך לדמוקרטיה. זה נכון בכל מקום ואנחנו צריכים להתייצב מול הנסיונות  לפגוע בחינוך". 


אריאל-כהן-יחצ.jpg
אריאל כהן (צילום: יחסי ציבור)


נאמר שהצלחתָ להביא את הצעירים לקונצרט והם מתנהגים למופת.  קיים עדיין מחסום אחר, צורת ההאזנה. צעירים היום מקשיבים באמצעות אזניות, ממש "מזריקים" את המוזיקה לעצמם.
 
"אני ער לכך שהצעירים של היום מקבלים את כל המוזיקה שלהם דרך מכשירים ובאמצעות האזניות, המאמצים שלנו צריכים להיות מכוונים להתחרות במגמה או להשלים את המגמה הזאת ולחשוף את המאזינים לחד פעמיותה של החוויה הקונצרטית" אומר ג'אד. 
 
"אולי אנחנו צריכים לחלק לצעירים אזניות בכניסה לאולם  ושהם ישמעו את התזמורת כך", מוסיף ספק בחיוך ספק ברצינות אריאל כהן " כך או כך, התזמורת ממשיכה בפעילות לקהל צעיר בכל המסגרות המוכרות שפעלו בעבר וכעת לצד קונצרטי הילדים והמשפחה יש פעילות לבתי הספר התיכוניים בעיר ואנחנו מתכוונים להרחיב אותה גם לערים אחרות".

גיימס-גאד-מירי-שמיר2.jpg
ג'יימס ג'אד והתזמורת (צילום: מירי שמיר)
 
מה בדבר הזדקנות הקהל למוזיקה הקלאסית והחשש שהיא תיעלם?

 
"החשש הזה מלווה אותי מאז שאני זוכר את עצמי. תמיד התלונן שהקהל מזדקן והולך. אני משוכנע  שמוזיקה טובה תמשיך ותמלא תפקיד ותמיד יהיה לה קהל".
 
פעם נטינו לחשוב שהקהל מצטרף למנויי התזמורת בגיל מבוגר, לעתים מסיבות כלכליות לעתים מסיבות תדמיתיות. אבל בעבר היה להנחה הזאת על מה לסמוך שכן תשתית מסוימת של ידע והיכרות עם מוזיקה קלאסית היה קיים אצל כולנו והיה זקוק רק לגירוי קל אבל היום  הסיפור שונה.
 
"בדיוק זו הסיבה שאנחנו צריכים להעמיק את הפעילות בקרב הקהל הצעיר, בגני הילדים, בבתי הספר וכמובן באולם הקונצרטים,  ולא רק להעמיק אלא לוודא שכל מפגש, כל קונצרט יהיה ברמה הגבוהה ביותר. כי זה מה שהצעיר והצעירה יזכרו".
 
עוד בעניין הקהל המבוגר.  בעבר התזמורת הופיעה בקונצרטי בוקר  לפני קהל מבוגר בכרטיסים מסובסדים משמעותית. מופעים אלו יימשכו?

"קונצרטי הבוקר האלה יימשכו," מבשר אריאל כהן, "ובה בעת גילינו שהקהל המבוגר, נמען סדרת הבוקר, אוהב מאוד את הקונצרטים לכל המשפחה  ומגיע אליהם. מה שעשינו בינתיים לטובת הקהילה הקרובה המיידית היא הגדלת ההיצע. התזמורת בעונה הקרובה מציעה לקהל הרחב חמש תכניות שונות.

"הקונצרטים הסימפוניים, עיקר הפעילות, שהם בעצם סיבת הקיום של התזמורת; סדרות הקונצרטים למשפחה, סדרה שמציבה  קהל צעיר בראש מעייניה; הסדרה קאמרית של ימי שישי בצהריים. מוזיקה קאמרית משובחת לקהל והזדמנות לנגני התזמורת  לנגן מוזיקה קאמרית עם עמיתיהם או עם מוזיקאים אורחים; סדרת הרסיטלים,  הממקמת במרכז הסדרה בעיקר את סולני התזמורת ונותנת לקהל הזדמנות להקשיב לאותו אמן גם בהקשרים אחרים והסדרה הווקאלית החדשה.
 
"אם נוסיף לכל הסדרות האלה את הקונצרטים המיוחדים, קונצרט יום הזיכרון, קונצרט בחג המוזיקה הישראלית, קונצרט לזוכי תחרות 'תל חי' כתות אמן לפסנתר, נראה שהתזמורת אכן משקיעה בקהילה במובנה הרחב ביותר של המילה".  
   

 

לפרטים נוספים על  עונת 2015-6 של התזמורת הסימפונית ראשון לציון ולרכישת מנויים בטל': 03-9484840.

תכנית הקונצרטים התזמורת הסימפונית ראשון לציון



25/05/2015   :תאריך יצירה
קישורים
אתר התזמורת

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע