סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: פרס חדש ובעל פוטנציאל
 

 
 
בחירות פארש רק ירדדו, ינמיכו ויוזילו את הפרס ואף יהפכו אותו לשק חבטות ולבדיחה. ולפיכך, אמות המידה העקריות לבחירת הזוכים אמורות לעסוק בתוכן ובמהות ובתוכן ולא במצג ובניראות. כלומר – לא לפופולריות, כן לתרומה; לא להשמעות ולמכירות, אלא לאמירה, איכות והשפעה; כן לשימוש נכון בלשון ולהשבחת העברית, לא להזנייתה ולזילותה."
פרסי המוזיקה הים תיכונית מטעם השרה מירי רגב הם בשורה חיובית ומעודדת התובעת התייחסות רצינית


הכרה ממסדית במוזיקה הים תיכונית
 
יום חמישי הקרוב, 14 באפריל, הוא המועד האחרון להגשת המועמדים לפרסי שרת התרבות והספורט ליוצרים בתחומי המוזיקה הישראלית הים תיכונית לשנת 2016. בין הזוכים יחולקו 170 אלף שקלים. אולם קודם שניכנס לדיון בתקנון ובשמותיהם של מועמדים ראויים, הרשו לי שתיים-שלוש הערות.

החלטתה של שרת התרבות, הגברת מירי רגב, להעניק – לראשונה בתולדות הזמר העברי – פרסים כספיים מטעמה ליוצרים בתחומי המוזיקה הישראלית-ים-תיכונית, היא בשורה חיובית, משמחת ומעודדת. ולו מן הטעם הפשוט שהיא רואה חשיבות ערכית בתמיכה, בטיפוח ובעידוד יוצרים בזמר העברי מטעם הממסד.

אמנם שרת התרבות הנוכחית תחמה את הפרס "רק" למוזיקה ישראלית ים תיכונית, אך כיון שהמדינה לא תומכת כלל בזמר עברי ומעניקה את פרס ישראל בתחום זה אחת לחמש-שש שנים בלבד (אם לא יותר מכך), יש לראות בצעדה של הגברת רגב הכרה ממסדית רשמית – גם אם חלקית ומפלגת – בקיומה של מוזיקה ישראלית פופולרית ובצורך לתמוך בה ולכבדה בפרסים על מצוינות. הפעם זו מוזיקה ים תיכונית. בעתיד - הניחו לי לפנטז – יגיע תורם של מגזרים "מקופחים" אחרים בזמר הישראלי המרובד והמגוון. במיוחד אחרי טקס חלוקת פרסי אקו"ם לשנת 2015 מראשית השבוע שעבר, שמרב זוכיו היו "ים תיכוניים".

אגב, אם תרצו, יוזמתה (הזריזה, ראוי לציין) של השרה, מחדשת למעשה מסורת קצרה - שנגדעה בטרם עת - של פרס שר המדע, התרבות והספורט לזמר עברי, שהחזיקה מעמד שלוש שנים בלבד באמצע העשור הקודם (השר מתן וילנאי התווה, השר אופיר פינס קידם והשר ראלב מג'אדלה חיסל). ועוד אגב חיוני לענייננו: שרת התרבות הקודמת, הגברת לימור לבנת, הנהיגה לאחר מותו של אריק איינשטיין, פרס אמנות על שמו ולזכרו, שיוענק השנה בשנית ל-21 זוכים בשבע קטגוריות אמנות שונות (חלקן פלסטיות ורק אחת מהן זמר עברי...), 50 אלף שקל לכל אחד. פרסים אלה ניתנים לאמנים ותיקים בלבד.

שלומי-שבת-אוהד-רומנו1.jpg
שלומי שבת (צילום: אוהד רומנו)
 

העדפה לפריפריה
 
הפרס החדש מיועד לשישה זוכים: פרס מפעל חיים (50,000 שקל) על פעילות של 35 שנים לפחות "אשר השאירה חותמה על התחום לדורותיו וסייעה להתפתחותו". לפיכך המועמד חייב להיות בן 50 ויותר; ארבעה פרסים זהים (25,000 שקל כל אחד) ליוצרים - שמטרתם "לטפח ולעודד (מלחין/ כותב/ מבצע/ מעבד מוזיקלי) בתחום המוזיקה הישראלית ים תיכונית ולעודד מצוינות בתחום". למועמד חייב להיות ותק מוכח של יותר מחמש שנים; ופרס לעידוד יוצר חדש (20,000 שקל), בין אם מלחין, כותב, מבצע או מעבד מוזיקלי, שעוסק בתחום פחות מחמש שנים - "ולאפשר לו להקדיש את עצמו להעשרה עצמית בתחום המוזיקה הישראלית ים תיכונית בכל דרך שיבחר".

בפרק המוקדש לאמות המידה להענקת הפרסים קובע התקנון (סעיף 1) כי המידה העיקרית לבחירת זוכה בפרס היא "הצטיינות בתחום המוזיקה הישראלית ים תיכונית כפי שזאת משתקפת בחומרים שצורפו לטופס הגשת המועמדות". אם לשופטים תהיה התרשמות זהה לגבי מספר מועמדים מציע התקנון (סעיף 2 באותו פרק) כי "תינתן עדיפות למועמד אשר מקום מגוריו הקבוע הוא בפריפריה" (פריפריה כפי שהוגדרה בתקנוני משרד התרבות לגבי תמיכות אחרות). "שיקולים נוספים שיובאו בחשבון הם (סעיף 3 שם) חשיבות התרומה שהשיאה פעילותו האמנותית של המועמד לתרבות בארץ ומעורבותו של המועמד בפרויקטים בפריפריה".

עוד מודגש שנדרשת "תקופת צינון" של עשר שנים לפחות בין זכיה בפרס ישראל או בפרס אריק איינשטיין, לבין הגשת מועמדות לפרסים בתחומי המוזיקה הישראלית ים תיכונית.

אהובה-עוזרי-אילן-הבשור.jpg
אהובה עוזרי (צילום: אילן הבשור)

סכום הפרס – הוצאות לפיצוחים

אין בכוונתי להיכנס למלכודות ידועות מראש כמו השאלות מה זה מוזיקה ים תיכונית, איך נקבעת זהותו של יוצר ים תיכוני (האם זה מוצאו, שיוכו העדתי או חיבורו לשורשים ולמסורות אמנותיות עתיקותו/או סביבתיות-מרחביות), והאם בעז שרעבי, אהוד בנאי, ברי סחרוף, דודו טסה, שי צברי ותומר יוסף הם מועמדים רלוונטיים (ובעצם, למה לא?). ובכל זאת יש מספיק יוצרים "מזרחיים" חשובים שעשויים לפרנס את דיוני ועדות השיפוט בשנותיו הראשונות של הפרס.

אמנים ותיקים שראויים למפעל חיים בגין תרומתם, השפעתם והיותם מובילי דרך ומתווי כיוון, כמו שלמה בר, אהרון עמרם, ציון גולן, אהובה עוזרי ואביהו מדינה (שחלקם זכאי למועמדות בכמה מהקטגוריות – למשל, עוזרי כמלחינה ומדינה ככותב); מבצעים ותיקים כאבנר גדסי וחיים משה וממשיכיהם ישי לוי ושלומי שבת, כשאי אפשר לזלזל בתרומה ובהשפעה שיש ועודנה ל זהבה בן, מרגלית צנעני, עופר לוי ואייל גולן, וגם זו שכבר נזקפת לזכותו של רביד כחלני.

רביד-כחלני-זהר-רון.jpg
רביד כחלני (צילום: זוהר רון)

אשמח לגלות שגם מועמדויותיהם של יאיר דלאל, של הד"ר תום כהןהתזמורת האנדלוסית) ושל שלישיית הבנות A-WA, תילקחנה בחשבון – הראשון כמלחין בהשראה ערבית-עירקית-בדואית, השני כמעבד המוזיקלי החשוב ביותר של תקופתנו, והאחרונות כיוצרות חדשות.

אגב, אני לא מזלזל בהיבט הכספי של פרסי שרת התרבות, הוא בהחלט יכול לסייע למקצת מן השמות לעיל ולאחרים שבוודאי יעלו על שולחן ועדת השיפוט, אבל למרבית הפעילים המוכרים בתחום הים תיכוני אלה סכומים זניחים, על גבול הבדיחה והוצאות לפיצוחים. ויהיה נחמד לדעת אם הם יסתפקו בכבוד, שבהכרה ובהוקרה של משרד התרבות, ויודיעו על כוונתם לתרום אותו לעמותות, מטרות או פעילויות חברתיות.

אייל-גולן-אלוני-מור.jpg
אייל גולן (צילום: אלוני מור)

האחריות הכבדה על כתפי השופטים

בניגוד לפרסומים קודמים בתקשורת, שנקבו בשמותיהם של שופטים ש"כבר נעשתה פנייה אליהם", תקנון הפרס קובע חד משמעית (בפרק ג', חברי ועדת השיפוט, סעיף 8), כמתבקש וכראוי, כי חבריה "חייבים לשמור בסוד את עובדת מינויים לכהן בוועדת השיפוט... והן את מהלך עבודתם". גם דבר מינויים וזהות הזוכים בפרס יישמרו עד לאחר אישור הזוכים על ידי ועדת התמיכות של משרד התרבות.

אני נדרש לכך, מפני שעבודתה של ועדת השיפוט הראשונה תקבע את פני הפרס, חשיבותו ומעמדו הציבוריים, וגם הכבוד וההערכה התקשורתיים, לשנים קדימה. על כתפיהם מונחת אחריות כבדה. ביכולתם ליצוק בפרס תוכן, משמעות ואמת אף מעבר למה שהתכוונה אליו השרה. ובעיקר, הם חייבים לקבוע אמות מידה גבוהות, מנומקות ומחייבות לעתיד.

בחירות פארש רק ירדדו, ינמיכו ויוזילו את הפרס ואף יהפכו אותו לשק חבטות ולבדיחה. ולפיכך, אמות המידה העקריות לבחירת הזוכים אמורות לעסוק בתוכן ובמהות ובתוכן ולא במצג ובניראות. כלומר – לא לפופולריות, כן לתרומה; לא להשמעות ולמכירות, אלא לאמירה, איכות והשפעה; כן לשימוש נכון בלשון ולהשבחת העברית, לא להזנייתה ולזילותה.

עתידנו - ואני רציני לגמרי, לא צוחק - במדינה המפולגת והמשוסעת הזאת, תלוי לא מעט בהם. בעיקר אם עבודתם תוכיח שיש עוד מגזרים בזמר העברי שראויים לפרסים.



10/04/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע