סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: צבי גורן "קולו של גורל" – הדיווה הטרגית
 

 
 
עדי עציון מרגשת בהצגת יחיד על חייה, הקריירה והטרגדיות של מריה קאלאס שהעניקה חיים חדשים לאמנות האופרה


שדות הנצח  של ההקלטות
 
אין כמעט ספק שדמותה של זמרת האופרה מריה קאלאס היא ללא תחרות, למרות הקול המיוחד, הלא מושלם שלה. היא הייתה אגדה כבר בחייה, מושא לקנאה ולהערצה, ובזכות הקלטות מסחריות ופירטיות גם יחד דומה כי היא ממשיכה להיות כמעט ללא תחרות באמנות שהיא הציבה על כן רם ונישא מעל כל מתחרותיה.
 
בקטלוג ההקלטות העצום יש זמרות אחרות שקולן היה יפה משלה, צלול ויציב יותר. אבל כנראה שאין אחת שידעה לפענח את המוזיקה ששרה כביטוי לנפש ולרוח של אותן דמויות שגילמה. היא עלתה על בימת ההיסטוריה האופראית בסערה, בארבעים תפקידים ויותר ששרה והקליטה היא שינתה את הדימוי של האמנות הזאת מהקצה אל הקצה. היא שרה וגנר בתחילת דרכה, והקליטה את כרמן בסופה, אבל הגורל בחר בה, בת יוון הסוערת, לייצג בעשור אחד את מיטב היצירה האיטלקית של ורדי, פוצ`יני, בליני, ודוניצטי, בעיקר, בארבע אוקטבות, בבל-קנטו, בקולרטורה, בליריקה, ואפילו בהומור. צחוק מר הוא שבסופה הייתה מוכה וחבולה כגיבורה טרגית של אופרה ששום מלחין עדיין לא הוציא תחת ידיו.
 
הזמרת-השחקנית עדי עציון החליטה להעלות במופע בימתי את סיפורה של קאלאס – אולי מתוך מחשבה שעדיין יש מי שאינם יודעים מי הייתה. אבל בעיקר כמחווה אישית שלה לדמות המיוחדת הזאת.
 
בבימויה הרגיש של אילנה ללצ`וק מעבירה עציון את הסיפור דרך תחנות חייה של קאלאס, כאשר ברקע הדברים נשמעים קטעים מאריות גדולות המזוהות אתה. כך היא מצליחה להמחיש את הרקע הביוגרפי של ילדות כברווזון שמן ומכוער ואכול קנאה באחות הגדולה ג`קי, אותו שם של האישה, ג`קי קנדי-אונסיס, שהגורל המתעתע בחר לשים באמצעותה את הגולל על חייה, על אהבתה ועל הקריירה של הדיווה, האלוהית כפי שכונתה בשיאה בשנות החמישים.
 
עציון איננה מנסה להתמודד עם קולה של קאלאס, אם כי פעמיים היא מצרפת את קולה שלה להקלטות כמין ביטוי של הדעיכה הקולית,  והיא מצליחה להעצים במיוחד את הזווית הפרטית, האישית, של השקיעה, הייאוש וההסתגרות עד למותה בדום לב, אישה ערירית בדירה עמוסת זיכרונות בלב פריז.
 
זה קרה בספטמבר לפני שלושים שנה – אבל כפי שעציון מצליחה להדגיש – נראה כי באותו יום התחילו גם חייה של קאלאס בשדות הנצח של ההקלטות הרבות שהותירה אחריה. וככל שזה יישמע מפתיע, ההוצאות החוזרות ונשנות של ההקלטות האלה, השיפורים באיכותן שהביא עידן הדיסקים הדיגיטליים, הן ללא תחרות – גם בקופה הרושמת של EMI - ומהוות אמות מידה לכל ביצוע אחר, חי או מוקלט של הדיוות שהיו לפניה, באותה תקופה ובעיקר אלה שבאו בעקבותיה.
 


למועדי מופעים >

09/05/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע