סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: יוסי שיפמן האופרה של מאהלר
 

 
 
מאות אמנים ישתתפו בביצוע הסימפוניה ה-8 של מאהלר במסגרת פסטיבל "קלאסי בים האדום"


הרכב כלים לא שגרתי
 
משך השמעתה של הסימפוניה השמינית של מאהלר הוא בין שבעים ולשמונים דקות. יש בה רגעים נפלאים, יש בה גם רגעים ארכניים -  מין מאבק של המלחין עם המוזה, שבחלקו צלח ובחלקו צלח פחות. מכל מקום,  מי שיזדמן לאוהל הגדול הממוקם בחלל הכניסה בצמוד לדלפקי המכס של נמל אילת - מקום ההתכנסות של היצירות הגדולות בפסטיבל "קלאסי בים האדום" ויחפש לעצמו עיסוק לצד ההקשבה יוכל לעסוק בספירת כלי הנגינה על הבמה. הזדמנות נפלאה לבדוק אם הוא קבל תמורה מלאה לכרטיסו היקר.
 
על הבמה צריך להיות הרכב כלים מאוד לא שגרתי: פיקולו אחד ועוד ארבעה חלילים, ארבעה אבובים, קרן אנגלית, שלוש קלרניתות, קלרנית במי במול וקלרנית בס, ארבעה בסונים, קונטרה-בסון, שמונה קרנות, ארבע חצוצרות, ארבעה טרומבונים, טוּבָּה בס אחת, שלושה טימפני, תוף בס, מצלתיים, גונג, משולש, פעמונים, פעמוניות, פסנתר, צ`לסטה, הרמוניום, עוגב, שני נבלים, מנדולינה וכמובן כל כלי הקשת בהרכב מוגדל. 
 
בביצוע הבכורה במינכן לפני 99 שנים, ישבו בתזמורת 171 נגנים. אפשר לספר גם את חברי המקהלה. מקהלה כפולה מבקש מאהלר. בביצוע הראשון היו על הבמה 850 זמרי מקהלה ועוד מקהלת ילדים גדולה,  במינכן 350 נערים.  יש גם מספר גדול של זמרים סולנים. שמונה, אבל כדי לספור אותם לא צריך להתאמץ הם יישבו בקדמת הבמה. מכונות החישוב בראשיכם כבר עשו את העבודה.
 
לכאורה עם כל כך הרבה מיתרי קול על במה אחת אולי מאהלר חשב על אופרה. לא בטוח. הוא ניהל חיים כפולים בכל הקשור למוזיקה שלו. ביומיום, הוא ניהל את בית האופרה של וינה. בחופשות הקיץ כשעונת האופרה נחה, הוא עסק בחיבור יצירותיו הגדולות. יש לו למאהלר הרבה יצירות לקול ולפסנתר, לקול ולתזמורת. בסימפוניות הוא ניהל מערכה של חבירה והתנתקות מן הקול. בסימפוניות מס` 1, מס` 5, מס` 6, מס` 7 ומס` 9 וחלק הסימפוניה מס` 10 הבלתי גמורה, הן ללא קולות אנוש. 
 
רוחניות גדולה ומתיקות נוטפת
 
במה עוסקים הטקסטים של הסימפוניה השמינית? באמונה החזקה שלו בכוחו של האלוהים שאותה הוא מביע בשימוש במזמור הלטיני "בוא רוח יוצר", הפותח את היצירה. הסימפוניה נסגרת בציטוט מתוך סוף המחזה "פאוסט" של גיתה, אותו מעמד נודע שבו עולה נשמתו של פאוסט לשמים וזוכה למחילה של אם האלוהים.  מאהלר מתעסק כאן בגאולה מתוך אהבה.  
 
ביצירה הזאת ישנו חיבור מוזר של מאהלר שניסה להגיע לגאולת האהבה דרך המוזיקה. פרטים לא מעטים ידועים לנו על חייו האישיים. אלמה שהייתה אהובתו של המלחין אלכסנדר זמלינסקי, נישאה למאהלר המבוגר ממנה בתשע-עשרה שנים. לאחר מותו של מאהלר הייתה אלמה אהובתו של הצייר אוסקר קוקושקה. אחר כך נישאה לארכיטקט המפורסם  ולטר גרופיוס  מייסד אסכולת ה"באוהאוס". אחריו נישאה לסופר פרנץ וורפל.  בשנות השלושים של המאה הקודמת, השתקעה בארצות הברית. היא נפטרה בשנת 1964. כלומר האריכה לחיות 53 שנים אחרי שמאהלר נפטר. אלמה מאהלר טענה לא פעם שתאבונה המיני גדול מכפי שמאהלר יכול לספק. מאהלר, אומלל ממות בִּתם המשותפת, מנסה להיבדק ולמצוא פתרון וכמובן שהעניין משפיע על דרך חשיבתו ועל פעולותיו היומיומיות. לא ניכנס לסיפור המסובך הזה ברשימה הקצרה הזאת. דבר אחד בטוח - גם אם לא הצטיין מאהלר בביצועיו במיטה המשפחתית הרי אישיותה של אלמה מאהלר היא הבסיס לתנובה יצירתית מעולה שכללה ארבע סימפוניות, שירים וקנטטה. את שיר האהבה הגדול הזה הוא כתב לה ובעזרתו הנציח את דמותה. הוא בחר את נושא האהבה האלוהית שמייצגות אותה נשים כחלק המסיים את יצירת הענק הזאת.

האם מאהלר הגזים בדרישות למאות הכלים והזמרים? כמה שנים קודם לכתיבת היצירה, ביצירה אחרת כבר זכה ללעג התקשורת. הערה סרקסטית בנוסח של "אוי שכחתי להוסיף לתזמורת גם צופרי מכוניות" לוותה את הסימפוניה השישית. כאן מאהלר אינו חס על ארנקיהם ופנקסי הצ`קים של מפיקים ומנהלי תזמורות (קהל הרי אינו משלם לפי מספר האמנים שעל הבמה כידוע!)  .
 
מאהלר בהחלט לא התכוון שהיצירה תקבל מימדים של קרקס למרות שהכינוי הזה צץ בתקשורת הבינלאומית שכיסתה ביצועים של  השמינית.  להיפך הוא רצה להוציא מן הריבוי את האיזון ואת העידון דווקא בתוך גודש הצלילים המפתיע והמדהים הזה. כתיבת היצירה, למרות ממדיה, ארכה מספר שבועות קצר ביותר. מאהלר גם היה מאוד בטוח בכתיבתו וכמעט לא שינה דבר בין הכתיבה הראשונה לנוסח הסופי. הוא סיפר למלחין ארנולד שנברג ש"היצירה הוכתבה לי" כלומר,  הוא עבר חוויה רוחנית עמוקה ביותר במשך  הכתיבה. ולמרות רצינות כוונותיו יש כאן שילוב של רגעים של רוחניות גדולה ורגעים של מתיקות נוטפת ואז ממש קל לכנות את היצירה אופרה.  כל מנצח ישמח לנצח על המכונה האדירה הזאת. 
 
השתתפות של 1,000 אמנים בהשמעת היצירה, היא אירוע מתוקשר, מתועד וגדול. לאחרונה חגג יואב תלמי בביצוע כזה בקנדה כחלק מחגיגות ה-400 של העיר מונטריאול. אם תלמי ואחרים כך, קל וחומר מנצח כגרגייב שעיקר פרנסתו מניצוח על אופרות, מתמודד עם היצירה המורכבת בתנאי השדה של נמל אילת, אתגר בכל קנה מידה.
 
 
הקונצרט שבמרכזו הסימפונית ה- 8 של מאהלר יתקיים ביום בשבת, 28 בפברואר 2009 ב-21:00 בהאנגר נמל אילת כחלק מאירועי פסטיבל "קלאסי בים האדום".


למועדי מופעים >

15/02/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. פסטיבל בים האדום
אלה ושמעון ישראלי , חיפה (03/03/2009)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע