סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן "החתונות של אמא" – ואולי רק משל
 

 
 


יוסי יזרעאלי מנסה את כוחו כמחזאי אך נופל בין כסאות של פיוט לשמו לדרמה מאולצת שרק בסלחנות יכולה להיחשב מחזה.

בין תחום הדמיון לתחום האמת

עלילת "החתונות של אמא", מערכון קצר בן ארבעים דקות, מספרת על צעיר בן 29 שמגיע לביתה של שחקנית עבר עם מחזה שעשוי להחזיר אותה ואפילו בגדול אל אורות הבמה. המחזה אמור לגלות לעולם את האמת על חייה של השחקנית ולחשוף שקרים שכתבה בספרה האוטוביוגרפי, ובעיקר את העובדה שסילקה מחייה את בנה כי הוא הזכיר לה את גילה המתקדם.

תוך שתי דקות מפתיחת המערכון הזה כבר ברור לצופים, אם כי לא לשחקנית, שהצעיר הזה הוא בנה,אלא שנראה כי יזרעאלי לא ממש החליט מה שייך לתחום הדמיון ומה לתחום האמת. באותן דקות השחקנית קוראת את המחזה ופולטת כי "הכל אמת", אך הבן אומר כי בעצם מה שכתב הוא פרי דמיונו – כיצד היו מתגלגלים הדברים אם היה נשאר אצלה. מכאן ואילך המערכון נע ונד – בשפה יפה וכמעט פיוטית – בין אמיתות שאינן אמת, ובין דמיון שאינו דמיוני.

יזרעאלי בחר לביים את ההצגה במסגרת של תיאטרון פרינג`, באמפי הקטן של תיאטרון תמונע, בתוך תפאורה יפה שעיצב בעצמו, בעזרת סוניה הארוטיוניאן-קורצר. התאורה הפסטלית שעיצב רוני כהן, מוסיפה נדבך מתעתע למעברים בין מציאות המפגש (אם הוא אכן מתרחש) לבין דמיונו של המחזאי הצעיר.

אבל אם הבמה שלו יפה, תיאטרלית ברמיזה, דווקא בתחום המשחק כושל יזרעאלי. הדבר לא קורה באשמתם של רועי הורוביץ בתפקיד הבן-המחזאי, הנע ממקום למקום כמי שכפאו השד, וגם לא של אורה מאירסון בתפקיד האם השחקנית במשחק שהזכיר לי את בטי דיויס הזקנה, או את גלוריה סוונסון ב"שדרות סאנסט". משחקם מעוצב על ידי יזרעאלי בהחצנה מוקצנת שמבלבלת עוד יותר בין המציאות לדמיון, אולי משום שהקטעים שאמורים להיות מציאותיים ולרגש נשמעים תיאטרליים ומלאכותיים, כאילו נלקחו מתוך המחזה שכתב הבן לאמו.

הנחמה היחידה, האמיתית או המדומה, שיכולתי לשאוב מהמפגש המאכזב הזה בין יזרעאלי לבין הפרינג`, היא שאולי בסופו של דבר המערכון הזה איננו אלא משל, אפילו אוטוביוגרפי, ליחסים הטעונים והמורכבים בין יוסי יזרעאלי, הנחשב "לילד הרע" של התיאטרון הישראלי, לבין הממסד התיאטרוני.

לפרטים נוספים


14/08/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1.
עדנה ת"א , (14/08/2006)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע