סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: טל גורדון הטרובדור מהקיבוץ
 

 
 
אם הראשון הוקלט לאורך שנים, כל פעם קצת, כשכל פעם חזרנו לאולפן כשהיה זמן או כסף, האלבום השני הוקלט בארבעה ימים רצופים. נעם ענבר ואני... ידענו שהתקציב שלנו נמוך אז החלטנו לעשות אלבום במעט זמן"
ב"רץ אלי חזק", אלבומו השני של איתמר רוטשילד, יש עדינות לצד עוצמה. ריאיון עם אמן "כמו פעם"


אלבום שלם בארבעה ימים
 
"זה אמצע הלילה/ החושך חיוור/ ניסיתי ללכת לישון/ זה אמצע הראש/ זה בכלל לא פשוט/ זה כן או לא/ שיגעון// שבעה סיבובים או שמונה/ שעשיתי סביב הכיכר/ מטוס מלמעלה/ השקט שבא/ עושים אותי רגע נזכר// אני בדרך למעלה/ אני מראה לכולם/ שאני בדרך למעלה" ("בדרך למעלה", מילים ולחן איתמר רוטשילד)
 
יש משהו בנוכחות השקטה של איתמר רוטשילד שמכניס אותך לריכוז ברגע שבו הוא פותח את פיו לשיר. משהו טרובדורי, אישי מאוד. יש כאלה שימצאו את הדמיון למאיר אריאל ז"ל, קישור לא מופרך בהתחשב בעובדה שגם רוטשילד בילה את שנותיו הראשונות בקיבוץ, מקום שתורם כנראה את השפעותיו המובהקות למוזיקליות של חבריו.
 
על רוטשילד שמעתי לראשונה לפני כמה שנים מג'וזי כץ, שסיפרה לי בהתלהבות על האמן הצעיר שכותב "כמו פעם" (דמיינו את זה נאמר במבטא האמריקאי הכבד והסקסי המוכר שלה). החיבור המיידי של כץ ליצירתו של רוטשילד הוליד כמה מופעים שלה בהם אירחה אותו. יהודית רביץ, בהמשך, שרה באלבומה "עיר קטנה" שני שירים שאת מילותיהם כתב, כך שאת הכבוד מאמני הבסיס קיבל כבר מתחילת דרכו.
 
בימים אלה יוצא אלבומו השני, "רץ אלי חזק", אלבום שמבטא בצורה ברורה את העדינות ואת העוצמה של רוטשילד, שיש בו משהו מאוד לא מתחנף, ובמקביל, מאוד מתקשר ומדבר. עשרה שירים באלבום החדש של רוטשילד, את כולם כתב והלחין פרט ל"סיפור אהבים", לחן שלו למילותיו של דוד אבידן ("הו כמה ידעתי למות בעדך וכמה לא ידעתי לחיות בעדך"), בכולם קיים האיזון היפה בין אותה עדינות ועוצמה שהוזכרה למעלה, פעם בדיאלוג שבין הגיטרה העירומה לשירה הלא מרוככת, פעם במתח שבין המילים למנגינה, וכולם באים מאותו צבע ישראלי מאוד שנדיר כיום לשמוע אותו בצורה כל כך מובהקת.
 
"בניגוד לאלבום הראשון, שלקח הרבה שנים עד שהתחלתי להקליט אותו, ולקח גם הרבה זמן עד שסיימתי אותו, והיו בו הרבה חיפושים של סאונד ושל הרכבים שונים ורפרטוארים שונים, אני חושב שבאלבום השני כל החיפושים של האלבום הראשון נתנו פרי", מספר רוטשילד. "היה מאוד קל להקליט אותו. זה אלבום שהוקלט בארבעה ימים, היה לי מאוד ברור מה אני הולך לעשות, איזה שירים יהיו בו. זה שירים שבעצם כבר היו שם.
 
"במשך השנים שעברו עד שהקלטתי את האלבום הראשון כתבתי המון, הצטברו המון שירים שהיה צריך לבחור מתוכם לאלבום הראשון, ופשוט נשארו המון שירים, אז בעצם השירים שנכנסו לאלבום השני לא נכתבו בין שני האלבומים אלא היו כמעט המשך של הראשון, ובגלל זה השני הוקלט כל כך מהר. האלבום הראשון יצא בקיץ של 2008 והשני הוקלט כבר בתחילת 2009.
 
"אם הראשון הוקלט לאורך שנים, כל פעם קצת, כשכל פעם חזרנו לאולפן כשהיה זמן או כסף, האלבום השני הוקלט בארבעה ימים רצופים. נעם ענבר ("הבילויים" – ט.ג.), המפיק המוזיקלי שעשה איתי גם את האלבום הראשון, ואני, בחרנו את השירים, ידענו שהתקציב שלנו נמוך אז החלטנו לעשות אלבום במעט זמן, אבל כדי שיהיה טוב בחרנו נגנים מאוד טובים כדי שבזמן המועט שיש לנו יוכלו להביא תוצאה טובה, נגנים שיש להם יכולת אלתור מאוד גבוהה, שיכולים להתחבר לחומר ולהביא תוצאה מאוד מהר".

איתמר-רוטשילד-ענקית.jpg 
איתמר רוטשילד. צילום: דורון עדות
 
משקיעים באלבומי מיינסטרים
 
"ערב הסתיו/ צאת השלכת/ בלילה רחב/ היא מהלכת// רוח לא זז/ ת'רחוב היא חותכת/ שותקת/ ואז/ מחייכת// פתאום זה קרה/ נעורים התפרצו לי אל תוך הדירה/ ועיניים צחקו לי/ מצאתי צרה/ והיא מצאה חן בעיניי נורא/ פתאום זה קרה" ("פתאום זה קרה", מילים ולחן איתמר רוטשילד)
 
בין נגני האלבום תמצאו את ערן בריל, שמנגן לאורך השנים בהופעות עם רוטשילד בכלים שונים, וכן את טל הפטר (פסנתר) ועוזי פיינרמן (חשמלית ובנג'ו), שהמשיכו להרכב ההופעות של רוטשילד אחרי האלבום. פיינרמן עזב מאז, וכעת מופיע רוטשילד עם הרכב הכולל את בריל, הפטר ואביחי טוכמן (חשמלית), לצד הופעות סולו, רוטשילד והאקוסטית בלבד.
 
את שני האלבומים הוצאת בהפקה עצמית, מהלך מפתיע לאור ההכרה היפה שקיבלת מאמנים חשובים כמו יהודית רביץ. איך זה שאותה הכרה לא באה לדעתך לידי ביטוי גם בחברות התקליטים? מה היו התגובות שלהן לסקיצות שלך?
 
"איך זה שלא קיבלתי מהן את אותה הכרה צריך לשאול אותן. באופן כללי חברות שמות היום הרבה פחות כסף על אלבומים והולכות יותר לכיוון הפצה. אלבומים שמשקיעים בהם כסף הם אלבומי מיינסטרים, כמו פופ מהזרם המרכזי, או מזרחי, דברים שהן מאמינות שיכול להביא להן כסף באופן הכי מיידי, ואני לא שם. חברות לא מאמינות שהן יכולות לעשות כסף על הגב שלי. אני מניח שגם בגלל המצב הכלכלי הלא טוב שלהן הן לא נוהגות כבר לטפח אמנים לטווח ארוך, כאלה שלא יעשו מהאלבום הראשון את אלבום הזהב שלהם.
 
"עד האלבום הראשון ניסיתי במשך כמה שנים למצוא חברת תקליטים שתעשה לי אלבום, שתממן אותי, שתיקח אותי, שתאמין בי. כשהבנתי שזה לא קורה החלטתי לעשות לבד, והאמת שאני כבר לא מתעסק בזה. אני רוצה לעשות מוזיקה, אז אני עושה את מה שאני יכול כדי לקיים את זה ולעשות שזה יקרה. אם הייתה באה חברת תקליטים ורוצה לתת לי עשרת אלפים או עשרים אלף דולר כדי לעשות אלבום ביחד הייתי חושב על זה, אבל מכיוון שזה לא קורה זו לא באמת דילמה".
 
היה שלב שזה פגע באמונה שלך בעצמך?
 
"לא. אני לא חושב שחברות התקליטים מבינות משהו במוזיקה. הן רוצות לעשות כסף, הן רוצות לשרוד כלכלית. זה שהן לא רוצות לעשות איתי מוזיקה לא אומר משהו עליי או על המוזיקה שלי, על האיכות שלה, על הסיכוי שלה. אני לא חושב שהם יודעים מה זה מוזיקה. הן מנסות להרוויח כסף ואלה השיקולים שלהם וזה בסדר, זה לא פוגע באיך שאני מרגיש לגבי מה שאני עושה, ואם יש לזה מקום או אין לזה מקום. ברור לי שיש לזה מקום".
 
אוהב את תל-אביב
 
"משהו רץ אליי חזק/ ואין לי כוח להילחם/ אנ'לא נותן לו לעבור/ שלא ייצא שיתגשם //(...)// משהו מסתיר אותי בחדר/ משהו משגע לי ת'אור/ מזהיר אותי שלא אהיה נוגע// משהו נוסע בי מהר/ כמעט לכל האיברים/ אנ'לא נותן לו לעבור/ שלא יראו האחרים" ("רץ אליי חזק", מילים ולחן איתמר רוטשילד)
 
העיר נוכחת לא מעט בשירים שלך, גם אם ברקע, עם כיכר, עם רחוב. גם המשורר שבחרת להלחין ,דוד אבידן, הוא משורר עירוני במיוחד, כל זה על רקע העובדה שגדלת בקיבוץ גבת והיום אתה גר בטבעון, יוצר סקרנות.
 
"עד לפני חצי שנה גרתי בתל-אביב במשך 12 שנה, מגיל 20, 21, עד 32. חייתי את תל-אביב לגמרי, אז ודאי שיש לה נוכחות חזקה בעולם שלי, בתודעה שלי, ולכן גם בשירים. היום זה פשוט גדול עליי כלכלית, החלטתי להוריד בהוצאות, אז עברתי לטבעון. כיוון שגדלתי בכפר, בקיבוץ, זה שהטבע יותר קרוב זה מאוד מאוד טבעי לי. אני מאוד אוהב את השקט ולחיות על האדמה, זה לא שינוי שהייתי צריך להסתגל אליו. אני אוהב את זה, אבל אני גם מאוד אוהב את העיר. אני אוהב פשוט את תל-אביב, את האווירה של החופש, את האווירה ברחוב, בחלק מהרחובות לפחות, אני אוהב את יום שישי בתל-אביב, ואת שבת, את הבתי קפה, את הברים, פשוט להסתובב בה. אני אוהב אותה".
 
אתה יכול לנסות לנסח מה זה הדבר הזה שרץ אליך חזק, שמסתיר אותך בחדר? כי נדמה שזה טקסט מאוד מהותי בין השירים באלבום, בנוסף לכך שהוא גם שיר הנושא.
 
"קצת קשה לנתח את עצמך, בכלל לאדם קשה לנתח את עצמו. איך שאני רואה את זה, יש את המתח הזה בין הצורך שאני מרגיש אותו כל הזמן להיחשף, להתבטא, לתת מקום לדברים שבפנים, להוציא אותם החוצה, להופיע, לעמוד מול קהל, לבין המקום הפרטי והסגור, והביישנות שלי, והפחד מחשיפה. אני חושב שהשיר הזה קצת מבטא את זה. אני חושב שהדבר שרץ אלי חזק זה הצורך הזה לצאת לאור, למרות הקושי שיש בזה. זה רץ אלי חזק".
 
מה שנחמד זה שיחסית לסתירה הזו שאתה מרגיש אתה מופיע לא מעט, שלוש פעמים ביוני הקרוב זה לא מעט ביחס לשוק שאנחנו נמצאים בו. איך ההתמודדות הזו באה לידי ביטוי למשל בהופעות?
 
"אם זה קורה פעם בחודשיים זה יותר קשה לי. הפעם בחודשיים הזאת נהיית מבחינתך מין אירוע מאוד גדול, שאתה כאילו מכוון אליו, ואתה מגיע אליו באיזשהו בילד אפ נורא ארוך להופעה, ואז היא נהיית יותר גורלית. גיליתי שככל שאני מופיע יותר זה מפחית מהדרמה. הדרמה זה לעלות לבמה, להסתכל על הקהל, לשיר את השירים, לחשוב אם אני טוב או לא טוב, אם נהנים או לא נהנים, אם אני משעמם, מעניין, אם אוהבים אותי. אני חושב שאם אתה מופיע פעם בהרבה זמן הדרמה נורא גדולה. אם אתה מופיע באופן קז'ואלי ההסתגלות יותר מהירה".
 
ואתה מודע לזה שכמעט כל מי שנמצא על הבמה עובר את הסיוט הפנימי הזה, נכון?
 
"אני יודע שכן, אבל זה לא מנחם אף פעם. יש המון בדידות בחוויה הזו. בעצם זה שאתה חושף את עצמך, וחושף את עצמך לביקורת, זה קשה, זה מפחיד. אתה בעצם מרגיש פגיע, וביוזמתך. ולהרגיש פגיע זו תחושה שהיא לא נוחה".
 
ההופעות הקרובות של איתמר רוטשילד יתקיימו ב-5 ביוני ב-21:00 באוגנדה בירושלים, ב-7 ביוני ב-20:30 בצוזאמן בתל-אביב וב-30 ביוני ב-20:30 בלבונטין 7 בתל-אביב.


למועדי מופעים >

31/05/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע