סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: טל גורדון דון קישוט רוקד פלמנקו
 

 
 
דון קישוט מדמיין מציאויות ורוצה מציאות טובה יותר, יפה יותר, רומנטית יותר, ובעצם כל הסביבה צוחקת עליו ורואה בו מין סוג של שוטה שמדמיין דברים. אפשר להשוות את זה למה שאנחנו רוצים. גם אנחנו רוצים לחיות טוב יותר, לאפשר לעצמנו משהו פשוט וטוב ואלה רצונות שמתנגשים עם המציאות שהולכת ונהיית יותר קשה. המצב הכלכלי יותר קשה, לצעירים קשה יותר להגיע לדברים מינימליים שאדם צריך כדי לחיות את חייו"
מיכל נתן מספרת על ההיבט החברתי של דון קישוט לרגל ההפקה החדשה של קומפאס וחוזה מורו


השוטה המדמיין

את חגיגות 15 השנה להיווסדה חוגגת להקת הפלמנקו הישראלי COMPAS בהפקה החדשה "דון קישוט", ומארחת את חוזה מורו, רקדן וכוריאוגרף מוביל בספרד אשר נוטל את שרביט הכוריאוגרפיה במופע, וכמובן את תפקידו של דון קישוט.

ב-15 בנובמבר יעלה המופע הראשון בהיכל התרבות פתח תקווה, ב17 בנובמבר יתקיים מופע חגיגי בליווי סימפונט רעננה בהיכל אמנויות הבמה הרצליה, ומופעים נוספים יתקיימו במהלך חודש נובמבר ברחבי הארץ.

על רקע מאבקי הצדק החברתי התופסים בארץ ובעולם מקום נרחב בשנים האחרונות, מקבל סיפורו של דון קישוט, הלוחם בתחנות הרוח ומנהל מלחמות צדק בהן אין לו סיכוי לנצח, רלוונטיות מחודשת.

"צחוק הגורל הוא שזה סיפור שנכתב לפני כ-400 שנה והתעסק עם המצב החברתי אז בספרד, אבל תופס גם היום, עם בעיות הצדק החברתי של האנשים, ועם השינוי שמתחיל דרך מישהו מהעם", אומרת מיכל נתן, מקימת הלהקה ומנהלתה האמנותית, שתגלם את דולצינאה במופע החדש.

"דון קישוט בסיפור מדמיין שהוא אביר וחושב שהוא יכול ללכת ולשנות דברים, אבל הוא לא באמת אביר, וזה אותו דבר גם עם מה שקורה היום בעולם, אם מסתכלים על מה שקורה במצרים, בלוב, או גם בישראל, כשאנשים מהעם מתחילים לצעוק את נושא הצדק החברתי, וזה לא הגיע מהאצילות ומחצרות המלוכה של לפני 400 שנה, וגם לא מהפוליטיקאים שלנו היום.

"דמיון נוסף בא מהמקום הזה שדון קישוט מדמיין מציאויות ורוצה מציאות טובה יותר, יפה יותר, רומנטית יותר, ובעצם כל הסביבה צוחקת עליו ורואה בו מין סוג של שוטה שמדמיין דברים. אפשר להשוות את זה למה שאנחנו רוצים. גם אנחנו רוצים לחיות טוב יותר, לאפשר לעצמנו משהו פשוט וטוב ואלה רצונות שמתנגשים עם  המציאות שהולכת ונהיית יותר קשה. המצב הכלכלי יותר קשה, לצעירים קשה יותר להגיע לדברים מינימליים שאדם צריך כדי לחיות את חייו".



מיכל נתן (תמונת יח"צ)


וכל הדברים האלה השפיעו עלייך בבחירת נושא המופע החדש?

"לא חושבת שזה השפיע עליי באופן מושכל. לא אמרתי 'בוא נעשה איזה משהו אקטואלי, מצב חברתי, יאללה דון קישוט', לא חיפשתי משהו שמתכתב עם המציאות, אבל אני חושבת שמה שצריך לקרות קורה, אז יכול להיות שזה מה שצריך היה להיות.

"יש פה גם פן אישי יותר. הלהקה חוגגת עכשיו 15 שנים של פעילות. בתחילת הדרך שלי כל מי שסביבי גם כן חשב שאני הוזה וחולמת כשאני חושבת שאפשר לקיים פה בארץ להקת פלמנקו מקצועית, ברמה בינלאומית, עם רפרטואר עשיר ושגם תקבל תמיכה מהממסד, ועובדה שבסופו של דבר כן הצלחתי להגשים את החלומות שלי ולא באמת הזיתי ולא חייתי במציאות מדומה, ובאמת הגענו לתוצאות מצוינות, וקיבלנו תמיכה של הממסד (להקת COMPAS פועלת בתמיכת משרד התרבות ועיריית תל אביב-יפו – ט.ג.), והלהקה באמת נהדרת".

15 שנה ללהקה עם סרוואנטס

הלהקה ידועה בשיתוף הפעולה שלה עם הרקדן הספרדי מיגל אנחל, והשנה שיתוף פעולה חדש עם חוזה מורו, שמגלם את דון קישוט ואחראי על הכוריאוגרפיה למופע

"חוזה ואני נפגשנו בעצם בפעם הראשונה כשהופענו ביחד בלהקה של מיגל. מיגל הוא קולגה, אני מתארחת אצלו ומארחת אותו באופן קבוע, לפעמים אני רוקדת בלהקה שלו, לפעמים הוא עובד איתי בלהקה שלי בארץ ואנחנו משתפים פעולה המון שנים. במסגרת אחד מסיבובי ההופעות איתו ביפן, הצטרף חוזה מורו כרקדן ואז נפגשנו בפעם הראשונה, וגם רקדנו ביחד בכמה דואטים.



מיכל נתן (צילום: יוסי צבקר)


"עברו שנים, הוא התחיל לעבוד באופן עצמאי והציע לי להצטרף לכמה עבודות שלו, אבל לא יכולתי כי הייתי מחויבת לפרויקט אחר של מיגל, והקשר נמשך במיילים, טלפונים, מפגשים בספרד, ואז באמת עלה הרעיון להביא אותו לארץ. הוא בא עם הרעיון להעלות את דון קישוט, וזה מאד מצא חן בעיניי. מצא גם חן בעיניי לחגוג 15 שנה ללהקה עם יצירה של סרוואנטס, וכך יצא לפועל כל הרעיון".

כשאת בתפקיד דולצינאה, מושא האהבה הנערץ והדמיוני, איפה את מוצאת את החיבור האישי לתפקיד?

"אין לי סיפור אישי בתוך הסיפור מהמקום הזה. מה שכן נחמד מבחינתי זה שמבחינה מוזיקלית הפסקול של המופע נע בין מוזיקת פלמנקו למוזיקה קלאסית, בארוקית בעיקר, ויואלדי, דבוז'ק, טרטיני, וכל הקטעים הקלאסיים מופיעים ברגעים שעוברים ממציאות לדמיון.



מיכל נתן (תמונת יח"צ)


"כשדולצינאה הופכת בדמיונו מבת הכפר הפשוטה לבת האצילים דולצינאה, או כל מיני אירועים כאלה, הדואטים נרקדים על המוזיקה הקלאסית הזאת, ואז מבחינה תנועתית אני יותר בלרינה מאשר רקדנית פלמנקו, שזה מתחבר לעבר שלי כשרקדתי הרבה קלאסי ומודרני וכולי, אז יש לי הזדמנות להביא לידי ביטוי את איכות התנועה הזאת".

המופע כולל את כל משתתפי הלהקה?

"כל הלהקה כמובן משתתפת, אנחנו עשרה רקדנים על הבמה, הרקדן הוגו דוד אלוורז שהבאנו מספרד לעשות את תפקיד סנשו פנשו גם יגיע ממדריד, הלילה, וכמובן חוזה מורו בתפקיד דון קישוט".

בנות -ברמה בינלאומית, בנים - אין

העובדה שהלהקה מייבאת לא פעם רקדנים גבריים מספרד מעידה על בעיית רקדני פלמנקו גבריים בארץ?

"לגמרי. הבעיה פה בארץ מבחינת פלמנקו זה שבאמת אין הרבה גברים שרוקדים פלמנקו, ומעבר לזה, אם אני לוקחת את הבנות של הלהקה, הגרעין החזק של הלהקה הן בנות ברמה לגמרי בינלאומית. חוזה עשה להן סוג של אודישנים, ראה את היכולות שלהן, וגילה שהוא לא צריך לעשות שום אדפטציות או להוריד ברמה בשביל שהבנות יוכלו לבצע את הדברים, והוא עובד איתן כאילו היו רקדניות ספרדיות בספרד. הצלחנו להגיע לקבוצת בנות שרוקדת ברמה בינלאומית ויכולה לעשות כל דבר, לא רק פלמנקו.



מיכל נתן (תמונת יח"צ)


"הבעיה עם הגברים זה שהם מתחילים בדרך כלל לרקוד אחרי צבא, מתוך איזה סוג של בגרות, שפתאום הם מבינים שהפלמנקו נותן להם מקום שנוח להם לרקוד בו, הם משקיעים בזה את היום יומיים בשבוע ולא מצליחים להגיע לאיזו טוטליות של אורח חיים של רקדן ולהגיע לרמה הזאת, אז אין ברירה. הפער בין הבנות לבנים הולך וגדל, וכדי לא להוריד את הרמה של הלהקה לפעמים אין ברירה אלא להביא רקדן מספרד.

"מעבר לזה שזה מעיד על עובדה עצובה, אם מסתכלים על הלהקות הגדולות בארץ, גם לבת שבע יש רקדנים בינלאומיים, או להקת הבלט הישראלי, ברוב הלהקות מחזיקים רקדנים לא ישראלים. אולי יום אחד יתאפשר לנו להחזיק פה רקדנים לא ישראלים על בסיס קבוע, כרגע זה לא מתאפשר כלכלית אז אנחנו מביאים פר פרויקט".

ונדמה שיחסית ללהקות מחול אחרות יש לכם הרבה כאלה. אתם עובדים בקצב מאוד גבוה מבחינת הפקות חדשות



דון קישוט (תמונת יח"צ)


"קודם כל אנחנו מחויבים דרך התמיכה שלנו במנהל תרבות להעלות הפקה חדשה כל שנה. הלהקה עובדת 15 שנה ואנחנו יוצאים בהפקה ה-13 שלנו, כי בשנתיים הראשונות עבדנו באמת בקצב אחר. אבל אני יכולה לגלות בסוד שב -2013 יש לנו שאיפה להעלות יותר מהפקה אחת ואנחנו מתכוונים להעלות שתיים ואולי אפילו שלוש הפקות, אבל זה באמת תלוי ביכולת הכלכלית שלנו.

"יש לנו דרישה, אחרי ההצלחה של 'שלגיה ושבעת הגמדים', להעלות הפקת ילדים נוספת, ועוד הפקה למבוגרים. הבעיה עם הפקה שבה מביאים רקדנים מספרד היא שאני לא יכולה להעלות אותה באופן רציף אלא להעלות כל פעם כמה מופעים ברצף כדי להצדיק את ההבאה של הרקדנים מספרד".

 

"דון קישוט", להקת המחול COMPAS חוגגת 15 שנה - מופע חגיגי בליווי סימפונט רעננה יתקיים במוצאי שבת, 17 בנובמבר 2012 בהיכל אמנויות הבמה הרצליה. מופעים נוספים יתקיימו במהלך נובמבר בהיכל התרבות פתח תקווה, באולם ויקס במכון ויצמן ברחובות, במרכז סוזן דלל בתל-אביב, בתיאטרון גבעתיים, בהיכל התרבות אור עקיבא, מרכז הצעירים באר שבע ותיאטרון הצפון. מבצע מיוחד לגולשי הבמה: כרטיס שני בחצי מחיר. יש לציין קוד 2801 בקופות. לתושבי הדרום כרטיסים חינם למופע בהצגת תעודה מזהה בטל': 054-2322884. למידע נוסף: 03-6959536.


למועדי מופעים >

14/11/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע