סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן ענוג הוא הלילה במבט רוסי
 

 
 
כהרגלו, אייפמן יודע לבנות בלטים עלילתיים בתוך תפאורות מרשימות, הפעם בקו העיצוב של ארט-דקו מאוחר, תלבושות מרשימות ובעיקר אפקטים של תאורה מהפנטת"
במערכה השנייה של היצירה על פי סקוט פיצג'רלד מתעוררת הכוריאוגרפיה של בוריס אייפמן לחיים


פסיכולוגיה והדוניזם
 
״ענוג הוא הלילה״, הרומן הרביעי השלם האחרון של הסופר האמריקאי סקוט פיצגרלד (עם עובד, 1973, בתרגומה של אסתר כספי) נכתב בעקבות אשפוזה של אשתו ב-1932 בשל מחלת הסכיזופרניה. הרומן, שלדברי פיצג׳רלד הוא הטוב ביצירותיו, מתאר את סיפור עלייתו ונפילתו של דיק דייבר, פסיכואנליסט צעיר ומבטיח ואשתו, ניקול, שהיא גם מטופלת שלו.
 
עלילת הרומן מתארת את בני הזוג, ממעגל החברה הנהנתנית האמריקנית והאירופית בדרום צרפת. בעבר דייבר תמך באשתו שסבלה מתסבוכת נפשית קשה ומורכבת שמקורה ביחסיה הסבוכים עם אביה המתעלל. במהלך השנים משתנה מרקם יחסיהם באופן דרסטי, דיק נחלש ומתערער וניקול, לעומתו, מתחזקת והולכת. שניהם קיימו בעבר או מקיימים יחסים עם אחרים, מתגרשים, והעלילה מתארת מצב של נדנדת יחסים בין בני זוג כאשר הצד החלש מתחזק על ידי הריסת הצד השני, החזק לכאורה.
 
הכוראוגרף הרוסי בוריס אייפמן אימץ את עלילת הרומן, בשינויים קלים, ובנה מחול עלילתי הנע על שני צירים - האינטימי-פסיכולוגי והחברתי-הדוניסטי. המוזיקה שבחר ליצירתו שעלתה לראשונה בתחילת השנה בסט. פטרבורג כוללת קלאסיקה של שוברט, שנברג וברג למעמדים האינטימיים, הסולניים, ויצירות ג׳אז מוכרות של ג׳ורג׳ גרשווין למרקם החברתי הנוצץ.

   


ענוג הוא הלילה (תמונת יחסי ציבור)

 
הקהל מסרב להיפרד
 
כהרגלו, אייפמן יודע לבנות בלטים עלילתיים בתוך תפאורות מרשימות, הפעם בקו העיצוב של ארט-דקו מאוחר, תלבושות מרשימות ובעיקר אפקטים של תאורה מהפנטת. כך, מבחינה חזותית פלסטית הוא יוצר באמצעותם את הרקע ואת הזירה המתאימים שבהם הצד הכוראוגרפי מוצא את זהותו.
 
היצירה נפתחת בתמונת בית החולים שבה כמה מאושפזים מציגים לרופא את טירופם. ניקול ואביה מגיעים ומתחילה מסכת ארוכה של חיזורים-טיפולים, בתנועה שכוללת הרבה הנפות, השתרגויות פיזיות שנקטעות מפעם לפעם בקטעי כורוס מלהיבים שאינם מקדמים את העלילה מעבר לגיוון שהם מעניקים ליצירה. למעשה, המערכה הראשונה נופלת מהר מאוד לתחושת מחזור פנימי, עם דואט אחד מרשים.
 
לאחר ההפסקה הדברים משתנים, ואפילו קטעי הכורוס הנהנתני בנוסח הג׳אז מתחברים מצוין למצבים הנפשיים שהמוזיקה של שוברט, שנברג וברג צובעת  בגוונים כהים. אבל בעיקר מה שמתעורר לחיים זו הכוראוגרפיה של אייפמן שמצליחה לגעת בנימים הדקים ביותר של הנפילה של דיק, שרוקד בתנועה מרשימה אולג גביישב ושל העלייה של ניקול שרוקדת לובוב אנדרייבנה המהפנטת.
 
שניהם, וכן הסולנים המצטרפים אליהם בתמונות השונות, מפגינים את יכולותיהם הטכניות, האתלטיות והאמנותיות, ומממלאים באישיותם את היצירה הנושאת גם את השם DOWN & UP המתייחס למהלך העלילה. כמוהם גם הלהקה הגדולה השבה אלינו לשמחת הקהל המעריץ שסירב להיפרד מהם בסופו של לילה ענוג.

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

24/07/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. בוריס אייפן
הדסה , רמת גן (25/07/2015)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע