סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: טל גורדון פסטיבל שקספיר נוגע ברוח האדם
 

 
 
זו בעצם חידה, תעלומה, איך בעולם שכל כך מוצף בכותבים שהם כביכול יותר רלוונטיים, יותר אופנתיים, יותר מתאימים להיום, הטקסטים של היוצר הגאון הזה ממשיכים להדהד, יוצרים ממשיכים להתמודד איתם, קהלים ממשיכים להתעניין בהם, וחברות ממשיכות לרצות להשתקף דרכם ולראות את עצמן דרך החומרים האלה. לעניות דעתי הוא תפס משהו ברוח האדם, במגע בין אינדיבידואל לחברה, בפוליטיקה, בכל תחום הוא נגע באיזה נים שכולנו יכולים להזדהות איתו."
דורי אנגל על ארבעת הימים המוקדשים לגאון התיאטרוני במסגרת פסטיבל תמונע הבינ"ל


השנה מציין העולם 400 שנה למותו של ויליאם שקספיר, שמעמדו כגדול המחזאים נותר איתן כתמיד, ואולי אפילו איתן מתמיד, בהתחשב בכמות המחזאות שהתווספה למפה התיאטרונית העולמית בשנים אלה, לעומת זו שהייתה בתקופה בה יצר.

גם פסטיבל תמונע הבינלאומי המתקיים בשבועיים האחרונים של ספטמבר  יקדיש ארבעה ימים ליצירתו של הגאון התיאטרוני, עם יצירות מהארץ ומהעולם, סדנאות, הקרנות סרטים ופאנלים ועם אורחים מארצו של שקספיר, ביניהם הבמאי ניק האטצ'יסון שגם יעביר בפסטיבל סדנה, ומייקל פירס, מומחה לתיאטרון דיגיטלי מתיאטרון ה-OLD VIC.

את הפסטיבל השקספירי מקיים תמונע זו השנה השנייה. את האירועים אוצר השחקן והבמאי דורי אנגל, 38, שהתמחה במשחק שקספירי ב-RADA , האקדמיה המלכותית למשחק בלונדון, ויצירותיו של שקספיר נוכחות באופן משמעותי בעשייתו שלו עצמו.
 
"רציתי לכתוב דברים שאף אחד לא כתב"
 
"כשחקן צעיר נורא חלמתי לעשות דברים רדיקליים, בועטים, ליצור, לכתוב דברים שאף אחד לא כתב", מספר אנגל. "באתי ממקום מאד פיזי ורציתי לעשות תיאטרון תנועה, וזה עדיין קיים אצלי, אבל בשנים האחרונות מצאתי את עצמי נמשך יותר ויותר למילים, לקלאסיקה, ולחוויה ששחקן בשל, בעל עומקים ושכבות של ניואנסים, יכול להעביר  דרך השימוש במילים. זה מה שהביא אותי ליוצרים הגדולים שהשתמשו במילים, והגדול ביותר הוא שקספיר.

"לפני שנתיים התחלתי יוזמה של אירועי שקספיר, והשנה, כשהעולם חוגג 400 שנה למותו של שקספיר, אנחנו גאים לציין את זה בתיאטרון תמונע, וכך, במסגרת החגיגות שמתקיימות בפסטיבל תמונע, שיש בו כל מיני יצירות חדשות, בינתחומיות, בועטות, וכל הדבר הנפלא הזה, מוקדשים ארבעה ימים ליצירה של שקספיר."

דורי-אנגל1אופק-טרגון.jpg
דורי אנגל (צילום: אופק טרגון)

מה משאיר את שקספיר רלבנטי כל כך בעולם שנכתבו בו, מאז היה פעיל, כל כך הרבה מחזות גדולים?

"זו בעצם חידה, תעלומה, איך בעולם שכל כך מוצף בכותבים שהם כביכול יותר רלוונטיים, יותר אופנתיים, יותר מתאימים להיום, הטקסטים של היוצר הגאון הזה ממשיכים להדהד, יוצרים ממשיכים להתמודד איתם, קהלים ממשיכים להתעניין בהם, וחברות ממשיכות לרצות להשתקף דרכם ולראות את עצמן דרך החומרים האלה. לעניות דעתי הוא תפס משהו ברוח האדם, במגע בין אינדיבידואל לחברה, בפוליטיקה, בכל תחום הוא נגע באיזה נים שכולנו יכולים להזדהות אתו, בכל מקום ובכל זמן, וידע לבטא אותו במילים, בתחושות, בדימויים.

"הוא כתב, הרי, שירה. זה אחד הדברים הנפלאים ביצירה שלו. הוא כתב דרמה בשירה, חלק ממש כסונטות, חלק כתובות בצורות שדומות או מזכירות, לפעמים בחרוזים, לפעמים במשחק שבין פרוזה לבין משקל, אבל עם המון יחס לדימוי, למילה, למצלול, וזה, אני חושב, חלק מהיופי הנפלא שבו, ריבוי השכבות. יש בו דברים קומיים, נמוכים, עממיים לחלוטין, ורעיונות מורכבים ופילוסופיים לחלוטין, באותה פסקה."
 
לתעל את הערוץ הרגשי
 
כשלמדת ב-RADA  התמחית במשחק שקספירי. מה זה אומר, בעצם?

"זה דבר שריתק אותי מאז ומעולם ואמרתי לעצמי שאני חייב להגשים את החלום הזה, ויש מקום אחד שבו אפשר ללמוד את הדבר הזה, באנגליה, ב-RADA, המקום ההיסטורי המפורסם שלמדו בו גדולי השחקנים, מג'ון גילגוד ואנתוני הופקינס וקנת בראנה וג'ון הארט ורבים אחרים.
"יש באירופה מקומות שבהם מסורת התיאטרון נשענת על שורשים מאד עבותים, ויש שם מושג שנקרא classical  training שמשמעו הכשרה מיוחדת לשחקן שמאפשרת לו להתמודד עם חומרים קלאסיים שדורשים הרבה יותר כלים וטכניקה מאשר חומרים אחרים."

לכאורה זה מפתיע, כי נדמה שהיום המשחק הבימתי והפרפורמנס דורש מהשחקן להתמחות בכל סוגי ההבעה הבימתית, ממחול ועד להטוטנות, אז למה משחק קלאסי דורש יותר כלים ויותר טכניקות?

"קודם כל, הזכרנו קודם את העניין של הצורה. שקספיר כתב במידה מסוימת כמו שכותבים בטרגדיה היוונית, או כמו לורקה שהרבה פעמים משתמש בשירה דרמטית. ברגע שיש לנו שירה על הבמה, עם משקל, דימוי, חריזה, יש לנו צורה שמחייבת גישה אחרת. זה מתחיל בכלל מהנשימה ומהשימוש בקול של השחקן כדי להצליח לבטא רעיונות מורכבים, לשאת מחשבה ארוכה, מה שנקרא, ולבטא באמצעות הקול שלו ודרך הגוף שלו, ביטוי רגשי דרך דימוי. זה נשמע, אולי, קצת אבסטרקטי, אבל זה אומר לתעל את הערוץ הרגשי של השחקן לדימוי השירי, שזה שונה לגמרי מדרמה מודרנית של 'הוא מגהץ, היא מבשלת'."

MC-קורילניוס-אלמא.jpg
MC קורילניוס (צילום: יח"צ) 
 
האאוטסיידרים של שקספיר
 
שים לנו זרקור על כמה מהאירועים הבולטים במגוון הגדול שמצפה לקהל בארבעת הימים השקספיריים

"לשמחתנו החגיגות הן ממש בינלאומיות. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם המועצה הבריטית, ובעזרת מפעל הפיס שגם תמך אנחנו מאד גאים לארח את ניק האטצ'יסון, במאי אנגלי מומחה לשקספיר, במאי ותיק שעבד גם בגלוב וגם ב רויאל שקספיר קומפאני וביים הרבה מחזות של שקספיר בארצות הברית ובאנגליה. הזמנתי אותו לפסטיבל דרך הקשר האישי שלי אתו והוא נעתר, לשמחתי, ובפסטיבל הוא יעביר את הסדנה Page to Stage  from  שמיועדת לאנשי מקצוע: שחקנים בעלי רקע במשחק ובמאים בעלי רקע בבימוי.

"חוץ מזה הוא יעלה במיוחד לרגל הפסטיבל הפקה חדשה שאני משתתף בה, והיא בעצם שיתוף פעולה שלנו, שנקרא NOW I AM ALONE, 'עכשיו אני לבד'. מדובר בדיוקן של האאוטסיידרים של שקספיר. כל הדמויות המנודות, המלך הגולה, השוטה, האינדיבידואליסט ששם את עצמו מול החברה, וזה נושא ששקספיר נגע בו מנקודות שונות בהרבה מחזות שלו. אנחנו אספנו ועשינו את החיבור הזה, שמתוכו נוצרת תמונה של נקודת מבט מאד מעניינת, עם הרבה הומור ואירוניה אבל גם עם הרבה כאב, ונקודת המבט הזו מצטברת לכדי נקודת המבט של אותו אאוטסיידר על החברה, שהיא, כנראה, גם נקודת המבט של שקספיר עצמו.

"חוץ מזה תהיה עוד הצגה אורחת שזכתה בפרסים בתיאטרון עכו, M.C קוריולנוס, עיבוד למחזה 'קורנוליוס' של שקספיר. גם כאן גנרל גדול שמורד ומחליט שנמאס לו מהעם שלו, בבימוי במאי צעיר ומוכשר, איתי דורון, הצגה מאד מעניינת וחדשה ובועטת בתפיסתה הבימאית, שמתארחת בפסטיבל.

"עוד יהיו סרטים שעשו יוצרים ויוצרות בעולם, באדיבות המועצה הבריטית, שרובם אנימציה, אבל לא רק, בהשפעת חומרים של שקספיר, ויתקיימו שני פאנלים מאד מעניינים. אחד על תיאטרון ואמנות דיגיטלית והמפגש שלהם עם קלאסיקה ועם שקספיר, האם יש מגע, יש קשר, והשני זה מפגש של המלטים בנושא השאלה הנצחית 'להיות או לא להיות'. מפגש בין יוצרים שונים שהעלו הפקות של המלט בארץ, שבו נפגוש את רינה ירושלמי, דורון תבורי, מאור זגורי וגם את נאווה צוקרמן שהעלתה את 'המלט מאשין', שזה דיאלוג מאד מעניין שהיה למחזאי היינר מולר עם המלט של שקספיר, ולנאווה צוקרמן, המנהלת האמנותית של תמונע, עם שניהם."

דורי-אנגל2אופק-טרגון.jpg
דורי אנגל (צילום: אופק טרגון)

עד כמה אתה מרגיש שאפשר להסתובב חופשי, כיוצר, בתוך העולם הקלאסי? מהם גבולות המרחק ש"מותר" לדעתך לקחת מהמקור, בדרך אל הפרשנויות העכשוויות של היצירות של שקספיר?

"השחקנית הנפלאה ג'ודי דנץ אמרה פעם, 'אתה לא יכול להתעסק עם איבסן או עם צ'כוב, אבל אתה בהחלט יכול לעשות את זה עם שקספיר'. זאת אומרת, הוא מאפשר איזה חופש בפרשנות שאינו כבול לזמן ולתקופה ולסגנון. הוא בעצמו מערב סגנונות, הוא בעצמו פורע מוסכמות, אפשר לעשות אתו באמת הכל, השמיים הם הגבול. כל עוד זה נכון וקשוב למהות של החומר, אפשר להתפרע עם זה, והחומר נענה לזה."

פסטיבל תמונע הבינלאומי יתקיים בין 15 בספטמבר ל-1 באוקטובר 2016 בתיאטרון תמונע בתל אביב. לפרטים נוספים וכרטיסים:  03-5611211



08/09/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע