סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: טל גורדון ימי תרבות – מיזם מבורך
 

 
 
אחד הדברים המרגשים בפרויקט הזה הוא שאמנים אומרים, וואו, זה היה כל כך טוב להופיע מול קהלים ובמקומות שהם לא מצליחים להגיע אליהם. זה פרויקט שמאפשר להרבה מאד אמנים להתפרנס, וגם זה היה חשוב לנו מאד. זה מייצר הרבה מאד עבודה להרבה אמנים עצמאיים, אז זה מטבע עם שני צדדים - גם הצד של האמנים וגם הצד של הקהל, שמאפשר לנו לעשות פעם בשנה חגיגה של תרבות ישראלית."
דולין מלניק מספרת איך התאפשרה חגיגה של תרבות ישראלית במחיר שווה לכל נפש


גם השנה מעלה מפעל הפיס את מיזם "ימי תרבות", וזו הפעם הרביעית בה יימלאו יישובי הארץ בשבוע השלישי של ספטמבר, בין ה-14 ל-21 בחודש, במאות אירועי תרבותיים בעלות של עד 20 ₪ לכרטיס, מצב מבורך שמיטיב גם עם האמנים וגם עם הקהל.
 
פרויקט שמאפשר לאמנים להתפרנס
 
"הפרויקט הזה יצא לדרך לפני ארבע שנים", מספרת ראש אגף תרבות במפעל הפיס, דולין מלניק, "בשיתוף משרד התרבות ופורום מוסדות תרבות, כשיש לו כמה מטרות. המטרה הראשונה היא לאפשר לקהלים שרחוקים מהמרכז ליהנות פעם בשנה, במשך שבוע ימים, ממופעי תרבות מכל הז'אנרים. מטרה נוספת היא לאפשר לאמנים שבדרך כלל לא מתאפשר להם, מסיבות אובייקטיביות, להגיע ליישובים מרוחקים, לפגוש את הקהלים החדשים האלה.

"אני יכולה להגיד לך שאחד הדברים המרגשים בפרויקט הזה הוא שאמנים אומרים, וואו, זה היה כל כך טוב להופיע מול קהלים ובמקומות שהם לא מצליחים להגיע אליהם. זה פרויקט שמאפשר להרבה מאד אמנים להתפרנס, וגם זה היה חשוב לנו מאד. זה מייצר הרבה מאד עבודה להרבה אמנים עצמאיים, וזו בהחלט הייתה אחת המטרות, אז זה מטבע עם שני צדדים - גם הצד של האמנים וגם הצד של הקהל, שמאפשר לנו לעשות פעם בשנה חגיגה של תרבות ישראלית. ממש חשבנו על זה במונחים של חג, שחוזר פעם בשנה במועד קבוע, בספטמבר, לפני חגי תשרי, וכך אנחנו נוהגים בשנים האחרונות."

ימי-תרבות-01.jpg
ימי תרבות 2016

למעלה מ-250,000 כרטיסים מציעים אנשי מפעל הפיס לקהל הרחב שמוזמן לכ-450 מופעים הכוללים הצגות, מופעי מחול, מוזיקה, ספרות, סרטים ותערוכות, וכולם, כאמור, במחיר שווה לכל נפש.

"בשבוע הזה יש מהכל", אומרת מלניק. "תיאטרון, מחול, קולנוע, מוזיקה, ערבי ספרות ושירה, מופעי רחוב, אמנות במרחב הציבורי, תערוכות במוזיאונים. זה פרויקט שמיועד לכל היישובים ולכל הציבורים, גם, כמובן, לציבורים חרדיים, לציבורים ערביים, גם בפריפריות וגם במרכז. הרעיון, בגדול, מדבר על כך שביישובים שבהם יש מוסדות תרבות, הם פותחים את השערים לקהלים רחבים במחיר של עד 20 ₪, כך שאתה יכול לבוא לקאמרי, או להבימה, או לבית ליסין, או לתיאטרון חיפה, או לתיאטרון באר שבע, וכולי, ולראות באותו שבוע הצגות בעשרים שקלים.

"אבל יש גם ניוד של מופעים ליישובים שבהם אין מוסדות תרבות. הרבה מופעי מחול מגיעים ליישובים מרוחקים להופיע עם המופעים שלהם במחיר של עד 20 ₪, וחוץ מזה יש מופעים בשווקים ובמרכזי ערים, בכיכרות. בכל שנה אנחנו מחפשים לאתגר את עצמנו ולפגוש קהלים במקומות שונים ומשונים."

דולין-מלניק01.jpg
דולין מלניק (צילום: גלי איתן)
 
שיקולים של עלויות ושל זמינות
 
אירוע הפתיחה שיתקיים בבאר שבע יפגיש בין הדג נחש ואהוד בנאי ולדיקלה, במופע שנוצר במיוחד לימי תרבות 2016. מופעי חוצות יתקיימו ב-15 שווקים ברחבי הארץ, ובסינמטקים ייחשף הקהל למבחר סרטים דוקומנטריים ולמפגשים עם יוצריהם.

איך נערכת הבחירה שלכם במופעים?

"יש קול קורא שמתפרסם בכל שנה, בין האמנים ובמוסדות התרבות. מטבע הדברים אנחנו מקבלים יותר הצעות ממה שהתקציב שלנו מאפשר, ולכן מסתייעים ביועצים מקצועיים בבחירת המופעים. השיקולים הם גם של עלויות ושל זמינות, כלומר התאמה בין אולמות לבין מופעים. מכיוון שאנחנו גם לא רוצים לפגוע בפרנסתם של אמנים, אנחנו משתדלים לא להביא מופעים שאמורים להגיע ליישובים מסוימים כחלק מסדרת מנויים, וגם, כמובן, הרצון של מנהלי התרבות ביישוב עצמו, שמכירים את ההיכלים ומכירים את הקהלים שלהם ויודעים מה יכול להתאים.

"למרות שפה אני צריכה לומר שהתכנית היא לא 'תכנית כבקשתך', וכן יש לנו עניין לחשוף את הקהלים בפני יצירה חדשה שאולי לא מגיעה אליהם, ולכן במובן הזה זה לא המפעל של 'אמנות לעם', שנותן לך תקציב ואתה יכול לבחור מה שאתה רוצה. אנחנו בהחלט מעורבים ובהחלט משתדלים להביא דברים חדשים למקומות, אבל הבחירה נערכת מתוך שיח. זה פאזל מאד מורכב להרכבה, שבסופו יש 121 יישובים שבתוכם משתבצים בערך 450 מופעים, לא כולל מוזיאונים ויום הקולנוע."

הדג-נחש.jpg
הדג נחש (יח"צ)

בין העדכונים של 2016 ייהנה השנה הקהל החרדי מכמות גדולה מהרגיל של מופעים שמיועדים לו

"מהתחלה היו מופעים למגזר החרדי. עם השנים אנחנו מבינים יותר לעומק את הצרכים והשנה הצלחנו לייצר סדרת מופעים שממש מתאימה להם ולשתף אותם הרבה יותר. השנה יש גם יותר יישובים, אז יש גם יישובים חרדים ויישובים ערביים ואנחנו משתדלים להגיע גם ליישובים קטנים. הפרויקט הזה משתכלל ומשתפר כל שנה כי אנחנו לומדים משנים קודמות מה היה לא בסדר ואיפה אנחנו יכולים לתקן, והשנה הוא באמת קצת יותר מדויק, גם במטרות שלו, גם בדרך שבה הוא עובד, גם בדרך שהוא מתקשר מול האמנים ומול הרשויות המקומיות. זו הפקה מטורפת.

שולי-רנד-יחצ.jpg
שולי רנד (יח"צ)

"הרעיון היה לייצר באזז בשטח"  
 

"אנחנו מוכרים השנה, למשל, גם באינטרנט, דבר שלא עשינו בשנה שעברה, בשילוב עם מכירה מקומית, כך שאם יש לנו מופע מאד מבוקש שהרבה מאד אנשים רוצים לראות אותו, אבל יש לנו מטרות להביא קהלים שלא בהכרח רוכשים כרטיסים באינטרנט, אנחנו סוגרים חלק מהכרטיסים למופע באולם ומוכרים אותם לרכזי רווחה, כדי לוודא שאוכלוסיות מסוימות יוכלו ליהנות מהמחיר המאד אטרקטיבי. חלק מהמכירה פתוחה לקהל הרחב וחלק היא עבודת שטח מול ועדי שכונות, רכזי שטח. זה, למשל, משהו שהשכלנו להבין במהלך השלוש שנים האלה."

גם שבוע הקומדיות באמפי ווהל הפך למסורת של "ימי תרבות"

"במהלך כל השבוע, מדי יום, יש קומדיה של תיאטרון אחר בפארק, מופעים בחוץ, עם אלף מקומות. זה התחיל מרעיון שראינו שהוא מאד אהוד על הקהל והפך להיות מוסד ייחודי של הפרויקט הזה, שבוע של קומדיות, כל יום קומדיה אחרת ממגוון תיאטרונים, בעשרים שקלים."

שעה-של-שקט-זראר-אלון2.jpg
שעה של שקט (צילום: ז'ראר אלון)


אני משערת שמחול הוא אתגר גדול יותר מקומדיות

"אחד מהאתגרים שהתמודדנו איתם בשנים הראשונות זה הקושי להביא קהלים למופעי מחול. אני לא מדברת על הלהקות הגדולות שכולם מכירים את שמן אלא בעיקר על מופעים עצמאיים של יוצרי מחול עצמאיים, ואמרנו שאם אנחנו מתקשים להביא את הקהל לאולמות, נבוא אנחנו אליהם למרחב הציבורי, ולכן יש לנו מופעי מחול של אמנים עצמאיים במרחב הציבורי, בכיכרות, בשווקים.

"אתה בא לשוק לעשות קניות ויכול להיות שתראה אותנו בשוק במופע מחול, או עם הרכבים מוזיקליים קטנים, או הרכבים של האופרה עם כמה זמרים שאנחנו מביאים אל השוק. עשינו את זה בשנה שעברה וזה היה מוצלח ונחזור על זה השנה. הרעיון היה לייצר באזז גם בשטח. לא רק מי שראה את הקמפיין וקנה כרטיס ויבוא לאולם, אלא שגם האווירה ברחוב במהלך השבוע הזה תהיה אווירה של חג תרבות. גם אם לא קנית כרטיס תוכל לפגוש אותנו במרחב הציבורי." 

הפסטיבל יתקיים בין 21-14 בספטמבר 2016, ב-120 יישובים ברחבי הארץ. לפרטים ומידע אודות המופעים ניתן להכנס לאתר



14/09/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע